Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Carriereswitch - Uit de IT?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.898 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De titel zegt het al een beetje ik zit er over te denken om in een andere branche dan de IT te gaan werken.
Ik ben zelf 27 jaar ben al 13 jaar bezig in de IT waarvan de laatste 6 jaar professioneel. Ik heb op dit moment een goede baan als Systeembeheerder met een bovengemiddeld salaris. Dus dat is het probleem niet. Ik voel me alleen de laatste tijd niet meer zo glukkig in me werk. Ik werk hier nu een half jaar maar ik ben er echt flauw van. Nu zit ik de hele tijd na te denken over ander soort werk maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Ik weet dat als ik iets anders ga doen dat ik dan iig veel minder ga verdienen maar dat vind ik helemaal niet zo erg. Ik zou ook wel in de IT willen blijven werken maar dan voor 32uur in de week zodat ik wat meer vrije tijd heb want dat vind ik echt heel erg belangrijk, belangrijker dan veel geld.
Mijn vraag is dus nu wie is ook weleens overgestapt naar een hele andere branche, en wat ben je dan gaan doen? Is dit bevallen?
En misschien heeft iemand nog tips/advies om dit te kunnen bewerkstelligen.

Ik ben benieuwd.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 15:16
Heb op een punt gestaan ook uit de IT te stappen. Was niet happy met mijn dagelijkse werk (systeembeheer). Ik wilde wel iets commercielers gaan doen: makelaar, vertegenwoordiging oid...

Echter kwam toen binnen de IT een carriere switch, van techneut naar projectmanager gegroeid/gegaan. Ik had mazzel dat deze kans op mijn pad kwam en een paar jaar later kan ik mezelf Projectmanager noemen.

Wat ik je dus wil meegeven: IT is meer dan alleen systeembeheer. Kijk ook eens binnen de IT rond naar diverse functies, want geloof me; die zijn er ruim voldoende. Ook functies waarbij amper techniek komt kijken.

Het enige lastige is om van die stempel "techneut" af te komen; maar ik moet zeggen dat mijn technische achtergrond mij wel helpt in het dagelijkse werk.

Daarnaast ben ik nu 36 uur gaan werken (4x9) en dat bevalt ook prima! Lekker 1 dag in de week vrij voor de kid.

wijze woorden

Verwijderd

Ik ben zelf van die hard techneut richting de ITIL processen gegaan. Dus ik ben nog wel met IT bezig maar dan op een heel ander (menselijk) vlak...en die kennis die als techneut heb opgedaan pluk ik nu mooi vruchten van :-D

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat is inderdaad ook waar misschien moet ik idd binnen de IT eens naar iets minder technisch gaan kijken.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik zit er ook wel eens aan te denken om uit de IT te stappen, maar dan kom ik weer aan bij de halte "wat nu". Er zijn wel banen die me wel leuk lijken, maar dan stel ik me de vraag "en als ik nu verplicht elke dag, jarenlang dat ga doen... vind ik dat dan nog leuk?"

Uiteindelijk is het antwoord altijd.... hou dat maar als hobby of vrijwilligerswerk. Dan blijft dat tenminste nog leuk.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik ben tot dusverre erg tevreden met het werk dat ik doe, maar ben wel van een puur technische rol naar een ander bedrijf gegaan (toeleverancier) waar ik zowel hardcore techniek als pseudo-commercieel bezig ben. Heel interessant, vooral omdat dat niet-technische me ook ligt. De techniek vind ik ook tof, dus daarom blijf ik erin.

Zo'n beslissing is lastig, ik zou m'n best doen om even goed te bepalen wat je graag zou willen doen. En dan niet in de hobbysfeer, maar iets waar je professioneel een werkweek mee bezig bent. Deeltijd kan je misschien ook goed doen, zoals je al aangaf te willen doen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11 13:52

MRic3

Of praat ik weer poep?

Sjee wat een deprimerende TS zeg...

fff kort door de bocht, wat goed bedoeld advies: Make up your mind and stick to it....

Dit is zo'n simpel 'probleem' maar als je niet weet wat je wilt dan houdt alles op en veranderd er niks. Een topic op een forum openen helpt daarbij ook niet. Je wilt uit de ICT, zoek wat anders en ga uit de ICT. Je wilt toch in de ICT maar minder uren, regel dat...

Denk.... BESLIS, en blijf bij die beslissing staan en handel er naar.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 21:15

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

MRic3 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 13:11:
Sjee wat een deprimerende TS zeg...

fff kort door ...
Ik ben het niet geheel met je eens, van make up your mind and stick to it.
Ik heb het afgelopen jaar de switch gemaakt van Systeembeheer naar applicatiebeheer.
Dit bevalt me niet zo heel goed. Kan uiteraard ook de weinig uitdaging zijn van dit moment.
Ik ga toch zeker weer terug opzoek naar een systeembeheer functie.

Keep it calm...en lek mig de zuk

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:36
Heb net als de TS een jaar of 6 in de IT gewerkt als Systeembeheerder, en werk nu in de Recreatie.
Het is imho zeker heel belangrijk of je je goed voelt op je werk, je leeft namelijk maar 1 keer !
Stick with it is natuurlijk niet zo'n goed plan en gewoon je hoofd in het zand steken.
Mijn vraag is waar het em precies in zit dat je je werk niet leuk vindt ; is het het werk zelf dat je tegenstaat, of de mensen waar je mee werkt ?

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
@TS: Misschien heb je meer aan een sabatical ?!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Geld verdienen vindt je niet belangrijk, anders was ik wel met een "start je eigen onderneming" argument gekomen. :')

Verwijderd

Topicstarter
Jaaaa dan wel een hele lange sabbatical, maar hoe moet ik dat betalen.

Het is meer het werk wat ik niet meer leuk vind dan de mensen, hoewel ze bij dit bedrijf niet zo heel leuk zijn maar daar heb ik bij andere IT bedrijven geen problemen mee gehad.
Ik heb geen zin meer om de hele tijd problemen op te lossen en gezeik over computers aan te horen van iedereen.
Ik weet dat het openen van een Topic daar niet zoveel aan veranderd, maar goed ik ben voor mezelf aan het kijken wat ik dan wel moet gaan doen en ik was gewoon benieuwd naar mensen die ook uit de IT gestapt zijn. Als je daar problemen mee hebt kun je beter niet reageren in dit topic, toch.

• MRic3
  • Laatst online: 06-11 13:52

MRic3

Of praat ik weer poep?

ik wil je alleen maar een beetje op weg helpen Quattroman. Het antwoord of mensen ook ooit uit de IT gestapt zijn dat kan je natuurlijk zelf ook wel bedenken. Daar hebben ze tegenwoordig zelfs programma's over op TV van mensen die hun 'normale' leventje vaarwel zeggen en andere dingen gaan doen. Het gewoon veranderen van baan komt ook regelmatig voor in alle lagen van de beroepsbevolking.

Het belangrijkste is ...maak een beslissing en onderneem actie o.b.v die beslissing.
Door modderen in de marge daar ben je iig niet gelukkig mee .. dus .. go for it! :)

* MRic3 ziet nou pas de humor in van dat "go for it" ... dan bedoel ik dus niet I.T. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MRic3 op 11-07-2007 15:07 ]

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 14:04:
Jaaaa dan wel een hele lange sabbatical, maar hoe moet ik dat betalen.

Het is meer het werk wat ik niet meer leuk vind dan de mensen, hoewel ze bij dit bedrijf niet zo heel leuk zijn maar daar heb ik bij andere IT bedrijven geen problemen mee gehad.
Ik heb geen zin meer om de hele tijd problemen op te lossen en gezeik over computers aan te horen van iedereen.
Ik weet dat het openen van een Topic daar niet zoveel aan veranderd, maar goed ik ben voor mezelf aan het kijken wat ik dan wel moet gaan doen en ik was gewoon benieuwd naar mensen die ook uit de IT gestapt zijn. Als je daar problemen mee hebt kun je beter niet reageren in dit topic, toch.
Uhm zolang je in de dienstverlening zit, heb je dit, je bent altijd problemen aan het oplossen voor anderen en anderen zullen altijd zeiken.
IMO overdrijf je het eigenlijk een beetje, wat je wilt is gewoon een vakantie.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 09:34:
De titel zegt het al een beetje ik zit er over te denken om in een andere branche dan de IT te gaan werken.
Ik ben zelf 27 jaar ben al 13 jaar bezig in de IT waarvan de laatste 6 jaar professioneel. Ik heb op dit moment een goede baan als Systeembeheerder met een bovengemiddeld salaris. Dus dat is het probleem niet. Ik voel me alleen de laatste tijd niet meer zo glukkig in me werk. Ik werk hier nu een half jaar maar ik ben er echt flauw van. Nu zit ik de hele tijd na te denken over ander soort werk maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Ik weet dat als ik iets anders ga doen dat ik dan iig veel minder ga verdienen maar dat vind ik helemaal niet zo erg. Ik zou ook wel in de IT willen blijven werken maar dan voor 32uur in de week zodat ik wat meer vrije tijd heb want dat vind ik echt heel erg belangrijk, belangrijker dan veel geld.
Mijn vraag is dus nu wie is ook weleens overgestapt naar een hele andere branche, en wat ben je dan gaan doen? Is dit bevallen?
En misschien heeft iemand nog tips/advies om dit te kunnen bewerkstelligen.

Ik ben benieuwd.
Ik stap zelf ook uit de IT binnenkort, als alles goed gaat. Heb het geluk gehad dat ik een aantal jaar een duale studie heb kunnen doen, waardoor mijn eerdere HBO opleiding (Informatiekunde en Informatica - niet afgerond) betaald was door mijn werkgever. Om die reden kan ik nog gebruik maken van studiefinanciering. Heb vorig jaar december besloten dat ik de werkdruk zat was die ik als ontwikkelaar tegenkom en wilde ook meer vrije tijd. Als alles goed gaat kan ik volgend jaar studeren aan de TU Delft, een Wiskunde studie. Heb hier echt veel zin in. Als je zelf in een vergelijkbare positie zit, is studeren wellicht het overwegen waard.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Spookster is ook uit de IT gestapt, alhoewel ik er wel moet bijvertellen dat ik geen "echte" IT'er ben geweest. Ik heb een achtergrond als technisch bedrijfskundige, maar mijn eerste baan was een management traineeship IT voor ABN AMRO bank. Daarna ben ik overgestapt naar DSM Corporate ICT alwaar ik mij met name heb bezig gehouden met SAP processen & implementaties.

Echter, na een jaar of twee begon ik het toch wel genoeg te vinden, de IT. Ik heb toen binnen DSM een overstap gemaakt naar één van de business groepen waar ik een functie als process expert heb bekleed (dit was een beetje een tussenfunctie tussen de IT (SAP) en de echte business (inkoop).

Sinds mei van dit jaar echter ben ik volledig overgestapt naar de logistiek binnen dezelfde business groep. Ik werk nu als Manager Global Logistic Projects en dat bevalt ontzettend goed. Sluit veel beter aan bij mijn achtergrond en interesse.

Voordat je uit de een bepaalde beroepsgroep stapt moet je je wel goed realiseren dat terugkeren niet altijd gemakkelijk is, mocht de overstap je toch niet bevallen.

Van de andere kant is plezier in je werk ontelbaar veel belangrijker dan het inkomen wat je ermee verdient.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:45
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 09:34:
Ik ben momenteel bezig met een overstap. Ik ben vanaf 1991 als ondernemer in de IT bezig en ik ben in 2003 begonnen met een rechtenstudie. Vorig jaar ben ik, naast mijn IT werk, als zelfstandig juridisch adviseur begonnen en sinds 1 april werk ik als advocaat.

Overigens heb ik ook als projectleider enzo gewerkt, maar het is - nog steeds - juist de techniek die me trekt in de IT.

[ Voor 10% gewijzigd door StevenK op 15-07-2007 08:33 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MRic3 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 13:11:...Dit is zo'n simpel 'probleem' maar als je niet weet wat je wilt dan houdt alles op en veranderd er niks. Een topic op een forum openen helpt daarbij ook niet. Je wilt uit de ICT, zoek wat anders en ga uit de ICT. Je wilt toch in de ICT maar minder uren, regel dat...
Simpel? Het voor velen een van de lastigste dingen die er zijn. Onzekerheid, financiele zaken, gevoel te moeten zorgen voor jezelf en anderen. Het brengt een boel onzekerheid met zich mee, omdat je nooit weet waar je nu echt voor kiest. Nee, simpel is anders.

Een baan in een andere branch is lastiger te realiseren dan minder uren werken. Waarom ga je niet eerst minder werken en kijken hoe dat bevalt? Je kunt altijd nog naar iets anders zoeken.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 22:30
* Liegebeest steekt z'n hand op.

Hier nog eentje die bezig is de IT te verlaten. Goed, het word een proces van minstens twee jaar (gezien de vereiste opleiding), maar dan ben ik er ook uit ook.

Zo beschreef ik het een week of wat geleden op m'n weblog:
Back in April, I felt like crap. Then, in June, it came back. Now, with the start of July I've made my decision:

I'm getting out of IT.

That day in June something snapped inside of me and I decided that I could no longer carry on working as a sysadmin. The work no longer motivates me, nor does it offer me some shine of glamour. I know that, while there are still endless, uncharted seas for me to discover, this field no longer holds a challenge for me. I know that whatever I'll need to learn, I'll be able to do so in a few days. Lather, rinse, repeat, until I grow old.

No thank you.

No longer will I be shifting bits and bytes around, being a faceless peon in a huge corporation. No longer will I be burning midnight oil at the altar of Unix.

Instead I will make difference in this world and I will be of use to the general public. I will try to educate this world's children, nudging them into directions they might otherwise ignore.

I have decided to go into education and become a high school teacher.
Oftewel: ik ga aan de Hogeschool Utrecht een opleiding volgen tot tweedegraads docent. Op die manier kan ik in de onderbouw van het middelbaar onderwijs aan de slag, met een vooruitzicht op doorstudie naar eerstegraads (bovenbouw en MBO/HBO geloof ik).

Intussen blijf ik nog minstens twee jaar lang part-time bij mijn huidige baas werken. Die geven mij graag de tijd om mezelf op te werken waar ik naartoe wil. Voordeel voor hen: zij kunnen me nog steeds voor 32 uur per week uithuren aan klanten.

D'r komt bij zo'n omscholing wel een hele hoop kijken. Gelukkig heb ik me al heel dik ingelezen en heb ik ook met verschillende hoeken van experts gesproken.

Dus... Spannend, maar ik ga d'r toch echt aan geloven: 1 September begin ik aan de HU.

Liege, liege, liegebeest!

• Hillie
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Succes ermee! Zoals je het opschrijft klinkt het als een goed en weloverwogen besluit.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:16

Wish

ingwell

@TS:

Weet je al wat je zou willen doen? Carriere switches zijn te doen, bij sommigen zal het wat gemakkelijker gaan dan bij anderen, maar ik denk dat het je heel erg zal helpen als je weet waar je naar toe gaat en wilt.

Als je alle mogelijkheden beschouwt zul je je misschien een beetje lost voelen, aangezien in principe de sky the limit is. De meeste mensen die in de IT werken zijn niet van de domste, dus alle cognitief georiënteerde banen zul je wel kunnen oppakken (met hulp van de juiste opleiding bijvoorbeeld).

Maar wil je wel uit de IT, of wil je alleen maar uit de beheer-hoek? Wil je uit de IT en richting non-profit management? Wil je uit de IT en gaan werken in de kinderopvang? Wil je uit de IT en gaan werken als schipper op de binnenvaart?

Als je deze vragen duidelijk kunt beantwoorden en voor jezelf richting kunt geven aan datgene wat je wilt: geen probleem dan: go for IT (ook hier no pun intended).
Maar weet je het niet zeker, ga het dan eerst proberen uit te zoeken.... Dat werkt namelijk zoveel effectiever en bevredigender als je weet waar je naar toe wilt.

Er zijn verschillende organisaties die je daar mee kunnen helpen, bijvoorbeeld deze. Daar zelf goede ervaringen mee. Ik weet nu bijvoorbeeld dat ik wel in de IT wil blijven, maar dat de vorm en de rol die ik zoek heel anders zijn dan waar ik in werkte.

Wijsheid gewenst!

No drama

Verwijderd

Mijn advies:

Ga eens op onderzoek uit bij jezelf:

-welke elementen in je huidige baan bevallen wel?
-welke niet?
-waar raak je enthousiast over?
-zijn die elementen in een baan te verenigen?

en mocht je dan tot een idee komen welke baan en/of branche: ga dan eens met mensen praten die jouw (droom)baan hebben: verifieer of wat je hoopt te zullen vinden ook hun ervaring is :)

succes!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:32
Is detacheren niets voor je? Zit je niet heel erg vast aan een werkplek, zit je zo een maand of 2 bij bedrijf X, de maand erop weer bij Y. Misschien is dat meer afwisselend, en meer uitdagend..

Aan de andere kant, "Your job is as fun as you make it". Heb je niet de mogelijkheid nieuwe dingen te testen & uit te proberen? Nieuwe hard/software, verbeteren van bestaand netwerk...

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen erg bedankt voor de goede reacties. Ik blijf hier sowieso eerst wel zitten om dat ik eerst idd wat jullie ook zeggen erg duidelijk voor mezelf wil hebben wat ik dan anders zou willen/doen.
Tevens wil ik graag goed beslagen ten ijs komen en heb ik geen zin dat ik straks weer helpdesk werk zit te doen omdat ik dit dan niet zo leuk vind.
Ik ga eerst eens wat dingen voor mezelf op papier zetten.
Daarnaast ga ik ook eindelijk eens een ondernemingsplan maken voor een eigen bedrijf want dat is ook iets wat me heel erg aanspreekt. Dan heb je natuurlijk helemaal geen vrije tijd meer, maar doe je het wel voor jezelf.

• Liegebeest
Ik ga eerst eens wat dingen voor mezelf op papier zetten.
Een heel goed plan! "Eerst denken, dan doen"... Wat Katz schreef is absoluut waar. Ga eerst bij jezelf te rade.

• technopeuter
  • Laatst online: 12:18
Mocht je het onderwijs in willen, vraag dan eerst of je zsm een stage kunt volgen!!!
Ik ken veel mensen die enthousiast het onderwijs indenderen en er net zo hard weer uitgaan (soms al binnen maanden) Het is echt een hele andere wereld en zeker idealisten zitten er niet lang.
Heb je veel familie binnen het onderwijs dan kun je het wel goed inschatten.

Zelf ben ik wel blij met mijn werk. Combi van detachering en trainingen(MCSE) geven. De praktijkervaring recht de klas in echt een leuke combi en het wordt gewaardeerd.

diskeltische lurker

Verwijderd

Ik zit in dezelfde positie als de TS, alleen ben ik een stuk ouder. Ik ben een jaar of vijftien (Windows) systeembeheerder/consultant. Alles d'r op en d'r aan, veel certificaten behaald, leaseauto, redelijk salaris. En ik heb het er helemaal mee gehad: 40-50 uur werken, 15 uur per week reistijd, 's avonds en in het weekend studeren (als er tenminste geen migratie gepland staat in het weekend), beschikbaarheidsdiensten zijn in opkomst; kortom geen leven meer. Ik krijg geen stijve meer van een nieuwe Exchange-versie (vroeger wel!). En er zijn zoveel onderwerpen te bestuderen (o.a. Longhorn, Exchange 2007, VMware, SAN's, Citrix, PowerShell, Cisco en de laatste hype - Sharepoint) dat ik van gekkigheid niet meer weet waar ik het nog moet zoeken. Het lijkt wel of je tegenwoordig alles moet kunnen... En het salaris is redelijk, maar het is niet zo dat je 100.000 p.j. verdient. Om nog maar te zwijgen van familie met hun computerprobleempjes...

Kortom, mijn dagen in de IT zijn geteld. Het enige probleem is dat ik niet weet wat dan. Maar daar is wel een mouw aan te passen. Ik ben nog niet zo ver heen dat er nu meteen een oplossng moet komen. Ik ga rustig eens de zaken op een rij zetten en bedenken wat mijn mogelijkheden zijn. @TS: je bent nog maar 27!! Dat is een groot voordeel om te switchen. @de rest: weet waar je aan begint als IT'er. In het begin ben je jong en enthousiast. Maar bedenk wel dat je je helemaal ziek moet studeren en vraag je af of je dat wel vol kunt houden tot je pensioen. In andere branches zul je vast ook moeten studeren, maar volgens mij is de druk daar veel lager... Ik kom nu natuurlijk over als een zeurder. Toch is het zo niet bedoeld. Ik ben zelf verantwoordelijk voor de keuze die ik gemaakt heb en ik deel alleen maar mijn ervaring, omdat de TS me aanspreekt met zijn verhaal. Ik hoop niet dat mensen zich door dit verhaal laten weerhouden van een carrierre in de IT. Dit is slechts mijn verhaal. Ik ben ook erg geïnteresseerd in verhalen van oudere IT'ers die wel nog enthousiast zijn en wil graag horen hoe zij ermee omgaan.

Verwijderd

Als ik het zo lees heb je het tever laten komen. Altijd makkelijk om vanaf de zijkant commentaar te leveren, maar zo komt het op mij over. Ik ben nu 29 en werk 7 jaar in de ICT (programmeren/ontwerpen). Maar hoewel ik het nu wel naar m'n zin heb, kijk ik zeker wel naar de toekomst en verwacht ik niet nog 15 jaar gelukkig in de ICT te zijn. Daarom ben ik nu al bezig met een switch. Wees er op tijd bij...

Verwijderd

Als ik het zo lees heb je het tever laten komen. Altijd makkelijk om vanaf de zijkant commentaar te leveren, maar zo komt het op mij over. Ik ben nu 29 en werk 7 jaar in de ICT (programmeren/ontwerpen). Maar hoewel ik het nu wel naar m'n zin heb, kijk ik zeker wel naar de toekomst en verwacht ik niet nog 15 jaar gelukkig in de ICT te zijn. Daarom ben ik nu al bezig met een switch. Wees er op tijd bij...
Ik heb dat probleem pas sinds twee jaar eigenlijk. Eerst dacht ik nog dat het aan de klant lag waar ik toen werkte, maar ik ben er nu achter dat het bij mij zit. Ik zie om me heen dat ik zeker niet de enige ben die er op afknapt. De waardering wordt steeds minder, de houding is vaak: "we trekken een blik IT'ers open". Die letterlijke uitspraak heb ik onlangs nog gehoord van een leidinggevende. Het vak op zich interesseert me nog steeds, het is alleen dat het te veel wordt (aantal onderwerpen waar je "iets" van moet weten) en te snel gaat.

http://www.lifereboot.com...y-to-be-the-computer-guy/

• Uberprutser
  • Laatst online: 13:49
Ik knoei nu zelf ook een jaar of 10 mee, eerst vakantie en weekend en 6 jaar terug fulltime gaan werken altijd met Apple waarvan de laatste 4,5 jaar voor mezelf (+1).

Eerste 2,5 jaar was het leuk en heb ik welke week 80+ uur gewerkt, systeembeheer bij allemaal bedrijven. Maar de laatste 2 jaar draait altijd alles en zit ik meer uit m'n neus te vreten dan dat er wat gebeurd en als er eens iets niet werkt is het 2x klikken en het werkt weer.

Ofwel: Ik ben het ook zat om andermans problemen op te lossen.
Nou heb ik een jaar hiernaast radio gemaakt wat wel leuk was maar ook niet mijn ding, maakte wel dat ik meer zin had om mijn "echte" werk te doen maar ook dat ging vervelen.

Nu ben ik een paar maanden terug al met een goede vriendin aan het praten geweest die heeft hetzelfde en zit inmiddels al een jaar thuis, die werd gewoon ongelukkig van het gezeik van iedereen over hun word die het niet doet of een formule in excell die ze niet kunnen maken.

Nou delen wij samen een liefhebberij die vooral in de slaapkamer zich afspeelt en hebben voor de grap een maand terug daar eens goed over gesproken of we daar niet wat mee kunnen gaan doen: We zijn nu bezig met het opzetten van een fetishkledingontwerp en maak atelier (latex, leer, pvc)!
Deze vriendin heeft de modeacademie gedaan (opeens heb je het: je wordt systeembeheerder) en ik heb gelukkig goed een beeld wat de meeste mensen willen. Gelukkig kennen wij prive al redelijk wat "artiesten" en die zijn tot nu toe allemaal enthousiast over onze creaties :)

Voorlopig zal het er een "erbij" business zijn maar inmiddels begint de vraag groter te worden dan ons aanbod!

Wat ik ermee probeer te zeggen: Heb je niet een hobby wat je helemaal super vind waar je wat mee kan doen? Mijn eigen vriendin was altijd in de tuin bezig en vind ze leuk maar ze was het werken in winkels zat (ondanks dat ze een HBO opleiding heeft gedaan maar wilde niet in dat vakgebied werken) heeft ze een opleiding tuinarchitectuur gevolgt via LOI (?) en is ze druk bezig om nu haar eigen bedrijf van de grond te krijgen (opdrachten genoeg ieg!).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
Leuk dat er nog steeds mensen reageren in dit topic ik volg het zelf met heel veel interesse!
Ik hoop dat er nog veel meer reply's komen want dat geeft me een beetje het idee niet alleen te zijn met dit "probleem".

Natuurlijk is het een luxe probleem en kan je zeggen zit niet te zeuren en doe gewoon je werk. Het probleem is alleen dat dit steeds moeilijker wordt ik kan me steeds moeilijker concentreren op mijn werk en ben ook steeds minder gemotiveerd.

Ik weet wel dat ik nog jong ben en dat, dat een voordeel maar het blijft moeilijk. Heb afgelopen tijd veel dingen op papier gezet wat ik leuk vind en wat niet. Welke functies daarbij kunnen passen en welke niet. Maar dat heeft me nog niet echt veel geholpen. Ik zit er eventueel nog aan te denken om te gaan studeren, maar ja heb al 4 jaar stufi opgemaakt en een redelijke studieschuld dus dat is ook niet echt een optie. Ik zou natuurlijk iets in de avonduren kunnen doen. Alleen denk ik niet dat het mij gaat lukken om dat nog naast mijn werk te doen.

Het vervelende is ook dat ik wel een aantal "leuke" baantjes in de IT heb gehad maar die waren maar tijdelijk, en ik ben tot op heden ook nog niet soortgelijks tegengekomen.

Ach we zoeken gewoon rustig verder, en ik hou jullie hier op de hoogte.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:58:
[...]

Daarom ben ik nu al bezig met een switch. Wees er op tijd bij...
Met welke switch ben jij bezig dan? Als ik zo vrij mag zijn daar naar te vragen.

• thefxr
  • Laatst online: 20-11 04:26
ik denk dat de TS een beetje burn out heeft, miss tijd voor een extra vakantie of een werkgeversswitch?

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik denk dat het wel een beetje inherent is aan een hoop IT'ers om het niet te doen, maar ik denk dat je een hoop problemen in je carrière kan voorkomen door toch een stukje carrièreplanning te doen. Wat wil ik doen als ik 30/40/50 ben, wat wil ik bereikt hebben, vind ik dit nog wel leuk over 5 a 10 jaar.

Daarnaast moet je ook je carrière kansen van te voren goed inschatten, bijvoorbeeld bij een hoop bedrijven is de IT afdeling een vrij platte organisatie structuur, doorgroei kansen zijn er vaak niet in zulke bedrijven. Bij detacherings bedrijven zijn er over het algemeen meer doorgroei kansen en doet men (vaak) meer aan carrière planning, maar ook daar moet je beseffen dat je carrière direct verbonden is aan het uurtarief waar men je voor kan wegzetten, wat vaak neerkomt op specialisatie, waardoor je in je vakgebied blijft.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Waarom kijk je vooral niet binnen je beroep wat de mogelijkheden zijn om het leuker te maken? Volgens mij zijn daar genoeg mogelijkheden voor.

Ik zelf ben heel vroeg in mijn ICT-carriere overgestap. En moet zeggen dat het me werk inhoudelijk veel beter bevalt. Maar ik zou graag een periode in het buitenland werken... dat gaat dus b.v. veel beter in de ICT als met mijn huidige funktie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
Je kunt natuurlijk ook je kennis niet weggooien, maar bijvoorbeeld meer de advieskant op. Meer met mensen, niet anoniem maar meedenken verder helpen, of opleidingen verzorgen?

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-11 23:28
Je kan eens gaan praten met P&O van je bedrijf of een coach inhuren om te kijken waar je interesses echt liggen. Je krijgt dan een loopbaanwaardeonderzoek/competentieonderzoek en daarmee kan bepaald worden waar je interesses liggen en waar jij vermoedelijk een stuk gelukkiger van wordt.
Zelf loop ik nu ook bij een coach om mijn oplossingsgerichte manier van denken te doorbreken.

Ikzelf heb jaren systeem/applicatiebeheer gedaan. Bij mijn huidige werkgever vooral systeembeheer op hoog niveau. Nu heb ik de kans gekregen om mij meer te verdiepen in technisch projectleiderschap. Het is een kant die op mijn groeipad ligt en ik dus met beide handen aangrijp. Mijn ambitie ligt nl bij het hogere management, echter wil ik zelf eerst nog wat meer grijze haren kweken gezien mijn relatief jonge leeftijd van 31.

• Liegebeest
Gisteren was voor mij de eerste schooldag bij de HU. Man, wat is dit eng! Maar ik geniet vollop!

Carriere switch in volle gang dus! :)

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke mooi man dat je eraan begonnen bent. Natuurlijk is zoiets in het begin eng maar ja je ehbt wel mooi de stap gezet.
Zoiets lijkt mij ook wel wat lesgeven maar ja als je dan weer die verhalen hoort uit de media over slecht betaalde leraren en slechte werkomstandigehden dan weet ik dat ook nog niet.

Ik heb vorige week net de eerste week na mijn vakantie gehad en het ging wel lekker ik dacht bij mezelf ik had volgens mij idd vakantie nodig.

Maar nu de week erna voel ik me alweer hetzelfde als voorheen, ik heb nu alweer het gevoel dat ik ermee wil stoppen. En heb ook nog steeds niet met iemand (profesioneel) hierover kunnen praten natuurlijk wel met vrienden en familie. Ik heb wel contact gezocht met een aantal loopbaanadviseurs maar deze waren of vreselijk duur of werkten alleen voor bedrijven.

Ik ben dus weer terug bij af en nog steeds niet happy in mijn huidige baan. Ik hoop dat er binnenkort verandering in komt en dat ik de knoop ga door hakken op de een of andere manier. Misschien moet ik mijn huidige baan wel opzeggen en dan maar kijken wat er op mijn pad komt. Maar ja dat is wel gevaarlijk want de rekeningen moeten wel betaald worden.

• Liegebeest
Zoiets lijkt mij ook wel wat lesgeven maar ja als je dan weer die verhalen hoort uit de media over slecht betaalde leraren en slechte werkomstandigehden dan weet ik dat ook nog niet.
Tja, ik doe het dan ook niet voor het geld. Dat wij er financieel op achteruit gaan, dat heb ik al lang geaccepteerd. Ik doe het voor mijzelf, voor mijn huidige doelen in het leven.
En heb ook nog steeds niet met iemand (profesioneel) hierover kunnen praten natuurlijk wel met vrienden en familie. Ik heb wel contact gezocht met een aantal loopbaanadviseurs maar deze waren of vreselijk duur of werkten alleen voor bedrijven.
Weet je wat een idee is? Bij het CWI hebben ze ook advisuers lopen die je van raad kunnen voorzien.

Al die dure adviseurs kunnen leuke dingen zeggen, maar uiteindelijk ben jij degeen die weet wat jij wilt doen. Het enige wat die lui doen is dat proberen boven te halen. Dus als je bij jezelf gaat brainstormen, bijgestaan door wat gratis hulpmiddelen, dan kom je ook een heel eind.

D'r zijn ook tests online die je kunnen helpen bij het orienteren op werkgebied. De uitkomst is vaak compleet ruk (zo zou ik bijvoorbeeld geschikt zijn voor werk met een hoogwerker :D me, met m'n hoogtevrees!), maar ze helpen je wel met nadenken. Zo kan je carriere paden zien die je normaal nooit zou overwegen.

Kijk bijvoorbeeld eens op:
http://www.studieinfo.nl/beroepskeuze
http://www.werksite.nl/beroepskeuzetest
Ik hoop dat er binnenkort verandering in komt en dat ik de knoop ga door hakken op de een of andere manier.
De enige die dat kan doen ben jij zelf. Bij mij duurde het totdat er binnenin mij echt iets brak. Ik hoop dat jij eerder de stap zet. Maar misschien heb jij dat ook gewoon nodig. Dat er iets van binnen "KNAP!!" roept :)
Misschien moet ik mijn huidige baan wel opzeggen en dan maar kijken wat er op mijn pad komt. Maar ja dat is wel gevaarlijk want de rekeningen moeten wel betaald worden.
Precies. Niet doen dus. Geen bruggen achter je verbranden, zoals ze dat noemen. Mogelijk dat je nog eens terug wilt/kan/moet.

• AnotherFruitcake
  • Laatst online: 05-11 17:49
Ben zelf ook geswitched naar het docentenleven en de lonen vallen best mee hoor. Tuurlijk zul je er best op achteruit gaan qua maandsalaris, maar het uursalaris is niet verkeerd. Mijn volledige werkweek is 22 klokuren en dat is een full-time baan. Zet dat af tegen de 40 - 60 uur die je bij een werkgever in de commerciële sector maakt en bedenk dan eens waar je vrolijker van wordt.

@ Cailin : Met je 2e-graads bevoegdheid kun je ook lesgeven op het MBO (doe ik ook - ICT Academie van het Albeda College (zoeken nog IT docenten ;) ).

[ Voor 16% gewijzigd door AnotherFruitcake op 12-09-2007 15:38 ]

• Liegebeest
22 klok uren? Da's wel erg weinig. Tel je ook al het werk dat je thuis nog doet mee? ;) Want dat telt ook mee. De algemene ervaring is dat je net zo veel uren werkt als een kantoorbaan, maar dat je veel van die tijd thuis zit. Wat overigens stress-verhogend werkt omdat zo de scheiding thuis/werk wegvalt.

Enne: goed om te weten van het MBO. Met eerstegraads schijn ik ook op het HBO terecht te kunnen, als ik zou willen :)

Verwijderd

Topicstarter
cailin_coilleach schreef op woensdag 12 september 2007 @ 09:12:
Weet je wat een idee is? Bij het CWI hebben ze ook advisuers lopen die je van raad kunnen voorzien.
Heb je het dan hierover?

http://www.onafhankelijkarbeidsadviseur.nl/

• Liegebeest
Nee, niet specifiek. Het CWI is d'r sowieso om ons alleen vrolijk aan het werk te krijgen/houden. Je kan er eens heen gaan voor een adviesgesprek. Helaas vereisen veel van hun kantoren dat je vooraf al een dossier invult, maar goed: dat hoort bij hun voorbereiding.

Overigens: neem als je naar je afspraak gaat een paspoort mee. Om de een of andere reden accepteren ze geen rijbewijs als geldig identiteits bewijs :?

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Ik krijg bij veel IT'ers wel het gevoel dat ze wat anders willen gaan doen vanwege een paar simpele redenen. Het is niet uitdagend genoeg meer (weer een gebruiker die vraagt waar de startknop zit, weer windows installeren.) aan de andere kant is het ook een vak wat naar mijn mening nog steeds te weinig gewaardeerd wordt. Je zult nooit een gebruiker horen die tegen je zegt: "goh, wat fijn dat mijn computer alweer zo en zo lang zonder storingen draait". Je zult die gebruiker wel horen zeiken als diezelfde gebruiker het weer een stuk gemaakt heeft en jij de schuld ervan krijgt. Het werk is dus eigenlijk nooit 'af' en geeft daarom weinig voldoening.
Tevens is de IT een sector waarin de mensen die ermee werken zich er totaal niet in willen verdiepen. Je kunt bij hoog en laag anders beweren maar 95% vd gebruikers wil niks van computers weten maar willen intussen wel de meest moeilijke dingen voor elkaar krijgen en dat mag jij ze dan gaan uitleggen.

IT is een mooie sector om in te werken maar ik vind dat er wel de nodige haken en ogen aan zitten.

edit: wat pietverdriet schrijft over het vele studeren om bij te blijven en het feit dat men verwacht dat je zo'n beetje alles moet kunnen klopt inderdaad ook wel. Veel uren, gemiddeld salaris, veel zelfstudie om bij te blijven ed.

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 13-09-2007 13:59 ]

• thefxr
  • Laatst online: 20-11 04:26
Voor de mensen die zich niet meer zo happy voelen in hun baan,er zijn bijvb ook loopbaanadviseurs, daarmee bedoel ik wel de betere en niet 1 of andere partime miep bij het CWI.
Als je je toekomst serieus neemt, zal het je ook wat euro's kosten om een goed advies in te winnen.
this maar welke prijs je voor happy wil betalen,zelf heb ik het iig gedaan en daar kon ik goed mee uit de voeten.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Mfpower

In dubio

cailin_coilleach schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:22:
* Mfpower steekt z'n hand op.

Hier nog eentje die bezig is de IT te verlaten. Goed, het word een proces van minstens twee jaar (gezien de vereiste opleiding), maar dan ben ik er ook uit ook.

Oftewel: ik ga aan de Hogeschool Utrecht een opleiding volgen tot tweedegraads docent. Op die manier kan ik in de onderbouw van het middelbaar onderwijs aan de slag, met een vooruitzicht op doorstudie naar eerstegraads (bovenbouw en MBO/HBO geloof ik).

Dus... Spannend, maar ik ga d'r toch echt aan geloven: 1 September begin ik aan de HU.
Leuk verhaal. Ik heb ook de stap gemaakt UIT de IT naar het onderwijs. Nou ja, dat wil zeggen, ik zit nu in het IT onderwijs :). Ik hou wel van mijn vak, de techniek, en ook de creativiteit en uitdagingen die in de IT zitten. Zo vind ik het leuk om bijv. (kleine) spellen te ontwerpen en te schrijven.

Maar ik heb hiervoor in het bedrijfsleven gewerkt. In de dienstverlenende wereld bepaalt de klant alles, en creativiteit wordt weinig gewaardeerd. De werkdruk lag me veel te hoog en m'n andere hobby's (reizen/muziek) kwam ik niet meer aan toe. Ik werd goedbetaald maar voelde me niet vrij, eerder een loonslaaf. En ik dacht eigenlijk dat ik m'n vak ook niet meer leuk vond.. vakinhoudelijk was er nog weinig uitdaging, alleen de klantwensen telden..

Ik heb toen besloten om me om te scholen naar eerstegraads docent wiskunde, ik wilde ook wat betekenen voor de wereld. Maar vlak voor de opleiding begon zag ik een vacature als docent HBO informatica. Ik heb daarop gereageerd en ik werk daar nu al meer dan een jaar.. met heel veel plezier. Nog steeds kom ik elke avond met een smile thuis :). De werkdruk is af en toe ook wel hoog.. maar het is leuk en je doet het ergens voor. Ook is het gewoon veel socialer.. en ik ben nog steeds met mijn vak bezig wat weer erg leuk is. Daarbij is het breder dus ik blijf bijleren, maar nu minder specialistisch wat ik wel fijn vind. En m'n hobby's? Tsja.. met 60 vakantiedagen kom ik daar ook wel aan toe ;)

• Liegebeest
Ik had de stap naar HBO onderwijs ook overwogen, maar ging liever toch echt eventjes helemaal bij de computers weg. Misschien over een paar jaar weer :)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik ben blij dat ik mezelf in een heel andere situatie gewerkt heb hier op kantoor :)

Ben hier 8 jaar geleden begonnen, mijzelf in de tussentijd omhoog gewerkt en uiteindelijk de hele ICT/IT afdeling onder mijn hoede genomen, van daaruit de netwerkbeheerder die hier toen aanwezig was (heel hard eigenlijk) de deur gewezen ivm het leveren van slecht werk, en dan ook echt slecht werk. Ik ga hier niet verder op in trouwens. Na enkele jaren begon het mij ook te vervelen, kreeg toen de keuze om enkele interne opleidingen te volgen waarna ik nu eigenlijk 2 functies binnen het bedrijf heb. Ik ben dus binnen 1 bedrijf Boekhoudkundig Accountant en Netwerkbeheerder.

Ik kan maar 1 ding zeggen, het bevalt mij prima, het salaris is leuk (modaal) en de extra's die er bij komen zijn alleen maar beter (laptop, reiskosten vergoeding, mogelijkheid tot flinke kortingen op computer-onderdelen) en daarnaast een hele hand vol met verantwoordelijkheden.

Hier dus iemand die blij is met de gang van zaken :)

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1