Overclocken van een E6600

Pagina: 1
Acties:
  • 517 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ep1c
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Hallo,

Ik ben van plan de E6600 te gaan kopen, omdat veel mensen zeggen dat hij makkelijk over te clocken is.

Ik wil weten (ik heb nog nooit over geclocked), hoe makkelijk is het. ik heb al een paar tutorials gelezen maar daar staat dat je veel meer moet doen dan alleen je fsb omhoog te krikken. ik ben heel erg schuw voor het overclocken want ik ben nog een student en geld is extreem kostbaar. en ik wil niet dat er opeens rook uit mn pc komt.

want als het ook het tweaken van je voltage wordt dan nok ik er mee en koop ik de E6750, better safe than sorry.

dus mijn vraag in totaal is, als ik hem koop ik stop in de bios 333 fsb IPV 266 heb ik dan een 2,9 GHZ of moet ik nog aan de v core kome, pci mhz en etc.

(ik wil in combo met de E6600 de P5N-E SLI, zal dat werken, wegens zn 1333 fsb ondersteuning, is dat goed)

Verwijderd

Ep1c schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 09:27:
Hallo,

Ik ben van plan de E6600 te gaan kopen, omdat veel mensen zeggen dat hij makkelijk over te clocken is.

Ik wil weten (ik heb nog nooit over geclocked), hoe makkelijk is het. ik heb al een paar tutorials gelezen maar daar staat dat je veel meer moet doen dan alleen je fsb omhoog te krikken. ik ben heel erg schuw voor het overclocken want ik ben nog een student en geld is extreem kostbaar. en ik wil niet dat er opeens rook uit mn pc komt.

want als het ook het tweaken van je voltage wordt dan nok ik er mee en koop ik de E6750, better safe than sorry.

dus mijn vraag in totaal is, als ik hem koop ik stop in de bios 333 fsb IPV 266 heb ik dan een 2,9 GHZ of moet ik nog aan de v core kome, pci mhz en etc.

(ik wil in combo met de E6600 de P5N-E SLI, zal dat werken, wegens zn 1333 fsb ondersteuning, is dat goed)
3ghz moet wel lukken op stock vcore, maar als ik jouw verhaal zo lees kun je beter een Dell PC kopen. No flame intended . .

• Ep1c
waarom nou een dell pc, dan ben ik meteen 2 keer duurder uit. nee dankje.

• Rep1v
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-02-2025
[ ik ben heel erg schuw voor het overclocken want ik ben nog een student en geld is extreem kostbaar. en ik wil niet dat er opeens rook uit mn pc komt.

Gewoon niet overclocken? lijkt mij dan de beste optie 8)7

• kokx
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-01 12:00

kokx

WIN

Ik zou ook gewoon niet gaan overclocken als je dat denkt. Een dell PC is in zo'n geval ook lekker makkelijk, maar je kunt natuurlijk ook voor een eigen gebouwde PC gaan. Als je gaat overclocken zul je (als je wat hogere prestaties wilt halen) meestal ook aan de voltages moeten gaan sleutelen. Jij kunt beter net wat duurders kopen en niet overclocken dan gaan overclocken (omdat je er redelijk terughoudend voor bent).

• Ep1c
maar wat kan er als ergste gebeuren als je je core voltage met 0.025v verhoogt, gaat ie kapot of start hij gewoon niet door?

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Voltage maakt niet zo gek veel uit zolang de temperatuur acceptabel blijft. Wellicht dat wat meer lezen een goed plan is. Als je geen spullen kunt missen/vervangen is een stock systeem een optie, die paar mhz merk je in dagelijks gebruik niet zoveel van...

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 21:28
Je hoeft je voltage hoogstwaarschijnlijk niet te verhogen. Ik heb zelfs mijn voltage nog kunnen verlagen (naar 1.275) icm FSB 356. (=3.2 ghz).

Niet te moeilijk doen hoor.. als je iets verkeerd doet, start je computer gewoon op met de boodschap dat "overclocking has failed". En dat gebeurt alleen als je echt de grens op zoekt. Er gaat weinig in rook op als je nog ergens 1 random vurende neuron in je hoofd hebt zitten.
Wat wel aan te raden is om er een arctic freezertje op te zetten.. wat je een kleine 15 E kost.

• Ep1c
Ja ik was al vanplan om een betere cooler te kopen met het geld wat ik (ga) bespaar op de E6600 tov de E6750 of de E6850, een artic cooling freezer 7 schijnt niet al te slecht zijn.

maar hoe zit het met mijn mobo die ik wil hebben de P5N-E sli,
kan die een beetje tegen overclocken ?
hij ondersteund wel 1333 fsb dus ik kan over clocken tot een E6750 of zelfs een E6850.

(als ik ga over clocken moet ik dan perse de 5mhz fsb per keer stapjes omhoog te doen? )

• Viss
Nooit een 650/680i chipset aanschaffen als je niet van plan bent 2 nvidia kaarten te gebruiken. SLI is echt het enige voordeel van deze borden... 965 of P35 chipset of als je geduld hebt wachten op X38 borden.

• Ep1c
maar ik wilde die mobo omdat die de goedkoopste was die 1333 fsb ondersteund, de rest is allemaal duurder.

wat voor bord is dan een aanrader, ben wel een asus fan kwa moerderborden.

• Viss
Asus P5K (deluxe), P5B (deluxe) of Commando, Gigabyte P35, Abit IP-35 etc. Zouden allemaal zonder probleem 1333 procs moeten draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Viss op 11-07-2007 11:24 ]

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
neem een Gigabyte moederbord de Gigabyte GA-P35-DS3 of de Gigabyte GA-P35-DS3R die zijn rond de 100 euro, en klokken beter dan een Asus.

Verwijderd

Ep1c schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 11:20:
maar ik wilde die mobo omdat die de goedkoopste was die 1333 fsb ondersteund, de rest is allemaal duurder.

Ga voor een P5K-E of de Gigabyte, PC6400 memory. Zonder problemen op 333MHz. Technisch gezien is het geen overklokken behalve je CPU. Maar gezien hetf eit dat dezelfde core gebruikt word voor hogere modellen zou je daar ook kunnen zeggen dat je niet overklokt.

Voltage aanpassing zal niet nodig zijn. En die voltage aanpassing waar je het over hebt in je vorige posts...dat is niks. Je moet echt met meer aankomen wil je hem stuk krijgen.

Lees hier gewoon een beetje rond. Overklokken is namelijk heel simpel en kan heel goed risicoloos gedaan worden. Pas als je echt je systeem gaat pushen word het risicovol.

• XPointman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

XPointman

ja, of niet

Ep1c schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 11:20:

ik heb de P5N-E. die wil best lekker overklokken hoor. je moet alleen opletten dat de NB niet te warm wordt.

ik draai een E4300 op 3 ghz(standaard 1.8 ghz, dus ongeveer 70% winst ofzo. )

Intel Core2Duo E4300 @ 3Ghz, 1024 mb Pc5300 ram, Asus P5N-E SLI, Club3D 7900 GS, 160 gb maxtor raid-0, Terratec DMX 6Fire

• Ep1c
:S , dat zijn allemaal €190 + borden, maar ik zag wel de P5K SE, bij azerty(hieronder de link)

http://www.azerty.nl/prod...tail/89/35639/p5k-se.html

is dit niet wat dan? hij ondersteund 1333 fsb en heeft de P35 chipset. en hij is niet al te duur €4 meer dan die sli.

[edit]
@Xpointman, als de fsb niet hoger komt te liggen dan 1333 dan kan de NB toch niet te warm worden?
maar ik draai hem in het begin niet als SLI later (half jaar ofzow misschien later) denk ik wel.

[ Voor 34% gewijzigd door Ep1c op 11-07-2007 11:46 ]

• GekkeCoen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-02-2025
Ep1c schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 11:31:
:S , dat zijn allemaal €190 + borden, maar ik zag wel de P5K SE, bij azerty(hieronder de link)

http://www.azerty.nl/prod...tail/89/35639/p5k-se.html

is dit niet wat dan? hij ondersteund 1333 fsb en heeft de P35 chipset. en hij is niet al te duur €4 meer dan die sli
Het beste moederbord lijkt mij voor jouw de P35-DS3 of de P35-DS3R. Deze zijn erg goedkoop en ondersteunen 1333 Mhz fsb. Het grootste verschil tussen de DS3 en de DS3R is dat de DS3R een ICH9R southbridge heeft (ipv van ICH9). Dit is beter voor Raid, maar waarschijnlijk ga je hier geen gebruik van maken.

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-01 13:53
Op xtremesystems is iemand over de 600FSB gekomen met een Asus P5K (vanilla). Die bordjes clocken als een gek. Prijs ligt rond de €130,-

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=144840

[ Voor 18% gewijzigd door keldererik op 11-07-2007 11:57 ]

Verwijderd

Hmm zat eigenlijk soort van het zelfde. Heb tijdje geleden een e6600 gekocht en wou graag overklokken. heb een P6N SLI-FI gekocht. Ik dacht eerst ook: Better safe then sorry... Maarja uiteindelijk aantal tutorials bekeken en toch gedaan. Heb hem nu op 3.6 maar zit wel aan ze eindje.

• Ep1c
maar ik heb nog een vraag,

in wat voor stappen moet ik overclocken, in een tutorial die ik zag deden ze het met 5mhz per keer.. eerlijk gezegd heb ik daar het geduld niet voor, kan ik niet gewoon stappen nemen van 15mhz of zelfs 33 mhz ?

[Edit]

verkeerd geformuleerd en gevraagd naar de bekende weg, excuse

[ Voor 14% gewijzigd door Ep1c op 11-07-2007 14:26 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ep1c schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 13:21:
maar ik heb nog een vraag,

in wat voor stappen moet ik overclocken, in een tutorial die ik zag deden ze het met 5mhz per keer.. eerlijk gezegd heb ik daar het geduld niet voor, kan ik niet gewoon stappen nemen van 15mhz of zelfs 33 mhz ?
Als ik al je vragen zo lees dan denk ik toch echt dat je beter helemaal niet kunt gaan overclocken. Ik zal je nog even een paar basisregeltjes bijbrengen:

• Overclocken kent geen enkele garantie. Het is dus zeker niet zo dat je gegarandeerd de 3GHz of meer zult gaan halen. Alleen de default snelheid is gegarandeerd.
• Bij overclocken gaan ook de andere componenten meetellen. Het is dus niet alleen afhankelijk van je processor.
• theoretisch vervalt je garantie.
• Overclocken is gewoon een kwestie van proberen en doen. Hierbij komt eigen inzet kijken. Dingen als heb ik het geduld niet voor werken dan niet echt mee.

Kortom: Of je doet er moeite voor en accepteert de risico's, of je doet het gewoon niet.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Een core 2 kan je gerust in stappen van 25MHz opvoeren. De meeste trekken een FSB van 450-500. Als je dus maar tot 350 of 400 wilt gaan kan je de CPU in principe gelijk daarop instellen. Het enige dat mis kan gaan is dat je pc niet opstart. Zet hem even uit en start opnieuw op. Dan kan je die bios in om het voltage iets op te voeren of de FSB wat lager te zetten. Is allemaal niet zo moeilijk hoor.

http://azerty.nl/producte...tail/89/34435/ip35-e.html

Dit is een goedkoop bord dat 1333FSB kan, verder niet erg veel opties erop maar het scheelt wel een bak geld ;)

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

Ep1c schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 09:27:
Hallo,

Core 2 Duo E6600 overklok tutorial

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 20:09

Darkasantion

Just keep swimming!

Zou als ik jouw was moederboord halen wat men hier aan heeft geraden, samen met de E6600 en de gelezen guides en gewoon voortzichtig beginnen. Je leert al doende meer! Ik heb ondanks soms best onhandige acties nog niets laten overlijden(BIOS-flash,vmod)

Ik ben ooit begonnen met het overclocken van mijn 6600GT om na een overstap naar P4 vanaf Celeron ook hier te gaan uit proberen wat er mogelijk was. 1 Jaar later ben ik erg veel vooruit gegaan qua kennis hierin, ook qua onderdelen en hun werking in systemen en wat men er wel en niet me kan/mag qua overklokken, wat men eruit kan halen, en waar men op moet letten.

Mooie vergelijking vind ik altijd tijden van SuperP1 of 3DMark03 score, op dezelfde clocks en dan stock tegen nieuw! Dan zie je wat je er eigenlijk mee gewonnen hebt. Heb hier nog een van beide op 3.68Ghz, eentje van 47 secs een een van 39, altijd leuk om dat te zien en showen:P

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Pagina: 1