Toon posts:

[2000] Programma om disk mee te monitoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Hier op ons werk hebben we een welbepaalde disk die steeds volloopt. We zouden dan ook dagelijks een rapport willen genereren welke de wijzigingen per dag aangeeft.

(welke bestanden/owner/...)

Kennen jullie hier goede software?

Thanks

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hoi frederik.lerno,

Welkom op ons forum. Zoals je vast tijdens het registreren hebt gelezen is GoT een forum voo de gevorderde computergebruiker. We zien graag in je berichten uitgebreide informatie over de acties die je zelf hebt ondernomen om je probleem op te lossen.
We bestaan inmiddels ook al weer vele jaren, en omdat fileservers in bijna elk netwerk aanwezig zijn, zou het toch best ook eens kunnen zijn dat je vraag al eerder gesteld is. Rechtsbovenaan het forum vind je een knop "search", waarmee je alle historische gegevens kunt doorzoeken. Ook is het aan te raden voor je een vraag hier stelt even een bekende zoekmachine of misschien de website van de fabrikant/leverancier te raadplegen.

Mocht je er dan nog niet uit zien willen we graag weten wat je allemaal hebt geprobeerd. Vaak is het kiezen van de juiste sleutelwoorden essentieel om iets te vinden. Vermeld deze dus altijd.
We willen ook graag weten wat je zelf allemaal al had gevonden/ondernomen, om te voorkomen dat we overbodige tips geven.

Ook is het, zeker in een Windowsforum, belangijk om te weten met welke versie van het OS je werkt, omdat er vaak meer verschillen dan gelijkenissen zijn tussen verschillende edities. Hier in Windows Servers en Server-software zien we daarom het OS graag in de topictitel.

Wat voo wijzigingen wil je overigens precies zien, want dat kan ik er ook niet geheel uithalen.
Je wil nieuwe bestanden per dag zien? Kan je dan misschien de log van je incremental backup parsen elke nacht? Of zoiets :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Oké, in onze fileserver hebben we 1 disk zitten (133GB) waarop de homedirs van de gebruikers staan en ook een publieke share voor alle afdelingen...

Elke week komt deze schijf vol te zitten en dan moet worden uitgezocht wie wat er bij geplaatst heeft (soms onnodige zaken die de gebruiker beter lokaal kan opslaan).

Ik zoek dus eigenlijk een programma dat elke dag weergeeft wat er juist bijgeplaatst is en wie de owner van deze bestanden is.

Ik heb al enkele freeware progs getest zoals (treeview pro (scheduled task), disk analyzer), maar deze gaven niet echt weer wat ik wou...

Ik hoop dat je nu beter begrijpt wat ik juist bedoel.

Grtz,

Frederik

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Quota's instellen?

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-02 22:25

Bud_s

Team Anticimex & Lock

de windows zoekfunctie en dan datum bereik instellen ?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
En over welke versie van Windows hebben we het nou, want misschien kan je met de 2003 R2 fileserver resources ook wel iets ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Het is helaas nog een windows 2000 fileserver.

Ook uit de robocopy logs valt niet veel duidelijke info te halen.

Ik zoek echt een rapport waarin direct te zien wat de grootste wijzigingen zijn.

Verwijderd

Dit blijft altijd al een probleem, enige wat achteraf wel aardig werkt (helaas niet proactief) is tooltje I-disk.

Kan je zien hoe groot je directories zijn en waar evt. knelpunten zich bevinden.

wij gebruiken het regelmatig om gebruikers op hun vingers te tikken bij gebruik van homedirectories.

Verwijderd

Daily backup maken? Die laat de attributen verder met rust en verstoord de normale BU-cyclus dus niet. Die restoren naar alternate location een optie? Een daily pakt alleen nieuwe/gewijzigde bestanden mee.

Ik probeer maar wat mee te denken. Heb hier wat zitten pielen met NT-backup dan he.

Onzin dat bovenstaande.

Gewoon quota's afdwingen. Zoiets zou je niet moeten hoeven te monitoren. Snap eigenlijk niet waarom je dat wil. Dat quotaverhaal is juist in het leven geroepen om het een en ander te versimpelen. Door het niet toe te passen en te gaan 'jagen' op individuen verspil je een hoop tijd.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 06:04 ]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:31
Je kan Treesize eens proberen. Met de betaalde versie kan je misschien ook iets automatisch laten doen?

Ik was even aan het kijken naar Treesize Professional en toen kwam ik dit tegen:

http://www.jam-software.com/spaceobserver/index.shtml

Ik denk dat dat iets is wat je zoekt.

Screenshots:
http://www.jam-software.c...erver/screenshots.shtml#2

[ Voor 58% gewijzigd door urk_forever op 11-07-2007 14:49 ]

Hail to the king baby!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ik heb daar ooit een script voor gemaakt, zal morgen eens zien als ik het kan posten. Verder kan je beter gewoon quota instellen, dan kan de FS niet vollopen ...

You don't need eyes to see, you need vision

• urk_forever
Volgens mij ondersteunt 2000 native geen quotas.

Hail to the king baby!

Verwijderd

Topicstarter
Quotas zijn niet echt haalbaar in ons geval. Treesize had ik reeds geprobeerd, mooi programma maar het geeft niet echt een duidelijk overzicht. Een script kan inderdaad mischien handig zijn.

In ieder geval al bedankt voor de reacties!

• urk_forever
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 09:11:
Quotas zijn niet echt haalbaar in ons geval. Treesize had ik reeds geprobeerd, mooi programma maar het geeft niet echt een duidelijk overzicht. Een script kan inderdaad mischien handig zijn.

In ieder geval al bedankt voor de reacties!
http://www.jam-software.com/spaceobserver/index.shtml

Deze ook nog bekeken, dat lijkt mij precies wat je zoekt. Het programma houd je fs in de gaten en schrijft alles weg in een database waar je overzichtjes uit kan halen etc.
SpaceObServer is a hard disk space manager for Windows. It scans directory trees using a background service, and stores their structure, sizes and properties in an SQL database. In a client application the collected data can be viewed and browsed in hierarchical or tabular views, 3D bar, pie and line charts.

Hail to the king baby!

Pagina: 1