Data DVD niet leesbaar na normale routinewerk.

Pagina: 1
Acties:

• chunyu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10-2025
Ik ben bezig met een routine: me harddisk ff schoonmaken. Films, series, games etc. backuppen...
Gewoon data op een dvd'tje branden.

Ik was bezig met mijn 3e dvd en toen opeens, lijkt het alsof het langzamer was. De brandtijd van 1 dvd bedoel ik. ruim 2x zo lang (24min) (ipv ~10min op 16x speed) cpu usage normaal en buffer ook normaal.

Nadat ik het met Nero 7 burning rom heb gebrandt en er geen errors waren, stopten ik het weer erin. (nadat iets succesvol is gebrandt wordt je even gewaarschuwd en nadat je OK heb gedrukt schuift de dvd vanzelf eruit)

Het duurde langer dan normaal, en opeens verschijnt er een vensterje van wat je wil doen met een lege cd. Hm...dacht ik wat heb ik verkeerd gedaan?
Misschien had ik niet gebrandt...of op simuleren gedaan. Whatever, ik haal hem eruit en tot mijn verbazing zag ik wel de bekende strepen op de achterkant van me dvd. Toen dacht ik, misschien was dit gewoon een slechte dvd'tje. Dat gebeurde wel vaker tog...

Nog een dvd-tje, maar nu kijk ik extra voorzichtig, pc opnieuw gestart, 16x speed...bestandnamen juist...finish disc, locaties...
Ok...en nog een keer branden...hm...het duurt weer wat langer... 26min deze keer. Terwijl ik tog echt maar 4gb brand met wel 16x!

En opnieuw de dvd is niet leesbaar. Ik stop andere dvdtjes erin om te kijken of me dvd brander niet de geest heeft gegeven. Maar vergeefs...andere dvdtjes, zoals de twee die ik daarnet had gebrand waren leesbaar. Wat is hier aan de hand?

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:18

Kleintje81

Blaat

Lagere snelheid al geprobeerd?
Misschien dat de Buffer Underrun protectie niet helemaal lekker werkt, je zou daarvoor nog een lagere snelheid of defragmenteren van je HD kunnen proberen.

Voor de rest zijn specs misschien ook wel handig. ;)

BF2 stats Systemen

• GrrRon
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Staat de brander niet PIO mode ipv van DMA?

"Soylent Green is people!"

• chunyu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10-2025
Maar ik had daarvoor nog (10min geleden) twee succesvolle dvdtjes achter elkaar kunnen branden.
En de derde was dus gewoon routinewerk, niets anders met de pc gedaan. Kan het dan opeens veranderen?

Ik weet niet precies wat voor specs kunnen helpen, maar deze komen het dichts in de buurt:

NEC DVD_RW ND-3520AW
Firmware Revision 3.04

AMD Athlon 64 X2 3800+ (geen oc)
MSI K9N4 Ultra-F
Team Group Team-Value-667 1 GB DDR2-667 DDR2 SDRAM

Ook de DMA en PIO mode heb ik even gecheckt en dit staat er:
Bij Primaire IDE Channel.
Auto detection
DMA if available
Current transfer mode: Ultra DMA mode 2

Ik heb namelijk 2 HD en 1 brander: 1 SATA en 1 HD en brander op de eerste enige IDE poort.

Ik probeer nog een dvdtje te branden...ikhoop geen zelfmoord actie :/

edit: dezelfde soort dvd (philips dvd+r 16x) gebrand op 12x speed.
Alles lijkt goed te gaan, en het proces duurde maar 8 minuten. testing...het werkt!
hm... hoe kan dat nou weer? hoe kan ik dit in het vervolg voorkomen?

ik heb nog eens de 2 slecht gebrande dvdtje van gisteren geprobeerd. Ze zijn niet leesbaar. De pc geeft aan dat het leeg is en dat het een cd is...met maar 300 mb ofzo vrij (komt zeker omdat ik gisteren zo'n 4 gb op dat dvdtje heb gebrand)

[ Voor 22% gewijzigd door chunyu op 11-07-2007 10:54 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kwaliteit van dvd's kan verschillen, dus je koopt 100 stuks, dan kunnen er goede en minder goede in zitten.

Als de brander klaar is met branden (melding van nero), wil nog niet zeggen dat er iets op staat!!!!!!!!

Indien je wilt weten hoe je een dvd kunt testen na het branden, kijk op www.cdfreaks.com ga naar de forum, daar staat hoe je het kunt doen. nu kun je zien of je langzamer moet branden om de kwaliteit te verhogen.