Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Accuperikelen

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Mijn auto (306 cabrio '99) wordt niet elke dag gebruikt en staat vaak langere tijd stil.

*na een week of 3 niet rijden is de accu te leeg (ong. 9 volt) om te starten

Een maand of 4 geleden heb ik een nieuwe accu gekocht omdat volgens de garage de oude "op" was, de dynamo laadde goed liet hij zien, maar de capaciteit was een stuk lager. O.K. nieuwe accu.

Nog steeds is de accu na een week of 3 te leeg. Dus heb ik een druppellader gekocht om de accu op pijl te houden. Maar omdat het vakantie was en druk enz. enz. heb ik de accu niet netjes bijgehouden.

Ondertussen is de nieuwe accu ong. 4x te leeg geweest, en start ik de auto met kabels en dan laad de accu weer op. Dus was ik nu goed van plan om de accu goed te onderhouden en op de druppellader te zetten.

Ik meet netjes 13volt en ga een stuk rijden, en ergens eten een paar uur later wil de auto net aan starten, (de spanning zal dus zo'n 10-11 volt geweest zijn). De accu laad niet meer op of onttrekt belachelijk veel spanning/stroom.

Nu 2 dagen aan de druppellader gehangen en gemeten 13, 4 volt dan haal ik de lader los en zie de spanning met ong. 0,1 volt per seconde zakken, dus logisch dat ie na een paar uur weer leeg is.

Verdere info: er zit een klasse 3 alarm op, maar die zat er al een aantal jaar op. En de accu was een nieuwe onderhoudsvrije.

Mijn vraag: Is mijn accu nu naar de klote omdat ie een stuk of 4 keer te leeg is geraakt, of is er iets anders mis? Ik merk niets als de auto loopt.

www.casarodriguillo.com

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

heb hetzelfde gehad met een 206, die zoop ook gewoon de accu leeg als ik hem niet gebruikte. Als hij echt zo lang stilstaat waarom dan niet even de accupool van de plus loshalen en vastzetten als je gaat rijden. ok tis even een klusje maar dan weet je vrij zeker dat hij vol blijft (en dan nog de druppel lader erop houden)

je accu kan inderdaad al weer naar de haaien zijn. Ik weet dan wel hoe het moet maar het in een jaar tijd ook een accu van mijn motor verkoot door hem niet af te koppelen en te weinig te belasten...

• Pinin

Pinin

Topicstarter
StuiTeR schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 21:53:
Als hij echt zo lang stilstaat waarom dan niet even de accupool van de plus loshalen en vastzetten als je gaat rijden.
1. ivm alarm, die gaan dan als een bezetene zitten loeien, tot accu van alarm leeg is.
2. Af en toe moet mij vrouw onverwachts met de auto weg (kunnen)

www.casarodriguillo.com

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 16:53

D2k

zoek naar je lek, lijkt me een beter idee
klinkt als sluiting, of dat antieke alarm is een lek

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Waneer is een alarm antiek? Het is een scm goedgekeurd klasse drie alarm van Gemini.

Hoe kan je met beperkte middelen (multimeter) je lek achterhalen?
En hoe kan ik uitsluiten of de accu verrot is of dat er idd opeens een hele grote lek is.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Zet je multimeter op ampere stand (DCA), trek de + kabel los en doe je multimeter tussen de kabel en de accupool.
Zie je een grote stroom lopen? Dan is er een ergens een lek. Trek net zo lang zekeringen eruit totdat je multimeter (nagenoeg) 0 Amp. aangeeft. Niet je auto starten met de multimeter ertussen, dan gaat je meter licht geven :P

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:38

paQ

je hebt of een lek, of je dynamo is stuk

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
O.k. Ga ik mee aan de slag.
Alleen dat K#T alarm gaat meteen te keer en er zitten drie draden om de +pool die moet ik dan bij elkaar houden en meten dat gaat wel irritant, maar ik verzin wel wat.

Is er eigenlijk een manier om je alarm tijdelijk uit te schakelen of te neppen? De accu van het alarm is zwaar weggewerkt en heeft geen echte aansluitingen.

edit: ik hoor wel eens het verhaal dat het slecht is voor je accu om hem leeg te laten lopen (iets met kromme platen(?) of zo) dat is dus ook bij mij een paar keer gebeurd, kan dit ook het geval zijn of merk je daar met nieuwe type accu's niets meer van?

[ Voor 26% gewijzigd door Pinin op 10-07-2007 23:44 ]

www.casarodriguillo.com

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Pinin schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 23:42:

edit: ik hoor wel eens het verhaal dat het slecht is voor je accu om hem leeg te laten lopen (iets met kromme platen(?) of zo) dat is dus ook bij mij een paar keer gebeurd, kan dit ook het geval zijn of merk je daar met nieuwe type accu's niets meer van?
Ja, dat is voor bijna alle accu's nog slecht. Bij diepontlading komt er een te diepe laag loodsulfaat op de platen die de capaciteit danig doen afnemen. Weer opladen zorgt ervoor dat een deel weer opgenomen wordt in het zuur, maar dat proces is nooit meer helemaal om te keren.

Wise enough to play the fool

• Pinin

Pinin

Topicstarter
En hoe is het afgelopen....
Ik heb alles nagemeten en er was geen lekstroom (enkel 200mA voor alarm en ecu) De dynamo laade ook goed dus moest het eigenlijk wel aan de accu liggen, de garage wilde het eigenlijk niet geloven en zou hem eerst voor me opladen en dit lukte ze dus niet goed.

Ik heb een nieuwe accu gekregen onder garantie, hij nam geen stroom meer op, een heel klein beetje maar niet genoeg. Alle details weet ik niet.

www.casarodriguillo.com

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Pinin schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:29:
En hoe is het afgelopen....
Ik heb alles nagemeten en er was geen lekstroom (enkel 200mA voor alarm en ecu) De dynamo laade ook goed dus moest het eigenlijk wel aan de accu liggen, de garage wilde het eigenlijk niet geloven en zou hem eerst voor me opladen en dit lukte ze dus niet goed.

Ik heb een nieuwe accu gekregen onder garantie, hij nam geen stroom meer op, een heel klein beetje maar niet genoeg. Alle details weet ik niet.
200 mA x 24 uur x 7 dagen x 3 weken = 100Ah
Of wel een accu van 44Ah of bv 80Ah is dan leeg.

Het kan zijn dat je lampje in het dashboardkastje of in de koffer bak aan blijft staan.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 20:38

Rico

Wie dit leest is gek....

Ik heb ook een Gemini alarm in mijn cabrio.
Die gaat niet af als ik de accu losmaak. Je moet hem natuurlijk niet op het alarm hebben staan als je de accu lostrekt want dan loeit hij er wel op los.
Als mijn auto langer dan 2 a 3 weken stil staat haal ik de accu eruit en hang hem aan de ctek lader. Perfect. Accu was al eens als dood afgeschreven door de garage maar sinds ik hem aan de ctek lader hang is hij perfect. Kan rustig 3 weken stilstaan of zelf 4 en start dan gewoon.
Alleen een accu moet je niet leeg laten lopen dat is erg slecht voor een accu.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ik doe mijn druppellader er weer op als ik hem ong. een week niet gebruik, nu ik een nieuwe accu heb zal ik weer zuiniger zijn op het ding.

btw het was 20mA ipv 200mA, want hij gaf 0,02A aan

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1