Toon posts:

PC hangt bij overclocken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een P4 3,2Ghz en voorheen kon ik hem overklokken naar 3,7Ghz zonder enige problemen.

Maar nu heb ik een nieuwe SATA harde schijf en een 512MB DDR staaf erbij gestopt (nu 2 512MB staafjes, identiek; crossair).

Als ik nu probeer te overklokken, ook al is het maar een paar Mhz loopt de pc vast en moet ik deze resetten met de magische knop op de kast. Ik snap niet hoe dat kan mischien weten jullie het?

Aan m'n koeling is niets mis, Zalman 9700 en blijft lekker koel in de Thermaltake VA8000
Overigens heb ik een Geforce 6800GT pci-e 256mb overgeklokt met rivatuner en deze werkt ook stabiel, nu en toen.

alvast bedankt voor de hulp,

MVG,
pr0wnz.

Verwijderd

Ik zou eens kijken naar wat de je voeding precies doet, welke voeding heb je er in zitten?

Kan zijn dat de belasting van die hdd erbij teveel is..

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie

ik heb een Coolermaster realpower 550Watt voeding, met een apparte kabel voor de videokaart erop. op de meter komt hij eigelijk nooit boven de 180watt.

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 20:24

CDAAbeltje

Cool Down !

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 21:12:
Ik zou eens kijken naar wat de je voeding precies doet, welke voeding heb je er in zitten?

Kan zijn dat de belasting van die hdd erbij teveel is..
Dat zou idd nog wel eens kunnen ! Een xtra HDD erbij in en een xtra reepje geheugen.

Bekijk dus even het vermogen die je voeding afgeeft !

Verwijderd

Topicstarter
CDAAbeltje schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 21:14:
[...]

Dat zou idd nog wel eens kunnen ! Een xtra HDD erbij in en een xtra reepje geheugen.

Bekijk dus even het vermogen die je voeding afgeeft !
180/550watt in gebruikt, denk niet dat dit het probleem is, zou het kunnen zijn dat het door 't geheugen komt?

Verwijderd

Een CM realpower zou goed moeten zitten, maar dat dacht ik ook van m'n vorige zalman.

Maar je zou eens moeten nakijken wat de voltages precies doen, als je teveel aan bijvoorbeeld de 3v of de 5v lijn trekt kan de boel al in de soep lopen terwijl de voeding dan nog lang niet aan zijn max. vermogensafgifte zit.
Het gaat bij Oc-en ook zeker om het vermogen per lijn 12v, 5v of 3.3v :)

Mijn vorige zalman was een monster wat betreft de 12v lijn, alleen op de 5v(was weliswaar een defect) was gewoon bagger en heel me Oc liep de mist in..

In t geval van t geheugen is dat snel genoeg getest, even die extra reep eruit.

edit:
typo's

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 21:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik snap niet zoveel van voltages in de pc maar als ik het begrijp zeg je dat het de zalman cooler zou kunnen zijn, maar voordat ik die cooler kreeg zat die nieuwe HDD en extra ram er al in, ik had hem overgeklokt op standaard (herriemakende) koeling.

Ik ga nu even een staaf eruit halen en testen wat hij doet, zo terug.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 21:24:
ik snap niet zoveel van voltages in de pc maar als ik het begrijp zeg je dat het de zalman cooler zou kunnen zijn, maar voordat ik die cooler kreeg zat die nieuwe HDD en extra ram er al in, ik had hem overgeklokt op standaard (herriemakende) koeling.

Ik ga nu even een staaf eruit halen en testen wat hij doet, zo terug.
Niet de cooler, ikzelf heb een zalman voeding, die haalde ik even als voorbeeld aan.

edit:
heb tikkeritis 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 21:28 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik zou je nieuwe reep geheugen even apart proberen over te klokken. Kijk even of er bepaalde timings of andere zaken in het bios automatisch zijn aangepast na het veranderen van de hardware, die ervoor zorgen dat overklokken niet werkt.

Dit lijkt me niet echt een voedingsprobleem.

[ Voor 6% gewijzigd door stefan001 op 10-07-2007 21:31 ]

Verwijderd

stefan001 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 21:30:
Ik zou je nieuwe reep geheugen even apart proberen over te klokken. Kijk even of er bepaalde timings of andere zaken in het bios automatisch zijn aangepast na het veranderen van de hardware, die ervoor zorgen dat overklokken niet werkt.

Dit lijkt me niet echt een voedingsprobleem.
Crap, die mogelijkheid was me even ontschoten ja :p

Als de 2e reep t niet trekt houdt t natuurlijk ook op :)

edit:
wederom typo's :|

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 21:34 ]

• stefan001
Het kan zelfs makkelijk dat ze beide wel aardig overklokken, maar samen minder goed :o

edit:
Misschien eerst nalezen en dan op verstuur klikken? ;) :P

[ Voor 30% gewijzigd door stefan001 op 10-07-2007 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net op alle manieren de ene en de andere staaf getest en soms kreeg ik ipv een "vastloper" het blauwe scherm des doods ^^...en begon hij met zo'n fysieke geheugendump waar hij bleef hangen, als ik dan reset komt de bios ook niet verder met starten, dus de clocks zijn wel actief maar er is een conflict...als ik de pc helemaal uitzet en heropstart zijn de clocks weer std en start de pc vlotjes netjes door. Ik denk dan dat het m'n nieuwe HDD is, ik had eerst een IDE schijf waarmee ik nog wel goed kon overklokken. ik heb een SATA dvd-speler, -brander en SATA HDD + het nieuwe geheugen tegelijk toegevoegd.

als het de hdd zou zijn houd het denk ik op, jammer, want ik had een 8800GTS 640mb besteld en die CPU kon dus wel wat extra's gebruiken :)

is er nog een andere mogelijkheid om dit te "tweaken"?

Mijn moederbord is trouwens een P5GD1-VM en die is niet overklokbaar via bios, ook niet na bios-updates, asus heeft deze functie expres uitgeschakeld. Ik gebruik voor overklokken ClockGen, die wel mijn moederbord ondersteunt.

Verwijderd

Topicstarter
iemand een idee?

• stefan001
Snap ik nu goed dat je denkt dat de clocks van je geheugen bepaald worden door je harddisk? Bij mijn weten speelt een harddisk totaal geen rol bij overklokken, want die klok je echt niet mee hoor.

Ik zou toch denken dat het aan het ram ligt. Of als je instellingen op wonderbaarlijke wijze veranderen, komt het misschien door het bios batterijtje.

Wat was de foutmelding van het BSOD? (zelf ff door google halen graag ;) ).

offtopic:
Kicken binnen 24 uur is not done hier

Verwijderd

Stefan001 je hebt het helemaal goed dat de hardeschijf COMPLEET NIKS met overclocken te maken heeft. Het ligt ook niet aan je voeding want daar zit je wel goed mee. Het is gewoon dat nieuwe reepje ram geheugen dat je weerhoud van een overclock. Mijn aanraden zou zijn een pack met 2 ram reepjes kopen dan weet je zeker dat ze precies identiek zijn en even goed werken. Ga ook eens even naar je bios om met je ram timings te spelen. Zet deze is op 5-5-5-5-15 en probeer dan nog eens een overclock poging. (je kunt eventueel ook nog je voltage van je geheugen een stapje omhoog te zetten hoewel dit wel ten koste van je garantie kan gaan)

Verwijderd

Topicstarter
dit verhaal gaat de verkeerde kant op, nog even voor de duidelijkheid;

De pc kon altijd overklokt worden, NIET via de bios maar via Clockgen (simpel FSB verhogen), werkte prima van 3,2 naar 3,7 stabiel was dik tevreden.

Maar toen kwam er een nieuwe staaf en een nieuwe HDD SATA schijf bij (was eerst IDE). 1 van de 2 moet de oorzaak zijn.

Ik heb al met de oude staaf geprobeerd over te klokken, FOUT...blauw scherm, fysieke dump etc etc etc.. en dat was het hetzelfde geheugen als toen ik nog WEL kon overklokken :) de 2 staafjes zijn ook identiek (crossair value select, 512MB, DDR400. simpel geheugen)

Er zitten ook 2 nieuwe SATA spelers in, waren eerst ook IDE.

Voor de rest niks veranderd in de Bios (p5gd1-vm). dat moederbord is ook niet overklokbaar in de bios, zoals asus heeft aangegeven, deze functie is bij mijn bios update ook niet aangegaan.

De bios update is het trouwens ook niet, want ik kon ook niet overklokken toen ik nog de oude bios versie had draaien zelfde probleem.

Als de computer vastloopt gaat dat als volgt;
- ik klik op clockgen en schuif ongeveer 50Mhz naar rechts
- Muis werkt nog maar klikfunctie is weg
- paar tellen later muis vast, maar op teamspeak tetteren ze netjes door
- weer paar tellen later teamspeak hangt
- en nog een paar tellen later het blauwe scherm
- als ik dan reset, blijven de overgeklokte clocks actief, want de bios komt niet verder met opstarten
- nadat de pc uit is geweest werkt alles weer prima.

Ik hoop dat het probleem nu duidelijk is en ik hoop nog steeds dat jullie kunnen helpen.
nogmaals bedankt :)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:15
Voeding is geen probleem. Dat is werkelijk de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Een schijf erbij die 10 watt trekt en een dimm van een paar watt en ineens gaat je complete overclock de mist in bij een paar mhz. meer... yeah...right....

Er zijn een aantal mogelijkheden. Als je met clockgen je bus verandert is het vrij aannemelijk dat alle bussen op je moederbord mee veranderen (gezien het feit dat je niet via bios overclockt). Daarom is overclocken via een windows programma ook niet handig. Ga je bios in en zet daar je PCI bus ed vast op hun oorspronkelijke frequentie als je die optie hebt. Zet vervolgens in je BIOS de CPU-bus op een hogere waarde en kijk wat er dan gebeurt. Dit ziet er namelijk uit als een SATA controller/SATA schijf die een hogere bus minder leuk vindt dan je IDE controller/IDE schijf.

Een andere optie is dat je bord met meerdere dimms minder stabiel wordt. Dit is nog steeds een probleem als je bij de recente borden 4 dimms gebruikt in plaats van 2. het is niet voor niets dat de meerderheid van de borden je geheugen dan automatisch op 333 mhz. zet ipv 400. De kans dat dit met 2 dimms optreedt is klein, dat geef ik toe.

Echter: Gezien het feit dat je 'ineens' met je oude dimm niet meer kunt overclocken gok ik dat de bussnelheid van je SATA controller het probleem is. Helaas heeft niet elk bord de mogelijkheid om je AGP bus op 66mhz. te locken en je PCI bus op 33 mhz. Dit zal je zelf even moeten nakijken.

UNOX: The worst operating system

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53

Thandor

SilverStreak

Sjoko schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 01:14:
Echter: Gezien het feit dat je 'ineens' met je oude dimm niet meer kunt overclocken gok ik dat de bussnelheid van je SATA controller het probleem is. Helaas heeft niet elk bord de mogelijkheid om je AGP bus op 66mhz. te locken en je PCI bus op 33 mhz. Dit zal je zelf even moeten nakijken.
Dat is inderdaad de meest plausibele verklaring. Normalitair werkt de PCI bus met een klokfrequentie van 33MHz. Deze klokfrequentie wordt verkregen aan de hand van de systemclock (wat in jouw geval tevens de klokfrequentie van de FSB is). 200 / 33 komt uit op 6. De PCI bus draait dus een zesde deel van de systemclock. Zodra je naar ~3,7GHz overclocked werk je al met een FSB van 231MHz. Om dan de klokfrequentie van de PCI bus te berekenen delen we 231MHz door 6: 38,5MHz.

38,5MHz is een klokfrequentie waar veel S-ATA controllers het niet mee eens zijn. Derhalve zie je ook veel moederborden (met slechte 'overclockeigenschappen') steken na een overclock vanaf 24MHz of hoger. On-the-fly overclocken kom je vaak iets hoger dan vanuit het BIOS omdat er dan geen 'zware' cold-boot nodig is. Dit geldt voor processoren met een default FSB van 200MHz.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Korvaag
Ahhh.. hehe ;) eindelijk iemand waarmee ik kan praten ;) En nog een mede-Enschede'er ook :D

Verwijderd

Topicstarter
aha nu is het duidelijk, ik d8 eerst ook aan zoiets maar had geen idee hoe dat nou zou kunnen gebeuren, maar idd clockgen verhoogt vanalles. Helaas is het op mijn moederbord, p5gd1-vm, niet mogelijk om in de bios te overklokken, omdat de bios niet unlocked kan worden, aangegeven door asus zelf.

Ik zal dus proberen een programma te vinden die zich niet bezig houd met andere snelheden, als dit bestaat.

bedankt he

Verwijderd

Succes!
(en ik erger me eraan dat iedereen op dit forum het probleem bijna zonder te lezen op de voeding afschuift -_-')

• Korvaag
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 16:42:
Succes!
(en ik erger me eraan dat iedereen op dit forum het probleem bijna zonder te lezen op de voeding afschuift -_-')
Dat is tegenwoordig standaard. Een onderbemeten voeding KAN inderdaad voor de meest rare problemen zorgen. Helaas denkt iedereen tegenwoordig dat alle problemen dan DUS ook wel aan de voeding moeten liggen en dat het oplossen van een probleem BEGINT met het aanschaffen van een nieuwe voeding. Komt imho doordat steeds minder mensen wat van hardware afweten.

Verwijderd

Ja maar dat die mensen dan niet snappen dat zoiezo een nieuwe voeding aanschaffen voor veel mensen gewoon geen slimme 1e oplossing lijkt omdat het toch geld kost en de kans groot is dat het daar niet aan ligt. (dadelijk gaan ze nog mensen wijsmaken dat een nieuwe pc het probleem op zal lossen) :P

Verwijderd

Topicstarter
ghehe kheb vanaaf me Geforce 8800GTS 640mb binnen gekregen, heeerlijk gegamed en heb maar meteen een P5W bordje besteld (die ene voor goed overklokke!!) en een duocore E6600 :) :) met 2x 1gig DDR2 staafjes crossair, dim2 ofzo of dms2 ofzo ben de naam alweer kwijt :P

kortom over paar dagen geen zorgen meer voor mij haha

Verwijderd

Nou als je daar niet verder mee komt dan weet ik het ook niet.
Veel plezier ermee ;)
Pagina: 1