Foutief persbericht

Pagina: 1
Acties:

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:34
nieuws: AMD presenteert twee nieuwe tv-tuners

In Nederland gebruiken we geen ATSC en ClearQAM, het originele persbericht is voor Noord-Amerika:

http://www.amd.com/us-en/...04_543_544~118252,00.html
http://ati.amd.com/products/tvwonder650/pcie/index.html
De digitale tuner is met name interessant vanwege de ondersteuning voor high-definition-uitzendingen, en dankzij de zogeheten ClearQam-technologie kunnen ongecodeerde digitale uitzendingen rechtstreeks van de kabel worden geplukt. Verder is de kaart voorzien van een fm-ontvanger en een Theater 650 Pro-chip, die niet alleen met de pal, secam, ntsc, atsc en dvb-t overweg kan, maar waar ook nog eens features als hardwarematige mpeg-codering, automatische signaalversterking en kleur-, ruis- en scherptecorrectie in verpakt zijn.
Digitale Kabel is DVB-C, dus aan een chip die met pal, secam, ntsc, atsc en dvb-t overweg kan je weinig. Tevens heeft de digitale tuner niks te maken met het wel of ontvangen van HDTV , met een digitale tuner word een silicon tuner bedoeld.

[ Voor 50% gewijzigd door Klaus_1250 op 10-07-2007 21:34 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

In Nederland gebruiken we geen secam en ntsc en wel pal, dat kan ik ook niet helpen. Mijn antieke videorecorder praat ook alle drie de formaten. Dvb-t is in elk geval een standaard die in Europa (en, voor zover ik weet, ook in Nederland) in gebruik is voor etheruitzendingen, wat - zoals al in de reacties wordt aangestipt - vervelend is omdat er geen decoderkaartjes in deze tuner kunnen worden gestopt. Dat die digitale tuner an sich niks te maken heeft met HDTV kan ik ook niet helpen - hij ondersteunt het wel, en dat wordt dus gemeld.

Zal het artikel even aanpassen met de mededeling dat deze kaart in september op de Amerikaanse markt verschijnt, een Europese versie zal denkelijk niet heel lang op zich laten wachten en dan zullen we daar ook weer een stukje aan wijden :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Klaus_1250
Dat die digitale tuner an sich niks te maken heeft met HDTV kan ik ook niet helpen - hij ondersteunt het wel, en dat wordt dus gemeld.
Dan ben ik erg benieuwd op wat voor wijze een digitale tuner HDTV ondersteunt. Het wel of niet kunnen ontvangen van HDTV heeft weinig tot niks te maken met de -en het soort tuner- (analoog of digitaal) . Tevens impliceert het artikel nog steeds dat je hem voor DVB-C kan gebruiken en dat we in NL ClearQAM gebruiken.

Op deze manier gesteld is het artikel misinformatie/n00b-niveau. Even kijkend naar de reacties blijkt dat er veel verwarring over het artikel is en dat er compleet verkeerde conclusies worden gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Klaus_1250 op 11-07-2007 14:17 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De suggestie dat we in NL ClearQam gebruiken staat er volgens mij niet in, en de suggestie dat hij voor dvb-c kan gebruiken zie ik ook niet staan. Verder stelt bron DailyTech dat
The digital tuner on the TV Wonder 650 Combo PCIe can also tune into high-definition broadcasts
en ik hoop dus dat je je geroepen voelt om te vertellen *waarom* dat fout is en *hoe* het beter moet, want met dat 'n00b'-gebrul schiet niemand wat op.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Klaus_1250
dankzij de zogeheten ClearQam-technologie kunnen ongecodeerde digitale uitzendingen rechtstreeks van de kabel worden geplukt
Als mensen dat lezen, in het nederlands op een nederlandse website, ontstaat snel de indruk dat het van toepassing op de Nederlandse markt is (wat ook blijkt uit een aantal reacties).

Het punt wat ik met het artikel in de huidige vorm heb, is dat het puur een vertaling is van een persbericht gericht op de Noord-Amerikaanse markt, en dat de feature-set deels helemaal niet van toepassing is in Nederland/Europa. Als je zo'n artikel plaatst (tis komkommertijd, dus ja) maak dan tevens een vertaling van de feature-set naar de Nederlandse markt. De laatste zin in het artikel:
maar de combinatie van analoge en digitale tuners in de 650 lijkt in elk geval erg geschikt om home theater-pc's op de toekomst voor te bereiden.
geeft aan dat het niet gebeurd is. De kaart is alleen te gebruiken voor DVB-T FTA en analoge kabel, dus in NL is ie op zijn hoogst matig geschikt voor een HTPC.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Klaus_1250 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 14:59:
Als mensen dat lezen, in het nederlands op een nederlandse website, ontstaat snel de indruk dat het van toepassing op de Nederlandse markt is (wat ook blijkt uit een aantal reacties).

Het punt wat ik met het artikel in de huidige vorm heb, is dat het puur een vertaling is van een persbericht gericht op de Noord-Amerikaanse markt,
Daar kan ik niks aan doen. Ik ben met je eens dat het artikel in eerste instantie melding had moeten maken van de Amerikaanse markt, maar nu dat is rechtgezet wil ik verder niet ingaan op hoe mensen eea zouden kunnen lezen: we berichten - ook buiten de komkommertijd ;) - vaak genoeg over producten die niet in de EU te krijgen zijn, dat de voertaal hier Nederlands is mag geen argument zijn om te eisen dat artikelen op Nederland betrekking hebben.
en dat de feature-set deels helemaal niet van toepassing is in Nederland/Europa. Als je zo'n artikel plaatst (tis komkommertijd, dus ja) maak dan tevens een vertaling van de feature-set naar de Nederlandse markt.

De laatste zin in het artikel:

[...]

geeft aan dat het niet gebeurd is. De kaart is alleen te gebruiken voor DVB-T FTA en analoge kabel, dus in NL is ie op zijn hoogst matig geschikt voor een HTPC.
Ik ben het categorisch met je oneens dat het artikel zonder Nederlandse invalshoek ineens waardeloos is, maar ik wil d'r wel inzetten dat, hoewel dvb-t in Nederland wordt gebruikt, de in Nederland gebruikte kabelstandaard dvb-c ontbreekt. Een dergelijke toelichting bij pal, secam en ntsc is volgens mij overbodig, dus dan weet je ook meteen dat dit imo geen kwestie van de kwaliteit van het artikel, maar een kwestie van voorkennis van de lezers is. Maar goed, daar had ik beter rekening mee kunnen houden. Weet je toevallig ook welke dvb-varianten in België gebruikt worden? Daar hebben we ook nogal wat lezers :)

• Klaus_1250
Je hebt gelijk dat voorkennis van de lezer inderdaad ook belangrijk is. IMHO ontbeert het daar inderdaad vaak aan, maar dat is vooral te wijten aan de aanbieders en hun voorliefde om alles achter encryptie te gooien, wat het niet makkelijker maakt. Ik zeg overigens niet dat het artikel waardeloos is, alleen dat de waarde ervan voor de nederlandse markt zeer beperkt is en dat bleek initieel niet uit het artikel.

Voor zover ik met de belgische markt bekend ben: DVB-T kent nog geen commerciële aanbieders, wel worden de publieke omroepen in een deel van België FTA uitgezonden.
Wel is er TV Vlaanderen via de satelliet (DVB-S, Astra 19.2), maar daarvoor heb je tevens een CI/CAM interface nodig.
DVB-C zou ik even moeten kijken, er worden Smartcards gebruikt, maar weet niet in welke mate en hoe het precies geïmplementeerd is (eea opgevangen dat ze aan je decoder zijn gekoppeld). Laatste keer dat ik DVB-C in België zag (vorige week), zag ik een kabelmodem (Motorola), een digitale ontvanger en nog een apparaat tussen die twee (COAX --> UTP --> COAX???) dus het gaat sowieso al anders als in de meeste delen van NL.

[ Voor 4% gewijzigd door Klaus_1250 op 11-07-2007 16:21 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Wat een wespennest :+ Als ik dat allemaal in het artikel moet gaan verwerken kunnen we beter een review aan de materie wijden :P

Enneh, als je 'misinformatie/n00b-niveau' schrijft, dan vind ik het lastig om daar een volwassen en genuanceerde reactie op te geven, ook weer rondje inspelen op je lezerspubliek zullen we maar zeggen :) Iig fijn dat je de constructieve kant niet schuwt :)

Pagina: 1