Server mobo voor intel core2 1333mhz fsb cpu's

Pagina: 1
Acties:

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
Ik ben nu al een tijdje op zoek maar ik kan nergens een moederbord vinden wat de nieuwe intel core2 processors met 1333mhz fsb ondersteund.
Ik bedoel dan een server moederbord waarbij het geheugen in de lengte richting van de rackmount geplaatst is en dus niet dwars voor de processor.
Ik wil namelijk een server bouwen met een intel E6850 cpu omdat mijn huidige bak met een E6600 het niet meer trekt qua load. Mijn voorkeur gaat uit naar deze cpu omdat deze vanaf 21 juli praktisch gratis is en op 2x3ghz draait. Een e6700 of een 6800 i.c.m. een intel s3000ah moederbord, zou een 2e optie zijn maar ik vermoed dat die duurder/trager zijn dan de e6850.
Heeft iemand al zo'n mobo gezien?

/edit ik heb al gekeken bij tyan, intel, msi, asus, gigabyte, asrock, supermicro en evga
supermicro heeft wel iets maar het geheugen staat daar doodleuk voor de cpu
Ik denk wel dat ik het in de chipset Intel® G33 (Bearlake) + ICH9 Chipset moet zoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door IRCfreAk op 10-07-2007 21:00 ]

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 13:49
IRCfreAk schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 20:55:
Ik ben nu al een tijdje op zoek maar ik kan nergens een moederbord vinden wat de nieuwe intel core2 processors met 1333mhz fsb ondersteund.
Ik bedoel dan een server moederbord waarbij het geheugen in de lengte richting van de rackmount geplaatst is en dus niet dwars voor de processor.
Ik wil namelijk een server bouwen met een intel E6850 cpu omdat mijn huidige bak met een E6600 het niet meer trekt qua load. Mijn voorkeur gaat uit naar deze cpu omdat deze vanaf 21 juli praktisch gratis is en op 2x3ghz draait. Een e6700 of een 6800 i.c.m. een intel s3000ah moederbord, zou een 2e optie zijn maar ik vermoed dat die duurder/trager zijn dan de e6850.

/edit ik heb al gekeken bij tyan, intel, msi, asus, gigabyte, asrock, supermicro en evga
Ik denk wel dat ik het in de chipset Intel® G33 (Bearlake) + ICH9 Chipset moet zoeken.
Als de E6600 het er zwaar door krijgt bij load dan schiet je met ong 300 mhz front bus meer niet echt op misschien kun je beter kijken naar een quadcore bv de Q6600 deze hebben 4 cores en zullen dus veel meer aankunnen.
Ook zou je kunnen kijken naar de 771 platform van Intel deze is speciaal voor servers ontworpen waarbij je vaak 2 processoren op je mobo kwijt kan

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• IRCfreAk
the squaler1 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 21:46:
[...]

Als de E6600 het er zwaar door krijgt bij load dan schiet je met ong 300 mhz front bus meer niet echt op misschien kun je beter kijken naar een quadcore bv de Q6600 deze hebben 4 cores en zullen dus veel meer aankunnen.
Ook zou je kunnen kijken naar de 771 platform van Intel deze is speciaal voor servers ontworpen waarbij je vaak 2 processoren op je mobo kwijt kan
de e6850 draait op 3ghz ipv 2.4ghz, de fsb staat op 1333ipv1066.
Ik heb niet enorm veel rekenpower voor multithreaded gedoe nodig, het gaat om een single core applicatie die 1 core compleet vol trekt. Daarnaast kan ik op de 2e core vrij weinig uitvoeren zonder dat dit een impact heeft op de 1e core (ik hoop dat een hogere fsb ook hier meehelpt). De xeon is een leuk alternatief maar een stuk duurder en ik heb maar 1 snelle cpu nodig.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 22:36

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Heb je bij SuperMicro ook gekeken bij de Xeon 3000 serie moederborden? Dat is namelijk waar je moet zoeken. De Xeon 3000 serie is de server-variant van de Core2 en gebruikt dezelfde socket en op deze borden kunnen dan ook gewoon Core2 CPU's. http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon3000/

[ Voor 7% gewijzigd door Kippenijzer op 11-07-2007 12:09 ]

• IRCfreAk
een intel 3000 mobo is wat ik nu heb, deze ondersteunen alleen processors tot 1066fsb en ik wil nu juist de 1333mhz fsb versie

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

IRCfreAk schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 20:55:

Ik heb dual mobo's gevonden met de Intel 5000 chipset (Socker 771). Ondersteunt 1333MHz bus en Core2Duo, met geheugen in de lengte richting:
http://tyan.com/product_b...cketid=10&chipsetid=99999

Wat ik ook had moeten doen: eerst de juiste chipset zoeken en dan het moederbord. Daarom achteraf op de Intelsite gekeken en zie de chipsets die voor jou van toepassing zijn: inderdaad de 5000x ->
http://www.intel.com/prod...x.htm?iid=chips_body+serv

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 11-07-2007 15:05 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:11

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat draait de server? Niet onbelangrijk om dat eerst te optimaliseren voordat we hardware er tegen aan smijten.

• IRCfreAk
Ik heb die 5000 mobo;s al gezien, maar zoals ik eerder aangaf, ik hoef geen dual cpu, dual core is genoeg. Daarnaast is een dualcore xeon op 3ghz stukken duurder dan die 6850.

Er draaien cs servers op, waarvan er eentje dus normaal de E6600 op 1core volledige voltrekt.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

IRCfreAk schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:49:
Ik heb die 5000 mobo;s al gezien, maar zoals ik eerder aangaf, ik hoef geen dual cpu, dual core is genoeg. Daarnaast is een dualcore xeon op 3ghz stukken duurder dan die 6850.

Er draaien cs servers op, waarvan er eentje dus normaal de E6600 op 1core volledige voltrekt.
Hmmm... niet goed gelezen. Maar dan heb je pech -> http://www.intel.com/design/chipsets/express_flyer.htm
http://www.intel.com/prod...ets/index.htm#performance
P35 en G33-series chipset heb je nodig.

Toch denk ik dat het dan moeilijk wordt. Deze chipsets worden zo te zien alleen op ATX moederborden gebruikt. Dat is voor jou een probleem omdat er geen ruimte is om de geheugenbanken anders te plaatsen dan in de lengte richting van het moederbord. Als je het wilt zoals je aangeeft, kom je bij E-ATX uit en dus bij de 5000-series en dus dual cpu support (hoef je niet per se met twee te gebruiken).

Tot nog toe zijn Tyan, Supermicro, Intel en Asus het met me eens: geen mobo met jouw specs te vinden. Mijn Tyan 2462NG servermobo is E-ATX, 2U geschikt en heeft de DIMMs wel gekanteld, maar niet richting de achterkant. Dus zo erg kan het toch niet zijn?

[ Voor 44% gewijzigd door PcDealer op 16-07-2007 23:18 . Reden: typo ]

• IRCfreAk
ik heb de 1u kast en passive heatsink en het ddr2 geheugen (non ecc) al binnen.
Ik denk bestel maar vast, kast was lastig leverbaar en het geheugen gaat in prijs omhoog.
Achteraf misschien niet superslim ik hoop alleen dat er spoedig alsnog een server mobo komt voor de nieuwe desktop cpu;s.

• IRCfreAk
PcDealer schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 16:10:
[...]

Hmmm... niet goed gelezen. Maar dan heb je pech -> http://www.intel.com/design/chipsets/express_flyer.htm
http://www.intel.com/prod...ets/index.htm#performance
P35 en G33-series chipset heb je nodig.

Toch denk ik dat het dan moeilijk wordt. Deze chipsets worden zo te zien alleen op ATX moederborden gebruikt. Dat is voor jou een probleem omdat er geen ruimte is om de geheugenbanken anders te plaatsen dan in de lengte richting van het moederbord. Als je het wilt zoals je aangeeft, kom je bij E-ATX uit en dus bij de 5000-series en dus dual cpu support (hoef je niet per se met twee te gebruiken).

Tot nog toe zijn Tyan, Supermicro, Intel en Asus het met me eens: geen mobo met jouw specs te vinden. Mijn Tyan 2460NG servermobo is E-ATX, 2U geschikt en heeft de DIMMs wel gekanteld, maar niet richting de achterkant. Dus zo erg kan het toch niet zijn?
ik ben bang dat je gelijk hebt.
Je gebruikt overigens zelf een 2u kast, daar is de airflow al weer wat minder kritiek.
Bij mij zitten er 2 grote blowers in het midden die naar achteren moeten blazen, als hier een geheugen bank voor zit verstoort dit de airflow naar achteren (over de passive heatsink) aanzienlijk.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kun je de blowers hoger plaatsen? Kun je er een als outtake fan achterin zetten? Lijkt me voldoende. Verder kun je de proc zelf van een fan voorzien.

• IRCfreAk
De blowers kan ik niet hoger plaatsen, ze zijn praktisch 1u hoog.
outtake fan gaat niet lukken, die moet dan boven het mobo zweven, of ik moet hem achter op de kast monteren.
Ik kan idd wel een cpu koeler met fan gebruiken maar dan nog komt er weinig verse lucht langs de cpu, ik heb dit al een keer geprobeerd met een e6600 en dat ging niet al te best, continu boven de 65 graden de cpu..
Hoe jammer het ook is, ik heb dan maar een e6700 gekocht met een s3000ah mobo van intel, er was helaas haast bij anders had ik nog ff kunnen wachten op een mobo voor die 6850 welk praktisch gratis onderhand:s

[ Voor 10% gewijzigd door IRCfreAk op 24-07-2007 22:30 ]

Pagina: 1