HDD verticaal of horizontaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 713 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deeltje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05-2023

deeltje

.Part of my particles are part

Topicstarter
Beste Tweakers,

Steeds vaker zie je kasten waarbij de HDD's verticaal in de kast worden geplaatst, misschien dat ik paranoia ben, maar is het niet stukken beter om deze schijven onder de normale zwaartekrachtwetten horizontaal te plaatsen, of maakt dit helemaal niet uit?

Wie is er hier snugger genoeg om mij (en eventueel andere hier op dit forum) uit te leggen waarom dit wel of niet zou uitmaken....

p.s.: ik zet mijn Wii/xbox360 en hdd's nog steeds demonstratief horizontaal neer omdat ik bang ben dat ze verticaal meer moeten werken/sneller kapot gaan.

p.s.2: hoe plaats ik een poll?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met de nieuwe HDD's met vloeistof lagers maakt het niets uit. Het is alleen volgens mij wel aan te raden dat als een schijf voor lange tijd op 1 manier draait het dan later niet meer te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Voor de normale levensduur van een harddisk zou het niet zoveel uit mogen maken (horizontaal of verticaal). Wat belangrijker is, is dat je er consequent mee bent. Met andere woorden eenmaal horizontaal zou houden, idem voor verticaal.

Dit hele verhaal geldt vooral voor sleuf (sleeve) lagers.
In mindere mate ook voor bal (ball) lagers.
Het geheel gaat vrijwel niet op voor vloeistof of gas lagers.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deeltje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05-2023

deeltje

.Part of my particles are part

Topicstarter
kalizec schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 20:57:
Voor de normale levensduur van een harddisk zou het niet zoveel uit mogen maken (horizontaal of verticaal). Wat belangrijker is, is dat je er consequent mee bent. Met andere woorden eenmaal horizontaal zou houden, idem voor verticaal.

Dit hele verhaal geldt vooral voor sleuf (sleeve) lagers.
In mindere mate ook voor bal (ball) lagers.
Het geheel gaat vrijwel niet op voor vloeistof of gas lagers.
Hoe zit dit dan met bijv. cd-lades zoals de 360 of de wii ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-05 00:09
Een CD speler zit niet constant te draaien. Als je dezelfde slijtage wil hebben met een CD speler als met een harde schijf, moet je wel heeeeeeel erg intensief gebruik hebben gemaakt van je CD speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:12

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Mijn topic van toendertijd:

HDD na maanden verticaal naar horizontaal

daar staat je antwoord

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-05 10:23
Ik blijf ze toch echt horizontaal houden, in 99 van de 100 pc kasten is er ook alleen maar de mogelijkheid om ze horizontaal te plaatsen dus daar zou wel een reden voor zijn denk ik zo.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

crack_en_hack schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 23:09:
Ik blijf ze toch echt horizontaal houden, in 99 van de 100 pc kasten is er ook alleen maar de mogelijkheid om ze horizontaal te plaatsen dus daar zou wel een reden voor zijn denk ik zo.
_/-\o_

Gewoon meelopen, dan hoef je niet na te denken, scheelt een stuk :+

Het maakt echt niet uit, je kunt ze horizontaal, verticaal, diagonaal etc plaatsen, net hoe je wil.

Zoals ook gezegd, met vloeistof en gaslagers maakt het ook geen reet uit hoe vaak je het nog aanpast daarna, dat heeft verder geen invloed op de schijf.

Maar vooral niet draaien terwijl de HDD aanstaat, daarmee maak je em wel stuk.

Ballagers was het ook niet echt een issue, maar na 2 jaar op 1 kant te hebben gedraaid wordt afgeraden het daarna nog te wisselen, hoewel dit in de praktijk best meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
Anoniem: 178962 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 23:21:
[...]

_/-\o_

Gewoon meelopen, dan hoef je niet na te denken, scheelt een stuk :+

Het maakt echt niet uit, je kunt ze horizontaal, verticaal, diagonaal etc plaatsen, net hoe je wil.

Zoals ook gezegd, met vloeistof en gaslagers maakt het ook geen reet uit hoe vaak je het nog aanpast daarna, dat heeft verder geen invloed op de schijf.

Maar vooral niet draaien terwijl de HDD aanstaat, daarmee maak je em wel stuk.

Ballagers was het ook niet echt een issue, maar na 2 jaar op 1 kant te hebben gedraaid wordt afgeraden het daarna nog te wisselen, hoewel dit in de praktijk best meevalt.
Diagonaal lijkt me toch niet ideaal ivm gyroscopische krachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

DRAFTER86 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 23:24:
[...]

Diagonaal lijkt me toch niet ideaal ivm gyroscopische krachten?
Welke gyroscopische krachten zou je hebben die je bij horizontaal of verticaal niet hebt? En wat nou als mijn huis onder een hoek staat (wat eigenlijk ieder huis wel doet)? Moet ik dan mijn PC waterpas gaan stellen?
En wat te denken over mensen ergens anders in de wereld, horizontaal voor hen is iets anders als horizontaal voor mij omdat de Aarde rond is.. :/

Gyroscopische krachten werken alleen in de draairichting, welke richting dit is maakt natuurlijk niets uit, ze zijn pas van invloed als je gaat draaien met de schijf haaks op de draairichting. Daarmee sloop je dan ook eenvoudig je HDD en moet je absoluut niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
Anoniem: 178962 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 23:30:
[...]

Welke gyroscopische krachten zou je hebben die je bij horizontaal of verticaal niet hebt? En wat nou als mijn huis onder een hoek staat (wat eigenlijk ieder huis wel doet)? Moet ik dan mijn PC waterpas gaan stellen?
En wat te denken over mensen ergens anders in de wereld, horizontaal voor hen is iets anders als horizontaal voor mij omdat de Aarde rond is.. :/

Gyroscopische krachten werken alleen in de draairichting, welke richting dit is maakt natuurlijk niets uit, ze zijn pas van invloed als je gaat draaien met de schijf haaks op de draairichting. Daarmee sloop je dan ook eenvoudig je HDD en moet je absoluut niet doen.
Je hebt helemaal gelijk, my bad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224904

zet je pc eens liggend neer. dat weet je het resultaat!
Pagina: 1