Toon posts:

Van HD naar HD kopieert traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een dell 8310 waarbij standaard 1 HD zit op een IDE poort en een brander en cd rom op de andere IDE kabel.
Nu heb ik een tweede HD bij geplaatst op de kabel bij de eerste HD en op cable select gezet.
De eerste originele HD zit nog als master aan het uiteinde van de 1e kabel.
De tweede fungeert dus als slave.
Echter gaat het kopieren van de eerste naar de tweede erg traag (ongeveer 12 minuten voor 1,5 gig) dat moet volgens mij stuk sneller kunnen gaan. Het zijn ultra dma schijven geloof ik.
Zou het nu uitmaken als ik de tweede (bijgeplaatste HD) als master op de tweede kabel aan het uiteinde zet en de betreffende brander of cd drom die nu als master op de tweede zit als slave op de eerste zet???
Dus dat biede HD's dan op een aparte IDE poort komen?

alvast erg Bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In theorie zou een hdd op een losse kabel beter moeten werken, dus die als sec master zetten zou al wat uit moeten maken. Maar kijk eens of het ding wel in DMAmodus staat ipv PIO, dat scheelt namelijk ook heel wat :P

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 20:48:
In theorie zou een hdd op een losse kabel beter moeten werken, dus die als sec master zetten zou al wat uit moeten maken. Maar kijk eens of het ding wel in DMAmodus staat ipv PIO, dat scheelt namelijk ook heel wat :P
Hoe kun je dat zien die modus?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 20:54:
[...]

Staat in je device anager bij de primairy en secundairy IDEcontroller.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 20:54:
[...]
In Device Manager (zoals Terw_Dan zei) of met EFD Inspector.

Voor optimale prestaties kun je best de HD's elk aan een aparte kabel hangen maar in dit geval lijkt het mij toch een probleem van de DMA instellingen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Apparaatbeheer mag ook :-)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, gevonden waar ik het kan wijzigen, zal vanavond eens kijken als ik weer thuis ben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het bekeken en ik heb hem ingesteld dat als DMA beschikbaar is dat hij die moet gebruiken.
Echter staat dat hij POI gebruikt.
De HD is een MAXTOR STM3250620A, deze heb ik begin van het jaar gekocht en dacht dat die echt dat ultra DMA ook had net als mijn andere HD...maar blijkbaar dus niet helaas.....
Dat verklaard dan blijkbaar de traagheid helaas pindakaas...

Ik lees net dat de maxtor een ATA100 is dan moet ie toch veel sneller ook kopieren?

Eind goed algoed....Ik heb de pc opnieuw gestart en de HD ook toegekend in de BIOS van de dell 8310. Toen ik de primary slave op auto zetten kreeg ik daarbij de melding unknown nog wat....
Gewoon gesaved en verder gegaan....nu stond ie in windows wel op ultra dma mode 5...en kopieert hij nu snel zo als ik verwacht :-)
Beetje erg raar allemaal maar geeft niet het werkt, ik ben blij, weer wat geleerd over DMA/PPOI instellingen

Thanks!!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2007 22:30 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 22:12:
Ik heb het bekeken en ik heb hem ingesteld dat als DMA beschikbaar is dat hij die moet gebruiken.
Echter staat dat hij POI gebruikt.
De HD is een MAXTOR STM3250620A, deze heb ik begin van het jaar gekocht en dacht dat die echt dat ultra DMA ook had net als mijn andere HD...maar blijkbaar dus niet helaas.....
Dat verklaard dan blijkbaar de traagheid helaas pindakaas...

Ik lees net dat de maxtor een ATA100 is dan moet ie toch veel sneller ook kopieren?

Eind goed algoed....Ik heb de pc opnieuw gestart en de HD ook toegekend in de BIOS van de dell 8310. Toen ik de primary slave op auto zetten kreeg ik daarbij de melding unknown nog wat....
Gewoon gesaved en verder gegaan....nu stond ie in windows wel op ultra dma mode 5...en kopieert hij nu snel zo als ik verwacht :-)
Beetje erg raar allemaal maar geeft niet het werkt, ik ben blij, weer wat geleerd over DMA/PPOI instellingen

Thanks!!
Vaak helpt het ook om je IDE controller in Windows te verwijderen en te rebooten :)
Pagina: 1