Snel oppervlaktes meten op tekeningen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.565 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54963

Topicstarter
Ik weet niet of het helemaal op de goede plek is, maar ik zoek het volgende:

CASE:
Wij verkopen vloerverwarming. Daarvoor moeten we materiaal calculaties maken. We krijgen meestal geprinte tekeningen. Op papier dus. De architect wil meestal zijn digitale tekeningen niet afgeven (vraag me niet waarom!). Sommige van dir projecten hebben echt 100 tot 200 ruimtes. Daar komt bij dat de architecten tegenwoordig gek zijn op ronde gebouwen en de meest rare vormen.

PROBLEEM:
Voor vloerverwarming moeten wij dan dus al die ruimtes, op schaal, met een maatstokje opmeten en invoeren in een calculatie. Volgens mij moet dat veel sneller kunnen!

Heeft iemand een goed idee hoe je dat zou kunnen versnellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211458

Hoi Jochenz:

Er bestaat (waarschijnlijk van bosch of blackNdekker) een laser apparaat. Zoiets als een laser-waterpas, alleen dan dat deze de afstand meet. Ingebouwd zit de functie om afstand 1 en afstand 2 te vermenigvuldigen, dus het oppervlak te krijgen.....

Ik heb ze al zien staan in bouwmarkten, maar weet niet echt hoe ze heten...

Oke, ik heb niet goed gelezen. Ik dacht dat je het over een bestaand gebouw had.
Ik zou zo 1,2,3 niet weten hoe dat sneller kan.....sorry

Benjamin

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 211458 op 10-07-2007 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:48

Dido

heforshe

Ik denk dat je met laser niet veel begint op tekeningen, BenjaminX2 ;)

Ik weet niet hoe precies je calculaties moeten zijn, maar het is wellict mogelijk om op basis van bekende cijfers (ervaring dus) een paar formules op te stellen om je benodigde hoeveelheden te benaderen, en waar je maar een paar parameters in gooit.

Dus je gebruikt de totale afmetingen per verdieping, rost er een factor overheen voor het aantal ruimtes, en dan eventueel nog een correctiefactor voor afwijkende vormen?

Een tijdje klooien met een zooi bekende tekeningen (en de uitkomsten die je daar handmatig uitkrijgt) en een Excelsheet zou je al aardig op weg moeten helpen, denk ik.
Misschien sla ik de plank volledig mis, maar een dergelijke aanpak lijkt me goedkoop, snel en pragmatisch. Je moet wel rekening houden met een zekere onnauwkeurigheid, natuurlijk :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Geheel geautomatiseerd kan dit denk ik niet, want het is waarschijnlijk lastig een patio van een kamer te onderscheiden. Wat ik zou doen, is een tekening inscannen, alle dingen die niet meetellen voor de oppervlakte donker maken, en daarna met een programma/script het aantal lichte pixels tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

moet je wel de schaal enzo goed hebben?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 19:59:
moet je wel de schaal enzo goed hebben?
Zolang je alles in dezelfde resolutie scant, hoef je maar 1x te bepalen hoe groot iedere pixel is. Je kunt dan voor iedere bouwtekening met het aantal pixels de oppervlakte bepalen.
Als de schaal niet op iedere bouwtekening hetzelfde is, hoef je uiteindelijk de oppervlakte alleen nog te corrigeren met een factor gelijk aan het kwadraat van de verhouding van de gebruikte schaal en de eikschaal.

[ Voor 8% gewijzigd door GlowMouse op 10-07-2007 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 11:41

Korakal

Up up up!

Je zou de tekening kunnen inscannen en dan in een GIS/CAD de tekening (geo)referencen (=op schaal maken, zodat oppervlaktes en maten correct kunnen worden gemeten). Vervolgens kun je, meer of minder exact, een paar polygoontjes eroverheen tekenen en dan de oppervlakte daarvan laten weergeven. Okay, je bent nog steeds even bezig, maar veel minder lang dan handmatig op basis van een papieren tekening berekenen. Na het inscannen ben je een paar minuten bezig met het referencen van de tekening, en dan kun je, geheel afhankelijk van de vorm van het gebouw en de ruimtes, binnen nog eens een paar minuten al behoorlijk resultaat hebben.

Ik heb dit zelf ook regelmatig moeten doen, maar dan met als doel een zo nauwkeurig mogelijk resultaat halen en niet even 'quick&dirty', alhoewel dat prima kan. Ik heb hiervoor MapInfo Professional gebruikt, maar da's maar één van de mogelijkheden...

[ Voor 13% gewijzigd door Korakal op 10-07-2007 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-05 10:16
Je kan ook een planimeter nemen.
Hiermeer kan je als het goed is de oppervlaktes van de meest gekken vormen op meten.
Weet alleen niet hoe groot de nauwkeurigheid hiervan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:53

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Het lijkt me niet geheel onmogelijk om (bijv.) een tekentablet te nemen, tekening er op leggen, daar alle 'punten/kruispunten' aantikken/stippen en automatisch lijnen te laten trekken of later er in te zetten door de punten als 'snappoint' te gebruiken. Als een lijn tussen twee punten ge-snap-t is kun je 'm laten 'draggen' zodat 'ie buigt om rondingen op te vangen. Dan ontstaat er al heel snel een polygoon waar je dan weer in no-time een oppervlakteberekening op los kunt laten.
Come to think of it, zoiets moet met een beetje creatief CAD werk denk ik al best op te lossen zijn :? Omdat het niet op de millimeter nauwkeurig hoeft te zijn (en anders moet je gewoon beter op de tekening 'stippen' :P ) moet je toch in no-time zo'n tekening in een PC kunnen krijgen zonder erg moeilijk te hoeven doen met scannen/beeldherkenning etc.

[ Voor 49% gewijzigd door RobIII op 10-07-2007 21:17 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54963

Topicstarter
Bedankt voor alle replies tot nu toe.

Even ter aanvulling. De tekeningen zijn meestal A0 formaat, dus dat leg je niet even onder de scanner. Wij kunnen maximaal A3 scannen op de kopiër.

Daarbij hebben de gebouwen meestal de meest bizarre vormen.

Andere ideeen nog wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 11:41

Korakal

Up up up!

Scannen van grote formaten kun je bij de copyshop (althans, bij fatsoenlijke) laten doen. Als het veel voorkomt zou je een A0 formaat plotter/scanner combi kunnen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129028

Wat DWT zegt: een planimeter is wat je zoekt. Niks digitaals, gewoon een ouderwets instrument wat al vrij lang gebruikt wordt voor het meten van oppervlakten op landkaarten e.d.
Pagina: 1