Toon posts:

LCD TV met Mac Mini of Apple TV

Pagina: 1
Acties:
  • 3.213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

ik ben van plan om op korte termijn een LCD TV te halen. Nou vroeg ik me af hoe de beeldkwaliteit zal zijn wanneer ik een Mac Mini aan de LCD TV aansluit. LCD zal HD ready zijn met een resolutie van 1366 x 768 en aangesloten via DVI/VGA.

Apple TV is een andere optie, maar dan blijft het bij films/series kijken (Divx and Xvid zou mogelijk moeten zijn), terwijl je met een Mac Mini aangesloten ook zou kunnen internetten etc en ook normale DVD kunnen kijken. Beeld zal met een Apple TV wel beter zijn.

Graag jullie mening.

Verwijderd

Hangt een beetje van de beeldgroote af, maar 1366 * 768 wordt al snel onscherp.
Zou anders kijken voor een full-hd scherm, toch weer een stapje beter.

Beeld met Apple TV is niet beter dan op een Mac mini, het is alleen de interface, zodat je er doorheen kan scrollen, als je eenmaal aan het spelen ben is de kwaliteit gewoon het zelfde.

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-11 00:42
Als ik zo naar de specificaties van de Mac Mini kijk dan denk ik niet dat deze onderdoet voor een Apple TV. De Mac Mini heeft zowel VGA als DVI uit (DVI is gelijk aan HDMI op het geluidspoor na) terwijl de Apple TV HDMI en component uitvoer heeft. Zolang je het apparaat dus met DVI / HDMI wil aansluiten zit je met beide apparaten goed, wil je component gebruiken dan zal je voor een Apple TV moeten gaan. Ik moet hier overigens wel vermelden dat ik enkel op de specificaties af ga, ik heb geen ervaring met de daadwerkelijke kwaliteit (misschien heeft iemand anders op GoT daar ervaring mee).

Daarnaast is een Apple TV natuurlijk zo ontworpen dat het lekker simpel te bedienen is, het goed samenwerkt met iTunes etc. terwijl de Mac Mini eigenlijk een desktop systeem is, waar je dus frontrow of een ander mediacenter pakket op moet draaien. Daar tegenover staat wel weer dat de Mac Mini krachtiger is dan de Apple TV (snellere cpu, makkelijk geheugen upgraden, extra harddisk ruimte eenvoudig aan te sluiten, etc). Je zal daar dus een afweging in moeten maken.

Overigens ben ik het niet geheel met sanbax eens over het "snel onscherp" worden van het beeld als je een hd ready tv koopt ipv een full hd tv. Ik heb zelf een 32 inch (82 cm) LCD tv staan welke is aangesloten via VGA en dit is absoluut scherp. Beneden staat een 42 inch tv welke tevens hd ready is en ook daar geen probleem. Het zal vast onscherp kunnen worden maar dan moet je wel een heel gruwelijk grote tv neerzetten (of een verkeerde aansluit methode gebruiken).

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ook is het zo dat je de Apple TV moet gaan hacken als je DivX of XviD wilt gaan draaien. Bij de Mac Mini kan je zo VLC openen en je filmpje starten.
En de nieuwe Front Row interface (in Leopard) zal gebaseerd zijn op die van Apple TV.
Dus in principe heeft de Mac Mini veel voordelen, maar deze is ook duurder (logisch).

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
De beeldkwaliteit zal neem ik aan hetzelfde zijn. Het verschil is zon 300 euro, voordeel van de mac mini is o.a. dat je ook kan browsen op je tv, en ook echt elke film moeiteloos kunt kijken. bij zon appleTV zit je toch aan bepaalde 'regels' vast. tenminste, dit is zo mijn gedachte wanneer ik naar de appleTV kijk :) ik zou voor een mini gaan als ik jouw was!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:23
Volgens mij moet je AppleTV eerst 'hacken' voor je er uberhaupt DivX / Xvid achtige formaten op kunt spelen..

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 15:01

E-Mile

Danteezy!

In feite is je keuze als volgt:

Of je kiest ervoor om 300 euro meer te betalen, waardoor je veel uitgebreidere mogelijkheden hebt wat betreft upgraden, zowel software als hardware zijn eenvoudiger te tweaken, je hebt meer mogelijkheden met het apparaat zelf, en het enige wat je niet zult hebben is composiet.

Besluit je voor de AppleTV te gaan, dan valt er een minder diep gat in je portemonnee. Maar dan blijven je mogelijkheden beperkter als je wil upgraden, maar moet je ook ingewikkeld gaan zitten doen om 'm te hacken zodat xvid, divx etc. het doen. Plus, je zit per definitie vast aan de interface die erin gebakken is. Maar als je het niet erg vindt om te dokken voor je content, en veel waarde hecht aan een slickere, gebruiksklare oplossing, dan is dit wel de way to go.

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks for the insights!

Ik heb momenteel nog een Mac Mini "over", die ik overweeg om te verkopen. Ik was dus van plan om naast de HD ready LCD (Full HD is geen optie ivm met de prijs) en AppleTV aan te schaffen, maar ben nu serieus aan't overwegen om de Mini te houden...

Belangrijkste is dat de beeldkwaliteit goed is of vergelijkbaar met de Apple TV. Zodra dit bevestigd kan worden door eigen ervaringen, dan blijft de Mini.

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zit in hetzelfde schuitje, in oktober zal mijn mac mini ook een beetje werkloos worden, dus was het ook van plan om deze aan een tv te sluiten, echter heb ik nog geen fancy HD tv om de de reden dat chip die in de meeste tv's zit niet de juiste resoluties aan kan.

Vaak geeft een tv via de VGA aansluiting wel een juist beeld, echter via de DVI/HDMI niet.
Heeft iemand hier ervaring met een mac mini aansluiten op een 720P HDTV via DVI?

Graag zou ik het op 1280*720 willen aansturen en niet op 1366x768 (vanwege de overscaling)
En dus gewoon compleet beeld wil hebben van hoek tot hoek.
Vanwege dit gedoe met tv's zit ik er eigenlijk steeds meer aan te denken om gewoon een normaal lcd scherm te gebruiken. Iemand tips of ervaringen hiermee?

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:44
Madcat schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 23:58:
Ik zit in hetzelfde schuitje, in oktober zal mijn mac mini ook een beetje werkloos worden, dus was het ook van plan om deze aan een tv te sluiten, echter heb ik nog geen fancy HD tv om de de reden dat chip die in de meeste tv's zit niet de juiste resoluties aan kan.

Vaak geeft een tv via de VGA aansluiting wel een juist beeld, echter via de DVI/HDMI niet.
Heeft iemand hier ervaring met een mac mini aansluiten op een 720P HDTV via DVI?

Graag zou ik het op 1280*720 willen aansturen en niet op 1366x768 (vanwege de overscaling)
En dus gewoon compleet beeld wil hebben van hoek tot hoek.
Vanwege dit gedoe met tv's zit ik er eigenlijk steeds meer aan te denken om gewoon een normaal lcd scherm te gebruiken. Iemand tips of ervaringen hiermee?
Ja ik heb het geprobeerd. Alleen kon het niet zonder problemen fouten gaan natuurlijk.

Op een Sharp 32" LCD met DVI ingang heb ik hem aangesloten en dan pakt/ herkent de mini de tv en stelde deze in DVI uitgang in op 1024 x 768, dat wilde ik op 1280 of 1366 proberen echter je raadt het waarschijnlijk al, de tv gaf aan dat het 'buiten bereik' was en gezien het feit dat de mac mini mijn eerste mac os x ervaring is wist ik niet hoe dit weer terug moest aangezien het niet zoals windows vanzelf ging. Na lang klooien vervolgens de ingang op de tv veranderd naar video en ik had weer beeld, dit maal herkende de mac de ingang met 720P alleen het beeld viel er dus buiten (overscan meen ik?) na dit uitgezet te hebben had ik wel zwarte randen om het beeld, maar dat was voor toen te doen (beeld was haarschep overigens).

Ik kan natuurlijk niet voor alle tv merken spreken, maar tegenwoordig zit op elke LCD tv geen DVI ingang meer maar een VGA en HDMI. Ik vermoed dat je met DVI altijd overscan zal hebben of zwarte randen en wellicht met VGA wel beeldvullend te krijgen is. Via HDMI zou ik het niet weten, dat is immers ook digitaal maar ik vermoed dat de mini dit als 720P gaat herkennen en dus weer overscan ed maar dat kan ik niet testen (geen HDMI).

VGA zou ik nog wel kunnen testen, als iemand hier een foefje weet om de resolutie weer terug te krijgen als deze te groot is voor de tv, anders is het geen doen en bovendien is mn os x partitie vermoedelijk weg, want opstarten wil niet meer maar ik ben hard bezig dat weer werkend te krijgen :)

• Madcat
  • Niet online
6killer schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 00:27:
[...]

Ja ik heb het geprobeerd. Alleen kon het niet zonder problemen fouten gaan natuurlijk.

Op een Sharp 32" LCD met DVI ingang heb ik hem aangesloten en dan pakt/ herkent de mini de tv en stelde deze in DVI uitgang in op 1024 x 768, dat wilde ik op 1280 of 1366 proberen echter je raadt het waarschijnlijk al, de tv gaf aan dat het 'buiten bereik' was en gezien het feit dat de mac mini mijn eerste mac os x ervaring is wist ik niet hoe dit weer terug moest aangezien het niet zoals windows vanzelf ging. Na lang klooien vervolgens de ingang op de tv veranderd naar video en ik had weer beeld, dit maal herkende de mac de ingang met 720P alleen het beeld viel er dus buiten (overscan meen ik?) na dit uitgezet te hebben had ik wel zwarte randen om het beeld, maar dat was voor toen te doen (beeld was haarschep overigens).

Ik kan natuurlijk niet voor alle tv merken spreken, maar tegenwoordig zit op elke LCD tv geen DVI ingang meer maar een VGA en HDMI. Ik vermoed dat je met DVI altijd overscan zal hebben of zwarte randen en wellicht met VGA wel beeldvullend te krijgen is. Via HDMI zou ik het niet weten, dat is immers ook digitaal maar ik vermoed dat de mini dit als 720P gaat herkennen en dus weer overscan ed maar dat kan ik niet testen (geen HDMI).

VGA zou ik nog wel kunnen testen, als iemand hier een foefje weet om de resolutie weer terug te krijgen als deze te groot is voor de tv, anders is het geen doen en bovendien is mn os x partitie vermoedelijk weg, want opstarten wil niet meer maar ik ben hard bezig dat weer werkend te krijgen :)
dit soort verhalen heb ik eerder gehoord, ik denk dat ik nog eventjes wacht met een tv kopen en waarschijnlijk gewoon een cinema display er aan zal hangen.
DVI en HDMI zijn eigenlijk dezelfde interface, maar dan met een ander kabeltje dus logisch dat er geen dvi meer op de huidige tv's zitten

Om je monitor weer in de juiste resolutie te zetten kan je naar het configuratie scherm gaan en dan bij display's het weer terug draaien. zelf heb ik een icoontje bovenin waarmee ik de resolutie kan veranderen.
je os weer goed zetten kan bij het opstarten de alt knop ingedrukt houden.. dan krijg je een menutje waarin je een opstart schijf kan selecteren.

• 6killer
Madcat schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:44:
[...]

dit soort verhalen heb ik eerder gehoord, ik denk dat ik nog eventjes wacht met een tv kopen en waarschijnlijk gewoon een cinema display er aan zal hangen.
DVI en HDMI zijn eigenlijk dezelfde interface, maar dan met een ander kabeltje dus logisch dat er geen dvi meer op de huidige tv's zitten

Om je monitor weer in de juiste resolutie te zetten kan je naar het configuratie scherm gaan en dan bij display's het weer terug draaien. zelf heb ik een icoontje bovenin waarmee ik de resolutie kan veranderen.
je os weer goed zetten kan bij het opstarten de alt knop ingedrukt houden.. dan krijg je een menutje waarin je een opstart schijf kan selecteren.
Ja dat heb gevonden, maar als je scherm zwart beeld geeft dan moet je wel heel erg goed kunnen gokken :P (ander scherm eraan hangen werkt niet hij onthoudt de instellingen).

Maar even terug naar je tv, ik weet niet wat voor grootte je wil, maar volgens mij kan de mini maar maximaal 1920 uitsturen, dwz dat je max een 23" CD kan nemen. Ik weet niet of je dat groot genoeg vindt voor video, nog iets wat niet voor VGA pleit is het lelijke beeld op mn PC scherm wat ik erop heb. Het is beduidend waziger dan DVI, echter heb ik niet met alle beeldinstellingen gespeeld om het beter te krijgen. Met een PC is het via VGA overigens wel scherp. Anders zou ik zeggen pak gewoon de VGA aansluiting, met wat kalibreren is dat best goed te krijgen.

• Madcat
  • Niet online
1920X1200 vind ik ook prima, ik ga eens met de apple shop babbelen of de 30" ook op de mini kan als ik de resolutie op 1920X1200 zet. 1800 euro uitgeven voor een monitor doe ik liever dan 1000 uitgeven voor een tv die maar een brak beeld afgeeft :)

Of ik wacht nog even totdat samsung het wel door begint te krijgen dat mensen het als monitor willen gebruiken.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De 30" Apple Cinema Display kan ook op de Mac Mini. Je bent dan alleen beperkt tot maximaal 1920x1200, wat de maximale resolutie is die single link DVI aankan.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• 6killer
Daedalus schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 22:37:
De 30" Apple Cinema Display kan ook op de Mac Mini. Je bent dan alleen beperkt tot maximaal 1920x1200, wat de maximale resolutie is die single link DVI aankan.
Moet die dat niet schalen?, als ik andere resoluties instel dan ziet het er altijd minder scherp uit. Je krijgt zeg maar hetzelfde effect alsop een tv die gaat schalen.

Verwijderd

Ik heb de mac mini (duo core) nu sinds een maandje draaien op een Sharp 37" LCD (37xd10) op full HD , ofwel 1920 x 1080p (dus geen enkele pixelvervorming), aangesloten via de dvi -> hdmi kabel van eur 25,- bij de mac shop, en het beeld is echt super subliem, kan nauwelijks beter. En ik ben zeer kritisch. Geen dure kabel voor nodig. Voorheen had ik de mac mini aangesloten op een 32" Philips Matchline met de dvi -> svhs kabeltje/omvormer van de macshop. Beeld om dvd's te kijken op full screen was best redelijk.

Als ik de mac mini via de vga-connector aansluit op de 37" lcd, dan staat de resolutie op 1366 x 768. Pas met een hdmi kabel bereik je full hd. Ben het totaal niet eens met bovenste post dat het beeld dan onscherp zou zijn overigens op 1366x768. Super scherp zelfs, alleen de letters zijn ietsje groter. Eigenlijk beter leesbaar dus (indien afstand >2m vanuit je bank). Alleen je desktop is kleiner, en vooral bij weergave van je foto-collectie verlies je veel pixels.

Samengevat: mac mini duo core (ik had 'm 2e hands voor eur 450,-) is wat mij betreft de beste prijs/prestatie voor een beetje media-server op je LCD. Uitgaande dat tv opnemen op een mce voorlopig toch nog maar matige kwaliteit blijft en dus maar even vergeten. Heb zelf 2 jaar zitten prutsen/investeren in Windows MCE machines etc, maar niets is zo stil (en klein) als de mac mini. Snelheid van de mac mini duo core met 1Gb is voor weergeven van full hd-content meer dan voldoende (Planet Earth BBC hdtv's etc). En vooral foto's van je digitale camera zien er echt verbluffend scherp uit. Voor dvd maakt het allemaal niet zoveel uit; zie de draadjes over zin/onzin van full hd...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 10:08 ]

Pagina: 1