Goedemiddag,
ik ben met iets bezig dat veel weg heeft van een factuursysteem dus ik houd dat meer even als voorbeeld aan.
Bij dat factuursysteem maak ik een onderscheid in factuurregel, subtotaalregel en totaalregel.
De factuurregels komen uit de database, de rest is afleidbaar.
Dit komt m.i. in het kort neer op onderstaande
Een subtotaalregel is dus afhankelijk van 1 of meer factuurregels.
Moet ik die factuurregels zien als objecten of juist in een array stoppen binnen class subtotaalregel?
Een multidimensionale array is dan vervolgens basis voor de subtotaalregel.
Hier krijg ik wel het een en ander mee gemaakt.
Maar een object lijkt me netter en overzichtelijker maar wat ik niet kan vinden is het volgende:
Hoe moet ik binnen het object Subtotaal werken met meerdere Factuurregels?
Hoe weet ik nu dat $regel_1 onderdeel is van $subtotaal_1?
En is het slim om binnen de Subtotaal alle berekende regelprijzen op te tellen, of kan ik beter bij Factuurregel een functie maken die de berekende regelprijs toevoegt aan Subtotaal?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
ik ben met iets bezig dat veel weg heeft van een factuursysteem dus ik houd dat meer even als voorbeeld aan.
Bij dat factuursysteem maak ik een onderscheid in factuurregel, subtotaalregel en totaalregel.
De factuurregels komen uit de database, de rest is afleidbaar.
Dit komt m.i. in het kort neer op onderstaande
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| <?php class factuurregel { var $prijs; var $aantal; var $regelprijs functiongetDataByID() { // data opvragen uit database } function berekenPrijs() { // prijs berekenen } } class subtotaalregel { var $subtotaalregelprijs; function berekenSubtotaal() { // optellen van de regelprijzen } } class totaalregel { var $totaalregelprijs; function berekenTotaal() { // optellen van de subtotalen } } ?> |
Een subtotaalregel is dus afhankelijk van 1 of meer factuurregels.
Moet ik die factuurregels zien als objecten of juist in een array stoppen binnen class subtotaalregel?
Een multidimensionale array is dan vervolgens basis voor de subtotaalregel.
Hier krijg ik wel het een en ander mee gemaakt.
Maar een object lijkt me netter en overzichtelijker maar wat ik niet kan vinden is het volgende:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| <?php $totaal = new totaalregel; $subtotaal_1 = new subtotaalregel; $regel_1 = new factuurregel; $regel_2 = new factuurregel; $subtotaal_2 = new subtotaalregel; $regel_3 = new factuurregel; $regel_4 = new factuurregel; ?> |
Hoe moet ik binnen het object Subtotaal werken met meerdere Factuurregels?
Hoe weet ik nu dat $regel_1 onderdeel is van $subtotaal_1?
En is het slim om binnen de Subtotaal alle berekende regelprijzen op te tellen, of kan ik beter bij Factuurregel een functie maken die de berekende regelprijs toevoegt aan Subtotaal?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 18:38 ]