Wifi bereik uitbreiden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.971 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 14:39
De ouders van mijn vriendin hebben een herberg in Spa en in dit gebouw wonen ze zelf ook.
Ze hebben op de 4e verdieping waar ze wonen een Philips wireless router met digitale tv van Belgacom.
Als ik lekker op het terras wil zitten daar heb ik helaas geen bereik wat natuurlijk erg jammer is met lekker weer (zo kunnen gasten er ook kosteloos gebruik voor maken).

Het is een pand van 300 jaar oud, dus gaten boren en overal lelijke kabels leggen wil je ook niet.
Mijn idee was om nog ergens een wireless station neer te hangen en dat die weer met het accespoint bovenin verbind.
Echter lijkt mijn zoektocht iets moeilijk als verwacht.
Ikzelf kwam bijvoorbeeld terecht bij de Sitecom WL-130 Wireless Network Range Extender, kost iets van 50,-.
Ziet er allemaal interessant uit, maar of je het apparaatje zelf dan weer via kabel moet verbinden is onduidelijk.
Ik kan ook erg moeilijk geschikte hardware hiervoor vinden. Het kan allemaal erg basic blijven, er is geen internetcafe systeem, maar gewoon omdat het er toch is mogen mensen er gewoon op en krijgen ze de algemene code.

Misschien zoek ik het ook totaal in de verkeerde richting, maar de markt lijkt vrij beperkt en er word veel vanuit gegaan dat een standaard router voldoet kwa bereik.
Kan er iemand een duw in de jusite richting geven of heeft iemand nog idee'en of plannen hoe dit gedaan kan worden?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-03 17:05

BHQ

Wat je zoekt is idd. een repeater, grotere antenne (en aan de clientkan ook iets fatsoenlijks) of tweede access point die je dan alsnog wired aansluit.

Qua repeater is het hopen dat eea. werkt en of dit ook nog met encryptie zin heeft (alleen WEP is niet bepaald fijn). Heeft Philips geen repeaters?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03 21:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Spa is in België toch?

Zet er dan gewoon een 200mW accespoint van Senao neer. Daar zal je al een eind verder mee komen dan met die Philips gok ik. (gewoon inprikken op een LAN poortje van de Philips en het WLAN gedeelte van de Philips uitzetten).

Kijk eens op wifishop.nl
Daar hebben ze ook verschillende complete sets die speciaal zijn samengesteld om een dergelijke hotspot op te zetten.

Als dat allemaal een beetje te veel van het goede is kan je inderdaad ook op zoek naar een repeater.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 10-07-2007 17:54 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Bender
Er is overigens nog een dezelfde acces point van Philips beschikbaar, foutje van belgacom
Alleen onderling draadloos bridgen gaat niet werken helaas, de antenne's zijn er niet af te halen om er een grotere op te zetten of uit te breiden.
Heb ook even gekeken met een standaard Linksys AP, maar die heeft hetzelfde bereik (niet ver genoeg dus.

De Spa in belgie ja.

De Philips router vervangen kan, maar dan meot het wel vervangen worden met eentje met meer bereik maar ook die digitale TV etc kan verwerken.
Ik zal even kijken op wifishop.nl, thanks.

• BHQ

BHQ

een Senao neerzetten is idd. ook een punt. Bedenk je wel dat je dan ook een fatsoenlijk clientkaartje wil hebben (kan MiniPCI, USB of PCMCIA zijn afaik bij Senao).

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 22:19
Inderdaad je moet een Senao gebruiken. ;) Ik heb deze ook gebruikt en je kunt het vermogen opschroeven tot 500mw. In Nederland mag je maximaal 100 mw geloof ik, en de moeste wifi AP's komen niet boven de 30mw...
Een Senao is wel redelijk duur (bij mij 180 euro :P ;)), maar je hebt dan ook wat.
Je kunt desnoods nog WDS gebruiken om het netwerk flink te vergroten.
Op de verpakking staat dat ze een bereik zouden moeten hebben van 1,5km, dit zul je niet halen, maar ik heb het wel eens getest over een weiland van 100 meter, en daarvoor 2 stuks gebruikt, en dit werkte goed.
Probleem is alleen, dat als je geen verstand hebt van die dingen, dat mocht er iets uitvallen, het niet makkelijk weer te repareren is...

Die ik heb gebruikt is deze: http://www.senao.nl/producten/product.php?id=460, het is ook mogelijk om hiervan een router te maken. Maar het is makkelijker om gewoon een als AP aan die Philips te prikken.

Een huis van 300 jaar heeft als voordeel dat de muren waarschijnlijk vrij poreus zijn, het eikenhout als dat er in zit zou een probleem kunnen zijn, maar je zult er met de Senao in elk geval makkelijker doorheen kunnen dan in een modern huis.

Het beste is om dan ook weer een PCMCIA of USB variant gebruiken van Senao, deze hebben icm zo'n Senao AP natuurlijk het beste bereik. Eventueel zou je deze kunnen verhuren aan de mensen daar.

Als het goedkoop moet zou je iets van Linksys of Asus meteen proberen, deze ondersteunen WDS ook prima. Zou je er desnoods ook twee van kunnen gebruiken.

[ Voor 35% gewijzigd door eX0duS op 10-07-2007 18:06 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
eX0duS schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:01:
Ik heb deze ook gebruikt en je kunt het vermogen opschroeven tot 500mw.
Dit klopt niet, standaard staan ze op het maximale legale zendvermogen (100mw). Je kunt ze opschroeven tot maximaal 400mw (dus geen 500mw). In Nederland is dat inderdaad ilegaal, hoe het in België is weet ik niet.

Voor de rest ben ik het eens met je post

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 22:19
400mw/500mw, maakt het uit? ;)
En tjah dat het niet mag... Wie heeft er last van? :?
Met een 27mc zenden ze 5 kilowatt uit ofzo. :p

[ Voor 63% gewijzigd door eX0duS op 10-07-2007 18:57 ]

• Bender
Yapser schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:01:
een Senao neerzetten is idd. ook een punt. Bedenk je wel dat je dan ook een fatsoenlijk clientkaartje wil hebben (kan MiniPCI, USB of PCMCIA zijn afaik bij Senao).
Dit is geen optie. Gasten gaan natuurlijk geen andere kaart aanschaffen maar willen gewoon gebruik maken van de standaard.
De Senao gaat hierdoor niet werken (het werkt op de *n band ofzo?).
Overigens gaan we natuurlijk geen wetten en regels overtreden, anders moet de toko straks nog dicht ;)

Waarom staat bij normale routers niet het mw vermeld :(

• BHQ

BHQ

Dat Senao spul volgt gewoon de 802.11g standaard en andere mensen zullen 'm ook gewoon kunnen gebruiken, maar als de clientkaart een beroerd bereik heeft is het twijfelbaar of men op een lange afstand nog kan connecten. Beide kanten moeten dus een degelijk bereik hebben, niet alleen de access point.

Ga uit van een dB of 12~15 max bij consumentenapparatuur. De laatste is zo'n 32mW.

[edit]
Hele rare ingeving maar wellicht werkzaam, zo'n stopcontact netwerkje opzetten en dan ergens anders in de woning een tweede (WAP54'je bijvoorbeeld) access point?

[ Voor 18% gewijzigd door BHQ op 10-07-2007 20:01 ]

Verwijderd

En die kun je dan vervolgens uitrusten met van die mega-antennes.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 20:10 ]

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03 13:32
Enkele mogelijkheden om het bereik te vergroten:

1. Als de philips WDS ondersteunt: koop een access point met WDS en dat kan als repeater werken

2. Zet ergens een wireless bridge (of een AP in bridge mode als dat't ondersteunt), samen met een gewoon AP (de twee met een kabeltje aan elkaar hangen); de bridge maakt draadloos verbinding met de linksys, met het andere AP kunnen de clients verbinden

3. Zet vlak bij de philips een deftig AP met vooral een deftige antenne (en sluit dat via een kabeltje aan op de philips; zo speelt de philips router en ip-TV doos, het andere AP zorgt voor wireless)

Zelf zou'k aanraden eerst voor oplossing 3 (access point en goede antenne) te gaan; als het resultaat teleurstellend is, is het nog mogelijk een bridge te kopen om er oplossing 2 van te maken...
Pagina: 1