Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een kameraad en ik zijn op het plan gekomen om mensen te helpen met computerproblemen tegen betaling. Aangezien bij ons (in een dorp }:O ) veel mensen zijn die niks van computers afweten en vaak naar de dichtstbijzijnde computerwinkel gaan om de PC daar veel te duur te laten repareren. Alleen is dit legaal? mag dat, tegen betaling? Op de site van de belastingdienst kon ik ook niet veel wijzer worden. Heeft iemand een idee of dit zomaar mag? Dus als je bijvoorbeeld een affiche bij de supermarkt neerhangen, dat we dan niet de politie voor de deur hebben staan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:47

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waarom zou je dat niet mogen, als je uiteindelijk alles opgeeft aan de belastingdienst? Maar loop eens binnen bij de KvK :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:45
Weet je wat jij eens moet doen?
De kamer van koophandel bellen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 08:58
gwoon idd de belasingdienst ff bellen.

Het mag idd gewoon.
Je winst (en niet je omzet) moet je opgegeven bij de belasingdienst
Hou goed dus goed bij wat je uitgeeft en hoeveel kilometer je rijdt met je auto
Woon je in een klein dorp > adverteer dan in het dorpskrantje.. dat is niet zo duur en heeft volgens mij wel effect als je de enige bent

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Tuurlijk mag dat. Ik doe dat zo vaak en ik geef er echt niks van op aan de belastingdienst hoor. Die mensen hoeven namelijk ook geen bonnetje te hebben ;)

Als je het op grote schaal gaat doen (en dan bedoel ik dat je er rond van kan komen) dan zou je wel eens problemen kunnen krijgen ermee. Dat kan bij bijv een controle van de belastingdienst of als die computerwinkel zoveel werk misloopt doordat jij het hele dorp onderhoud. Maar als je er een paar honderd euro per maand mee bijverdient dan is het echt geen probleem.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

Officieel moet je dus gewoon alles aangeven bij de belasting, het is inkomen uit werk en dient ook zo behandeld te worden.
Zwart werk is en blijft illegaal, al is de pakkans (bij een kleine omzet en dito winst) gering, om niet te zeggen miniem. Toch maar even langs de KvK gaan dan maar?

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dus als jij een keer honderd euro ergens mee bijverdient, dan geef je daar vrijwillig meteen 40 euro van aan de belastingdienst? :')

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

Dido

heforshe

FaceDown schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:11:
Dus als jij een keer honderd euro ergens mee bijverdient, dan geef je daar vrijwillig meteen 40 euro van aan de belastingdienst? :')
Een keer 100 euro is niet hetzelfde als "een paar honderd euro per maand", wat neerkomt op ettelijke duizenden per jaar.

Maar, inderdaad. Er zijn mensen die dat helemaal niet zo'n gek idee vinden om dat gewoon op te geven.
Erg is dat, he?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Houd er rekening mee dat wanneer je dit regelmatig doet, je ook 19% BTW moet berekenen en afdragen. Regelmatig is een vaag begrip, maar 1x iets doen is niet regelmatig, een paar klusjes per maand wel, en daartussenin is grijs gebied en loop je meer risico dat de belastinginspecteur regelmaat bespeurt naarmate je vaker klusjes uitvoert.
Dit nog naast de eerdergenoemde inkomstenbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
FaceDown schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:42:
Tuurlijk mag dat. Ik doe dat zo vaak en ik geef er echt niks van op aan de belastingdienst hoor. Die mensen hoeven namelijk ook geen bonnetje te hebben ;)
Ruig!

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Standeman

Prutser 1e klasse

FaceDown schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:42:

Als je het op grote schaal gaat doen (en dan bedoel ik dat je er rond van kan komen) dan zou je wel eens problemen kunnen krijgen ermee. Dat kan bij bijv een controle van de belastingdienst of als die computerwinkel zoveel werk misloopt doordat jij het hele dorp onderhoud. Maar als je er een paar honderd euro per maand mee bijverdient dan is het echt geen probleem.
Het leuke is dat wanneer je betrapt wordt je klanten (particulieren, neem ik aan) een boete riskeren van € 4000,- . Zullen je "kennissen" blij met je zijn 8)
Het enige wat je nodig hebt is iemand die je verlinkt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Standeman schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:40:
[...]

Het leuke is dat wanneer je betrapt wordt je klanten (particulieren, neem ik aan) een boete riskeren van € 4000,- . Zullen je "kennissen" blij met je zijn 8)
Het enige wat je nodig hebt is iemand die je verlinkt.
Die kans is natuurlijk 0 want wie zegt dat ik m'n buurman, oom, vriend etc niet voor niks heb geholpen? Of gaan ze bewijzen dat die 50 euro in mijn portemonnee eerst in de portemonnee van de buurman heeft gezeten?
Natuurlijk zullen er best mensen zijn die elke verdiende euro opgeven, maar ik profiteer er liever zelf van :P Overigens ging het bij mij nooit om honderden euro's per maand en tegenwoordig klus ik zelf nauwelijks meer bij aangezien ik het al druk genoeg heb met m'n echte baan.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Waar het om gaat is dat jij zegt dat het mag. Nee, het mag niet (je inkomsten niet opgeven bij de belastingdienst). Dat het niet gecontroleerd wordt is een ander verhaal. En dat de belastingdienst niet moeilijk doet bij slechts een paar van die transacties, doet ook niets af aan het feit of het nou wel of niet mag.

[ Voor 44% gewijzigd door .oisyn op 10-07-2007 17:42 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

.oisyn schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 17:39:
Waar het om gaat is dat jij zegt dat het mag. Nee, het mag niet (je inkomsten niet opgeven bij de belastingdienst). Dat het niet gecontroleerd wordt is een ander verhaal. En dat de belastingdienst niet moeilijk doet bij slechts een paar van die transacties, doet ook niets af aan het feit of het nou wel of niet mag.
Nee oke je hebt gelijk. Het mag inderdaad niet maar ik zou het gewoon doen :D

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 14:31
Gezien het feit dat de TS een tweaker is, zal het waarschijnlijk wel mogen, mits je niet adverteert e.d. Op zich worden bijverdiensten uit een hobby niet als inkomen gezien. Maar wie adverteert, van de inkomsten rond moet komen, en/of er teveel tijd per week aan kwijt is is bedrijfsmatig bezig. Dus die affiches zijn een slecht idee, maar mond op mond reclame mag wel.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
FaceDown schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:11:
Niet vrijwillig, dat is verplicht (afhankelijk van je jaarinkomen natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde met fotoreportages, ik verdien af en toe een paar 100 euro en dan weer een paar maanden niks. Dus ik bellen met de belastingdienst - je wilt het toch zeker weten...
De mevrouw aan de telefoon wist mij te melden dat wanneer het structurele inkomsten worden, of meerdere duizenden euro's per jaar ik de belastingdienst dien in te lichten, anders niet.
Dus: ja, het mag wel en zelfs met een kleine advertentie in het plaatselijke sufferdje / in de buurtsuper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

GlowMouse schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:23:
Houd er rekening mee dat wanneer je dit regelmatig doet, je ook 19% BTW moet berekenen en afdragen.
Nog afgezien van dat dit niet boeit, als ondernemer ben je BTW-neutraal tenslotte dus het is alleen handig dat je die knaken tot 3 maanden 'te leen' krijgt, moet je ook wel iets meer doen dan een paar uurtjes computertjes repareren voordat je als ondernemer voor de omzetbelasting wordt aangemerkt.

Zolang het maar om een paar honderd euro per maand gaat zal vadertje staat je vriendelijk doch dringend adviseren de inkomsten gewoon als inkomsten uit overige werkzaamheden op te geven en jezelf de hel niet aan te doen van het moeten voeren van een volledig geldige administratie inclusief 7-jaars bewaarplicht met laserprints.

Professionele website nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 02:04:
[...]

Nog afgezien van dat dit niet boeit, als ondernemer ben je BTW-neutraal tenslotte dus het is alleen handig dat je die knaken tot 3 maanden 'te leen' krijgt, moet je ook wel iets meer doen dan een paar uurtjes computertjes repareren voordat je als ondernemer voor de omzetbelasting wordt aangemerkt.

Zolang het maar om een paar honderd euro per maand gaat zal vadertje staat je vriendelijk doch dringend adviseren de inkomsten gewoon als inkomsten uit overige werkzaamheden op te geven en jezelf de hel niet aan te doen van het moeten voeren van een volledig geldige administratie inclusief 7-jaars bewaarplicht met laserprints.
ruim 1250 om precies te zijn. en dat is dus das dus gemiddeld 25 uur per week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een bedrag wat je jaarlijks mag verdienen zonder dat je het op hoeft te geven. Een drempel.
Verder schijn je tegenwoordig zwart te mogen werken tot een bepaalde grens. Dat is iig voor schoonmaakwerk en zo, of dat ook opgaat voor andere dingen weet ik zo snel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Ik heb toevallig gisteren met de belasting telefoon gebeld om dat ik door een bedrijf was gevraagd (naast mijn gewone werkzaamheden) een netwerkje voor hen aan te leggen.

mijn vraag was dus hoe zit het met de btw, het advies: Gewoon NIET rekenen, zorg wel dat je geen winst maakt op de onderdelen alleen op de arbeid. en daarvoor schrijf je keurig een rekening van
X euro maal Y uur en zet je sofi nummer op de factuur ipv een kvk nummer. (dan natuurlijk wel netjes aangeven met de inkomsten belasting.)
Bestel dus je onderdelen bij je eigen leverancier en laat de rekening op naam van de klant zetten.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

2bmws schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 07:58:
Ik heb toevallig gisteren met de belasting telefoon gebeld om dat ik door een bedrijf was gevraagd (naast mijn gewone werkzaamheden) een netwerkje voor hen aan te leggen.

mijn vraag was dus hoe zit het met de btw, het advies: Gewoon NIET rekenen, zorg wel dat je geen winst maakt op de onderdelen alleen op de arbeid. en daarvoor schrijf je keurig een rekening van
X euro maal Y uur en zet je sofi nummer op de factuur ipv een kvk nummer. (dan natuurlijk wel netjes aangeven met de inkomsten belasting.)
Bestel dus je onderdelen bij je eigen leverancier en laat de rekening op naam van de klant zetten.
Waarom zou je dan nog uberhaupt een factuur maken (gegeven dat de klant (waarschijnlijk een particulier) daar niet om vraagt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 16:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Omdat de klant van 2bmws geen particulier is en er waarschijnlijk wel om vraagt.

[ Voor 28% gewijzigd door Janoz op 12-07-2007 09:51 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
FaceDown schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 09:43:
[...]

Waarom zou je dan nog uberhaupt een factuur maken (gegeven dat de klant (waarschijnlijk een particulier) daar niet om vraagt.
Was een bedrijf, en geen particulier (zie ookmijn post bovenaan) en bedrijven willen een factuur om het te kunnen boeken....

edit: net als Janoz zegt dus.. :)

offtopic: verder lezen voor ik post....

[ Voor 11% gewijzigd door 2bmws op 12-07-2007 10:50 ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
curry684 schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 02:04:
[...]
Het boeit met name wanneer je afnemer de betaalde BTW niet terug mag vragen. In dat geval kun je namelijk met hetzelfde loon toch 19/119de goedkoper zijn dan je concurrentie die wel BTW berekent.
Wanneer in praktijk de grens ligt van wel/geen ondernemerschap voor de omzetbelasting weet ik niet, maar langdurig verhuren levert wel ondernemerschap op. En daar gaan toch geen tonnen in om.
ruim 1250 om precies te zijn. en dat is dus das dus gemiddeld 25 uur per week
Het urencriterium (1225 uur waarvan 5 jaar na starten van je onderneming bovendien 50% of meer van je werktijd) heeft niets met de omzetbelasting te maken, en ook in de inkomstenbelasting is het geen vereiste voor ondernemerschap. Wel is het zo dat wanneer je aan het urencriterium voldoet, je wat voordelen krijgt via de inkomstenbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curry684

curry684

Het urencriterium is slechts een van de grondvesten voor beoordeling of je Winst uit Onderneming of Resultaat Overige Werkzaamheden verdient. Pas als je WUO hebt kom je in aanmerking voor de ondernemersaftrek, startersaftrek, kleinondernemersregeling en kleininvesteringsaftrek waar je aan refereert.

In de praktijk wordt overigens vaak als vuistregel aangehouden dat je structureel voor jezelf of iemand anders bezig bent als je 40% of meer van het minimumloon ermee verdient.

[ Voor 22% gewijzigd door curry684 op 12-07-2007 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
curry684 schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 16:19:
Het urencriterium is slechts een van de grondvesten voor beoordeling of je Winst uit Onderneming of Resultaat Overige Werkzaamheden verdient. Pas als je WUO hebt kom je in aanmerking voor de ondernemersaftrek, startersaftrek, kleinondernemersregeling en kleininvesteringsaftrek waar je aan refereert.
Dat zie je verkeerd. Voor ondernemerschap is het voldoende dat je voor eigen rekening een onderneming drijft en direct aansprakelijk bent voor schulden van die onderneming (art. 3.4 Wet inkomstenbelasting 2001). Voor bijvoorbeeld de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek is het urencriterium niet van belang. Wel is het zo dat de voordelen een stuk groter zijn wanneer je aan het urencriterium voldoet, zoals bijvoorbeeld het recht op MKB-winstvrijstelling en een groot deel van de ondernemersaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Mmmm okee voor de KIA zat ik ernaast, rest klopte wel ;)

* curry684 heeft een accountant voor dit soort onzin :+

[ Voor 31% gewijzigd door curry684 op 13-07-2007 03:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt dit als particulier gewoon opgeven bij de belastingdienst, het is niet eens nodig daarvoor een inschrijving bij de KvK te hebben. Ik geloof dat dit heet "Resultaat Overige Werkzaamheden" oid.

Geef in ieder geval gewoon altijd alles eerlijk op, er is een drempel waar je overheen moet voordat je er daadwerkelijk belasting over moet betalen dus ben niet bang ineens een enorme aanslag te krijgen. Het is vervelender wanneer je opeens een boete krijgt omdat ze er op een magische manier toch achter zijn gekomen.

Ik snap niet waarom iedereen altijd haast per definitie de belasting wil ontduiken als het gaat om kleine bedragen, juist die kleine bedragen kun je gewoon opgeven omdat je hier vaak toch niets over hoeft te betalen. Waarom dan niet alles volgens de regels doen?

Zo lang je geen KvK inschrijving hebt heb je ook helemaal niets te maken met BTW, je koopt je goederen gewoon incl BTW in en verkoopt ze zonder BTW te berekenen (natuurlijk voor een prijs die je zelf wilt, je kan de BTW dus gewoon doorberekenen maar mag deze niet op de bon rekenen als zijnde BTW). Als je dus bonnen geeft mag daar nooit iets van BTW op staan omdat je dit niet mag rekenen. Wanneer je iets zou verkopen aan een bedrijf mag dat bedrijf dus ook geen BTW terug vragen daarvan, net als jij dat niet mag.

Ik zou me dus over de wetgeving enzo niet zo druk maken, als je alles netjes opgeeft bij de belastingdienst maakt dat niets uit en is het een leuke bijverdienste.

Ik zou me eerder zorgen gaan maken om zaken als aansprakelijkheid, er is natuurlijk een reden waarom er alternatieve rechtsvormen zijn verzonnen en het heeft veelal met aansprakelijkheid en bescherming te maken.

Als je als particulier diensten levert is het erg lastig zaken als aansprakelijkheid en onderlingen afspraken goed vast te leggen en te beschermen. Mocht er dus iets mis gaan of je krijgt bijvoorbeeld ruzie kun je nogal in wat vervelende situaties terecht komen.

Alleen al om het hele gedoe wat er altijd lijkt te ontstaan rond het repareren van PC's zou ik nooit in die branche stappen en al zeker niet als betaalde particulier. Maar dat moeten jullie natuurlijk zelf weten.
Pagina: 1