Virus scanner

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ep1c
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Hallo Tweakers,

Mijn vriending heeft in maart macbook gekocht, maar ik kom er nu achter ik heb nooit een virus scanner er opgeinstalleerd, en had ik nog nooit bij nagedacht bij een macbook.

Nu is mijn vraag, zit er standaard op mac osX een virus scanner, zo ja waar?
Zo nee waar kan ik gratis een virus scanner vinden voor mac, die goed en betrouwbaar is, want AVG is aleen voor windows 8)7 , gemiste kans vind ik.

groeten

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-01 13:54

Xe0n

^ Me

Heerlijk deze vraag :D

Waarom? Omdat er geen virussen bestaan voor Mac OS X. Dus je hoeft je nergens zorgen over te maken of een virusscanner te installeren

...

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02 14:06
hmm. lijkt me dat deze er wél zijn, of nog komen.. moet kunnen, ook op de structuur v/d mac.

mcafee heeft een pakket

you had me at EHLO

• appels
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-01 20:56
nee er zit geen virusscanner in en die heb je ook nog niet echt nodig. Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was! Er is Sophos antivirus voor OSX en die is best goed dacht ik zo.

Maar nogmaals je vriending loopt geen enkel risico als er geen virusscanner op staat.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Norton Antivirus bestaat voor de Mac.

Maar de vraag blijft waarom zou je het willen? Want als er een virus uit komt voor de Mac, zou dit wereldnieuws + fix zijn!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Xe0n

Xe0n

^ Me

http://www.apple.com/getamac/viruses.html
114,000 viruses? Not on a Mac.

By the end of 2005, there were 114,000 known viruses for PCs. In March 2006 alone, 850 new threats were detected against Windows. Zero for Mac. While no computer connected to the Internet will ever be 100% immune from attack, Mac OS X has helped the Mac keep its clean bill of health with a superior UNIX foundation and security features that go above and beyond the norm for PCs. When you get a Mac, only your enthusiasm is contagious.

...

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
van virussen zal je niet snel last hebben op een mac :)
als je toch wilt scannen om te voorkomen dat je ze doorstuurd aan windows gebruikers kan je Clamxav installeren.
Eventueel kan je een antirootkit installeren; die schijnen er wel te zijn voor mac..
toch zou ik er niet van wakker liggen. :9

[ Voor 12% gewijzigd door nilski op 10-07-2007 13:32 ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Ep1c
de rede van deze vraag is omdat de laptop vage errors krijgt (zelf nog niet gezien).

Ze moet van die errors de laptop opnieuw opstarten. heel raar ze heeft het sinds een paar dagen.
wat ik ok vreemd vond was dat de error in het engels stond en niet in het nederlands zo als in de rest van OSX.

dus ik dacht misschien een virus, en toen deze vraag dus.

maar enig antwoord waarom hij zomaar zulke meldingen geeft ? (ze kan trouwens niets meer doen als die error er is).

• Xe0n

Xe0n

^ Me

is het zo'n soort foutmelding (kernel panic)
http://images.google.com/...oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi
Afbeeldingslocatie: http://www.dashboardwidgets.com/showcase/data/57/Kernel_Panic-1p0f.png

[ Voor 18% gewijzigd door Xe0n op 10-07-2007 13:35 ]

...

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik heb zowel een Mac als een PC. Op beide heb ik Norton Antivirus draaien. Op de PC krijg ik regelmatig een melding van spyware of iets anders dat niet in de haak is. Waarom ik het ook op mijn Mac heb weet ik eigenlijk niet want ik zou niet weten wanneer ik ooit een melding heb gehad.
Als Mac gebruiker zou ik niet zo bang zijn voor virussen etc. 't Is niet bepaald een doelwit. Wit wel maar geen doel zegmaar :P

• nilski
draai schijfhulp programma eens en controleer volume en volumebevoegdheden en repareer deze evt.

WAZUUUUUUUP!!!!!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:08

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

http://www.clamxav.com/
ClamXAV is GPl en vrij.... dat is ook de enige virusscanner leverancier die eerlijk toegeeft dat een virussscanner voor mac OS X eigenlijk nog altijd een zonde van CPU kracht is, omdat er geen virussen voor Mac OS X in het wild bestaan.

daarnaast heeft Sophos een mac client (die beweren wel dat er een groot gevaar is van virussen op de mac).
Ook hebben virusmakers in het verleden al beweert dat de overstap naar Intel een grotere dreiging zou beteken en tot een toename van virussen zou leiden:
Punt is wel dat diegenen die dat zeggen, zelf direkt commercieel voordeel halen uit eventueele angsten bij de consument.

Het is niet juist te zeggen dat het altijd zo blijft dat mac OS X relatief 'veilig' is, of dat er niet een zekere dreiging van exploits is (bv safari is lang niet altijd zo 'safe' en kent wat kwetsbare punten, bv het openen van DMG's en het 'verstoppen' van Shellscripts als klikbare afbeeldingen waar mensen denken zomaar op te kunnen klikken, is in het verleden wel geprobeerd en dat vormt idd een gevaar).
tevens bestaan er enkele trojans/rootkits voor mac OS X.

Het is wel zo dat als OS mac OS X gewoon voor zijn gebruikers enorm veilig is en geen direkte dreigingen aanwezig zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door RM-rf op 10-07-2007 13:36 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• nilski
ik snap niet waarom mensen zulke troep op en mac installeren eigenlijk. verspilde resources en geld als je het mij vraagt. :X

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Ep1c
hmm ik weet niet hoe de error er uitzag, ik hoorde het van me vriendin. maar ik zal kijken wanneer hij weer opkomt. en ik zal even die schijf hulp draaien. :)

trouwens nu ik toch jullie onverdeelde aandacht heb, bestaat er zoiets als taskmanager voor mac zo ja hoe kan ik er bij (ben nogal een windows freakje).

maar ik zal zsm kijken wat de error is en aan me vriendin vragen.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ep1c schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:37:

trouwens nu ik toch jullie onverdeelde aandacht heb, bestaat er zoiets als taskmanager voor mac zo ja hoe kan ik er bij (ben nogal een windows freakje).
via de terminal kun je 'top' ingeven, en dan krijg je overzicht van processorbelasting en lopende processen

dit is echter UNIX style en je zult wat van Unix moeten leren als je hier het beheer wilt doen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• nilski
gheghe, onder hulpprogramma's, activiteitenweergave, en zoek de rest lekker zelf uit :)

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Ep1c
oki danke

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
TheNymf schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:28:
hmm. lijkt me dat deze er wél zijn, of nog komen.. moet kunnen, ook op de structuur v/d mac.

mcafee heeft een pakket
Zo'n pakket scant alleen op Windows virussen zodat je ze niet kan doorsturen, zonde van je geld en resources. Er is geen virus voor de Mac, althans voor zover ik weet. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Frietsaus op 10-07-2007 13:48 ]

• Ep1c
@Xe0n: Nou ik heb antwoord van me vriendin en het is inderdaad dezelfde error , ze kreeg em vannochtend weer.

wat kan ik er aan doen om dat weg te halen ?

• Frietsaus
  • Niet online
Dat is een kernel panic, in veel gevallen is dat een hardware fout (maar het kan soms ook aan brakke software liggen).

• Ep1c
maar hoe weet ik of het een hardware fout is, ze heeft niets er op aangesloten alleen af en toe haar camera. verder geen andere hardware. de software is helemaal standaard alleen ze gebruikt firefox IPV safari en ze heeft de mac versie van MS office maar dat draaide altijd goed.

• Frietsaus
  • Niet online
Kan brak geheugen zijn, misschien even een Hardware Test draaien. Doe de eerste Mac OS X installatieschijf in de machine, start opnieuw op en hou de D-toets ingedrukt.

• Ep1c
ok, ik zal het proberen.

ik zie dr morgen avond pas weer dus dan kan ik pas wat doen, dus dan kan ik pas alles doen.

maar alvast bedankt voor (vast een record tijd) het snel hebben gereageerd

groeten Ep1c

• nilski
sja, als je virus scanner als topic hebt dan krijg je wel reacties hier ja :P

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als ik jouw was Ep1c zou ik haar vragen om er mee naar haar Apple verkoper te gaan. Zij hebben de expertise en eventueel de verplichting om het apparaat te vervangen.

Zorg trouwens wel voor degelijke backup van haar gegevens! :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Ep1c
hmm, tja dat wordt moeilijk want ze heeft me toch een lading foto's maarjah.

ik denk dat ik even datgene ga proberen wat Frietsaus zei, en mocht dat niet helpen ga ik terug naar media markt(waar die vandaan kwam).

ik hoop eigenlijk dat ie vervangen wordt want, zij heeft nog de oude 1,8 Ghz proc er in en de nieuwe hebben niet lager dan 2,0 Ghz :P dus dat zou dan een geluk bij een ongeluk zijn.

maar heeft nog iemand anders oplossingen of ideeen waardoor het komt ?

Verwijderd

Klinkt misschien als een domme vraag, maar hoe zit het eigenlijk met spyware op de Mac, ik neem aan dat je als je met je browser het Internet verkent, en af en toe een verkleerd klikje doet, er ook op de Mac vervelende dingen kunnen gebeuren..... of heb ik dat totaal mis?:P

• Frietsaus
  • Niet online
Enige dat kan is een popup of een JavaScriptje wat de afmetingen van een venster aanpast, verder heb ik nooit problemen gehad.

En voor Ep1c, ik denk niet dat de Hardware Test iets gaat maken, maar het zal mogelijk kunnen laten zien wat het probleem is. ;) Het beste is natuurlijk gewoon teruggaan naar de winkel want het hoort niet, waarschijnlijk wordt het defecte onderdeel dan vervangen.

• Ep1c
oke, dan doe ik dat :) thanx

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Ep1c schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:26:
ik hoop eigenlijk dat ie vervangen wordt want, zij heeft nog de oude 1,8 Ghz proc er in en de nieuwe hebben niet lager dan 2,0 Ghz :P dus dat zou dan een geluk bij een ongeluk zijn.
_O- _O- _O-
i don't think so..
(als je iPod mini 4GB eerste generatie defect gaat, en je hebt Apple care, krijg je gewoon een iPod mini 4GB eerste generatie als vervanging)
maar heeft nog iemand anders oplossingen of ideeen waardoor het komt ?
http://www.thexlab.com/faqs/kernelpanics.html

Succes.

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Typische Windows/switchers pavlov-reactie: er gebeurd wat onbekends met de computer, dùs er zal wel een virus actief zijn.
Suf hoor.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

joh, weest blij dat mensen erop reageren als er schijnbaar wat mis is met een computer ....
Een PC (of dr nu windows, mac of linux/bsd op draait is gewoon een gereedschap waarmee je moet kunnen werken, en als dr wat mis mee is, moet je op zoek gaan naar de oorzaak)

Of iemand daar en bepaalde gewenning toepast omdat hij een ander systeem gewend is, is verder volledig legitiem, dat is natuurlijk, enkel door wat langer met een ander OS te werken, leer je dat andere OS ook beter kennen, inclusief de voor- en nadelen, en eigenaardigheden die zo'n ander Systeem heeft.

Ik zie daar niks 'Sufs' in (eerder vind ik dat zure neerkijken op andere gebruikers die switchen van een ander OS een beetje 'Suf' en eenkennig)

[ Voor 11% gewijzigd door RM-rf op 11-07-2007 10:29 ]

Verwijderd

nilski schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:35:
ik snap niet waarom mensen zulke troep op en mac installeren eigenlijk. verspilde resources en geld als je het mij vraagt. :X
Omdat je misschien onderdeel bent van een groter netwerk waarin ook windows machines staan en de policy geldt dat alle bestanden die je download simpelweg gescanned worden...

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-02 11:40
Een virusscanner voor de Mac is compleet overbodig. Zoals eerder gemeld: er zijn geen virussen, en Norton (net als voor de PC) vertraagd de boel alleen enorm. Mocht je toch iets willen scannen: http://www.clamxav.com/ dat is absoluut de beste. Maar ik zou nooit een virusscanner gebruiken, meestal levert dat meer problemen op dan dat het voorkomt. Ik heb hier 3 Mac's in de familie al jarenlang aangesloten op internet, nul-komma-nul problemen daarmee. 0 vastlopers (letterlijk!), 0 virussen en 0 spyware of 'toolbars'.

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-02 11:40
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 10:36:
[...]
Omdat je misschien onderdeel bent van een groter netwerk waarin ook windows machines staan en de policy geldt dat alle bestanden die je download simpelweg gescanned worden...
Dan moeten de systemen die kwetsbaar zijn maar scannen. In alle grafische bedrijven waar ik gewerkt heb zijn er nooit virusscanners, gewoon omdat het niet nodig is. Zelfs Apple-servers gebruiken geen scanner oid.

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is anti-virussoftware voor de Mac niet vooral bedoeld om te behoeden dat je Windows compatible bestanden die wel besmet zijn met een virus, doorstuurt?

Misschien is MacMiep wel iets voor de Topicstarter? Daarnaast, hij noemt zichzelf Windows freakje dus hij zal toch ook wel bekend zijn met het fenomeen Google ;)

Verwijderd

Finder schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 10:41:
Dan moeten de systemen die kwetsbaar zijn maar scannen. In alle grafische bedrijven waar ik gewerkt heb zijn er nooit virusscanners, gewoon omdat het niet nodig is. Zelfs Apple-servers gebruiken geen scanner oid.
Tsja dat kun jij vinden, maar bedrijven die niet zo triviaal zijn als grafische bedrijven stellen hogere eisen aan binnenkomend en uitgaand verkeer. Het is denkbaar dat een apple-server die als e-mail server fungeert simpelweg e-mail scanned op alles wat niet pluis is.
Pagina: 1