Toon posts:

GamePC - Budget rond de 1000 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om deze zomer een nieuwe PC aan te schaffen. Ik wil hem vooral gebruiken voor games, maar ik wil hem ook gewoon gebruiken voor msn, muziek, films, internet enz. Mijn budget ligt rond de 1000 euro. (dit ligt nog niet helemaal vast) Ik ben nog niet van plan te overclocken. Aangezien dit mijn eerste eigen PC wordt, en ik totaal geen ervaring met overclocken heb. Misschien begin ik later, als dit systeem al een beetje verouderd is, nog aan overclocken om nog het laatste beetje eruit te halen. Maar het eerstkomende jaar begin ik er zowieso niet mee.

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken op internet en ik ben tot dit lijstje gekomen:

Videokaart:
Radeon X1950Pro.
Waarom: Ik heb ervoor gekozen om pas later over te stappen op DX10 / vista, ivm gebrek aan drivers, DX10 supporting games, en nog hartstikke dure DX10 kaarten. Omdat ik toch wel aardig wil kunnen gamen op deze pc moet het een redelijk goede kaart zijn, waar ik nog zowieso 1-2 jaar van kan genieten.Als jullie een beter kaartje weten dan hoor ik het graag.

Processor:
Intel C2D E6600
(ik ben ervan bewust dat de prijzen binnenkort omlaag gaan van C2D processoren, daarom wacht ik nog een paar weekjes) Ik heb voor deze processor gekozen omdat hij redelijk snel is, en omdat ik hem best wel vaak zie in goede systemen. =) Maar ik zit nog te twijfelen tussen deze en de E6750

Geheugen:
OCZ 2 GB DDR2-800 kit
Ik heb voor 2 GB DDR2-800 gekozen omdat ik veel lees dat snel geheugen belangrijk is, vandaar 800 MHz en 2 GB lijkt me wel genoeg. OCZ is een goed merk neem ik aan? gezien de reacties hieronder.

harde schijf:
Samsung Spinpoint T166
moederbord:
MSI P6N SLI Platinum
Ik heb niet echt veel verstand van moederborden.. Eerlijkgezegd weet ik er bijna niks vanaf. Ik zie wel dat deze het DDR2-800 geheugen ondersteunt en tot 1333 MHz FSB ondersteunt, dus hij goed genoeg is voor de E6600 / E6750. Heeft iemand een beter moederbord in gedachten? En is een geluidskaart nog nodig bij dit moederbord?

behuizing:
sonata III
Hier heb ik nou ook niet veel verstand van.. de voeding zit hierbij inbegrepen neem ik aan? aangezien er staat voeding 500 Watt. Deze heb ik gekozen omdat ik deze naam veel tegen kom op internet en omdat ie er wel vet uit ziet, maar verder weet ik niet echt veel over behuizingen. edit:ik lees net ook iets over de Antec Nine Hundred is deze beter qua prijs / kwaliteit dan de sonata III? of zit hier nog geen voeding bij.

verder stop ik er nog een floppydrive, een Aopen DH-20A1S DVD-brander en een (willekeurige) behuizing cooler(dit omdat me dit aangeraden werd door de alternate PC-builder, en ik heb deze aangeklikt omdat ik dacht dat die wel beter zou zijn omdat die duurder was).

totaal kom ik ongeveer uit op 900 euro. Maar aangezien de processor nog goedkoper wordt, en de prijzen allemaal van alternate zijn, kan dit nog wat zakken. (heb nog niet voor goedkoopste winkels gekeken) de monitor moet ik ook nog kopen. Ik wil wel zo'n platte (TFT toch? :+) maar ik heb geen idee wat een beetje een goede is. Iemand tips?

Advies, betere onderdelen of kritiek zou erg welkom zijn.
Alvast bedankt =)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 19:04 ]

Verwijderd

Eigenlijk vind ik de 8600GT best wel een slecht presterend kaartje voor zijn prijs. Waarschijnlijk is hij toch te langzaam om games op DX10 met een fatsoenlijke framerate te spelen, dus zijn de
7900GS of de X1950pro snellere kaarten voor een lagere prijs.

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=JAXXX1
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=JAXS4D

Het geheugen is goed, vooral kijken naar de geheugen timings (cas4). Dit geheugen is in de aanbieding en is ook PC6400 met cas4: http://www.alternate.nl/h...?artno=ibiemh&baseId=3035)
Ik moet wel zeggen, als je absoluut niet van plan bent om te gaan overclocken, zou DDR2-533 snel genoeg zijn voor een E6600, en DDR2-667 snel genoeg voor de E6750. De FSB is immers de bottleneck en niet de snelheid van het geheugen. Aan de andere kant zou ik het voor die paar euro niet laten om sneller DDR2-800 geheugen te kopen, je kunt het geheugen altijd op een langzamere snelheid laten draaien als dat betere prestaties geeft (synchroon met de FSB met lagere latency's kan een beetje prestatiewinst geven)

Harddisk zou ik voor de Spinpoint T166 gaan. Lees nieuws: Samsung SpinPoint T166 500GB review ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 12:58 ]

Verwijderd

Graka:
X1950Pro is (bij de meeste shops) goedkoper en veel beter.
Processor:
Als je geen OC gaat doen, E6750>E6600.
Geheugen:
HyperX is alleen als je je geheugen gaat OCen. Dus normale PC6400 voldoet bij een overclock waarbij je je geheugen standaard laat draaien (maw: tot 3.6ghz bij een e6600). En dan nog is PC5300 genoeg tot 3.0Ghz en PC4200 zelfs genoeg voor geen OC (ik zou wel PC5300 aanraden, scheelt maar paar euro)
HDD:
Samsung is stiller en bijna even snel.
Mobo:
P35C-DS3R voor goede raid en DDR3 ondersteuning.

• Digidoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 19:57

Digidoo

Verpleegkundige i.o.

Alle vragen die door de TS zijn gesteld had hij beantwoord kunnen krijgen door eens wat beter te googlen en vergelijkbare topics te zoeken.

Vooral "Wat is een goed TFT scherm voor mij?". GoT is toch geen persoonlijke helpdesk?

Verwijderd

Topicstarter
@ Shadow: DX10 kun je toch pas gebruiken als je vista hebt en een 8800 kaart of later? ik zal die kaarten even bekijken. Dat geheugen heb ik ook gezien, maar dat merk komt me niet bepaald bekend voor, is dat niet van minder goede kwaliteit? Ik denk, met oog op de toekomst, dat DDR2-800 geheugen iets beter is. Harddisk review zal ik ook even lezen :) (moet nu eerst iets anders doen :/)
@Gamesua: X1950Pro zal ik even naar kijken, maar die heeft Shader model 3.0 ipv 4.0 die de 8600GT heeft, shader model heeft te maken met hoe het beeld eruit ziet toch? en maakt 40 MHz minder chipsnelheid veel uit? of compenseert de 256bit interface van de X1950Pro dit voor een groot deel?

Dus voor geheugen is het verstandiger om gewoon PC6400 geheugen te halen, als ik voor PC6400 ga? (die in de aanbieding die Shadow zei?)

edit:
@digidoo: ik heb al aardig wat gegoogle't en topics gelezen, maar toch heb ik niet echt iets doorslaggevends gevonden. :/ en monitors heb ik niet echt een idee van daarom vroeg ik het maar even. En ik vroeg tips, niet om een specifieke monitor.

oh en BTW, Raid is toch iets van 2 harddisks ofzo? dat hoef ik niet per see. Ik denk dat ik aan 1 harddisk genoeg heb.

de 7900 GS vind ik iets te weinig.. dus het is of de X1950Pro of de 8600GT... }:|

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 13:39 ]

Verwijderd

Neem die OCZ maar.

Dx10 is alleen met Vista (al heb ik wel gelezen dat er misschien een xp versie aankomt maar daar moet je niet op wachten). in principe hebben alle 2x00 van radeon en 8x00 van geforce dx10 support, maar van de lagere versies moet je niet verwachten dat je het vloeiend zullen gaan gebruiken (call of juarez heeft een average fps van 11 bij een 2400xt...).
Anyway, ik zou dus gewoon niet gaan voor dx10, want er zijn heel weinig dx10 spellen, en low en midrange kaarten zuigen allemaal voor de nieuwere dx10 spellen dus het maakt niet uit of ze dx10 ondersteunen of niet, ze kunnen het toch niet aan (zelfs 8800gtx heeft af en toe problemen met de nieuwste spellen). Die 109 euro voor de 7900gs is heel aantrekkelijk, maar dat is de 129 euro voor de sapphire pro ook. Je moet ff gaan uitzoeken welke spellen je gaat spelen; sommige hebben betere support voor ati, andere voor geforce.
Als laatste: Ik heb zelf niet zoveel kennis over de technische specificaties, wat ik wel heb opgemerkt is dat je niet naar ze moet kijken maar naar harde benchmarks. En tot nu toe is bij alles wat ik heb gezien de fps van een 1950pro beter dan een 8600gt, soms zelfs bijna 2x. Je moet zo een kaart alleen overwegen als je de extra's ervan wilt gebruiken (hdtv, editing, whatever er ook is dat te maken heeft met hd en dx10). Voor gaming dus niet.

edit:
http://www23.tomshardware...=725&model2=724&chart=318
de 8600gt staat er niet op, maar ik denk (dus niet zeker) dat deze vergelijkbaar is met een 7600gs of 7600gt. waarschijnlijk wordt ie dan nog verslagen, maar toch. vergelijk maar een paar games die je wilt spelen op jouw settings.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 13:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies.. DX10 komt later wel. dan haal ik denk ik de X1950Pro.. maar ik nog wel even naar de rest van de Ati kaarten rondom de 1950.. kheb nog niet echt superveel aandacht gegeven aan ati =) Maar misschien een beetje een noob-vraag.. maar wat zijn benchmarks? :+

Games zoals call of duty 2 en 4, oblivion, en aanstaande games ook wel.. verschilt het erg per uitgever / game welk merk videokaarten het goed doen en welke niet? want ik weet niet hoe deze kaart werkt bij games die nog uit moeten komen.

Die harde schijf is ook wel netjes denk ik.. maar scheelt het veel in snelheid met die Barracuda?
En nog even een vraagje.. Zit er veel verschil tussen de Asus EAX1950Pro en de Sapphire Radeon Pro? de 1e is namelijk 30 euro duurder maar de specificaties zijn zowat hetzelfde.. die 1e heeft meer opties, maar maakt dat hem 30 euro duurder of is er nog wat anders?

edit @ post hieronder:
Zal ik wel overheen gelezen hebben :P Maar ok, dan ga ik voor Samsung, yay, ik weet 1 onderdeel al zeker *O* :P

*begint met lezen*

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 14:15 ]

Verwijderd

Als je die review had gelezen op anandtech (link staat op tweakers.net bij het nieuws) zag je dat het niet veel uitmaakt: max is 10% verschil, mestal rond de 2-5%. Stilte is wel veel beter.

Een benchmark is gewoon een verslag van hoe goed een bepaald onderdeel het doet. Bijvoorbeeld bij die link staan heel veel games en applicaties en hoe verschillende kaarten daarop presteren. De score die je krijgt is dan een benchmark.
Meestal moet er geen verschil zitten maar een paar spellen zijn dus wel pro-ati of pro-geforce. Ga ff paar benchmarks uitzoeken van jouw meest favoriete spellen op de 7900gs en de x1950pro en bepaal je keuze zo (dus kijk gwn welke kaart meeste fps heeft en hoogste 3dmark score etc.).

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:33:
de 7900 GS vind ik iets te weinig.. dus het is of de X1950Pro of de 8600GT... }:|
7900 GS is in vrijwel alle gevallen sneller dan een 8600GT. Enige voordeel van de 8600GT is dat deze DX10 ondersteund. Ik zoek vanavond even de benchmarks voor je op, of die kun je zelf opzoeken door de FAQ van het videoplanken en beeldkanonnen forum te lezen. (tip: begin zoiezo met het lezen van de FAQ's en de topics die over de onderdelen gaan waar je over twijfeld)

OCZ is een goed geheugenmerk. Dikke kans dat er zelfs dezelfde geheugenchips opzitten als het Kingston geheugen (Kingston/ocz etc. produceren de chips niet zelf maar die kopen ze van Samung of Infineon oid.)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 14:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
DVD brander heb ik al :) maar is niet zo belangrijk dus heb ik het niet dik gedrukt. En hoeveel FPS is goed dan? of gewoon zo hoog mogelijk.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:27
Zo hoog mogelijk natuurlijk, maar eigenlijk is hoger dan je aantal Hz van je monitor niet nuttig. Ik weet het niet zeker, maar hierboven zie je het verschil niet meer.

Verwijderd

Volgens mij begint 30fps op vloeiend te lijken, dus ik zou in ieder geval hierboven gaan. Aangezien de meeste redelijke kaarten bij de meeste spellen wel boven de 30 halen, moet je zo hoog mogelijk gaan. Ik denk dat pas 60+ goed te noemen is.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, of de games vloeiend lopen vind ik erg belangrijk... ik lees net op wikipedia dat voor first person shooters 60 FPS vloeiend is.

• Gietoo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 13:13
als je op bovengenoemde VGA charts kijkt (Tom's Hardware : http://www23.tomshardware...=725&model2=707&chart=295)

dan zie je dat de 1950 Pro in Oblivion 22 fps haalt, en de 8800 GTS 40.6 fps. De prijs van de 8800 GTS is ook ongeveer het dubbele van de 1950 Pro, dus als je budget het toelaat (of je elders kan besparen) is volgens mij de 8800GTS (320MB) toch de ideale prijs-performantie keuze...

Verwijderd

Topicstarter
hmm, als 30-60 vloeiend is dan is 22 niet al te best :( Die 8800GTS is heel erg duur.. en die GTS daar is 640 MB = nog weer duurder.

En trouwens over de processor.. ik zie dat de AMD X2 6000 het ook aardig doet.. maar ik heb geen idee welke beter is voor gaming?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 19:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
bumpje :/

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

kicken binnen 24 is not-done verder zijn de vragen die jij stelt zijn vrij simpel zelf op te zoeken. Deze dus dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.