[2003] Server compleet onbereikbaar zodra RAS gestart wordt!

Pagina: 1
Acties:

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 17:01
Ik heb een W2K3 Server in een lokaal netwerk. Deze server is Domain Controller en DHCP server.

Nu wil ik voor mensen van buitenaf een VPN server opzetten en heb dus Routing and Remote Access geconfigureerd met de handige ingebouwde wizard.. peace-of-cake zou je denken...

Zodra ik de RAS Server start, is de server ineens compleet onbereikbaar. Ik kan de server niet meer pingen vanaf hetzelfde lokale netwerk, en ook vanaf de server geen verbindingen naar buiten opzetten!
De server heeft 2 netwerkkaarten, maar 1 is disabled. De 1e netwerkkaart heeft een fixed IP adres.
Het enige dat me opvalt wanneer ik RAS start, is dat WINS proxy enabled wordt, maar het lijkt mij dat dit niets te maken heeft met bereikbaarheid op TCP/IP niveau.

Ik heb me gek gezocht op GOT en Google, maar niemand met soortgelijke problemen gevonden... wat zie ik over het hoofd?... Zo moeilijk kan dit toch niet zijn?

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 17:01
Ik heb het probleem gevonden. Het komt omdat ik niet goed heb gelezen en ervan uit ging dat de default-opties altijd goed zijn blijkbaar.

Het ging om het vinkje bij de optie:
Set IP Static filter to ONLY allow VPN traffic through this interface o.i.d.
Dit staat standaard aan (belachelijk lijkt mij, maar goed).
Ik had dit geinterpreteerd als: Sta alleen VPN op DEZE interface toe, en niet sta ALLEEN VPN toe.

anyway...

Nu dus uitgezet en no problemo!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat staat standaard aan als je twee netwerkkaarten hebt.
Dat jij er vervolgens één disabled, tja :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device