Geluidsisolatie nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:
  • 3.225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Ik ben op zoek naar een nieuwe woning, bij voorkeur ook nieuwbouw. Daarbij gaat mijn voorkeur uit naar een vrijstaand huis ivm de liefde voor muziek luisteren.

Nu ben ik tegen een grote mooie nieuwbouw woning aangelopen die halfvrijstaand is (zeg maar twee onder een kap gedachte) en waarbij de scheidingswanden tussen de woningen van het type ankerloze spouwmuur is, volgens mijn dus: mijn muur, enkele centimeters lucht en weer een muur van de buren.

Omdat het voor mij cruciaal is om wel zelf muziek te kunnen luisteren op één van de kamers op de 1e of 2e etage, is nu de vraag of een dergelijke constructie voldoende geluidsisolatie biedt. Niet dat ik op associale volumes draai waarbij mijn versterker vol open gaat, maar het moet toch lekker klinken, ik schat zo'n 85-90 db.

Iemand ervaring of een mening hierover? Wat kan ik zelf nog doen als extra isolatie? Dikke vloerbedekking? Alvast bedankt!

Hier nog een korte overview van mijn set, als dat er toe doet:

http://gathering.tweakers...message/27370141#27370141

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Lijkt me geen enkel probleem. Ik woon in een appartement met 3 boren (onder,boven, opzij), en ik hoor niemand klagen, ook niet als het wat harder staat. Isolatie in nieuw bouw is meestal weg goed.

Zoniet, dan kun je natuurlijk altijd nog zelf extra isolatie aanbrengen door een extra wandje met demping te plaatsen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

goede geluidsisolatie bereik je het beste door te voorkomen dat er hard materiaal contact maakt met de muur van de buren(vloeren die over meerdere woningen doorgaan, muurankers, etc) zelf isoleren tegen contactgeluid is (bijna) niet te doen en zal je al snel moeten denken aan zwevende vloerconstructies en voorzetwanden.
(zoek op: gyproc)
conclusie: als er echt geen verbindingen zijn in de constructie zal je buurman er weinig last van hebben.

oplossingen in de vorm van vloerbedekking zullen effect hebben op zaken als nagalmtijd en dus de acoustiek veranderen, dit is persoonlijk en zal naar je buurman toe weinig effect hebben.

tot zover de visie van een2e jaars bouwkunde student...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:21

Wish

ingwell

De isolatie is meestal prima in nieuwbouw, maar je zou het de architect/bouwbedrijf even kunnen vragen wat de isolerende waarde van de muren zijn. Meestal is dit gewoon opgetekend.
Mijn buren hebben nooit geklaagd, maar misschien zijn ze ook bang voor me ;)

@Voodooless: boren je buren van 3 kanten of type je soms sneller dan je leest?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:09
Het kan voorkomen dat er perongeluk een stuk specie in de spouw valt (gebeurt vaak!, bouwvakkers zijn niet zo secuur) dus bij nieuwbouw moet je dit altijd en elke dag controleren of er niks tussenis gekomen.

Zelf heb ik in een appartement gezeten met eeen 30cm dikke betonmuur (nieuwbouw) en alleen het douchen kon je horen aangezien dat contactgeluid was, verder hoorde je niks.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb ook een nieuwbouwwoning met zo'n ankerloze spouwmuur. Ik kijk graag films en m'n sub staat dicht tegen de woningscheidende wand aan maar m'n buurman hoort er niets van. Ook de trap zit vast aan die muur en ik hoor nooit de buurman de trap op lopen. Het voordeel van zo'n ankerloze spouwmuur is dat je amper contactgeluid hoort omdat de 2 woningen zo ongeveer los van elkaar staan. enkel bij de fundering komt de constructie met elkaar in contact. De wanden zelf zijn vaak gemaakt van 100 tot 150 mm kalkzandsteenblokken. Kun je vast van opzoeken wat de demping daarvan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 16:40

MrDry

Desperados!

85-90 db is heel hard hoor.. Dat gaat volgens mij echt niet goedkomen met een ankerloze spouwmuur. Bij zoveel geluidsbelasting moet je al aan geisoleerde voorzetwanden gaan denken met bijvoorbeeld calibel oid.

Wat ook van belang is hoe de rest van het huis in elkaar steekt. Is de verdiepingsvloer netjes losgehouden (zoals het hoort) of kan je daar ook problemen verwachten....

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:00
Hierbij een rijtje met isolatiewaarden. Voor jou ankerloze spouwmuur dus zo'n 55dB. Kan je zelf uitrekenen wat er van jouw 90 dB overblijft. Let er wel op dat geluid ook via omwegen bij de buren kan komen, bijvoorbeeld door de ramen in de voorgevel. Ook zijn kieren funest voor geluidsisolatie, net als de al eerder genoemde metselspecie in de spouw (wat vrij vaak gebeurt!!!).

Gemetselde muur 21 cm + pleister - ca. 50 dB,
Halfsteensmuur gepleisterd - ca. 45 dB,
Spouwmuur (11-5-11 cm) met ankers - ca. 50 dB,
Ankerloze spouwmuur (15-4-15) - ca. 55 dB,
Betonmuur 18-20 cm - ca. 50 dB,
Dubbelwandige houten wand - ca. 30 dB,
Enkelwandige houten wand evenals een Enkele ruit (6 mm) - ca. 25 dB,
Gewone (meestal "holle") deur zonder kierdichting rondom - ca. 18-20 dB,
Massieve deur (bijvoorbeeld 5 cm multiplex) met kierdichting rondom - ca. 30-35 dB,
Betonvloer 12 cm + afwerklaag - ca. 50 dB,
Betonvloer 18-20 cm + afwerklaag - ca. 53 dB,
Systeemvloer + afwerklaag - ca. 50 dB,
Holle baksteenvloer + afwerklaag - ca. 47 dB,
Houten vloer + boardplafond - ca. 30 dB.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

metselspecie tussen een woningscheidende wand zal niet snel voorkomen aangezien de kalkzandsteen blokken waaruit de meeste woningen tegenwoordig gebouwd worden aan elkaar gelijmd worden, dit gebeurt over het algemeen netter dan bij een gemetselde muur.
belangrijker gaan de eerder genoemde kieren in de constructie zijn. een goed afsluitend kozijn zal belangrijker zijn. bovendien; opgedroogde specie is lastig te verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Even een kickje aangezien ik inmiddels deze woning heb gekocht en nu al bewoon!

De geluidsisolatie is vele malen beter dan ik gewend was in mijn oude huis. Momenteel is er idd 15 cm kalkzandsteen muur, stuk lucht en dan weer eenzelfde muur tussen de woningen, ankerloos.

Daar waar ik in mijn oude woning duidelijk stemmen kon horen van de buren, maar eigenlijk nog net niet kon verstaan, is hier niets te horen van de buren. De buurvrouw zei dat haar zoon regelmatig hard muziek draaide, maar ook daar horen we niets van. Dus ik ga nu lekker hetzelfde af en toe doen! :)
Pagina: 1