Toon posts:

Productie fout in K10D van de Pentax?

Pagina: 1
Acties:

• discusws
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 01-12 20:49
Hoi Allemaal,

Ik weet niet echt of het heel schokkend is maar toch!

Op diverse (duitse en Engelse) fora wordt melding gemaakt van een beschadiging op de rechter onder hoek van de Pentax K10D (kijkend naar het LCD scherm)

Het ziet er als volgt uit:

http://img237.imageshack.us/img237/9596/abplatzerwt2.jpg

http://img515.imageshack.us/img515/1/haarrissexj4.jpg

Er zijn inmiddels al over de 100 meldingen van hetzelfde probleem, scheur of een stuk(je) van de behuizing af). Ik kan er helaas geen foto van maken (nog niet) maar mijn Pentax K10D heeft hetzelfde euvel als wat je ziet op de eerste foto.

Mijn camera serienummer begint met 222. Het blijkt dat het niet een serie serienummers betreft maar verschillende!

Nou hopende dat niemand dit verders heeft maar mocht het toch zo zijn aub melden welk serienummer (eerste 3 posities) en indien mogelijk een foto erbij!

Natuur fotograaf

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:13

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ik zag een gelijkaardige post ook op het dpreview forum langs komen.
Helaas kan ik niet kijken of mijn K10D het zelfde euvel heeft(aangezien die bij de fotowinkel ligt).

• DeZ
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 05-10-2008

DeZ

:-)

Zal als ik thuis ben even kijken, het is me nooit opgevallen als ik het zou hebben iig.

(kon dit niet gewoon in het pentax dslr topic? Ik snap het punt niet echt om er een nieuw topic voor te openen :P)

[Voor 40% gewijzigd door DeZ op 10-07-2007 11:35]

Pentax K10D, AF360FGZ, DA16-45 F4, M135 F3.5, Revuenon 55 F1.2, Vivitar Series 1 70-210 F3.5, M50 F2, M'n fotoblog

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Waar maak je je druk over? Werkt de cam niet meer als er een scheurtje in zit?
Ik heb ook een scheurtje in mijn behuizing van mijn D50 moet ik dan ook iedereen oproepen om ook een plaatje te posten als ze dit ook hebben?

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:13

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

littlejoannes schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 11:48:
Waar maak je je druk over? Werkt de cam niet meer als er een scheurtje in zit?
Ik heb ook een scheurtje in mijn behuizing van mijn D50 moet ik dan ook iedereen oproepen om ook een plaatje te posten als ze dit ook hebben?
Nou als mijn K10D zo'n scheurtje heeft, dan gaat die dus terug en wil ik het gemaakt hebben.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ja precies, gewoon lekker zelf mee naar de winkel. Wat heb je aan een opsommingstopic. We zijn het forum van Radar niet ;)

• martijn_tje
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-11 20:46
Waarom koop je een wetherseald body? Om er vervolgens te kunnen zeggen kijk maar al het water zit er nog in?

Al zou mijn body af brokkelen zou ie meteen terug gaan. Toch vind ik het wel raar, de bouwkwaliteit van de K10D staat bij mij bekend als uitstekend. En m'n plastic fantastic minolta 5D heeft na ruim anderhalf jaar nog nergens last van.
littlejoannes schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 11:54:
Ja precies, gewoon lekker zelf mee naar de winkel. Wat heb je aan een opsommingstopic. We zijn het forum van Radar niet ;)
Door de aandacht voor het FBS (First Black Frame) probleem van de minolta 7D op o.a. www.dyxum.com word dat nu buiten de garantie periode kostenloos verholpen.

Maar misschien is dit meer iets voor de grote internationale pentax fora (als die er zijn)

[Voor 54% gewijzigd door martijn_tje op 10-07-2007 11:59]

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• discusws
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 01-12 20:49
@ littlejoannes Zeker geen Pentax camera! Als je een weathersealed body koopt hoort daar geen gat in te vallen. Erg kortzichtige reactie :(

En volgens mij sta je met velen sterker dan in je eentje om aan te tonen dat er iets mis is (zie xbox 360 verhaal welke nu 2 jaar extra garantie krijgt). Dus of dit de geschikte plaats is weet ik niet maar alle beetjes helpen! Hoe meer mensen het weten hoe beter!

@DeZ Juist om daar de reactie te voorkomen dat er een nieuw topic gestart moet worden een apart topic gestart! Je kan het ook nooit goed doen he 8)7 .

Natuur fotograaf

• Yahrr
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Ik vind er nix mis mee om elkaar te wijzen op een productiefout of wat voor euvel dan ook aan je camera. Ik heb even gekeken maar bij mij is hij nog puntgaaf. Voor hetzelfde geld was hij inderdaad kapot en dan zou ik denken dat ik de enige was. Nu tel ik voor twee. Bedankt.

Ik had een foutje in de aan-uit schakelaar. Die stond te "scherp" afgesteld. Als je hem aanraakte ging de camara uit en weer aan. Inmiddels uitstekend opgelost door de dealer die hem omruilde omdat hij toen 2 dagen oud was. Nou tel jij ook voor twee.

[Voor 31% gewijzigd door Yahrr op 10-07-2007 20:34]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• DeZ
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 05-10-2008

DeZ

:-)

Yo... Als ik onder de juiste hoek kijk met het juiste licht zie ik een 'hair-like' crack van ongeveer een halve millimeter lengte. Zoals in het DPR forum al vermeld is dat waarschijnlijk niets om je druk over te maken, maar het punt is dat het met de tijd erger kan worden.

Mensen hebben al gesproken met Pentax Duitsland/UK en ergens in Amerika ook heeft iemand gebeld met Pentax en ze verwezen naar de DPR thread. Pentax Duitsland heeft al vervangende bodemplaten besteld bij Pentax Japan, maar ik verwacht dat er eerst gesproken wordt met Pentax Japan voor ze grootschalig wel of niet dingen onder warranty gaan repareren.

Eerlijk gezegd vind ik dat crackje van mij de moeite niet waard, daar komt geen waterdruppel door heen :S

Pentax K10D, AF360FGZ, DA16-45 F4, M135 F3.5, Revuenon 55 F1.2, Vivitar Series 1 70-210 F3.5, M50 F2, M'n fotoblog

• teigetjuh
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Ik heb bij mij ook gekeken. Geen echte scheur, maar wel zichtbaar dat er iets niet netjes zit in die hoek, een mogelijk punt van scheuren dus. Maar Pentax Duitsland heeft dus al vervangende platen? Das mooi, dan kan ik binnenkort waarschijnlijk eens langs gaan ;)

• -Emiel-
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 27-12-2019
Niks te zien in dat hoekje of waar dan ook, gelukkig. Serienummer 244xxxx.

Maar goed voor een weathersealed body hoef je dit niet te accepteren en hoort er gewoon wat aan gedaan te worden imo.

Een ander probleem schijnt een iets scheef gemonteerde sensor te zijn, waardoor alle foto's uit het lood staan..ik moet dat zelf nog eens testen, toen ik laatst op zee foto's maakte van de horizon kreeg ik die haast niet recht...maar ja of dat dan aan de sensor ligt..of aan het feit dat ik op zee was ;) Kortom, dat is nog een testje waard.

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

• 215005
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 05-10-2011
ik heb ook gekeken en zie er niks aan :) cam is nog prima in orde

serie nummer 265xx

• SirNobax
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 24-11 18:13
-Emiel- schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 08:18:
Een ander probleem schijnt een iets scheef gemonteerde sensor te zijn, waardoor alle foto's uit het lood staan..ik moet dat zelf nog eens testen, toen ik laatst op zee foto's maakte van de horizon kreeg ik die haast niet recht...maar ja of dat dan aan de sensor ligt..of aan het feit dat ik op zee was ;) Kortom, dat is nog een testje waard.
Zet de camera op een 'waterpasrechte' tafel, zet de waterpas er ~15cm voor (dat hij niet het volledige beeld vult). Maak een foto -> als de waterpas en de tafel zelf scheef op de foto staan heb je dus last van een scheve sensor.

Lijkt me echter zeer sterk dat Pentax zo'n slechte QC heeft. (en dat scheurtje lijkt mij de 'mold naad' van het plastic, wel jammer dat op deze manier Pentax in het slechte licht komt te staan, maarja hun schuld)

Pentaxiaan

• Bartjuh
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Ik denk een foutje in het ontwerp van de spuitgietmal. Waarschijnlijk ligt dat punt het verst van het aanspuitpunt, en lopen 2 koude fronten in de hoek tegen elkaar op, waardoor er daar een slechte hechting van het kunststof ontstaat.
Een iets hogere druk of een verplaatsing van het aansluitpunt (als dat geen nieuwe problemen creëert) zal het waarschijnlijk oplossen.

• -Emiel-
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 27-12-2019
Goeie tip, ga ik eens proberen, het liefst dus ook de rand van de tafel fotograferen als 'horizon' ?

Topictitel
in K10D van de Pentax?
Pssst er is ook geen K10D van "de Canon" of "de Nikon" het is ook niet echt mooi Nederlands 8)7
Productiefout in de Pentax K10D ?
Of productiefout in de K10D van Pentax ? is beterrrr (Y)
wel jammer dat op deze manier Pentax in het slechte licht komt te staan, maarja hun schuld)
Aja, stonden ze hier toch al, maakt het uit :+
Wel jammer natuurlijk als je K10D hier last van heeft..een passende oplossing duurt vast wel even..en dat is wel minder natuurlijk..
Ik vraag me af hoe vaak het probleem voorkomt..veel reacties op dpreview (heb het niet nagekeken daar) zegt wel iets, maar niet heel veel..(selectie bias)

[Voor 10% gewijzigd door -Emiel- op 11-07-2007 11:04]

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

• martijn_tje
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-11 20:46
-Emiel- schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 10:35:
een passende oplossing duurt vast wel even
Gewoon dichtkitten wil ook wel helpen en is zo gefixed ;)

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• SirNobax
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 24-11 18:13
-Emiel- schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 10:35:
Goeie tip, ga ik eens proberen, het liefst dus ook de rand van de tafel fotograferen als 'horizon' ?
Ligt eraan, een ronde tafel werkt niet lekker :9 , daarom ook die waterpas voor de lens, inderdaad als 'horizon'.

Pentaxiaan

• WelshWitch
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 11-08-2007
Ik heb de mijne ook even goed bekeken, maar geen scheurtje te zien. Serienummer begint bij mij met 224.

Pentax K10D en istDS met de nodige aanhangsels.

• patrick91
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-04-2018
Hier ook niets te zien, seriemummer start met 247.

• YellowCube
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:00

YellowCube

Wait...what?

misschien is het handiger om te vermelden als je WEL iets ziet...dat voorkomt een topic vol met mensen die niets zien.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee