[Testcase] Infrarood-Midden Delfland

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1)
Afbeeldingslocatie: http://kipvogel.googlepages.com/koe.jpg

2)
Afbeeldingslocatie: http://kipvogel.googlepages.com/weide.jpg

3)
Afbeeldingslocatie: http://kipvogel.googlepages.com/water.jpg

4)
Afbeeldingslocatie: http://kipvogel.googlepages.com/snelweg.jpg

Materiaal:
Pentax K100d met Hoya r72 IR filter, op statief. Sluitertijden van enkele seconden.
Details in de exif.
Raw-bewerking in Bibble: witbalans corrigeren; verwisselen van het blauwe en het rode kanaal levert de pseudo-kleuren op. Vervolgens contrast/verzadiging aanpassen en enige sharpening/lens correctie/ crop.

Voor een eerste stapje op het digitale IR-pad ben ik wel tevreden. Graag hoor ik jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
erg mooie luchten. Lekker helder, en toch vol.

jammer van de 'overbelichting' (wit) bij #3

verder vind ik compositie bij #1 nog wel wat voor verbetering vatbaar

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

De foto's zijn imo op zich niet interessant, ze moeten het alleen van het IR hebben.Dat vind ik jammer. Je horizon staat teveel in het midden, je onderwerp ook.
Wat je IR bewerking betreft: geen commentaar, dat ziet er gewoon goed uit. Nummer 2 vind ik compositioneel het meest geslaagd. De wolken op de laatste vind ik prachtig. Goede testcase.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentThunder
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:49
Mijn commentaar per foto:

#1: Compositioneel vind ik deze ook niet zo bijzonder, omdat het onderwerp precies in het midden staat
#2: Goed gezien, leuk detail is ook dat doorkijkje in het raam, waardoor je nog een stuk lucht ziet.
#3: Het wit in de wolken is wat overbelicht. Verder denk ik dat de uitsnede wat spannender had gekund door de horizon niet in het midden te plaatsen. Ik vind de reflectie in het water hier wel heel goed.
#4: Zelfde commentaar als bij #3 wat betreft de horizon. Ik vind het weglopen van de wegen qua compositie wel mooi.

De IR bewerking is inderdaad prima geslaagd, qua compositie zit er nog wel wat verbetering in :)

Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De IR / bewerking maken de foto's inderdaad interessant. Ze zijn niet vreselijk opvallend naar mijn mening, maar goed, eens kijken..

#1 Wellicht wel een mooie foto, alleen jammer dat die koe een beetje (veel) in de weg staat.
(Als de koe het onderwerp zou moeten zijn, snap ik IR niet helemaal, want die koe zou er juist uit moeten springen als warmtebron.)

#2 Mooie lucht, maar.... geen idee, het is een beetje gewoontjes en de verticale scheiding van de foto in twee vlakken van vrijwel gelijke grote... Nee die is het ook niet echt. Als de verticale scheiding een stuk naar links had gelegen.... Nee, geen idee hoe je hier wel een goede foto van kan maken. Meer afstand nemen denk ik dat het eerst punt is.

#3 Mooie lucht. Maar het IR ontgaat mij hier dus helemaal. Een beetje schever (de vaart niet recht naar voren) zou denk ik een veel mooier beeld op hebben kunnen leveren.
(bijvoorbeeld de rechterkant van de vaart van linksonder naar rechtsnetonderhetmidden. (dus de horizon zo laten als hij nu is.)

#4 Mijn favoriet van de serie. Een foto waar ik inderdaad nog een keer naar ga kijken. Een snelweg en dan zo leeg. Een goede lucht. Als verbeterpuntje: De horizon had een fractie lager gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dank voor jullie feedback.
Ik heb ze hier herbewerkt met jullie opmerkingen in gedachten.
Die koeien zijn een bijzonder verhaal, want die zijn niet zo goed gedresseerd dat ze 5 seconden stil willen blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ik ben zelf al een tijdje bezig met foto's maken in dit gebied (zie bv hier. Met IR "heb" ik niets, maar ik kan me voorstellen dat IR's interessanter kunnen zijn in een stedelijker omgeving?
Foto #3 en #4 zouden in kleur wss meer aansluiten bij mijn smaak, maar door de mooie lucht vind ik ze ondanks dat toch wel interessant. Een wegkijkende koe (#1) doet me niet zoveel en de vlakverdeling/compositie van #2 is het imo ook niet. Een hoger standpunt, waarbij het "doorkijkje" interessanter geweest zou kunnen zijn, had mij logischer geleken.

Er zijn overigens best wel momenten dat koeien even stil staan :P

Mss komen we elkaar nog eens tegen in Midden-Delfland (ik moet die nieuwe waterzuivering echt eens vastleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dartbord
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-03 11:59
Foto 3 vind ik echt super mooi, heerlijke surrealistische indruk :)
Pagina: 1