Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10 16:14

SiliconError

:(){ :|:& };:

Topicstarter
Gisteren heb ik mijn arbeidsovereenkomst (contract voor onbepaalde tijd) opgezegd, per 9 augustus. Mijn baas vond dit niet goed, omdat het volgens hem per het einde van de maand moet gebeuren. Ik vraag me af wie er nou gelijk heeft, en hoe je het contract moet interpreteren als zoiets er niet zwart op wit in staat.

Er staat:
Beide partijen kunnen de arbeidsovereenkomst tussentijds door opzegging beeindigen. Bij tussentijdse opzegging door werknemer geldt een opzegtermijn van één maand en bij tussentijdse opzegging van de arbeidsovereenkomst door werkgever geldt een opzegtermijn van twee maanden.
Er staat dus niets over een 'kalendermaand' of 'per het einde van de maand'.
Mijn baas claimt dat hij hierdoor niet afwijkt van de standaard volgens Artikel 7:610 van BW, waarin volgens hem staat dat het per het einde van de maand dient te gebeuren.

Het contract begint wel met
Werkgever en werknemer hebben met ingang van ... een arbeidsovereenkomst met elkaar gesloten zoals bedoeld in artikel 7:610 BW.
Ik heb geen idee wat er nou precies in het wetboek staat - dat is niet mijn vak - maar ik ben van mening dat hij het dan maar expliciet in het contract had moeten zetten.

Wie heeft er nu gelijk? Waar moet ik mij aan houden?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wat ik er uit kan halen ( http://www.wobsite.nl/BW.htm , weet niet of dit nog actueel is hoor) is dat je gewoon op een willekeurige datum, 1 maand van te voren moet op zeggen en wanneer dat nou is, is volgens mij niet van belang. (Ik ben ook geen jurist hoor :+)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Artikel 672 (BW)

1. Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.
2. De door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt bij een dienstbetrekking die op de dag van opzegging:
a. korter dan vijf jaar heeft geduurd; één maand.
b. vijf jaar of langer, maar korter dan tien jaar heeft geduurd; twee maanden.
c. tien jaar of langer, maar korter dan vijftien jaar heeft geduurd; drie maanden.
d. Vijftien jaar of langer heeft geduurd: vier maanden.
3. De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand.

etc. etc. etc.
C. Tegen welke dag mag er opgezegd worden na de opzeggingstermijn

Na de berekening van de opzeggingstermijn kan bepaald worden wat de laatste dag van de opzeggingstermijn is. Dat is de dag waarop de opzeggingstermijn eindigt, te rekenen vanaf het moment van opzegging. In de zeer uitzonderlijke situatie dat de arbeidsovereenkomst nog niet is aangevangen voor de opzegging, begint de opzeggingstermijn pas te lopen vanaf de aanvang van de arbeidsovereenkomst.

De dag waartegen opgezegd mag worden is vaak niet de laatste dag van de opzeggingstermijn. De wet schrijft namelijk voor dat er tegen de laatste dag van de maand opgezegd moet worden, binnen welke maand de opzeggingstermijn eindigt. Het is mogelijk dat de schriftelijke arbeidsovereenkomst of cao bepaalt dat er tegen een andere dag opgezegd moet worden. Doorgaans vindt opzegging plaats tegen de laatste dag van de maand (art 7:672-1 BW).

Voorbeeld
Een medewerker zegt de arbeidsovereenkomst op, waarbij hij een opzeggingstermijn van één maand in acht neemt. De opzegging vindt plaats op 14 maart en de arbeidsovereenkomst eindigt op 30 april, dat is de dag waartegen de medewerker de overeenkomst mag opzeggen. 14 maart plus één maand is 14 april. De dag waartegen de werkgever mag opzeggen is in dit geval de laatste dag van de maand, dus 30 april.
bron: http://www.arbeidsrechter.nl/w/bw.htm#672
Nieuwe opzegtermijn
Per 1 januari 1999 gelden nieuwe regels voor de wijze van opzegging en de opzegtermijn. Vanaf dit tijdstip kan de arbeidsovereenkomst alleen worden opgezegd tegen het einde van de maand. Een afwijkende regeling over het tijdstip van opzegging moet blijken uit de arbeidsovereenkomst zelf of een voor het bedrijf geldend reglement.

De wettelijke opzegtermijn voor de werknemer bedraagt voor de werknemer één maand. Voor de werkgever is de duur van de opzegtermijn afhankelijk van de duur van het dienstverband. De volgende opzegtermijnen gelden voor de werkgever:

1-5 jaar in dienst: een opzegtermijn van één maand; 6-10 jaar in dienst: een opzegtermijn van twee maanden; 11-15 jaar in dienst: een opzegtermijn van drie maanden; 16 jaar of langer in dienst: een opzegtermijn van vier maanden.
bron: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=70040

Je werkgever heeft gelijk. In de wet staat dat je pas per einde van de maand kan opzeggen (zie vet gedrukt) tenzij er schriftelijk een andere dag is overeengekomen.

Je dient het BW te volgen tenzij er bij CAO of in de arbeidsovereenkomst iets anders is overeengekomen zolang dit niet in strijd is met de wet.

Dus jouw arbeidsovereenkomst eindigt per eind augustus.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 07:00 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bookmarked :) ... Dit zijn handige dingen om te weten!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"