Interview Chris DiBona van Google

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoi

Na lang twijfelen heb ik besloten het toch maar hier te posten. Ik vind er eigenlijk geen juiste categorie voor, en ik zie het liever niet verdwijnen tussen alledaagse gesprekken over voetbal en tv. Als het niet op zijn plaats staat, verhuis maar.

Het zit zo. Ik loop momenteel stage bij de Belgische krant De Standaard. Donderdag sturen ze mij op een interview met Chris DiBona, de Opensource-Manager van Google. Ja als stagiair sta je dan wel even te trillen op je benen. Ik kan namelijk wel een aantal dingen bedenken die ik de man zou vragen, maar ik zou het bijzonder appreciëren mochten jullie ook een duit in het zakje kunnen doen. Als jullie dus vragen hebben die betrekking hebben tot Google en Opensource of tot Chris zelf, of interessante informatie, stel ze hier gerust. Ik zal hem de vragen dan stellen wanneer ik hem ontmoet. Wanneer het afgewerkt is, zal ik het interview hier dan ook posten.

Zo wordt het interview ook een klein beetje een Opensource-interview :>

svm

• bluppfisk
  • Niet online
nee?

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 21:11

VisionMaster

Security!

Cool, maar het wordt pas echt interessant als het interview te lezen valt. ;)

I've visited the Mothership @ Cupertino

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-07 13:36

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Lijkt me handig als je in ieder geval even verteld wat het doel van het interview is. In wel katern komt het te staan (economie, lifestyle, wetenschap, you name it).

Verwijderd

VisionMaster schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 08:53:
Cool, maar het wordt pas echt interessant als het interview te lezen valt. ;)
Volgens mij is het punt dat er suggesties gedaan worden voor vragen?

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 17:58
Tja daar vraag je wat.. Ik zou het denk ik snel gaan hebben over het summer of code project van Google. In theorie brengen zulke projecten niets op. Waarom blijft Google hier toch mee door gaan?

Een andere interessante vraag is of Google in de toekomst meer van hun eigen producten gaat vrijgeven onder open source licenties.

http://hawvie.deviantart.com/

• bluppfisk
  • Niet online
HawVer: bedankt! Dat waren twee interessante vragen. Ik ga ze morgen zeker stellen.

De anderen: Het komt in de economiekatern, maar alles is boeiend. :)

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

HawVer schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 10:11:
[..] Ik zou het denk ik snel gaan hebben over het summer of code project van Google. In theorie brengen zulke projecten niets op. Waarom blijft Google hier toch mee door gaan? [..]
Die zou ik niet stellen, of in ieder geval anders. Volgens mij is die summer of code al redelijk een succes gebleken en worden er diverse ontwikkelingen in OS-projecten gebruikt.

Als je op de summer of code pagina kijkt zie je ook dat het bestaande projecten zijn waaraan wordt gewerkt.

Beter iets in de trend van "zijn er concrete resultaten uit de Summer of Code gekomen" en "Wat dachten jullie dat de Summer of Code zou opleveren en in hoeverre zijn die verwachtingen waar gemaakt?"

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

bluppfisk schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 20:48:
HawVer: bedankt! Dat waren twee interessante vragen. Ik ga ze morgen zeker stellen.

De anderen: Het komt in de economiekatern, maar alles is boeiend. :)
Hoe is het gegaan en heb je een linkje waar het staat voor de gene die niet toegang hebben tot de krant?

In de tussentijd heb ik Chris DiBona ontdekt via een andere route op bij TWiT (www.twit.tv) in de podcast FLOSS (Free Libre and Open Source Software).

[ Voor 8% gewijzigd door VisionMaster op 25-07-2007 12:10 ]

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Ik zou bijzonder graag willen weten waarom ze brood zien in open source software. Het ontwikkelen van kennis/software waarop je niet het alleenrecht hebt lijkt vanuit klassiek economisch perspectief zeer tegenstrijdig. Toch kiest google daar wel voor, terwijl talloze andere bedrijven alles dichttimmeren met patenten.
Hoe verdienen ze hier geld mee?
Gaat dit businessmodel in de toekomst veranderen?
Wil google voorkomen dat andere bedrijven de ontwikkelde open source kennis ook commercieel gaan gebruiken?
Zo ja hoe doen ze dat dan?

offtopic:
komt het artikel hier ook online te staan?

• urk_forever
  • Laatst online: 08-07 18:17
Ik denk dat je een beetje laat bent met je vragen ;) het interview was vorige week donderdag.

Hail to the king baby!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

haha 8)7

Dan zou ik alsnog het artikel wel willen lezen, jammer dat ik deze thread niet eerder heb gezien!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Lt. Marx schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 13:43:
haha 8)7

Dan zou ik alsnog het artikel wel willen lezen, jammer dat ik deze thread niet eerder heb gezien!
Ik vind het jammer dat ik op het moment van het ontstaan van deze thread nog helemaal niet wist wie Chris DiBona was! Dus ik kan mezelf wel |:(

• bluppfisk
  • Niet online
Hoi jongens

het eigenlijke artikel staat hier te lezen: http://www.standaard.be/A...elId=J71ETOEM&word=dibona
voor jullie is het wellicht niet zooo interessant, de meer technische zaken heb ik er immers moeten uitlaten omdat de gemiddelde Vlaming nu eenmaal niets over GPLv3 weet. Ik typ het wel nog eens helemaal uit wanneer ik de tijd heb, dan post ik het hier.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Wat eigenlijk wel interessant is hoe jij het gesprek zelf ervaren hebt. Wat is je indruk van hem en hoe makkelijk beantwoorde hij je vragen. Waren het meer politieke antwoorden of was hij vrij open?

• bluppfisk
  • Niet online
Hij was redelijk open, maar tegenover hem en mij zat natuurlijk wel Corporate Communications Officer van Google UK. Hij moest sowieso wel opletten met wat-ie zei. Hij leek me vriendelijk, oprecht maar ik heb het moeilijk om te geloven dat hij echt gelooft in het "don't be evil" motto van Google. In mijn ogen is Google geen snars beter dan de rest, maar houden zij zich een vriendelijk maskertje voor. Google gebruikt eigenlijk gewoon programmeurs die voor niets programmeren. DiBona beseft dat allicht allemaal wel, vandaar zijn rond de pot draaien als het op verdienen aankomt, maar hij speelt zijn Googlerol goed. En de OSS community wordt er in elk geval niet slechter van.

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Uit het artikel:
hele zomer achter hun computers om openbronsoftware te schrijven. Dat is software waarbij je de broncode gratis openbaar maakt
Dit is gewoon een onwaarheid. Opensource is software waarbij de broncode beschikbaar wordt gesteld aan de licentiehouder. Niets meer en niets minder. Of dat gratis is heeft niets met opensource te maken. En openbaar al helemaal niet.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

sopsop schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 08:09:
Uit het artikel:

[...]

Dit is gewoon een onwaarheid. Opensource is software waarbij de broncode beschikbaar wordt gesteld aan de licentiehouder. Niets meer en niets minder. Of dat gratis is heeft niets met opensource te maken. En openbaar al helemaal niet.
Ja en nee... wat ik iig kort begrijp uit de stelling in het artikel, dan hebben we het hier over code met een GPL licentie. De broncode is dan geopenbaart en mag vrij verspreid en gebruikt worden (tot dat je een verandering er aan doet, dan moet je contact op nemen met de orginele schrijver).

Dus... tja, GPL is inherent open source, maar open source is geen GPL.

Pagina: 1