Full HD LCD aansluiten met een kabel van +/- 10 meter

Pagina: 1
Acties:
  • 1.920 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tricky-design
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-05 08:10
Hallo mensen,

Ik heb een full HD lcd tv die ik wil aansluiten op mijn computer. Klinkt allemaal simpel is het ook maar het volgende is het geval.

De PC staat op de 1e verdieping op het kantoor en de LCD tv hangt in de woonkamer. Als deze aangesloten moeten worden gaat dit enkel met een kabel van 8 tot 10 meter.

Om toch even te kunnen genieten van de computer op het LCD scherm heb ik de PC naar beneden gehaald en met een vga-kabel van 1,5 meter aangesloten. Geen enkel probleem om daar 1920x1080 op te draaien. Super beeld maar dat terzijde.

Jullie raden het al, met een VGA kabel van 10 meter echter is het hoogste zo'n beetje 1280x1024 wat er niet uit ziet natuurlijk. Daarboven word het beeld in elkaar niet over het gehele beeldoppervlakte weergegeven.

De vga-kabel die ik gebruikt heb is een standaard shielded kabel van 10 meter. Geen succes.
Heb een industrial kabel van 8 meter op maat gemaakt miss dat ik hier niet helemaal optimaal de connector op het gesoldeerd maar ook nog geen succes.

Overblijvende opties zijn:
  1. DVI naar HDMI converter en dan de TV met HDMI aansluiten.
  2. Dure VGA kabel maar vraag me af of deze beter is al de industrial kabel, deze zag er erg degelijk uit. Geen goedkoper rommel.
  3. De TV heeft geen DVI ingang dus dat is helaas geen optie. Voor de rest heeft die alles.
Graag zou ik van jullie willen weten hoe jullie een resolutie van 1920x1080 over een langere afstand aangesloten hebben zitten. Resoluties daaronder ben ik niet zo in geinteresseerd, dat lukt ook met een shielded 10m standaard vga kabel.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Greetings Patrick

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 07:09

Nyana

Who?!

DVI to HDMI kabel. Heb ook 10 meter liggen werkt perfect O-)

Dan is het toch digitaal dus die 10 meter is echt een eitje.

[ Voor 34% gewijzigd door Nyana op 09-07-2007 23:12 ]

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-04 11:24
Optie 1 snap ik niet, er zijn toch gewoon kabels met DVI en HDMI, bv. bij http://www.electronica-online.nl/

Maar VGA mag langer zijn dan DVI. DVI stopt eigenlijk bij 5m. Een oplossing is een DVI repeater icm een kabel van 3m en een kabel van 5m. Je krijgt dan een DVI-DVI kabel van 5m en een DVI-HDMI kabel van 3m.

http://www.kabelsenmeer.n.../327/11/DVI_Extender.html
of
http://shop.varitech.nl/product_info.php?products_id=368

Ik zie trouwens dat deze dingen maar 1600x1200 aan kunnen, maar wel HDTV signaal.......hmm....

Edit: eerst alleen een kabel van 10m testen inderdaad 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Pino64 op 09-07-2007 23:20 ]

• tricky-design
  • Laatst online: 16-05 08:10
Nyana schreef op maandag 09 juli 2007 @ 23:11:
DVI to HDMI kabel. Heb ook 10 meter liggen werkt perfect O-)

Dan is het toch digitaal dus die 10 meter is echt een eitje.
Wat voor kabel gebruik je hiervoor als ik vragen mag? Een profigold bv van 120 euro of wat lager goedekopere kabel?
Pino64 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 23:17:
Optie 1 snap ik niet, er zijn toch gewoon kabels met DVI en HDMI, bv. bij http://www.electronica-online.nl/

Maar VGA mag langer zijn dan DVI. DVI stopt eigenlijk bij 5m. Een oplossing is een DVI repeater icm een kabel van 3m en een kabel van 5m. Je krijgt dan een DVI-DVI kabel van 5m en een DVI-HDMI kabel van 3m.

http://www.kabelsenmeer.n.../327/11/DVI_Extender.html
of
http://shop.varitech.nl/product_info.php?products_id=368

Ik zie trouwens dat deze dingen maar 1600x1200 aan kunnen, maar wel HDTV signaal.......hmm....

Edit: eerst alleen een kabel van 10m testen inderdaad 8)
Optie 1 bedoel ik eigenlijk ook zo'n kabel mee, beetje te kort door de bocht geformuleerd. Mijn fout sorry!

Bedankt voor je reactie iig!

• Nyana

Nyana

Who?!

Ha.. neej. geen dure Monstercable voor mij hoor. Nergens voor nodig. Cker niet met digitaal imo..

http://www.allekabels.nl/.../1299/Hdmi-dvi-Kabel.html

Lekker cheap. Die heb ik. en goeie levering.
bij de winkel in de buurt ben je vaak nog zo'n 50 euro of meer kwijt. en dit was totaal 26 volgens mij met verzendskosten.

Dit moet werken. Succes!

• DaBeetle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:05
Bij mij op werk gebruiken ze DVI -> fiber optics convertors, en een glaskabeltje ertussen om lange afstanden te overburggen. Werkt perfect. En de glaskabels zijn een stukkie dunner dan vga of DVI kabels, dus ook makkelijker weg te werken.

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-04 11:13
Ik gebruik zelf een gewone dvi - hdmi kabel van 10 m en heb nergens last van. Kabeltje heeft me 15 euro's ofzo gekost. Dus gewoon eens proberen met zo'n kabel en geen 100+ euro kostende dvi kabel kopen.

Verwijderd

Ik snap het niet helemaal meer :? in dit topic wordt net gezegd dat VGA kabels LANGER kunnen zijn dan dvi, maar blijkbaar kunnen ze toch wel 10m lang zijn en hoge resoluties blijven ondersteunen?

Ik wil namelijk ook een wat langer (5m) VGA kabeltje aanleggen en nog een resolutie van 1360x768 kunnen ondersteunen.
Probleem met HDMI aansluitingen is namelijk dat je 2 balken overhoudt die niet zichtbaar zijn en er lijkt hier geen oplossing voor te zijn (bij veel lcd-tv's)...

Verwijderd

http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=9707

is dit goed/dik genoeg om 1320x768 weer te kunnen geven over 10m? en over 5m? is er dan al sprake van een (significant) verlies van kwaliteit? Of kan ik net zo goed een 'el cheapo' standaard vga kabel van 5m/10m nemen?

Verwijderd

niemand?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:16

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 02:19:
Ik snap het niet helemaal meer :? in dit topic wordt net gezegd dat VGA kabels LANGER kunnen zijn dan dvi, maar blijkbaar kunnen ze toch wel 10m lang zijn en hoge resoluties blijven ondersteunen?

Ik wil namelijk ook een wat langer (5m) VGA kabeltje aanleggen en nog een resolutie van 1360x768 kunnen ondersteunen.
Probleem met HDMI aansluitingen is namelijk dat je 2 balken overhoudt die niet zichtbaar zijn en er lijkt hier geen oplossing voor te zijn (bij veel lcd-tv's)...
Probeer het gewoon, eerst met een DVI>HDMI kabel van 1 meter of jouw tv die balken ook heeft. DVI kan in mijn ervaring makkelijk 10 meter lang. Heb zelf een DVI>HDMI kabel naar mijn beamer, kabel kost 17 euro bij electronica-online.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 02:19:

Wat valt er niet te snappen?

Er wordt wel meer onzin verkocht in een topic, de truc is te bepalen welke zaken onzin zijn en welke niet.

VGA = analoog = lastig langer te maken = dure kabel/betere kwaliteit geeft beter signaal

DVI/HDMI (wat zo goed als hetzelfde is, vandaar de el-cheapo converters en 2 in 1 kabels) = digitaal = makkelijk extreem lang te maken (zeker als je een stuk optisch ertussen stopt kun je zo naar 100 meter of meer) = el-cheapo kabel geeft dezelfde kwaliteit als een dure kabel

Voor digitale signalen zijn goedkope kabels prima, als de kabels intern getwist zijn zijn lange afstanden ook goed mogelijk zonder extra kosten toe te voegen. Als het niet werkt krijg je gewoon geen beeld of beeld met extreme storing.

Het is digitaal, 0 of 1, waarbij 0 dus geen beeld of extreme storing is en 1 gewoon perfect strak beeld. Er zit niets tussen dus je kunt het eenvoudig proberen.

Verwijderd

SeatRider schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:06:
[...]

Probeer het gewoon, eerst met een DVI>HDMI kabel van 1 meter of jouw tv die balken ook heeft. DVI kan in mijn ervaring makkelijk 10 meter lang. Heb zelf een DVI>HDMI kabel naar mijn beamer, kabel kost 17 euro bij electronica-online.
Ik heb een dvi-hdmi kabel en die geeft dus balken op m'n tv. De goede kwaliteit DVI-VGA kabel is nog best duur (25 euro voor 5 meter) dus ik wil voor aanschaf wel graag weten of 5 meter/10 meter nog 13xx keer 7xx resoluties gaat ondersteunen. Het is een webwinkel dus ik wil geen gezeik met terugbrengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2007 17:41 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 17:41:
[...]

Ik heb een dvi-hdmi kabel en die geeft dus balken op m'n tv. De goede kwaliteit DVI-VGA kabel is nog best duur (25 euro voor 5 meter) dus ik wil voor aanschaf wel graag weten of 5 meter/10 meter nog 13xx keer 7xx resoluties gaat ondersteunen. Het is een webwinkel dus ik wil geen gezeik met terugbrengen.
DVI-VGA bestaat niet. Ik had overigens voor ik de DVI-HDMI kabel had geployed een 10 meter lange VGA kabel lopen, die was ook prima in staat 1280x720 beeld te leveren (zat wel iets van een lichte schaduw in het beeld). Kwam ook bij electronica-online vandaan overigens.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 17:41:
[...]

Je hoeft geen 'kwaliteits' kabel te hebben, iedere kabel voldoet, het is een digitaal signaal en is er niet snel onder te krijgen.

Bij een webshop heb je door de wet kopen op afstand 7 dagen garantie no questions asked, je kunt dus altijd je spul terugbrengen zonder enige problemen.

Die balken lijkt me gewoon een instelling die niet goed staat, een resolutie die verkeerd is bijvoorbeeld. Het heeft niets te maken met de techniek DVI/HDMI.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:50:
Die balken lijkt me gewoon een instelling die niet goed staat, een resolutie die verkeerd is bijvoorbeeld. Het heeft niets te maken met de techniek DVI/HDMI.
Dat is niet helemaal waar. MIjn Samsung LCD behandelt standaard HDMI signaal met een bepaalde mate van overscan, hetgeen dus beeldverlies oplevert.

Verwijderd

SeatRider schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 20:43:
[...]

Dat is niet helemaal waar. MIjn Samsung LCD behandelt standaard HDMI signaal met een bepaalde mate van overscan, hetgeen dus beeldverlies oplevert.
Heb je daar meer info over? Het lijkt me namelijk onzin.

Overscan is niet iets wat je normaal hebt met een digitaal signaal, als je TV dat wel doet doe je gewoon ergens iets verkeerd, soms een obscure setting in het menu maar soms ook iets simpels zoals gewoon de verkeerde resolutie naar de monitor toe.

Ik heb ook een Samsung LCD via HDMI->DVI aangesloten op mijn MCE en ik heb er nog nooit problemen mee gehad, gewoon volledig scherm super scherp beeld.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:13:
DVI/HDMI: el-cheapo kabel geeft dezelfde kwaliteit als een dure kabel
Dat klopt, kwaliteit is hetzelfde echter als je 10 meter wilt overbruggen kan enige afscherming en twiested(+shielded) pairs wel helpen om genoeg signaal over te houden zodat het blijft werken.

B.t.w. op mijn philips gebruik ik gewoon dvi->hdmi no problemen. Beeld vullend (heb wel output signaal op hdtv 1080p gezet in de ati driver, en de tv op hdtv mode (niet pc mode))

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 18-07-2007 21:20 ]

Verwijderd

DukeBox schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 21:18:
[...]

Dat klopt, kwaliteit is hetzelfde echter als je 10 meter wilt overbruggen kan enige afscherming en twiested(+shielded) pairs wel helpen om genoeg signaal over te houden zodat het blijft werken.

B.t.w. op mijn philips gebruik ik gewoon dvi->hdmi no problemen. Beeld vullend (heb wel output signaal op hdtv 1080p gezet in de ati driver, en de tv op hdtv mode (niet pc mode))
Jup, maar een twisted kabel kost natuurlijk niet 10x meer als een non-twisted kabel, hooguit 10% meer wat op een kabel van 2 tientjes dus 2 euro zou betekenen ;) Gezien twisted kabel de standaard is tegenwoordig hebben waarschijnlijk alle el-cheapo kabels dat al.

Shielding kan ook helpen, maar lijkt me voor 10 meter nog niet hard nodig, of je moet een reden hebben waarom er veel EMI in de buurt van de kabel zou zijn (loopt buiten onder een hoogspanningsmast door ofzo :?)

Oftewel een el-cheapo kabel geeft dezelfde kwaliteit beeld als een dure kabel, mocht de el-cheapo kabel niet werken is er geen reden aan te nemen dat de dure kabel wel zou werken. Als ze namelijk qua opbouw hetzelfde zijn maar de dure kabel heeft gouden connectoren en een duur merk erop geplakt dan gaat het nog altijd niet werken als de oorzaak is dat de kabel te lang zou zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2007 22:44 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
i.i.g. geen vergulde connectoren, dat is echt afzetterij (tenzij het natuurlijk net zo duur is, ziet er natuurlijk wel mooier uit :P )

Verwijderd

SeatRider schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:01:
[...]

DVI-VGA bestaat niet. Ik had overigens voor ik de DVI-HDMI kabel had geployed een 10 meter lange VGA kabel lopen, die was ook prima in staat 1280x720 beeld te leveren (zat wel iets van een lichte schaduw in het beeld). Kwam ook bij electronica-online vandaan overigens.
dvi-vga bestaat wel:
http://www.allekabels.nl/...6337/DVI---VGA-KABEL.html

dus nogmaals mijn vraag.....gaat dit nog in topkwaliteit werken over 10 meter op 13xx bij 7xx resoltie?

en die zwarte balken ligt NIET aan de instellingen, ik heb elke mogelijke resolutie geprobeerd en ook op diverse andere threads ervaren mensen dezelfde problemen.

Verwijderd

Let wel op: Deze kabel geeft het analoge signaal over de DVI connector.

Dit is technisch mogelijk, maar dit moet je TV expliciet aan kunnen, als deze alleen een digitaal signaal aankan over die poort zul je geen beeld krijgen.

Verder is het koffiedik kijken of het mogelijk is, in theorie kan het goed mogelijk zijn maar zonder specifieke ervaring met die kabel kan niemand dat voor je zeggen.

Gewoon kopen en uitproberen dus, als het niet werkt sta je volledig in je recht door de wet Kopen op Afstand om het terug te sturen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 23:52:
Let wel op: Deze kabel geeft het analoge signaal over de DVI connector.

Dit is technisch mogelijk, maar dit moet je TV expliciet aan kunnen, als deze alleen een digitaal signaal aankan over die poort zul je geen beeld krijgen.

Verder is het koffiedik kijken of het mogelijk is, in theorie kan het goed mogelijk zijn maar zonder specifieke ervaring met die kabel kan niemand dat voor je zeggen.

Gewoon kopen en uitproberen dus, als het niet werkt sta je volledig in je recht door de wet Kopen op Afstand om het terug te sturen.
Op m'n tv zit een VGA aansluiting, dus die kan toch altijd een analoog signaal aan?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 09:42:
[...]

Op m'n tv zit een VGA aansluiting, dus die kan toch altijd een analoog signaal aan?
Zucht.

Ja, maar dat effect is dus hetzelfde als met een VGA-VGA kabel van 10 meter. Sommige computers sturen via de DVI connector ook het analoge signaal mee, de Mac Mini doet dat bijvoorbeeld, die heeft zelfs geen VGA aansluiting. Als je dan die DVI-VGA kabel gebruikt, komt dat neer op een DVI-VGA verloopstekkertje en een lange VGA kabel.

Verwijderd

SeatRider schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:52:
[...]

Zucht.

Ja, maar dat effect is dus hetzelfde als met een VGA-VGA kabel van 10 meter. Sommige computers sturen via de DVI connector ook het analoge signaal mee, de Mac Mini doet dat bijvoorbeeld, die heeft zelfs geen VGA aansluiting. Als je dan die DVI-VGA kabel gebruikt, komt dat neer op een DVI-VGA verloopstekkertje en een lange VGA kabel.
En 2 x vga gaat dat werken? meende iets gelezen te hebben over 1 ramdac ofzo, maximaal 1x een vga/analoge monitor. Mijn Gewone pc monitor is namelijk ook vga.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 09:42:
[...]

Dat wil natuurlijk absoluut niet zeggen dat de TV ook een analoog signaal over de DVI poort slikt, zeker als er een aparte analoge VGA poort is zou je eerder zeggen dat de DVI/HDMI poort puur voor een digitaal signaal is.

In de manual staat het waarschijnlijk wel, maar een analoog signaal over DVI is niet beter als een analoog signaal over VGA. Komt dus op hetzelfde neer.

Koop nou maar gewoon die kabel bij een webshop, je kunt em altijd terug sturen, zeker als je er netjes mee omgaat vind de webshop dat echt niet erg en je staat gewoon in je recht.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 19:39:
[...]

En 2 x vga gaat dat werken? meende iets gelezen te hebben over 1 ramdac ofzo, maximaal 1x een vga/analoge monitor. Mijn Gewone pc monitor is namelijk ook vga.
Op je videokaart bedoel je? Kijk in je manual, 9 van de 10 videokaarten gooien per definitie al het analoge signaal over de DVI poort (tegenwoordig zie je steeds meer met 2x DVI).

Wat de mogelijkheden zijn hangt af van je videokaart en is vast wel in de manual te vinden.

Het lijkt erop dat je heel moeilijk doet over iets wat eigenlijk simpel is, gewoon de manuals lezen, kabel kopen en kijken of het werkt. Geen rocket science ofzo... (nofi)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 20:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 20:22:
[...]

Dat wil natuurlijk absoluut niet zeggen dat de TV ook een analoog signaal over de DVI poort slikt, zeker als er een aparte analoge VGA poort is zou je eerder zeggen dat de DVI/HDMI poort puur voor een digitaal signaal is.

In de manual staat het waarschijnlijk wel, maar een analoog signaal over DVI is niet beter als een analoog signaal over VGA. Komt dus op hetzelfde neer.

Koop nou maar gewoon die kabel bij een webshop, je kunt em altijd terug sturen, zeker als je er netjes mee omgaat vind de webshop dat echt niet erg en je staat gewoon in je recht.

[...]

Op je videokaart bedoel je? Kijk in je manual, 9 van de 10 videokaarten gooien per definitie al het analoge signaal over de DVI poort (tegenwoordig zie je steeds meer met 2x DVI).

Wat de mogelijkheden zijn hangt af van je videokaart en is vast wel in de manual te vinden.

Het lijkt erop dat je heel moeilijk doet over iets wat eigenlijk simpel is, gewoon de manuals lezen, kabel kopen en kijken of het werkt. Geen rocket science ofzo... (nofi)
Ja ik bedoel op m'n videokaart. (GF 7900GS) Deze heeft 2x DVI namelijk en geen vga meer. Daarom vroeg ik me af of hij over beide kanalen zowel digitaal als analoog verstuurt.

Ik moet me idd eens wat meer gaan verdiepen in die overdracht. Vroeger was alles veel makkelijker toen had je gewoon analoge of digitale poorten :P Ik vroeg me al af hoe je zonder converter van DVI naar VGA kon gaan maar hij gooit dus twee gegevensstromen door 1 kabel.

Probleem met deze 'stof' is dat allerlei mensen verkeerde dingen beweren. Toen ik voor m'n Iiyama LCD monitor een VGA 15 pins wilde kopen, zei de verkoper (in echt ELKE zaak die ik langs ben geweest -en op GoT werd het ook beweerd) "14 pinnetjes is genoeg hoor, die 15e pin heb je echt nooit nodig". Na aansluiten bleek ik maar een beperkt aantal resoluties te kunnen weergeven. Het 15e pinnetje bleek dus WEL nodig volgens het connectie-schema uit de manual.
Hetzelfde voor DVI-HDMI. De ontrbrekende balken boven en onder in beeld worden volgens de één door verkeerde instellingen veroorzaakt, de ander zegt dat het niet anders kan met DVI-HDMI. Kortom:veel tegensprekende informatie waardoor ik de weg een beetje kwijt ben.

Maar jouw uitleg was helder ;) ik bestel een kabeltje en dan hopen dat het naar behoren werkt. Alleen een beetje jammer van de reeds aangeschafte DVI-HDMI kabel (die zijn nog best prijzig).

Verwijderd

Tjah die verkeerde instelling kan natuurlijk niet toegankelijk zijn voor de eindgebruiker maar in de firmware van de TV zitten, het kan ook zo zijn dat de fabrikant de hardware verkloot heeft waardoor het mis gaat.

Het is in ieder geval niet inherent aan de HDMI/DVI techniek, mijn TV kan het prima en dat is toch ook gewoon HDMI/DVI.

Ze hebben DVI juist zo gemaakt dat je zowel een analoog als een digitaal signaal hebt, anders zou de standaard niet snel geaccepteerd worden, daar waar het gros van de mensen nog gewoon het analoge signaal voor de monitor gebruikt.

De marketing mannen van de fabrikanten hebben er een handje van alles ingewikkeld te maken waar dat eigenlijk niet nodig is, erg irritant is dat. Maar met een beetje gezond verstand kom je vaak al een heel eind.

En je hebt inderdaad maar 14 pinnen nodig, daar had de verkoper toch echt gelijk in ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 22:48:
[...]
En je hebt inderdaad maar 14 pinnen nodig, daar had de verkoper toch echt gelijk in ;)
Aargh..niet weer |:( dit heb ik ook al 100 keer aan een verkoper proberen uit te leggen. Je hebt echt een 15-pins nodig om alle resoluties te kunnen ondersteunen.

Afbeeldingslocatie: http://img400.imageshack.us/img400/2746/naamloosaq3.jpg

rechtstreeks uit de handleiding van mijn iiyama monitor. Pin 4 en 11 zijn Not Connected, maar in een standaard 14-pins VGA aansluiting is volgens mij pin 9 afgesloten (iig niet pin 4 of 11)

Verwijderd

13 pinnen heb je daar dus maar, je hebt er dus geen 15 nodig.

Pin 9 is ook echt niet nodig voor alle resoluties, het was vroeger alleen om aan te geven dat er een verbinding tot stand is gekomen en de boel dus geactiveerd moet worden. Tegenwoordig wordt daar pin 12 en pin 15 voor gebruikt.

Ook pin 11 is vaak niet verbonden, ook dat is een onderdeel van een oud systeem.

Als je niet alle resoluties kunt kiezen in Windows moet je gewoon even de juiste drivers installeren, of bij advanced ervoor kiezen dat je wel alle resoluties mag kiezen. Mocht de monitor het niet slikken dan krijg je gewoon een out of range / out of sync melding. Het niet kunnen kiezen van resoluties is een software probleem en heeft niets te maken met een oeroud pinnetje die 999 van de 1000x nergens op aangesloten zit en dus gewoon weggelaten wordt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 15:30:
13 pinnen heb je daar dus maar, je hebt er dus geen 15 nodig.

Pin 9 is ook echt niet nodig voor alle resoluties, het was vroeger alleen om aan te geven dat er een verbinding tot stand is gekomen en de boel dus geactiveerd moet worden. Tegenwoordig wordt daar pin 12 en pin 15 voor gebruikt.

Ook pin 11 is vaak niet verbonden, ook dat is een onderdeel van een oud systeem.

Als je niet alle resoluties kunt kiezen in Windows moet je gewoon even de juiste drivers installeren, of bij advanced ervoor kiezen dat je wel alle resoluties mag kiezen. Mocht de monitor het niet slikken dan krijg je gewoon een out of range / out of sync melding. Het niet kunnen kiezen van resoluties is een software probleem en heeft niets te maken met een oeroud pinnetje die 999 van de 1000x nergens op aangesloten zit en dus gewoon weggelaten wordt.
Tuurlijk zijn er maar 13 aangesloten, maar het gaat mij om de postitie van welke pinnen wel en welke niet zijn aangesloten. En sinds wanneer moet ik drivers installeren voor een kabel :? met de standaard bijgeleverde 15-pins kabel die iiyama erbij levert gaat het namelijk prima zonder welke drivers dan ook (ja videokaartdrivers). Ik heb beide kabels geprobeerd:
15-pins 1m kabel: géén problemen
14-pins 1m kabel: problemen (ook na forcen van resolutie e.d.)
kortom: die ene pin is blijkbaar wel belangrijk.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door SeatRider op 21-07-2007 16:45 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 15:52:
[...]

Tuurlijk zijn er maar 13 aangesloten, maar het gaat mij om de postitie van welke pinnen wel en welke niet zijn aangesloten. En sinds wanneer moet ik drivers installeren voor een kabel :?
Niet voor de kabel, voor de monitor!

Sommige monitoren vertellen via de VGA kabel welke resoluties ze slikken, maar dat doen ze lang niet allemaal - voor de overige kun je dus een driver installeren.
met de standaard bijgeleverde 15-pins kabel die iiyama erbij levert gaat het namelijk prima zonder welke drivers dan ook (ja videokaartdrivers). Ik heb beide kabels geprobeerd:
15-pins 1m kabel: géén problemen
14-pins 1m kabel: problemen (ook na forcen van resolutie e.d.)
kortom: die ene pin is blijkbaar wel belangrijk.
Ooit wel eens bedacht dat die 14 pins kabel gewoon kapot was, met andere woorden, dat 1 van de 14 wel aanwezige pinnen/aders gebroken is of sluiting maakt?

Verwijderd

SeatRider schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 16:45:
[...]

Niet voor de kabel, voor de monitor!

Sommige monitoren vertellen via de VGA kabel welke resoluties ze slikken, maar dat doen ze lang niet allemaal - voor de overige kun je dus een driver installeren.
Vista heeft volgens iiyama geen drivers meer nodig. En zoals gezegd heb ik resoluties ook proberen te forcen maar dat lukte ook niet.
[...]

Ooit wel eens bedacht dat die 14 pins kabel gewoon kapot was, met andere woorden, dat 1 van de 14 wel aanwezige pinnen/aders gebroken is of sluiting maakt?
Ik heb er in totaal 3 geprobeerd dus ze zullen wel niet allemaal stuk zijn geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 18:19 ]

Verwijderd

Ook ik heb hetzelfde probleem als hiervoor beschreven. Ik heb mijn laptop op mijn 32" LCD aangesloten via de bijgeleverde 1,80 mtr lange 15 pens (!!) kabel. Perfect beeld op 1280x720 op het scherm. Nu moest ik gaan verlengen en heb bij de computer (speciaal??)zaak een verlengkabel gehaald van 3 meter. Helaas kwam de resolutie toen niet verder dan 1024x768. terug gegaan. Dit zou komen omdat het een VGA kabel was en geen SVGA. Nieuwe (duurdere kabel) van 5 meter aan 1 stuk gekocht maar hetzelfde probleem: alleen 800x600 en 1024x768 te kiezen.
Na bovenstaand verhaal gelezen te hebben ben ik de pennetjes maar eens gaan tellen: inderdaad de nieuwe kabel heeft er maar 14 t.o.v. de 15 pennen in de korte kabel.
Heeft iemand nu al ervaring met een "lange" 15 pens kabel?? Ik wil nl wel het maximale beel (1280x720) op mijn scherm hebben.

• Nyana

Nyana

Who?!

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:09:
Ook ik heb hetzelfde probleem als hiervoor beschreven. Ik heb mijn laptop op mijn 32" LCD aangesloten via de bijgeleverde 1,80 mtr lange 15 pens (!!) kabel. Perfect beeld op 1280x720 op het scherm. Nu moest ik gaan verlengen en heb bij de computer (speciaal??)zaak een verlengkabel gehaald van 3 meter. Helaas kwam de resolutie toen niet verder dan 1024x768. terug gegaan. Dit zou komen omdat het een VGA kabel was en geen SVGA. Nieuwe (duurdere kabel) van 5 meter aan 1 stuk gekocht maar hetzelfde probleem: alleen 800x600 en 1024x768 te kiezen.
Na bovenstaand verhaal gelezen te hebben ben ik de pennetjes maar eens gaan tellen: inderdaad de nieuwe kabel heeft er maar 14 t.o.v. de 15 pennen in de korte kabel.
Heeft iemand nu al ervaring met een "lange" 15 pens kabel?? Ik wil nl wel het maximale beel (1280x720) op mijn scherm hebben.
Misschien eerst van VGA-DVI en dan een DVI HDMI kabel eraan?

Verwijderd

Nyana schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:07:
[...]

Misschien eerst van VGA-DVI en dan een DVI HDMI kabel eraan?
Dit lijkt me onmogelijk, aangezien het om DVI-D gaat (digtaal), en HDMI (digitaal), en VGA (analoog).

VGA geeft overigens zeer goed beeld.

Ik heb ook een HDMI ingang op de tv, en een DVI-D out op de laptop, helaas wordt niks gedetecteerd..
Via VGA werkt het perfect (5mtr)

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik zit met hetzelfde probleem en heb het topic zojuist even vluchtig doorgelezen: hoe doen jullie het met het geluid? HDMI transporteert natuurlijk ook geluid, maar mijn vraag is of dat wel wordt meegezonden als ik een DVI-HDMI-kabel gebruik. Zo nee, dan moet er dus nog een aparte kabel komen (waarschijnlijk een 10m analoge audiokabel...) maar het mooiste is natuurlijk alles door 1 kabel en dan via de optical out van m'n tv naar de optical in op m'n home cinema.

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Bonkdoos schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 13:51:
Ik zit met hetzelfde probleem en heb het topic zojuist even vluchtig doorgelezen: hoe doen jullie het met het geluid? HDMI transporteert natuurlijk ook geluid, maar mijn vraag is of dat wel wordt meegezonden als ik een DVI-HDMI-kabel gebruik. Zo nee, dan moet er dus nog een aparte kabel komen (waarschijnlijk een 10m analoge audiokabel...) maar het mooiste is natuurlijk alles door 1 kabel en dan via de optical out van m'n tv naar de optical in op m'n home cinema.
DVI>HDMI geeft inderdaad geen geluid door, dan moet je een videokaart hebben die een HDMI aansluiting heeft en het geluid van je geluidskaart door kan sturen. Goedkoopste oplossing is denk ik een 10m lange audiokabel waar je het digitale geluid door stuurt (glasvezel of coax).

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-03 12:36
Verwijderd in "Het Playstation 3 ervaringen topic - Dee..."

10 meter wil dus niet als ik dit zo lees.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

lapino in "Het Playstation 3 ervaringen topic - Dee..."

Gek genoeg wil 15 meter dus wel.

Ergo, alles hangt af van de kwaliteit van de kabel en de gewenste resolutie.

Verwijderd

Ik heb ook iets vreemds
Ik heb een 10 meter lange dvi-hdmi kabel
Als ik deze rechtstreeks van mijn computer op mijn tv aansluit (Philips 42pf9731) dan heb ik slechts beeld. Alle zwart is groen en die pixels dansen op het scherm.
Als ik die kabel aansluit op mijn Harman Kardon receiver, en van daaruit een hdmi-hdmi kabel naar de tv dan heb ik wel strak beeld.
Probleem is echter dat dan mijn videokaart gaat flippen en hem niet herkent als lcd tv
Aan de lengte van de kabel kan het dus haast niet liggen, want met een receiver ertussen heb ik superstrak beeld.

Waar kan dit aan liggen, iemand nog meer dit probleem met groene sneeuw ipv zwart????

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 10:51:
Ik heb ook iets vreemds
Ik heb een 10 meter lange dvi-hdmi kabel
Als ik deze rechtstreeks van mijn computer op mijn tv aansluit (Philips 42pf9731) dan heb ik slechts beeld. Alle zwart is groen en die pixels dansen op het scherm.
Als ik die kabel aansluit op mijn Harman Kardon receiver, en van daaruit een hdmi-hdmi kabel naar de tv dan heb ik wel strak beeld.
Probleem is echter dat dan mijn videokaart gaat flippen en hem niet herkent als lcd tv
Aan de lengte van de kabel kan het dus haast niet liggen, want met een receiver ertussen heb ik superstrak beeld.

Waar kan dit aan liggen, iemand nog meer dit probleem met groene sneeuw ipv zwart????
Ik kan me voorstellen dat de HK receiver betere errorcorrectie kan toepassen, danwel aan je videokaart een lagere resolutie/refreshrate vraagt waardoor er een lagere bandbreedte wordt gebruikt, hetgeen automatisch minder storing impliceert.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 22:37

Jag

Helaas is het met DVI/HDMI niet zo simpel als digitaal=digitaal en je kan makkelijk grote afstanden overbruggen. Ik had een aantal jaar terug mijn projector met DVI aangesloten op mijn pc, 10m lange kabel. Met mijn Radeon8500 videokaart leverde dat op 1280x720 hele lichte spikkels op, groene/rode/blauwe pixels die je random zag oplichten in het beeld.

Maar toen ik mijn videokaart verving door een Radeon9700pro was het dikke ellende. Toen kreeg ik bij 1280x720 allemaal blauwe strepen in beeld. Het was opgelost toen ik de 10m kabel verving door eentje van 1.5m (bij wijze van test). Maar ook als ik mijn monitor ipv de projector aan de 10m DVI kabel met Radeon9700 hing, was er ook geen probleem.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DVI_probleem/DVI_probleem_3.jpg

Kortom, er zijn drie factoren in het spel die bepalen of een DVI/HDMI verbinding gaat werken:
- Zender
- Kabel
- Ontvanger

En allemaal zijn ze van belang en vantevoren is niet met zekerheid te voorspellen dat het probleemloos gaat werken. Maar problemen kan heel goed met afstanden van 5m+.

Ik zou overigens nu altijd voor VGA kiezen (of component video als je een 720p display hebt). VGA, of eigenlijk RGBHV, is prima geschikt voor gigantische afstanden zonder problemen, in tegenstelling tot DVI/HDMI wat echt voor korte stukjes bedoeld is en gespecificeerd is. Alleen die kabels met D-sub connectors zijn een beetje h**rig. Meestal gaat het wel goed, maar het wil ook nog wel eens wat ghosten. Voor echt grote afstanden moet je eigenlijk gewoon nette RG59 bekabeling gebruiken. Die kan je ook in hele mooie multi vorm krijgen (5x) en dan kan je echt over de 100m heen.

Een ander probleem met DVI/HDMI is dat overscan. Ik snap niet waarom ze dat erin hebben gehouden met de stap van PAL naar High Definition (net als interlaced signalen |:( ). Het is lang niet altijd uit te zetten en dan heb je of beeldverlies of je hebt een signaal dat niet overéénkomt met de native panel resolutie. DVI/HDMI is ook heel kieskeurig over wat er mogelijk is qua resoluties. Of liever gezegd: alleen PAL en HD resoluties worden ondesteund (576p, 720p en 1080i). Erg vervelend als je een 1366x768 panel hebt.

Kortom: lang leve VGA!

Verwijderd

mensen,

Ik heb ook zojuist een hdtv gekocht (samsung LE40M87BD).

Ik ben aan het verhuizen en moet dus gaan nadenken hoe ik het allemaal wil hebben voordat alles netjes weggewerkt moet worden.

Het probleem is eigenlijk een beetje dat ik zeker 10/15 meter aan kabel nodig heb. Mijn tv is full hd en wil dus het liefst ook full hd laten afspelen op me pc naar me tv toe. ik heb een x800 pro videokaart met een dvi en een vga aansluiting erop.

Kan iemand me een beetje advies geven wat ik het beste kan doen qua bekabeling?

Moet ik een hdmi > dvi kabel kopen van 15 meter? maar heb ik dan geen signaalverlies zodat ik hem niet full hd kan af laten spelen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 14:46:
mensen,

Ik heb ook zojuist een hdtv gekocht (samsung LE40M87BD).

Ik ben aan het verhuizen en moet dus gaan nadenken hoe ik het allemaal wil hebben voordat alles netjes weggewerkt moet worden.

Het probleem is eigenlijk een beetje dat ik zeker 10/15 meter aan kabel nodig heb. Mijn tv is full hd en wil dus het liefst ook full hd laten afspelen op me pc naar me tv toe. ik heb een x800 pro videokaart met een dvi en een vga aansluiting erop.

Kan iemand me een beetje advies geven wat ik het beste kan doen qua bekabeling?

Moet ik een hdmi > dvi kabel kopen van 15 meter? maar heb ik dan geen signaalverlies zodat ik hem niet full hd kan af laten spelen?
Full HD is toch 1920x1080?
Ik heb nu een 5m hdmi kabel (dvi-hdmi) @720p. Hier merk ik nog geen enkel artefact oid op.
Mijn ervaring met d-sub (vga kabel) is dat je 15 m niet gaat lukken in 1080i/p. Daarvoor heb je teveel verlies.
Ik denk dat dvi/hdmi 15m wel gaat lukken, maar hier heb ik geen ervaring mee. Het beste kun je gewoon naar de electrospeciaalzaak op de hoek gaan en afspreken dat je hem terug kunt brengen als het niet werkt.
En anders heb je via internet nog altijd de 14 dagen omruilgarantie.

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 11:05
Nyana schreef op maandag 09 juli 2007 @ 23:53:
Ha.. neej. geen dure Monstercable voor mij hoor. Nergens voor nodig. Cker niet met digitaal imo..

http://www.allekabels.nl/.../1299/Hdmi-dvi-Kabel.html

Lekker cheap. Die heb ik. en goeie levering.
bij de winkel in de buurt ben je vaak nog zo'n 50 euro of meer kwijt. en dit was totaal 26 volgens mij met verzendskosten.

Dit moet werken. Succes!
lekker vaag, vandaag precies dezelfde kabel binnengekregen. Maar krijg hem niet aan de praat met mijn 8800GT 2x DVI op een SAMSUNG HDTV met 3 HDMI (waarvan hdmi 2 voor dvi is). Ik krijg op geen resolutie beeld, behalve op 640x480 maar dit zijn alleen maar strepen en vage vlakken.

• Annihilism
  • Laatst online: 13-05 13:21
DukeBox schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 22:46:
i.i.g. geen vergulde connectoren, dat is echt afzetterij (tenzij het natuurlijk net zo duur is, ziet er natuurlijk wel mooier uit :P )
Meh idd... Alleen bij scart heeft dat nut omdat het zoveel pinnen heeft dat met wasbenzine de pinnen schoonmaken ook geen nut meer heeft... Maja als de kabel toch oxideerd na een paar jaar flikker je hem gewoon weg :P. Bij mij zit er na 10 jaar vaak toch wel kabelbreuk in :P.
Pagina: 1