[testcase] Lightpainting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
1: Cact "R" Us
Afbeeldingslocatie: http://www.bycanon.com/plog/images/20070709133442_img_0160.jpg

2: Snoopy "R" Us
Afbeeldingslocatie: http://www.bycanon.com/plog/images/20070709140558_img_0168%20copy.jpg

3: Konijntjes "R" Us
Afbeeldingslocatie: http://bycanon.com/plog/images/20070709142812_img_0171%20copy.jpg

4: Elven bestaan!
Afbeeldingslocatie: http://bycanon.com/plog/images/20070709145115_img_0182%20copy.jpg

Instellingen zijn voor de gehele reeks hetzelfde, 20" - F22 - iso100 :) Gebruikte flitser is 430EX met hulpstukjes. Kijk uit naar jullie reacties en commentaar :)

[ Voor 9% gewijzigd door Timo op 09-07-2007 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Tzal wel aan mn monitor liggen, maar bij de laatste 2 zie ik een schuin lichter vak op de achtergrond?

edit: afgezien daarvan, die laatste is best wel erg stoer.

[ Voor 23% gewijzigd door wagenveld op 09-07-2007 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Ik heb ze afaik toch goed gemasked? Zie er zelf niks van iig? :?

[ Voor 30% gewijzigd door Timo op 09-07-2007 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Toch heeft ie gelijk want ik zie het ook. Check het maar eens met photoshop, of ga schuinboven je (tn) TFTje hangen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 19:03
Het zal wel aan mij liggen, maar wat is het nut van F/22 en 20" sluitertijd als je toch maar heel kort belicht met de flitser?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
BugBoy schreef op maandag 09 juli 2007 @ 22:16:
Het zal wel aan mij liggen, maar wat is het nut van F/22 en 20" sluitertijd als je toch maar heel kort belicht met de flitser?
Hoe wil ik in een kortere tijd om mijn onderwerp heen lopen? ;) Ieder plaatje is ongeveer 15 maal geflitst :) Als't goed is heb ik nu de foto's gecorrigeerd. :)

Helaas geen TN paneeltje hier :+

[ Voor 17% gewijzigd door Timo op 09-07-2007 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
BugBoy: dat zat ik me ook af te vragen, maar het is dan opzich handig om even op wikipedia te kijken in dit soort gevallen. Dat helpt allicht wat meer ;) Hoewel het me nog steeds niet helemaal duidelijk is (vooral het beoogde effect). Dus, TS, verklaart u nader :p

Ik begrijp dat TS z'n cam op een tripod voor het object heeft gezet en het vervolgens (15x) geflitst heeft vanuit verschillende hoeken?

Het nut daarvan is, denk ik, een egale belichting van het object? Hoewel er schaduwen zichtbaar blijven...

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameleman
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:20
Ik vind persoonlijk uw standpunt tot het onderwerp nogal standaard. Er vlak voor en lichtjes naar beneden kijken. De mogelijkheid om bij fotografie voorwerpen en situaties op een niet alledaagse manier te benadering wordt hier volledig onbenuttigd gelaten.
Het lijkt me een goede testcase waar je veel uit kan leren.
Belichting vind ik in het algemeen ook wel wat flauwtjes, zeker voor foto's waar alles draait om het flitsen en lichteffecten.

Ik hoop zeker nog een volgende testcase te kunnen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
maar dan is het toch geen lightpainting..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik versta persoonlijk iets heel anders onder lightpainting en ik heb daarvan ook wel hele mooie voorbeelden langs zien komen. Dit is meer een beetje niet helemaal standaard flitsen.

De onderwerpen vind ik inderdaad niet schokkend en ook de uitvoering vind ik duidelijk voor verbetering vatbaar. Ik zou er zelf voor hebben gekozen om bijvoorbeeld de beertjes zodanig te belichten dat die vervelende schaduw op het gele beertje ook ingeflitst was. Daarnaast zou ik de beertjes ook van links en rechts achter hebben geflitst, zodat er een halo omheen zou zijn ontstaan. Op die manier "knallen" ze dan een stuk beter de achtergrond uit. Nu vervagen ze juist de achtergrond in.

Als ik dan kijk naar de laatste foto. Het idee is heel aardig, alleen zijn een groot deel van de knopjes of knoopjes of wat dan ook, overbelicht. Juist de afwisseling van blauwe en roze gevalletjes is best aardig.
Oh, ja en de foto hinkt ook een beetje op twee gedachten. Moet de tak nu wel of niet zichtbaar zijn?
Keuzes, Keuzes, ik weet het, maar als je geen keuzes maakt, kies je ook.

Wat versta ik dan onder lightpainting?
Neem een donkere achtergrond en lange sluitertijd (eventueel, maar niet noodzakelijk een groot diafragma.) Stel scherp op bijvoorbeeld vier meter van de camera en ga dan met bijvoorbeeld een zaklamp een patroon tekenen.
Een schitterend voorbeeld daarvan is een keer gedaan door iemand anders, die toen ook uitlegde dat zijn vriendin (vrouwen hebben soms een wat vastere hand) op de grond wat blokjes had geplaatst als referentiepunten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

Ik was ook al enigszins verbaasd over de foto's na het zien van de topictitel, ik dacht bij lightpainting ook aan wat er in de wiki-link staat. En dat is dit niet.

Maar ik begrijp dat je geprobeerd hebt je onderwerp zo volledig mogelijk te belichten door er met een flitser omheen te lopen? Dan zijn de resterende schaduwen wat jammer.

Begrijp ik dat de zwarte achtergrond uit PS komt? Dan vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van de lange sluitertijd en meerdere flitsen, aangezien je hetzelfde krijgt door 1 keer goed te belichten (met meerdere flitsers of reflecterend materiaal).

Of mis ik iets? :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Euh, denk dat het enige wat je mist is dat ik alleen een 430EX heb die niet wireless werkt :)

En verder heb ik bewust voor deze licht en schaduweffecten gekozen, een volkomen schaduwloze plaat vind ik niks aan. Dat was voor mij het doel ook niet.

Bij strobist word dit wel als lightpainting gezien, zelfs met extremere voorbeelden, (auto's in een automuseum). De zwarte achtergrond komt voor 99% direct uit de cam, ik heb alleen moeten opschonen. :)

Het nut hiervan is dat ik lekker met mijn flitser draadloos kan spelen :)

Eigenlijk doe ik hetzelfde als op de wikipedialink beschreven staat, alleen ik heb een voorwerp dat ik belicht met een flitser :) Lampje had ook gekund ;)

Het nut van 15 keer flitsen is mischien ver te zoeken, maar schieten op 1/16 power verminderd de kans dat je overbelicht, moet je wel meerdere keren op 1 plaats flitsen.

[ Voor 63% gewijzigd door Timo op 10-07-2007 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

Ik stel me bij "painting" toch altijd wel wat meer beweging voor bij de creatie, eigenlijk. Ofwel van je onderwerp, ofwel van je camera.

Het effect is best leuk, maar je onderwerpen springen er niet echt uit.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
update:
5:
Afbeeldingslocatie: http://bycanon.com/plog/images/20070710085859_img_0204.jpg

update2:
6:
Afbeeldingslocatie: http://bycanon.com/plog/images/20070710103202_img_0216%20copy.jpg

Geprobeerd iets meer met jullie kritieken te werken. :)

BugBoy, zorg voor een tafel waar je dit op kunt doen :+ Mijn rug doet pijn van het op de grond liggen om door't oculair te kijken :P

Mischien leuk om dit filmpje te bekijken :)

[ Voor 62% gewijzigd door Timo op 10-07-2007 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 19:03
Ik snapte er eerst geen moer van, maar ik begin het concept te snappen. Die auto in het museum vind ik mooi gedaan. Ik ga hier ook eens een keer wat mee proberen. Lijkt me wel geinig om te doen. Dus wat mij betreft is je testcase geslaagd :+

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
BugBoy schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:19:
Ik snapte er eerst geen moer van, maar ik begin het concept te snappen. Die auto in het museum vind ik mooi gedaan. Ik ga hier ook eens een keer wat mee proberen. Lijkt me wel geinig om te doen. Dus wat mij betreft is je testcase geslaagd :+
Same here...

Maar hoe hou je die achtergrond zo zwart??
Pagina: 1