Toon posts:

Instellingen voor simpel Draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon het niet goed via de zoekmachine terugvinden. Dus vandaar hier even.

De wireless router die ik heb van E-tech, is al een beetje ingesteld om internet te delen. Echter wil ik dit niet. Het moet juist op een simpele variant geconfigureerd zijn. Omdat het aan het eind van het netwerk komt te staan. Internettoegang heeft het netwerk al. Dus de wireless router moet achter een andere switch komen.

Hoe moet ik deze instellen? En wat moet ik met de DHCP doen?
De draadloze router moet luisteren naar de ip-adressen die de hoofdrouter uitdeelt. Daar komt namelijk ook het internet binnen. De draadloze router mag dus niet zelf ip-adressen uitdelen, lijkt mij. Dus de DHCP moet ik uit zetten? Als ik dat doe, heb ik de ervaring dat de pc's daarachter geen netwerkverbinding kunnen maken. Tevens kan ik de wireless router niet meer bereiken (of pingen op 192.168.1.1) als de DHCP uit zet.

Het gaat om deze E-Tech Router

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 20:46 ]

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-03 11:10
Ik ken de E-tech persoonlijk niet, maar heeft deze niet toevallig een 'bridge'-optie in de instellingen staan? Zo ja, dan is dat degene die je nodig hebt. Op die manier gedraagt 'ie zich gewoonweg als een simpel Wifi-AP.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Als je een bridge optie hebt idd die instellen.
Misschien dat je een statisch IP kan instellen. Dan neem je 1 uit het IP reeks van je router.
En bv. een 10.0.0.1 reeks voor je DHCP scope. Volgens mij is het niet mogelijk met jou router, dat hij IP adressen door gaat geven van je main DHCP server.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Topicstarter
Een bridge optie heb ik er niet in kunnen vinden, helaas.

Over statisch IP: Als ik "Renew" doet, dan krijgt hij het IP adres 192.168.1.41. Het vreemde is, is dat ik vanaf de pc achter die draadloze router, deze alleen kan pingen op 192.168.1.1, en niet onder zijn eigen IP adres (x.x.x.41). Begrijpen jullie dat?

Anders ga ik morgen wel even bellen met de klantenservice van E-tech. 0900-3832468 (45ct/min)

• battler
Vanaf welke pc ping je? Je moet die DHCP server van je 2e router instellen op een andere reeks.
Bv. 10.0.0.1 laten uit delen. dan moet het goed werken.

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-03 11:10
Het is jammer dat de E-tech geen bridge-functie heeft. Er is echter wel een tweede oplossing mogelijk, al is die wat minder mooi:

Je hebt nu 3 apparaten: een modem/router, een switch en de E-tech. De modem/router deelt op dit moment al de 192.168.1.x-reeks uit.

Ik denk dat het de makkelijkste (en ook enig mogelijke) oplossing is om de E-tech een vast (static) IP-adres te geven op het hoofdnetwerk. Vervolgens laat je de E-tech zelf een andere range aan IPs uitdelen (ik dacht zelf qua logica aan 192.168.2.x).

Enige nadeel hiervan is dat de PC's elkaar niet 'zien' bij Netwerkomgeving-dingen. Je kan de PC's echter wel elkaar laten zien door te verbinden op IP-adres. In de adresbalk van Verkenner kan je dan dus \\192.168.1.20\ invullen om vanuit het E-tech-netwerk naar het hoofdnetwerk te verbinden.

[ Voor 8% gewijzigd door FlorisD op 09-07-2007 23:58 ]

• battler
Dit is ook afhankelijk van wel subnet je gebruikt. En mij is altjid verteld om 192.168.0.* te gebruiken. Als je grotere of kleinere subnetten nodig hebt dat je dan gewoon moet subnetteren.

• Fast_light
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-07-2022
Als je Etech bootp door kan geven kunnen de ipadressen gewoon van je eigen DHCP server af komen, Dus de etech een vast ip geven bootp aan zetten en DHCP uit. Dan krijgen al je pc's voor en achter de Etch een ip adres van je reguliere DHCP server. Dan heb je ook geen kans op een rough dhcp probleem.
Pagina: 1