Waarom 3D-opties in Photoshop CS3?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-11 10:27
Een ding wat duidelijk bij 3d objecten is, is dat ze zijn gemaakt in vectoren.
Photoshop CS3 extended is de eerste Photoshop versie die gebruik maakt van een 3d plugin.

Wat ik me dan afvraag is waarom Adobe voor deze plugin voor Photoshop heeft gekozen, aangezien Photoshop niet gebruik maakt van vectoren maar van pixels...

Illustrator zou me een logischere keuze lijkten.

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 23:58
Ik dacht dat Imageready in Photoshop zat verwerkt nu?

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

In Photoshop kan je ook met vectoren werken.

mijn T.net systeemspecspagina

Verwijderd

Imageready bestaat niet als vorm in CS3.

Sinds CS3 is de ene deel v/d IR functionaliteiten gestopt in Photoshop en het andere(meer webgerelateerde) IR onderdeel zit nu in Dreamweaver CS3 gestopt.

• Djerique
RRX schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:14:
In Photoshop kan je ook met vectoren werken.
Sinds wanneer?
Ik meende dat Photoshop alleen met pixels werkt (op de lettertypes en line tools na).

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Tja als jij nog andere vectoren weet dan lijntjes... ;)

TabCinema : NiftySplit

• Djerique
Wat zien jullie dan als vectoren bij Photoshop?

Verwijderd

Djerique schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:43:
Wat zijn jullie dan als vectoren bij Photoshop?
Elke vorm dat achteraf makkelijk bewerkbaar is, waarbij de coördinaten opgeslagen zijn, en niet de pixels?

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 23:58
Ik heb die zin nu vijf keer gelezen en ik snap nog steeds niet wat je ermee bedoelt. Wees eens wat duidelijker. :/

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Een vectorafbeelding is een computerplaatje dat wordt gereproduceerd aan de hand van een lijst met instructies.
bron: Wikipedia

In andere woorden: een vector is een in formules opgeslagen representatie van de uiteindelijke afbeelding.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-11 20:06

Leedbek

Luuk Luchtloper

De shape tools (line, rectangle, ellipse, polygon en custom shape) zijn vectoren, en met de pen tool kun je ook vectoren tekenen. Zit overigens al heel lang in Photoshop, is niet nieuw in CS3 (versie 7 had het al, daarvoor waarschijnlijk ook al).

Klaar voor de steroorlogen?

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11 20:32

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Djerique schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:11:
Illustrator zou me een logischere keuze lijkten.
Illustrator heeft ook 3D opties...
(sinds CS2 geloof ik...)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 22:14

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Om hier op in te haken, 't enige wat ik altijd heb ervaren is dat wanneer je iets vanuit Photoshop als EPS opslaat en er zitten van die zogenaamde vectorfiguren in zoals tekst en shapes, je dat bij het openen in Illustrator allemaal kwijt bent. Je behoudt dat pas als er echt allemaal paths van worden gemaakt, en dat doet PS volgens mij in eerste instantie niet.

Ik ben het wel met de TS eens hoor, waarom begint PS opeens aan 3D mogelijkheden? Illustrator kan het bij mij trouwens ook hoor, dan pak je de tekst en ga je hem kantelen... een soort veredelde Word-Art krijg je dan. Heb er ooit eens een logo mee gepimpt en die kon ik na het fancy 3d-kantelen nog steeds uitzoomen totdat hij Mars zou kunnen omspannen. (trust me, de merknaam en de doelgroep leenden zich voor een dergelijke vorm die ik net nog voor Word-Art uitschold).

Maar waarom Photoshop hier dan ook mee leurt: van mij hoeft het niet. Je krijgt het er toch bijna nooit fresh, scherp en herbruikbaar uit. Bovendien kun je volgens mij niet nauwkeurig werken omdat je misleid wordt door antialiassing overal. Zet je dat weer uit dan werk je weer met gore rauwe pixels en lijkt het ook weer nergens op.
NiteSpeed schreef op maandag 09 juli 2007 @ 19:37:
[...]
Ik heb die zin nu vijf keer gelezen en ik snap nog steeds niet wat je ermee bedoelt. Wees eens wat duidelijker. :/
Ik snapte die zin na één keer lezen en vergeef hem z'n spelfoutje wel. Wees eens niet zo'n crybaby. :N

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Djerique
Dark Blue schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 10:25:Ik snapte die zin na één keer lezen en vergeef hem z'n spelfoutje wel. Wees eens niet zo'n crybaby. :N
Sorry, ik had inderdaad te snel getypt. Ik bedoelde: waar jullie vectoren zien bij Photoshop.

zijn = zien

• Djerique
Dark Blue schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 10:25:
Om hier op in te haken, 't enige wat ik altijd heb ervaren is dat wanneer je iets vanuit Photoshop als EPS opslaat en er zitten van die zogenaamde vectorfiguren in zoals tekst en shapes, je dat bij het openen in Illustrator allemaal kwijt bent. Je behoudt dat pas als er echt allemaal paths van worden gemaakt, en dat doet PS volgens mij in eerste instantie niet.
Een vector save plugin ontwikkeld door een 3rd party zou dan wel gewenst zijn :*)
Ik ben het wel met de TS eens hoor, waarom begint PS opeens aan 3D mogelijkheden? Illustrator kan het bij mij trouwens ook hoor, dan pak je de tekst en ga je hem kantelen... een soort veredelde Word-Art krijg je dan. Heb er ooit eens een logo mee gepimpt en die kon ik na het fancy 3d-kantelen nog steeds uitzoomen totdat hij Mars zou kunnen omspannen. (trust me, de merknaam en de doelgroep leenden zich voor een dergelijke vorm die ik net nog voor Word-Art uitschold).

Maar waarom Photoshop hier dan ook mee leurt: van mij hoeft het niet. Je krijgt het er toch bijna nooit fresh, scherp en herbruikbaar uit. Bovendien kun je volgens mij niet nauwkeurig werken omdat je misleid wordt door antialiassing overal. Zet je dat weer uit dan werk je weer met gore rauwe pixels en lijkt het ook weer nergens op.
En dat is juist mijn vraag :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Djerique
Een eerder genoemde vecor save plugin zou erg handig zijn. Heeft iemand anders misschien een oplossing hiervoor?
Pagina: 1