Netwerk uitleg

Pagina: 1
Acties:
  • 588 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216556

Topicstarter
Heren/Dame,

Wat ik me al tijden afvraag is 1 ding. Hoe de communicatie nu exact verloopt tussen 2 netwerk componenten. En dan bedoel ik tot in het diepste detail.
Je heb:

8 aders in een UTP Kabel.
8 netwerk lagen.
65535 Poorten.
en je heb 1-en en 0-en

Hoe moet ik alles nu zien, en waar exact word iets omgezet?
Is er iemand die hier een duidelijk overzicht kan geven.

Ik kan me voorstellen dat die 8 netwerk lagen over die 8 aders van een UTP kabel gaan.
Moet een data pakketje altijd uit 8 netwerk lagen bestaan? wat is het verschil tussen die 8 lagen?
Poorten? waar vind ik poorten terug? op de netwerk kaart?
waarvoor dienen de 8 aders in een UTP kabel.

Zulke vragen spelen nu door mijn hoofd.

Mijn hartelijke dank voor een ieder die licht hierop kan schijnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:08

_Apache_

For life.

Wat ik je nu al kan vertellen is dat niet elke laag zijn eigen ader heeft..

1 pakketje gaat over over die 8 netwerklagen en krijgt een ander inpakking,, zegmaar soort pakketje en word per laag ietsje dikker..

Maar waar heb je al gezocht, wat voor onderzoek heb je gedaan voor je hier uitkwam?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:15
Heb je überhaupt iets opgezocht?

leesvoer: http://nl.wikipedia.org/wiki/TCP/IP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
zoek even het osi-model op,
neem eens een boek ter handen over netwerken
(ev. een "voor dummies"-versie, gaan begrijpbaar en toch soms vrij diep op de materie in)

google eens, "wiki" het op, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superadmin
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-07 22:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, leuke links, die heb ik allemaal allang al gelezen.
Maar voor mij is die uitleg niet duidelijk genoeg.

neem dit nou:
Voor computernetwerken is het meest gebruikelijke model het OSI-model. Het TCP/IP-protocol is het meest gebruikte protocol op de 3e laag (IP) en de vierde laag (TCP) van het OSI-model.

er staat:
het meest gebruikte protocol op de 3e laag (IP) en de vierde laag (TCP) van het OSI-model.
Wat is een laag?
Hoe moet ik die lagen onderscheiden?
Waarom bestaan die lagen uberhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165807

All People Seem To Need Data Processing

zoek deze zin maar op en er zal een wereld voor je open gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:07

Haan

dotnetter

Tja dat zijn toch allemaal vragen die je gewoon makkelijk terug kan lezen.. Bijvoorbeeld op de Wikipedia pagina over het OSI-model. (volg de links bovenin voor een beschrijving van iedere laag!)

Klein zetje op weg: de acht aders in een UTP kabel hebben _niets_ te maken met de lagen in het OSI model (dat zijn er trouwens zeven, geen acht).

Data versturen volgens het OSI-model gaat ongeveer als volgt: data pakketje begint in punt A bij laag 7, wordt steeds een niveau omlaag gewerkt om zo in punt B bij laag 1 uit te komen, daar wordt het weer omhoog gewerkt zodat het in punt B gelezen kan worden

[ Voor 45% gewijzigd door Haan op 09-07-2007 17:01 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Dus jij begrijpt een afbeelding zoals onderstaande niet?
Afbeeldingslocatie: http://www.3mfuture.com/images/osi-model-7-layers.png

Misschien heb je ergens de mogelijkheid om het boek van CCNA1 te lenen/ kopen (basic networking)

Bij ons op school kosten de CCNA boeken 25 euro dus dan is dat nog wel eens te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

Anoniem: 216556 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 16:48:
Ok, leuke links, die heb ik allemaal allang al gelezen.
Maar voor mij is die uitleg niet duidelijk genoeg.

neem dit nou:
Voor computernetwerken is het meest gebruikelijke model het OSI-model. Het TCP/IP-protocol is het meest gebruikte protocol op de 3e laag (IP) en de vierde laag (TCP) van het OSI-model.

er staat:
het meest gebruikte protocol op de 3e laag (IP) en de vierde laag (TCP) van het OSI-model.
Wat is een laag?
Hoe moet ik die lagen onderscheiden?
Waarom bestaan die lagen uberhaupt?
Je moet het zo zien, er zijn niet echt lagen, de lagen zijn alleen om per gedeelte van de communicatie de specificaties vast te kunnen leggen.

Laag 1 is bijvoorbeeld Fisiek, die laag beschrijft het medium waarover het signaal verstuurd word. Dus bijvoorbeeld UTP Kabel, Glasvezel, Draadloos, HUB

Laag 2 Gaat over de zaken zoals Switch / netwerkkaart etc.

Laag 3 Gaat over IP-adres bijvoorbeeld.

Zo gaat het door over alle lagen

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:20

TrailBlazer

Karnemelk FTW

OSI model zien te begrijpen en al je vragen zijn beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Voor de TS. Je hebt het over 3 totaal verschillende dingen.
En je haalt alles door elkaar. Begin idd eerst met het lezen over het osi model.
Dan zul je begrepen dat je je communicatie in een netwerk tot het diepste detail niet uit te leggen is in een topic. Begin bij het begin. Laag 1 van het osi model ;)
RRX schreef op maandag 09 juli 2007 @ 16:56:
[...]

Je moet het zo zien, er zijn niet echt lagen, de lagen zijn alleen om per gedeelte van de communicatie de specificaties vast te kunnen leggen.

Laag 1 is bijvoorbeeld Fisiek, die laag beschrijft het medium waarover het signaal verstuurd word. Dus bijvoorbeeld UTP Kabel, Glasvezel, Draadloos, HUB
Interessante uitspraak, hoewel ik dit ook altijd heb gedacht. Zijn er meerdere bronnen die claimen dat dit ook wel laag 0 wordt genoemd. Laag 1 beschrijft de manier waarom de netwerken met elkaar in verbinding staan. Ring, Ster Topologie. Serial etc..

Maar ik weet niet precies welke nu waar zijn :(

[ Voor 17% gewijzigd door battler op 09-07-2007 17:04 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

battler schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:03:

Interessante uitspraak, hoewel ik dit ook altijd heb gedacht. Zijn er meerdere bronnen die claimen dat dit ook wel laag 0 wordt genoemd. Laag 1 beschrijft de manier waarom de netwerken met elkaar in verbinding staan. Ring, Ster Topologie. Serial etc..

Maar ik weet niet precies welke nu waar zijn :(
je hebt maar 7 lagen en laag 0 bestaat niet. Laag 1 beschrijft dingen als connectoren en spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar dat OSI model beschrijft dus hoe een data-pakketje opgebouwt is?

Over de 8 adres in een UTP kabel gaat (tegelijkertijd) dus maar 1 signaal?
als dit aankomt, krijg je dus een opening, iets van "Laag1: Ik ben een UTP Kabel"
Een Router leest het hele pakketje? of is in staat alleen "Laag3: ik wil naar 0.0.0.0" te lezen?

een datapakket ziet er dus (feitelijk) zo uit:
[Laag1:UTP-Laag2:Netwerk-Laag3:0.0.0.0-Laag4:Data-Laag5:data-Laag6:Data-Laag7:Data-Laag8:Data]
En komt ook op deze manier binnen bij een router? (eerst laag 1?)

En poorten, waarom poorten?
Word dat verwerkt in het geheugen van de netwerk kaart? word daar in een router rekening mee gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

van de 8 aders van utp worden er maar 4 gebruikt voor Ethernet 1& 2 en 3 & 6
Een (TCP/IP datapakket) ziet er als volgt uit
Ethernet header hierin staat het mac adres van de ontvanger en de zender
IP header hierins staat het ip adres van de ontvanger en de zender
TCP header hierins staat de poorten voor deze sessie van de ontvanger en zender.
de rest is data voor de applicatie
Poorten worden gebruikt om onderscheid te maken tussen verschillendende sessies tussen dezlefde hosts. Als jij een site opent wordt er voor elk plaatje een aparte tcp sessie opgebouwd. De twee systemen onderscheiden die sessie dmv de combi ip adres en poortnummer.

De netwerkkaart heeft totaal geen benul van IP of TCP de netwerkkaart pikt alle paketjes op die geadresseerd zijn aan zijn mac adres. Vervolgens wordt dit door de driver doorgestuurd naar de IP stack van het systeem.

[ Voor 14% gewijzigd door TrailBlazer op 09-07-2007 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:57

Rmg

Anoniem: 216556 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:08:

als dit aankomt, krijg je dus een opening, iets van "Laag1: Ik ben een UTP Kabel"
Een Router leest het hele pakketje? of is in staat alleen "Laag3: ik wil naar 0.0.0.0" te lezen?

[Laag1:UTP-Laag2:Netwerk-Laag3:0.0.0.0-Laag4:Data-Laag5:data-Laag6:Data-Laag7:Data-Laag8:Data]

Word dat verwerkt in het geheugen van de netwerk kaart? word daar in een router rekening mee gehouden?
Het osi model moet je los zien. het is eigenlijk een set afspraken hoe je een netwerk inelkaar zet.

Fysiek -> Wat voor bekabeling moeten we gebruiken.
Verbindings laag -> Hoe communiceren we over die bekabeling
Netwerklaag -> Afspraken hoe we elkaar vinden ( ip adressen etc. )
Transportlaag -> tcp - udp en poorten verhaal
enz. enz.

Een pakketje gaat vanaf de applicatie door eigenlijk alle lagen. ( uiteindelijk word het verzonden over je koper / glas ).

Het probleem nu is eigenlijk dat je teveel in 1 keer vraagt en alles in 1 keer aan elkaar probeert te hangen ( osi - poorten - pakketjes )

Je moet het eigenlijk als losse stukken zien niet als 1 geheel dan word het wat makkelijker, en een pakketje gaat door lagen zegmaar in een pakketje zitten niet de lagen van het osi model ;)

dit is wel een leuk voorbeeld hoe je het osi model moet zien

Afbeeldingslocatie: http://www.thered.co.uk/nplus/nplus_images/osi-mail.gif

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 09-07-2007 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

Anoniem: 216556 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:08:

De router heeft een netwerkaansluiting dus via laag 1 (fisiek) komt er een signaal binnen. Dit signaal heeft een fisieke addressering (MAC-Adres) vervolgens heeft het pakketje op laag 3 een logisch adres (IP-adres) op dat niveau werkt een router, dus;
1 Ethernetkabel/netwerkkaart
2 Mac-adres, fisieke addressering
3 IP-Adres > Logische addessering (subnetten etc.)
3/4 TCP > Controle bestandsoverdracht etc. poorten werken op dit niveau
5/6/7 > Bestand/printerdeling/dns/dhcp/http/ftp etc. etc.

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Dit zou een goed boek voor je zijn:
http://www.computerboek.n...roqrihr&RefererID=NHP_int
Afbeeldingslocatie: http://www.computerboek.nl/images/boeken//9789059401686.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristo
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Het OSI model beschrijft inderdaad hoe een pakketje wordt opgebouwd.

Er zitten wel 8 aders in een UTP kabel, maar er worden naar mijn weten maar 4 van gebruikt als ik me niet vergis, dit is ook terug te vinden op wikipedia.

De 'lagen' worden niet letterlijk in het pakketje gestopt, maar de lagen van het OSI-model is een virtualisering van de samenhang van de data die met/in een pakketje worden meegezonden.

Zoals je hier kunt lezen worden de verschillende lagen van het OSI-model gebruikt om het systeem te verduidelijken. De informatie die deze 'lagen' bevatten, worden allemaal tegelijkertijd met een pakketje meegezonden. In die informatie staat het adres (IP-adres (laag 3), MAC-adres (laag 2)) van de pc/router waar het pakketje naartoe moet.

Een datapakketje wordt voorzien van een zogenaamde header, waarin de benodigde informatie (MAC-, IP-adres) staat om het pakketje veilig te bezorgen bij zijn bestemming. Een router kijkt in de header en stippelt de snelste route uit voor het pakketje, en verzend deze vervolgens weer.

Poorten zijn weer een heel ander verhaal, dit zijn zegmaar de aparte 'deurtjes' voor de protocollen om verbinding te kunnen maken. Dit is noodzakelijk om verschillende processen niet met elkaar te verwarren. Het bezoeken van websites gaat over poort 80 met het HTTP protocol, en verzenden van bestanden over het FTP protocol gaat over poort 20/21 en ga zo maar door. Als alles over één poort zou gaan zal het voor de pc's/routers e.d. lastiger zijn om de pakketjes te onderscheiden. De poorten staan niet opgeslagen in je netwerkkaart, je router maakt er echter wel gebruik van om pakketjes te routeren en het forwarden van poorten is handig voor als je een servertje wilt gaan draaien. :)

Hoe het allemaal precies zit weet ik niet, maar hopelijk heb je nu een beter idee van dit alles. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Aristo op 09-07-2007 17:33 . Reden: Bepaalde info al beschreven door voorgaande posts ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

een router heeft nul benul van nummers en zal enkel op ip adressen letten. Poorten horen bij de PC en niet bij een router. Ik heb het hier wel over de grote routers op het internet en niet de routers die ook portforwarding en nat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristo
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Daar heb ik het juist niet over, omdat die weinig te maken hebben met het netwerkje thuis, want ik neem aan dat, dat het doel is van de TS.

Ook de poorten zijn inderdaad een virtualisering om het voor ons als mens makkelijker te maken. In de router thuis kan je deze open zetten, forwarden enz. De 'grote' core routers op het internet doen inderdaad niets met poorten, die sturen gewoon domweg pakketjes door op zeer grote schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Misschien een beter idee. Lees alles beetje door.
Kijk wat je niet snapt (makkelijkste vragen eerst).
Vervolgens drop je hier wat je hebt gedaan om antwoord te vinden,
en waarom je het nog niet snapt. Denk dat je op die manier
veel verder komt dan wanneer iedereen hier (goed bedoeld) de werking
van router/switches/modems hubs ed. probeert uit te leggen in 20 regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
dit filmpje gaat je veel duidelijk maken:
http://www.warriorsofthe.net/movie.html

is gebruikt in de mcdst-cursus dieik ooit gevolgd heb, omdat er een persoon in de cursus zat die van de sales-afdeling kwam, en amper ist hoe ie zijn pc moest opzetten.

Mogelijk ben je daar al een pak verder mee ...

om je alles textueel gaan uit te leggen is hier geen plaats noch de tijd genoeg voor.

zorg eerst zelf dat je een basis gedeelte begrijpt en vraag dan meer uitleg, maar alles tot in de detail uitgelegd willen krijgen zonder basis: daar zijn (betaalde) cursussen voor.
Lees de faq over basisbegrippen van netwerken eens door.

zorg dat je snapt dat de opbouw van de kabels op zich los staan van het tcp/ip gedeelte en het osi-model.
(hell die kabel kan coax, utp, glasvezel, satelietverbinding, infrarood, wifi of nog andere dingen zijn)

Maar dat filmpje zal al veel duidelijk maken, en kom nadien gerust terug met concrete vragen.
(en niet een zeer algemene vraag die je ook nog eens tot in detail wilt uitgelegd krijgen zonder het algemene te snappen)

en ook ik heb dat filmpje moeten google'en - het enige voordeel voor mij: ik wist dat het bestond, maar verder wist ik er nix meer van 'movie tcp packets en dan tot de 3de pagin klikken in google gaf me de link. handig voor leken, voor de rest tof om te zien, voor pro's mss deels lachwekkend maar bewaarbaar voor de leken in de familie ;)

[ Voor 13% gewijzigd door soulrider op 09-07-2007 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thx for the movie, maakt een hoop duidelijk!

Netwerk kan je dus maar beter gewoon een visueel plaatje voor jezelf geven.
Ik wil graag dieper in detail treden, dit om security e.d. te gebrijpen.
Want met deze viseule gedacht kom je natuurlijk nooit te weten op welke manieren je allemaal kan sniffen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-07 23:00
wat een graf intro muziekje :)

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Je blijft maar met allemaal termen gooien waar je geen idee hebt van het betekent.
Als je wilt weten wat er mis is met je auto, moet je toch echt eerst weten hoe hij hoort te werken.
Zelfde geldt voor netwerken. En buiten dit alles wat wil je bereiken hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
Anoniem: 216556 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:03:
Thx for the movie, maakt een hoop duidelijk!

Netwerk kan je dus maar beter gewoon een visueel plaatje voor jezelf geven.
Ik wil graag dieper in detail treden, dit om security e.d. te gebrijpen.
Want met deze viseule gedacht kom je natuurlijk nooit te weten op welke manieren je allemaal kan sniffen bijvoorbeeld.
oh jawel kan perfect visueel uitgelegd worden.

sniffen kan al meeluisterd op de lijn
(in dat filmpje: naast de lijn gaan staan en kijken wat er allemaal passeert (foto van maken enzo) maar het originele op de lijn laten zitten)

of als man-in-the-middle (lijntje omleggen naar je eigen systeem en van daaruit verder naar de plaats waar ie origineel hene moest) en zo elk pakketje bekijken, controleren en ev. zelfs aanpassen.

je merkt alles kan visueel uitgelegd worden als je wilt...
maar zonder echt de basis te snappen is en blijft het moeilijk
(op een moment gaat het serieus veel moeite kosten om het nog steeds visueel uitlegbaar te houden)

dus nogmaals: dat filmpje is je om een basis te geven, en het beter begrijpbaar te maken
lukt dat laatste niet, dan blijft er weinig over dan zelf cursussen gaan volgen, veel (in)lezen
en niet alles proberen te snappen zonder die basis te begrijpen.
(te veel hooi op de vork is niet goed)

concreet: eerst basis _echt_ begrijpen voordat je begint over sniffen, beveiligen, ...
de rest volgt dan bijna automatisch

en als je echt bij het handje genomen wilt worden: lees de faq's door, en volg een netwerk-cursus :+

[ Voor 19% gewijzigd door soulrider op 10-07-2007 14:41 ]

Pagina: 1