Toon posts:

2 geluidskaarten - 1 set speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan hier niets over vinden op het net:

In 1 PC zit goed werkend:
een geluidskaart voor DOS (retro games) en/of MIDI synth: ISA Terratec Maestro 32/96 CS4232
een geluidskaart voor Windows (Direct-X games etc): PCI SB Live! Value ct4670 EMU10K1

Ik gebruik ze dus zelden tegelijk, ookal werken ze wel tegelijk in windows.
Nou is er geen echt probleem, behalve dat ik geen extra set speakers wil aanschaffen, en ook niet steeds stekkers wil verwissellen.

Ik heb nu een 3.5mm stereo plug male-male stekkertje gesoldeerd en daarmee de Maestro line-out met de SBLive line-in verbonden. De speakers zijn verbonden aan de SBLive line-out.
Ik weet niet zeker of dit correct is, maar het geluid wordt doorgelust...het werkt als windows 98 is opgestart, en het werkt als windows 98 is afgesloten naar de dos prompt. Het werkt niet als ik direct naar de DOS prompt ga na het booten. Ook niet als ik de SBLive 'tot leven wek' met MPXplay. en als ik de SBLive DOS drivers gebruik gaan beide kaarten hun eigen output geven. Maar ik had die ISA kaart juist voor dos, dus dat is vervelend.

Mijn vragen zijn:
-Kan ik beter interne connectoren gebruiken zoals AUX?
-Wat is de logica achter het fenomeen dat de SBLive op de Line-out het signaal van de Line-in geeft.
Hoe zet ik dit aan en uit. (en de bonusvraag: hoe doe ik dat in dos)?
-Kan de SBLive beschadigen door teveel volume/voltage in de line-in?

Dank u

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02 14:06
Kan de SBLive beschadigen door teveel volume/voltage in de line-in?
lijkt me wel.. de rest weet ik eerlijk gezegd niet. Wel weet ik dat er 'schakelaars' zijn voor audio (en video) sources. Dat is IMO een betere oplossing dan de jouwe

offtopic:
wow, dos & Win98

you had me at EHLO

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-02 21:12

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

TheNymf schreef op maandag 09 juli 2007 @ 16:13:
[...]

lijkt me wel.. de rest weet ik eerlijk gezegd niet. Wel weet ik dat er 'schakelaars' zijn voor audio (en video) sources. Dat is IMO een betere oplossing dan de jouwe

offtopic:
wow, dos & Win98
een van die betere 'schakelaars' is uiteraard een 2-kanaals mengpaneeltje :) ik heb het zo ook opgelost (maar dan meerkanaals ivm behalve 2 geluidskaarten ook cd/phono/tuner etc)

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, Een schakelaar/mengpaneeltje dus...
Had ik ook reeds naar gezocht maar ik kon toen alleen met tulpstekker vinden,
Nu heb ik wel iets gevonden voor 3,5mm pluggen: 4-Weg Audio-Schakelbox 4 ingangen/1 uitgang, ookal suggereert het plaatje anders ...wel weer 20 euro, en 6 euro voor nog een male-male snoertje.

EDIT:
Ik heb nu ook een alternatief geprobeerd: Line-out jumpers van de Maestro doorgelust naar Aux_in jumpers van de SBLive. Werkt ook goed, maar weer alleen als windows is opgestart.
Nog een probeersel: de PC-Speaker doorgelust naar de Pc_spk jumpers van de SBLive. werkt ook heel aardig, alleen is het volume heel laag... en werkt weer alleen als windows is opgestart. bah.
Als iemand meer weet over dit onderwerp hoor ik het graag, die connectors zitten er toch niet voor niks.

EDIT:
het is waarschijnlijk zo:
SBLive begint bij boot met (alle?) volumes op 0: output_CD, output_Line_in, output_Line_out, output_Line_alt. Pas als windows opstart worden deze volumes verhoogt tot max 255.
Nou had ik een handig DOS programmaatje hiervoor (LiveCD.exe) maar die detecteerd de kaart niet goed....

EDIT:
Gelukt!!!!!
Ik verbind intern de Line-out van de Maestro met de CD_IN van de SBLive. Dan in DOS met livecd.exe het volume van de CD ingang op 200 zetten. En alles wordt gemixed!
(muziek CD's afspelen staat wel uit op deze manier, maar dat doe ik toch zelden tot nooit)
Mocht de SBLive hier ooit stuk van gaan, dan merk ik dat wel. Ik had dat kaartje toch maar bij de stort uit een oude PC gehaald.

Hier de link naar het programma:
Laaca 2005. jún. 23. 21:39 | Válasz | #43
I have written a little utility for SBLive! owners to enable CD playing and to change volume for it.
So you can listen CD with your favourite CD player without SB emulation drivers.
http://www.laaca.borec.cz/soubory/livecd.zip

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 11:29 ]