Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:02
Ik wil binnenkort een systeem samenstellen en tot vorige week was ik van plan om dit te doen met een Gigabyte 965P-DS3 en een Intel E6320. Een P35-DS3R moederbord was nog ca 30 euro duurder en om de 1333 MHZ te benutten zou ik ook minstens een E6550 moeten nemen en andere geheugen reepjes maar die zijn ook duurder waardoor het budget overschreden zou worden.
Maar nu zie ik dat er ook een P35-DS3 is voor praktisch dezelfde prijs als de 965P-DS3 dus dan wordt de keuze wel eenvoudiger.
Echter ik kan verder geen schokkende verschillen vinden tussen de P35-DS3 en de P35-DS3R:

http://www.giga-byte.com.....aspx?ProductID=2543,2544

Enige verschil lijkt 6 SATA poorten voor de DS3 en 8 voor de DS3R en wat RAID verschillen (0,1 voor de DS3 en 0,1,5,10 voor de DS3R) maar dan vind ik het prijsverschil van bijna 30 euro wel wat groot (azerty), is er een addertje onder het gras ?
Van de 965P-DS3 weet ik dat de (ICH8) RAID niet jofel was tov de 965P-DS3R (ICH9) dus dat zou een overweging kunnen zijn bij de 965P maar zo te zien gebruiken de P35-DS3 en de P35-DS3R allebei de ICH9 southbridge. (Ik wil geen RAID gaan toepassen dus voor mij is dit sowieso geen issue)

En klopt het dat de DS3 nieuw is (of in prijs verlaagd) of heb ik hem al die tijd over het hoofd gezien ?

[ Voor 28% gewijzigd door sanook op 09-07-2007 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sanook, ik wilde eigenlijk exact dezelfde vraag stellen. Ik zit met dezelfde vraag al wil ik er een E6750 aan koppelen. Ik heb dezelfde verschillen gevonden plus wat verschillen in de southbridge (DS3R -> ICH9R; DS3 -> ICH9):
De ICH9R voegt daar heel wat aan toe: twee exta Serial ATA 300 poorten (totaal 6), eSATA, Intel Matrix RAID, Intel Rapid Recovery, SATA port multiply en Intel Turbo Memory. Deze laatste technologie kennen we inmiddels van onze berichtgeving over het Santa Rosa notebook platform: Turbo Memory is een stuk flash-geheugen dat dienst doet als buffer voor de harddisk en er voor zorgt dat ondermeer de laadtijden van applicaties drastisch verminderd worden. Intel Rapid Recovery is een technologie die de PC sneller laat wakker worden uit standby en SATA port multiply betekent dat de chipset ondersteuning biedt voor SATA multipliers, kastjes die ervoor zorgen dat je op één SATA-connector meerdere schijven kunt aansluiten. De ICH9DH tot slot biedt alle functionaliteit van cde ICH9R en voegt daar ondersteuning voor VIIV en Intels bijbehorende DRM-technologie aan toe.
Met dank aan Hardware.info!

Maar voor mensen die hier meer informatie kunnen verstrekken en de keuze makkelijker kunnen maken: ik hoor het ook graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor70
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 14:07
De ICH8 en ICH9 ondersteunen beide geen RAID. Alleen de GIGABYTE SATA2 chip heeft RAID 0 of 1 op zijn 2 SATA2 poorten.
De ICH8R en ICH9R ondersteunen wel RAID 0, 1, 0+1 en 5 op alle 6 SATA2 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 19:28:
<knip> De ICH9R voegt daar heel wat aan toe: twee exta Serial ATA 300 poorten (totaal 6), eSATA, Intel Matrix RAID, Intel Rapid Recovery, SATA port multiply en Intel Turbo Memory. <knip>
Ik kan op de site van Gigabyte niet vinden of de P35-DS3R Turbo Memory heeft:

GA-P35-DS3
GA-P35-DS3R

Als het alleen op 6 tegen 8 SATA poorten (en RAID) gaat, dan is 30 euro een behoorlijk verschil.
M'n ervaring met on-board RAID is niet zo heel erg goed qua performance, dus ga ik het in een nieuw systeem denk ik toch niet toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
De DS3R heeft 2 DDR3-sloten en heeft raid rechtstreeks vanuit de Intel-chip.
De DS3 doet voor raid beroep op de extra JMicron-chip. Volgens verschillende bronnen op het net is dit minder goed.
De afmetingen verschillen ook:
DS3 305x210
DS3R 305x245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

32db schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 17:53:
De DS3R heeft 2 DDR3-sloten en heeft raid rechtstreeks vanuit de Intel-chip.
De DS3 doet voor raid beroep op de extra JMicron-chip. Volgens verschillende bronnen op het net is dit minder goed.
De afmetingen verschillen ook:
DS3 305x210
DS3R 305x245
Alleen de P35C-DS3R heeft DDR3 ondersteuning, de P35-DS3R niet.

Ik dacht dat het verschil hem zat in dat de DS3 gebruikt maakt van ICH8R en DS3R van ICH9R. Niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De GA-P35-DS3(R) heeft geen DDR3 en geen ICH8.

Verschillen gevonden op de website van Gigabyte:
GA-P35-DS3:GA-P35-DS3R:
Southbridge: Intel® ICH9Southbridge: Intel® ICH9R
6 x SATA 3Gb/s connectors8 x SATA 3Gb/s connectors
SATA RAID 0,1 (GIGABYTE SATA2)SATA RAID 0,1,5,10
AfbeeldingAfbeelding
Link naar GA-P35-DS3Link naar GA-P35-DS3R
Pricewatch GA-P35-DS3Pricewatch GA-P35-DS3R
Link naar vergelijkingstabel Gigabyte

Belangrijke dingen die gelijk zijn:
ATX form factor, 305 x 210mm
Supports DDR2 1066*/800/667/533 memory
Ultra Durable 2 Motherboard

Als het dan echt alleen maar de RAID is, dan is het prijsverschil wel erg hoog.

En dan bestaan er ook nog deze twee borden:
* GA-P35-DS3L, link, foto.
* GA-P35-DS3P, link, foto, pricewatch.
Vergelijk.

De GA-P35-DS3P heeft een heel andere layout, 2x PCIEx16 (x16/x4), 8x SATA en wat me opvalt is dat de meeste condensatoren een rood randje ipv een blauw randje hebben. Zou dat met de tolerantie te maken hebben?

De DS3P kost ongeveer 10 euro meer dan een DS3R en je krijgt er 2x PCIEx16 (x16/x4) plus Firewire voor terug (en levert 1 PCI slot in). Dan lijkt dat me het meest interessante bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:02
Voor mij is RAID en een 2e PCI-e slot niet van belang, ik heb dus de P35-DS3 besteld en ondertussen binnen en draait als een zonnetje met de E6750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De ICH9R is wel een stuk beter als het op RAID aankomt dan de Jmicron chip die je anders hebt. Ik vond het destijds de meerprijs waard (ben van de 965P-DS3 geupgrade naar de 965P-DS3P) alleen vanwege de RAIDcontroller. De Jmicron vreet onnoemlijk veel cpu en is daardoor erg traag, de ICH9R (of ICH8R in mijn geval dus) is daarin aanzienlijk beter. Zeker omdat ik zelf een RAIDarray wilde in mijn systeem vond ik dit een betere keuze. Of je dat geld waard vind of niet moet je natuurlijk zelf beslissen, maar een losse RAIDcontroller is al duurder dan het verschil tussen de 2 plankjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08 15:00

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb er zelf ook over gedacht om de P35-DS3P te nemen, maar ivm met Crossfire gaat dit niet lukken. De Sata aansluitingen zullen in de weg zitten netzoals bij mijn huidige Asus A8N-SLI Deluxe (nee geen Crossfire) waar door het vervangen van de standaard NB koeloplossing mijn X1950XTX niet past in het bovenste slot, en ook niet in het onderste slot omdat dan de koeler de Sata aansluitingen in de weg zit. Duidelijk overna gedacht door die gasten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

prutser001 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 09:46:
Ik heb er zelf ook over gedacht om de P35-DS3P te nemen, maar ivm met Crossfire gaat dit niet lukken. De Sata aansluitingen zullen in de weg zitten netzoals bij mijn huidige Asus A8N-SLI Deluxe (nee geen Crossfire) waar door het vervangen van de standaard NB koeloplossing mijn X1950XTX niet past in het bovenste slot, en ook niet in het onderste slot omdat dan de koeler de Sata aansluitingen in de weg zit. Duidelijk overna gedacht door die gasten.
Tenzij je je kabels in hele rare bochten gaat wringen dan past je videokaart er precies tussen. Ik heb het geprobeerd op mijn P965-DS3P en een 7950GT en dat gaat zonder problemen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icingdeath
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 10:37
Als je crossfire wilt kan je dit bordje van gigabyte nemen:
GA-P35-DS4
pricewatch

edit: verkeerd gelezen, ts wil juist geen crossfire :X

[ Voor 9% gewijzigd door Icingdeath op 02-08-2007 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanook schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 09:27:
Voor mij is RAID en een 2e PCI-e slot niet van belang, ik heb dus de P35-DS3 besteld en ondertussen binnen en draait als een zonnetje met de E6750.
De P35-DS3 (rev. 2.1) heeft toch JUIST raid?

De P35-DS3L heeft dat niet, en ook geen 2e pci-e slot... en is goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
als ik het goed lees is de raid die je op de ds3 krijgt op de gigabyte controller
op de ds3r heb je het op de intel controller zitten en ook op meer porten
de ds3r heeft 6x intel sata ich9r porten en 2x gigabyte raid porten.
verder begrijp ik niet helemaal waarom je een 6750 koopt ipv een e8400 bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

IRCfreAk schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 22:24:
2 Augustus enzo :z

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

IRCfreAk schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 22:24:
Waarschijnlijk omdat dit topic een half jaar oud was, en er destijds nog helemaal geen E8xxx cpus te verkrijgen waren ;) (de reden dat ik ook een 6750 heb gekocht :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Laatst online: 12:49
Terw_Dan schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 22:28:
[...]

Waarschijnlijk omdat dit topic een half jaar oud was, en er destijds nog helemaal geen E8xxx cpus te verkrijgen waren ;) (de reden dat ik ook een 6750 heb gekocht :P)
Zelfs op dit moment zijn de E8xxx cpu's bijna niet te krijgen, bij alle webshops staan ze bloedrood als voorraad indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Azerty 14 dagen .. Hoewel ik niet weet hoe realistisch dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn E8400 was 5 tot 10 dagen. Echter na 16 dagen staat die nog steeds op "wacht op update" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 18:27:
Mijn E8400 was 5 tot 10 dagen. Echter na 16 dagen staat die nog steeds op "wacht op update" ;)
Die van mij ook... Salland? ;)

En betreffende de mensen die een keuze willen maken tussen deze 2 moederborden:

De 2 moederborden zijn vrijwel identiek, behalve qua sata/raid ondersteuning:
P35-DS3 heeft alleen RAID via de Gigabyte controller
P35-DS3R heeft RAID via Gigabyte controller en RAID via Intel controller.
De P35-DS3R heeft ook 8 sata poorten in totaal (DS3: 6 poorten totaal).

Op het internet en in het P35/P965 topic kun je lezen dat de RAID controller van Intel betere prestaties.

Dus als je van plan bent om RAID te draaien is het verstandig om de P35-DS3R (of DS3P of DS4) te nemen.

[ Voor 53% gewijzigd door silmaril8 op 18-02-2008 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Laatst online: 12:49
Zo is het idd. Boeit RAID je helemaal niet: ga gerust voor de DS3 (die heb ik zelf ook).
Wil je RAID setups gaan gebruiken, dan ga je voor de R-variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toevallig afgelopen week een DS3 besteld (demomodel, was behoorlijk goedkoop) en gisteren bij het voorbereiden van BIOSupdate erachter gekomen dat ik een DS3R gekregen had :P

Het feit dat dat niet direct opvalt geeft al aan hoeveel die dingen op lijken :z

Alleen als je firmware RAID wilt, of >6 SATA poorten echt *nodig* hebt maakt het wat uit. Beide zijn prachtborden :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danidinho
  • Laatst online: 19-07 08:24
Is de DS3P nog steeds interessanter dan die DS3R als je niet van plan bent SLI te draaien?
En ik las ook dat de DS3R geen 8-pins p4 aansluiting heeft. Waar is dit goed voor die aansluiting?

Die P is namelijk 30 euro duurder en ik denk niet dat ik die extra's t.o.v. de R nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Danidinho schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 14:44:
Is de DS3P nog steeds interessanter dan die DS3R als je niet van plan bent SLI te draaien?
En ik las ook dat de DS3R geen 8-pins p4 aansluiting heeft. Waar is dit goed voor die aansluiting?

Die P is namelijk 30 euro duurder en ik denk niet dat ik die extra's t.o.v. de R nodig heb.
Ter info: Er zit geen SLI op een DS3R/P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Bedoelde je geen crossfire?

Overigens zit op de DS3P t.o.v. DS3R naast een tweede pci-e (x4 weliswaar) wél Firewire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Danidinho schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 14:44:

Of het interessanter is hangt af van de eisen die je stelt. Gebruik je die extra features niet, dan is het niet zinnig om een duurder bordje te kopen. Overigens ga je SLI nooit kunnen draaien op een intel bord, gezien die enkel crossfire hebben.

de 4 of 8 pins connector is voor de cpu. Meestal heb je meer dan genoeg aan de 4 pins, maar wil je bijvoorbeeld flink gaan OCen, dan is een 8 pins connector zinniger (gezien je de belasting over meerdere kabels verdeelt). Maar in de praktijk maakt het weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarlonB
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik ben dus nu sinds gisteren de eigenaar van een P35-DS3R.

Heb ik het dus goed begrepen dat ik mijn raid0 beter aan de ICH9R kan hangen, dan aan de Gigabyte controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, de prestaties van de jmicron(gigabyte controller) zijn om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MarlonB schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 09:51:
Ik ben dus nu sinds gisteren de eigenaar van een P35-DS3R.

Heb ik het dus goed begrepen dat ik mijn raid0 beter aan de ICH9R kan hangen, dan aan de Gigabyte controller?
Jup, de intel controller is niet alleen sneller en verbruikt minder cpu, je kunt ook nog eens meerdere raid levels op schijven aanmaken (zo heb ik RAID5 en RAID 0 op dezelfde disks draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 10:15:
Ja, de prestaties van de jmicron(gigabyte controller) zijn om te huilen.
Is dat zo? Na mijn aanvaring met het Seagate Firmware gedoe denk ik er over om RAID-1 te gaan gebruiken op mijn DS3. Maar dat zuigt dus performance?

Zo ja, in hoeverre dan (alleen CPU, schijfacties langzamer, geheugengebruik omhoog, of combi van alledrie)?

Ben helemaal niet bekend in RAID, dus ga me hier eens in verdiepen, maar vraag me nu af of het zinnig is op mijn DS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zo erg dat je beter software raid kan draaien.
Pagina: 1