Canon EOS 10D of Pentax K110D?

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:51

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al een hele tijd van plan om mijn eerste "echte" camera te kopen, en ben al enkele weken aan het voorlezen (in forums, en bladen zoals Zoom) over digitale photographie en SLR's. Heel erg algemeen gezegd lijkt de voorkeur overal te gaan naar Canon als instap merk, Nikon als pro merk, en Pentax daar tussen in.

Omdat ik eerst wil kijken of een SLR wat voor mij is ben ik van plan om nu een relatief goedkope tweedehandse te kopen.

Ik heb een Canon EOS 10D (400 euro) en een Pentax K110D (325 euro, body only) op het oog. Als ik de twee cameras vergelijk op http://www.dpreview.com lijken er niet zo veel verschillen te zijn, behalve dat de Canon vrij "oud" is en de Pentax vrij nieuw.

Sommige verschillen:
Megapixels: 6.3 vs 6.1
Resolutie: 3072 x 2048, 2048 x 1360, 1536 x 1024 vs 3008 x 2008, 2400 x 1600, 1536 x 1024
Sensor: 22.7 x 15.1 mm vs 23.5 x 15.7 mm
IS: 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 (H) vs Auto, 200, 400, 800, 1600, 3200
LCD: 1.8" 118,000 pixels vs 2.5 " 210,000 pixels

Mijn initiele voorkeur gaat uit naar de Canon omdat daar al een lens bij zit (wel zo makkelijk!), en omdat het Canon is zijn andere lensen makkelijker te verkrijgen.

Ik heb advies nodig: welke zouden jullie kiezen - de oude 10D of de nieuwere K110D, en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 07:58

RBH

Slightly off-topic: Waarom Canon niet als pro-merk? :?

Persoonlijk zou ik gaan voor de Canon omdat daar ook al meteen een lens bij zit en het assortiment van Canon érg uitgebreid is. Voor ervaringen moet je echter niet bij mij wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

De verschillen die je noemt zijn nou niet bepaald verschillen waarop ik zou kiezen.

Kijk naar zaken als contrast, ruisprestaties, bedienbaarheid, en andere features. Kijk dan nog eens naar de set lenzen die voor beide camera's beschikbaar zijn, en maak dan je keus.

Canon heeft 7 AF-punten, de Pentax 11, de Canon heeft geen spot-metering, de Pentax wel, de Pentax is kleiner en lichter. Maar vooral is de sensor in de Pentax gewoon een orde nieuwer, en daardoor ruist ie minder, geeft ie meer contrast, en eventueel antishake.

Doordat ie nieuwer is, is de Pentax duidelijk de betere body. Je zult zelf moeten kijken of je de passende lenzenset kan krijgen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Mag ik vragen waarom je niet naar een Canon 400D of (nieuwer dan de 10D) een Nokin D50/D70 kijkt? Prijs misschien?

[ Voor 10% gewijzigd door Operations op 09-07-2007 12:25 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:43
Als je voor 2e hands gaat, waarom kijk je dan bijvoorbeeld niet naar de Canon 300D/350D of bijvoorbeeld de Nikon D50/D70. Deze zijn ook betaalbaar te krijgen.

Hoe ben je bij deze 2 camera's terechtgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51
lordsnow schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:52:
Hallo,

Ik ben al een hele tijd van plan om mijn eerste "echte" camera te kopen, en ben al enkele weken aan het voorlezen (in forums, en bladen zoals Zoom) over digitale photographie en SLR's. Heel erg algemeen gezegd lijkt de voorkeur overal te gaan naar Canon als instap merk, Nikon als pro merk, en Pentax daar tussen in.
Canon is op het moment HET grootste merk onder de professionele fotografen.
Wat niet met Canon schiet schiet met Nikon.

Modbreak:dit soort reacties lokt enkel en alleen irritaties en ongewenste tegenreacties uit. Laat dat dus gewoon achterwege
Ik heb advies nodig: welke zouden jullie kiezen - de oude 10D of de nieuwere K110D, en waarom?
Ondanks dat de 10D ongeveer uit de steentijd komt doet hij weinig onder voor de K110D. Het is een body voor Semi-pro/prosumer gebruikers met dito bediening, en het is een Canon, wat op het moment gewoon vel en veel veiliger is kwa toekomst dan de grote pentaxgeruchtenmolen.

Mijn advies: negeer beide en zoek een 300D op. Kost nog minder.

[ Voor 12% gewijzigd door YellowCube op 10-07-2007 13:07 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
@ RBH: Ik zeg niet dat Canon geen pro merk is, Canon heeft zeer zeker wel pro cameras. Maar van wat ik begrepen heb is het toch vooral Canon die met de 300D, 350D, 400D op consumenten gerichte cameras aanbied?

@Garyu: dat is dus waarom ik om advies vraag :)

@TheGeneral: yup, prijs. Ik ben op dit moment ook bezig met het samenstellen van een nieuwe PC - ik heb dus niet zoveel om te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
lordsnow schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:48:
@ RBH: Ik zeg niet dat Canon geen pro merk is, Canon heeft zeer zeker wel pro cameras. Maar van wat ik begrepen heb is het toch vooral Canon die met de 300D, 350D, 400D op consumenten gerichte cameras aanbied?
Klopt. Canon 300d,350d400d, Nikon D50 D40(x) D70(s), Pentax K100D K110D K100Dsuper zijn ALLEMAAL onderkant markt/consument gerichte modellen... Als je geen onderkant markt model wil dan is de 10D/D60/D30 je enige optie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
relonky schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:34:
Als je voor 2e hands gaat, waarom kijk je dan bijvoorbeeld niet naar de Canon 300D/350D of bijvoorbeeld de Nikon D50/D70. Deze zijn ook betaalbaar te krijgen.
Ik lees dat de 300D en 350D vrij klein zijn.
Hoe ben je bij deze 2 camera's terechtgekomen?
Kwestie van kijken wat er tweedehands aangeboden wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door lordsnow op 09-07-2007 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 13:50

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

De keuze tussen de K110D en de 10D is nogal een vreemde eigenlijk ;)
De 10D was bedoeld als semi-pro camera, de camera heeft dan ook zover ik weet een magnesium behuizing(net als de 20 en de 30 D). Ook was de camera bij de introductie gigantisch veel duurder.
De camera beschikt over meer bediening knoppen. Minder menu gestuurde werking dus.

De 10D is geen snelheidsmonster qua werking, opstarten e.d gaat gewoonweg traag.

De nieuwere K110D is juist een camera die gericht is op beginners. De camera beschikt over een stuk minder bediening knoppen, er moet meer in het menu gedoken worden voor de verschillende opties.
Ook beschikt de K110D niet over een magnesium behuizing, de K110D is opgebouwd uit een roestvrijstalen frame waar een polycarbonaat behuizing omheen zit.

De K110D is qua werking in de menu's e.d en qua opstarten sneller als de 10D. Maar de 10D heeft weer een ietwat grotere buffer en 0.2 fps snellere maximale burst.

De K110D is gewoonweg de modernere van de twee, de K110D beschikt over een nieuwere sensor over nieuwere elektronica.

Ook is de vraag natuurlijk hoeveel sluiter bewegingen heeft die 10D al achter de kiezen ? Dat gaat ook mee spelen bij een oudere camera.

Het is dus uiteindelijk kiezen tussen een verouderd semi-pro model en een nieuw starters model.
Qua specificaties ontlopen ze elkaar dus weinig, maar qua bediening zal de 10D misschien als prettiger ervaren worden.

Beide zullen mooie foto's maken ;)

Ik zou zelf persoonlijk als ik met een beperkt budget moest werken kijken naar wat modernere alternatieven. Zoals de Nikon D50/D70 of Canon 300/350D en misschien een Pentax *ist DL.

--edit---

De 10D beschikt trouwens wel over een verouderd AutoFocus systeem.
Pentax heeft in de K110D een 11 punts AutoFocus systeem ingebouwd waarbij 9 van de 11 punten cross sensors zijn.
De K110D heeft ook spotmeting welke de 10D(en de 20D) moet ontbreken

[ Voor 7% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 09-07-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Ik heb zelf pas ook dit delema gehad en de knoop doorgehakt in het voordeel van de 10D de redenen voor mij waren:

- magnesium aloy
- voelde goed in de hand
- behoorlijk goede autofocus (7-punts)
- veel (erg veel) instel mogelijkheden
- 6.3 mp is ruimschoots voldoende voor haarscherpe plaatjes
- relatief lage prijs voor wat je krijgt
- top lcd display voor de instellingen
- verschil 20D en 10D is op veel vlakken te verwaarlozen ook kwa IQ
- ruis verhouding ruim voldoende
- goed contrast en saturatie (mits goed ingesteld in kleur menu)
- nette awb, maar ook handmatig is snel, makkelijk en goed in te stellen
- menu is behoorlijk rap.
- mirror lock-up functie tbv bv macro

Een nadeel kan eventueel zijn dat de 10D NIET met de ef-s lensen werkt, dus je gebonden bent aan de 'duurdere' EF varianten, maar dat kan wel weer een voordeel zijn als je ooit overstapt op FF.

Andere nadelen vvoor zover van toepassing:

- oudere camera kwa techniek, maar kan nog makkelijk mee met de moderne lichting
- geen spot meting (voor zover je dat uberhaubt gebruikt)
- Raw alleen icm jpg niet appart
- mhhhh verders zou ik het noet weten hoor ;)

Verder is de 10D een behoorlijk goede 'budget' camera en heb nog geen centje spijt van de aanschaf.

edit:

Dat hij wat traag is tijdens het opstarten klopt wel een beetje, maar extreem valt het niet te noemen.

[ Voor 29% gewijzigd door Slaiter op 09-07-2007 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
Modbreak:reageer er dan ook niet op en dien een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif in

Nee, als je het niet te duur wilt maken is momenteel een Pentax K100D/K110D of een Nikon D40 mijnsinziens de betere keus! Een Canon 350D heeft echt kwaliteitsproblemen. Een Canon 400D is wel beter dan de 350D, maar ook fors duurder.

[ Voor 51% gewijzigd door YellowCube op 10-07-2007 13:09 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Vulcan750 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:28:
Een Canon 350D heeft echt kwaliteitsproblemen. Een Canon 400D is wel beter dan de 350D, maar ook fors duurder.
Ik neem aan dat je hier even de 300D en de 350D met elkaar verward ;)
Want de 350D is in principe geen slechte camera(sensor vrijwel gelijk qua prestaties aan die van de 30D).
De 300D heeft de zelfde sensor als de 10D, of nouja bijna ;) de sensor is een doorontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Jongens, jongens geen ruzie maken onder het vechten oke? ;)

Kijk wat voor camera je neemt maakt inweze niet uit. De hoofdtaak van een camera is foto's maken en het liefst van een goede kwaliteit. De techniek gaat steeds verder en natuurlijk is een camera van 4 jaar oud technisch niet gelijk aan een camera van nu ( wat absoluut niet zegt dat e oudere slecht zou zijn), maar foto's maken ze allemaal en de fotograaf is in alles het belangrijkste niet zijn gear..

[ Voor 6% gewijzigd door Slaiter op 09-07-2007 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

lordsnow schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:03:
[...]

Ik lees dat de 300D en 350D vrij klein zijn.
De 350D is idd vrij klein. De 300D niet zozeer. Maar of je daar 'last' van hebt (ik niet namelijk) is alleen te beoordelen door even naar een winkel te gaan en een 350D of 400D (zelfde form-factor) vast te houden.

Overigens zou ik ook voor de 10D gaan, alleen al vanwege de EF-mount. Maar de 10D is pre-EF-S dus je zou er niet op een gegeven moment een 10-22 o.i.d bij kunnen kopen. Een 350D is dus een betere optie, of een 20D als je die tegen een goede prijs kunt vinden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:reageer er dan ook niet op en dien een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif in

[ Voor 85% gewijzigd door YellowCube op 10-07-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ronald hoewel ik ook vaak genoeg een uiteenzetting heb neergezet waarom het veelal beter is om geen pentax te nemen ben ik het hier gewoon niet met je eens.
Je bent aan het flamen. Een rustigere manier is ook te vinden om te zeggen wat je wilt zeggen. Je bent een prima kerel die ondertussen wat te makkelijk gaan bashen op pentax, want hoewel ik het met je eens ben dat een 10D een prima body, legt hij het qua sensor gewoon af tegen nieuwe camera's en het is niet die pro body degelijkheid die een beginner in zijn body zoekt. Kijkende naar de TS zal hij minder aan een 10D hebben dan aan een nieuwe body a 350D, D40, K110D. Welliswaar minder doorgroei mogelijkheden, maar dat is aan de TS om te beslissen of hij dat belangrijk vind.

[ Voor 29% gewijzigd door YellowCube op 10-07-2007 13:10 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:33
Vulcan750 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:28:
[...]

Nee, als je het niet te duur wilt maken is momenteel een Pentax K100D/K110D of een Nikon D40 mijnsinziens de betere keus! Een Canon 350D heeft echt kwaliteitsproblemen. Een Canon 400D is wel beter dan de 350D, maar ook fors duurder.

En die 10D is inderdaad oud en naar mijn gevoel presteert hij ook minder dan de meeste recente Pentax-budget camera's, maar als de TS een doorgroeier is dan is Canon het betere merk. Ik zou persoonlijk voor een tweedehands 20D of nieuwe 350D gaan, maar dat is mijn mening.

[ Voor 43% gewijzigd door YellowCube op 10-07-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardHenninger schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:09:
[...]

*snip*

En die 10D is inderdaad oud en naar mijn gevoel presteert hij ook minder dan de meeste recente Pentax-budget camera's, maar als de TS een doorgroeier is dan is Canon het betere merk. Ik zou persoonlijk voor een tweedehands 20D of nieuwe 350D gaan, maar dat is mijn mening.
Jij bent net zo'n Canon fetisjist dus wat dat betreft komen we niet veel verder ;( :+

nofi

[ Voor 32% gewijzigd door YellowCube op 10-07-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm

Pro gear does not make a pro photographer, aka er bestaat geen pro merk.

De hele thread is gehi-jacked door een pentax vs canon discussie omdat mensen zich aangevallen voelen. Als mensen nou gewoon die man een nuttig advies geven zonder over te gaan in gezever:

Voordelen 10D:
bodykwaliteit, veel controleopties, zoeker, veel lenzen beschikbaar

Voordelen K110D:
moderne sensor met weinig ruis, 'simpelere' controle, lenzenbeschikbaarheid is minder dan die van canon, desalniettemin nog steeds verkrijgbaar als je je best ervoor doet
niet tweedehands maar nieuw, dus garantie

Persoonlijk zou ik het een lastige keuze vinden, zeker als de prijs overeenkomt. De garantie die je bij de K110D wel hebt zou ik denk ik belangrijker vinden dan die stevige body, tenzij je van plan bent in de amazonegebieden foto's te gaan maken bij wijze van spreken.

Welke lens krijg je bij die 10D? als het een kitlens is dan zou ik dat een non-issue vinden, want ook voor Pentax heb je voor een paar tientjes de kitlens (en dat ding is goed voorradig bij zelfs veel webwinkels)... Echter, als het een goede kwaliteitslens is (L-series oid) kun je misschien toch nu beter de 10D kopen en later een duurdere body als blijkt dat dat nodig is.

Weet niet wat je voor die k110d moet betalen waar je had gekeken, maar anders is hier nog een goedkope optie (+tasje en kitlens):
http://www.fotokoch.de/fotowelt/21000.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:27:

Voordelen 10D:
bodykwaliteit, veel controleopties, zoeker, veel lenzen beschikbaar
De zoeker mag uit je voordelen gehaald worden...
De zoeker van de 20 en 30D zijn geen haar beter als die van de K110D en ik verwacht dan ook niet dat die van de 10D dat wél zal zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Priyantha Bleeker schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:37:
[...]

De zoeker van de 20 en 30D zijn geen haar beter als die van de K110D en ik verwacht dan ook niet dat die van de 10D dat wél zal zijn ;)
nope, die is veel kleiner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Priyantha Bleeker schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:06:
De 10D beschikt trouwens wel over een verouderd AutoFocus systeem.
Pentax heeft in de K110D een 11 punts AutoFocus systeem ingebouwd waarbij 9 van de 11 punten cross sensors zijn.
De K110D heeft ook spotmeting welke de 10D(en de 20D) moet ontbreken
Nu zegt het aantal en of het cross sensors zijn niet echt veel over de snelheid van de AF. Een canon lens met (ring) USM wint het met gemak van welke body aangedreven lens dan ook op een pentax K110D. De gevoeligheid en het bereik van de sensoren is ook belangrijk. M'n minolta 5D heeft maar 1 cross sensor maar die is ook nog aardig rap en doet het ook nog heel behoorlijk als er wat minder licht is.

De canon 10D heeft wel partial metering of wel een dikke spot in plaats van een stipje. Is iets minder nauwkeurig dat wel.

De Canon 10D is een enorm degelijke body
De 350D is een stuk nieuwer, heeft een erg goede sensor aan boord, is een stuk sneller en slikt ook EF-S objectieven.

Nikon D50 erg goede sensor aanboord, heeft body aangedergen AF in tegenstelling tot de D40 voor de rest is het eigenlijk ook wel een pima body.

Het lastige bij pentax is en blijft: ik wil een lichtsterke merk eigen tele en ik wil die vandaag (dit is natuurlijk wel een extreme situatie maar ook niet merk eigen en niet lichtsterk wordt lastig zonder half nederland door te reizen).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ah, oeps. Verkeerde aanname van mij dat bij een degelijke body ook een degelijke zoeker hoort... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Ik geloof dat het verschil in zoeker te verwaarlozen is idd.

Canon 30D
• Eye-level pentaprism
• 95% frame coverage
• Magnification: 0.9x (-1 diopter with 50 mm lens at infinity)

• 22.5 x 15.0 mm CMOS sensor
22,5x0,95x0,9 = 19,24mm
15,0x0,95x0,9 = 12,83mm

Canon 10D
• Eye-level pentaprism
• 95% frame coverage
• Magnification: 0.88x (-1 diopter with 50 mm lens at infinity)

• 22.7 x 15.1 mm CMOS sensor
22,7x0,95x0,88 = 18,98mm
15,1x0,95x0,88 = 12,62mm

Pentax K110D
• Penta-mirror type
• 96% frame coverage
• Magnification approx. x0.85

• 23.5 x 15.7 mm CCD sensor
23,5x0,96x0,85 = 19,18mm
15,7x0,96x0,85 = 12,81mm

[ Voor 25% gewijzigd door martijn_tje op 09-07-2007 15:28 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

martijn_tje en wat toon je hier aan ?
Als ik het zo zie toon je hier aan dat de beide zoekers ongeveer gelijk zijn qua grootte...de 30D body kost 839(pricewatch) en de K110D body kost 318(pricewatch).
Dat houd dus in dat de 30D gewoonweg een zoeker heeft die vrijwel even groot is als een camera welke 2.64 keer zo goedkoop is(de K110D).
Toch wel apart ;)
Owja en de coverage is dus iets groter van de K110D, de grootte's zijn vrijwel gelijk :)

Dankje voor de onderbouwing meteen ;)

Toch ben ik nog wel benieuwd wat jij er precies mee bedoeld zo, zonder enig commentaar erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Waarom ik he dus neerzet is om onduidelijkheden te voorkomen. Dit zijn toch al zulke gevaarlijke topics zoals Ronald graag nog even bewijst. Wat mij betreft hangt de keuze voor wel of geen pentax maar van 1 ding af. Is de kans groot dat je er veel glas e.d. bij wil. De body's van pentax zijn op zich prima (grip zou iets groter mogen bij de K100D en K110D, maar dat is vrij persoonlijk). Waar canon en nikon simpel weg in uitblinken is het enorme platform dat ze hebben opgebouwd. Dat is gewoon waar Sony, Pentax en Olympus nog (veel) meer tijd voor nodig hebben.

Ruis prestaties e.d. vind ik niet erg interessant, in mijn ogen presteerd vrijwel iedere moderne DSLR daar erg goed (olympus helaas iets minder, maar die hebben wel erg mooie lenzen ondanks hun kleine lineup).
En met 2 post en meteen ook 2 tegenstrijdige antwoorden kan je niet zeggen dat het er duidelijker op wordt. En ik was zelf eigenlijk ook wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

martijn_tje schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:48:
En met 2 post en meteen ook 2 tegenstrijdige antwoorden kan je niet zeggen dat het er duidelijker op wordt. En ik was zelf eigenlijk ook wel benieuwd.
Met het antwoord van Gerard bedoelde Gerard volgens mij dat de zoeker van de 10D kleiner is als die van de 20D/30D. En dus zeker kleiner als die van de K110D.

Maar wat was jou conclusie uit jou vergelijking dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
een pentamirror-ontwerp is een stuk donkerder dan een pentaprism ontwerp. (en lichter van gewicht, kleiner en goedkoper te produceren vandaar o.a. het verschil in grootte en prijs van de cameras)

Dus dan is de zoeker wel even groot (is handig), maar bij een pentamirror-ontwerp valt er gewoon minder licht op je oog (en dat is minder handig in situaties met wat minder licht).
Niet alleen bij handmatig scherpstellen, maar ook als je nauwkeurig wil zien waar je autofocus op scherpstelt.
De 350d/xxxd enz. werken geloof ik ook met een pentamirror.

Uiteindelijk zijn het allemaal kleinigheidjes, maar als een van die dingen belangrijk voor je is dan is 't misschien wel wat om rekening mee te houden :)

edit: ik zou (als ik echt alleen tussen deze 2 modellen mocht kiezen) denk ik voor de pentax gaan.
Met een 10d is niks mis, maar de ander biedt je wat meer waar voor je geld. Anderzijds ben ik niet zo kapot van (de compleetheid van) het pentax systeem.

[ Voor 65% gewijzigd door abrakadaver op 09-07-2007 16:00 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

abrakadaver schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:53:
een pentamirror is een stuk donkerder dan een pentaprism. (en lichter van gewicht, kleiner en goedkoper te produceren vandaar o.a. het verschil in grootte en prijs van de cameras)
Uhu klopt :) Over het algemeen is een penta-mirror donkerder ja.
Gelukkig is de penta-mirror zoeker van de K110D daar een positieve uitzondering op :)
De zoeker is relatief groot en helder(kleiner en donkerder als die van de K10D maar dat is niet zo moeilijk ;)) in vergelijking met veel andere camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Priyantha Bleeker schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:50:
Maar wat was jou conclusie uit jou vergelijking dan ?
martijn_tje schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:21:
Ik geloof dat het verschil in zoeker te verwaarlozen is idd.
abrakadaver schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:53:
een pentamirror is een stuk donkerder dan een pentaprism. (en lichter van gewicht, kleiner en goedkoper te produceren vandaar o.a. het verschil in grootte en prijs van de cameras)

De 300d/350d enz. werken geloof ik ook met een pentamirror.
Elke instapper heeft een pentamirror. Een pentamirror heeft meer glas/lucht overgangen en is daardoor (iets) donkerder. het versichil in prijs zit em denk ik meer in het gebruik van plastic vs magnesium, degenlijkheid van de sluiter en spiegel, grootte van buffers, snelheid enz.
Priyantha Bleeker schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:57:
Uhu klopt :) Over het algemeen is een penta-mirror donkerder ja.
Gelukkig is de penta-mirror zoeker van de K110D daar een positieve uitzondering op :)
De zoeker is relatief groot en helder(kleiner en donkerder als die van de K10D maar dat is niet zo moeilijk ;)) in vergelijking met veel andere camera's.
Nog steeds is ie wel donkerder, natuurwetten kunnen niet gebroken worden. Sowieso is het verschil niet groot, of ik nou door een Minolta 5D (gewone penta mirror), 7D (pentaprisma) of een Pentax K110D (petamirror met 26 reclame achtervoegsels) kijk.

[ Voor 25% gewijzigd door martijn_tje op 09-07-2007 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03

Barrycade

Through the...

Het gaat al eigenlijk fout in de TS, de TS-er vraagt namelijk welke 2e hands camera hij moet kiezen met een beperkt budget en brengt een 2e hands en een nieuwe body ter sprake :? .
Omdat ik eerst wil kijken of een SLR wat voor mij is ben ik van plan om nu een relatief goedkope tweedehandse te kopen.
Dan kan je imho voor 2 varianten kiezen:
1. Je koopt de goedkoopste body + lens die je kan vinden los van merk en mogelijke lenzen.
2. Je koopt een wat duurdere body (D70/D50/350D) die wat meer uitzicht biedt als je toch besluit dat het wel wat voor je is of juist niets voor je is en je de spullen weer kwijt moet op de 2e hands markt.

1e variant is op het eerste gezicht goedkoper, maar 2e variant biedt wat meer uitzicht op de langere termijn. Een D50/D70s/350D is makkelijk te slijten (hé hoe zou dat nu komen ;)) én bied een grote keus aan budget lenzen omdat de vijver groter is waarin je vist.

Die 10D zou ik toch links laten liggen, dit wegens het genoemde EF "probleem". Pentax omdat je vast gaat lopen ingeval het wel/niets voor je blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Een 2e hands D50 / D70 / 350D hoeft ook niet zo gek veel te kosten, voor 400 euro moet je er volgens mij best eentje kunnen scoren op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
GerardHenninger schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:09:
[...]

*snip*

Modbreak:klaar...zie ook een eerdere mod

[ Voor 63% gewijzigd door YellowCube op 10-07-2007 13:15 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

littlejoannes schreef op maandag 09 juli 2007 @ 16:05:
Het gaat al eigenlijk fout in de TS, de TS-er vraagt namelijk welke 2e hands camera hij moet kiezen met een beperkt budget en brengt een 2e hands en een nieuwe body ter sprake :? .

[...]

Dan kan je imho voor 2 varianten kiezen:
1. Je koopt de goedkoopste body + lens die je kan vinden los van merk en mogelijke lenzen.
2. Je koopt een wat duurdere body (D70/D50/350D) die wat meer uitzicht biedt als je toch besluit dat het wel wat voor je is of juist niets voor je is en je de spullen weer kwijt moet op de 2e hands markt.

1e variant is op het eerste gezicht goedkoper, maar 2e variant biedt wat meer uitzicht op de langere termijn. Een D50/D70s/350D is makkelijk te slijten (hé hoe zou dat nu komen ;)) én bied een grote keus aan budget lenzen omdat de vijver groter is waarin je vist.

Die 10D zou ik toch links laten liggen, dit wegens het genoemde EF "probleem". Pentax omdat je vast gaat lopen ingeval het wel/niets voor je blijkt te zijn.
En waar is het niet ondersteunen van EF-s een probleem?? behalve dan dat je niet de 'goedkopere' ef-s tegenhangers kunt kopen?

Dat zal ik wel eens willen weten, want imo is EF glas net zo goed, dan niet beter

OT:
Zoals meer mensen alzeggen verbreed je zicht en kijk ook eens naar andere alternatieven, zoals idd Nikon, Sony en/of Olympus, want in elke klasse en bij elk merk zit wel iets wat je kan gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Slaiter op 09-07-2007 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Slaiter schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:50:
En waar is het niet ondersteunen van EF-s een probleem?? behalve dan dat je niet de 'goedkopere' ef-s tegenhangers kunt kopen?

Dat zal ik wel eens willen weten, want imo is EF glas net zo goed, dan niet beter
Een 10-22 is ook EF-S 17-55 , een 17-85 is ook EF-S, een 60mm macro ook. Dit zijn allemaal geen budget lenzen maar best heel serieuze stukjes glas.
  • En het geval van de uwa is de enige uwa die wel op een canon 10D past de sigma 12-14, maar die is groter, trager, minder scherp, minder wijd en veel flare gevoeliger als canon's eigen 10-22.
  • Voor de 17-55 zijn ook geen 3th party vervangers die wel op EF passen. Of je moet naar de 17-35f/2.8 L toe die matig scherp, groot zwaar en duur is.
  • De 17-85 idem ook geen 3th party alternatieven
Het is dus vooral aan de korte kant dat het niet hebben van EF-S ondersteuning vervelend is.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 09-07-2007 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
martijn_tje schreef op maandag 09 juli 2007 @ 19:03:
[...]

Een 10-22 is ook EF-S 17-55 , een 17-85 is ook EF-S, een 60mm macro ook. Dit zijn allemaal geen budget lenzen maar best heel serieuze stukjes glas.

En het geval van de uwa is de enige uwa die wel op een canon 10D past de sigma 12-14, maar die is groter, trager, minder scherp, minder wijd en veel flare gevoeliger als canon's eigen 10-22.
Tokina 12-24 past prima
Sigma 10-20 past prima

Beetje prijzig spul alleen als je naar 2e hands kijkt om het budget...
Voor de 17-55 zijn ook geen 3th party vervangers die wel op EF passen. Of je moet naar de 17-35f/2.8 L toe die matig scherp, groot zwaar en duur is.
Geloof dat de 17-55 IS ook weer beetje prijzig is in verband met de budgetering.

Tamron 17-50/2.8
Sigma 18-50/2.8 Macro
Sigma 17-70/2.8-4.5 Macro
De 17-85 idem ook geen 3th party alternatieven

Het is dus vooral aan de korte kant dat het niet hebben van EF-S ondersteuning vervelend is.
Niet met IS, wel in het bereik.

de 17-85 is overigens te modden naar EF mount dmv een 24-85 USM achterkant en veilig te gebruiken met volledige functionaliteit op de 10D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

martijn_tje schreef op maandag 09 juli 2007 @ 19:03:
[...]

• En het geval van de uwa is de enige uwa die wel op een canon 10D past de sigma 12-14, maar die is groter, trager, minder scherp, minder wijd en veel flare gevoeliger als canon's eigen 10-22.
  • Voor de 17-55 zijn ook geen 3th party vervangers die wel op EF passen. Of je moet naar de 17-35f/2.8 L toe die matig scherp, groot zwaar en duur is.
  • De 17-85 idem ook geen 3th party alternatieven
Ik zeg nergens dat EF-s budget glas is alleen dat het 'goedkoper' is ( let wel op de ' ' oke ;) )
Hoeveel Uwa's wil je hebben voor de 10D?? of lensen in het bereik 17-50?? of macro of of...

Kijk maakt allemaal niet uit, maar in het bereik wat jij aanduid als zijnde bijna exlusief voor EF-s zijn meer als voldoende lensen beschikbaar voor de 10D. Danwel van canon zelf, danwel van een derde partij als Tokina, Sigma of Tamron, die echt niets onderdoen aan canon. Oke ze zullen misschien in een aantal gevallen IS missen, maar ik zou niet weten waarvoor ik IS nodig zou hebben in het bereik tussen de 10 en de 100mm. Boven de 100mm is het idd wel eens handig ja, maar echt geen issue imo en is de functionaliteit icm de scherpte en contrast van de lens mij veel meer waard...

Allemaal dus leuk en aardig, maar Ronald geeft al een paar voorbeelden en die kan ik nog wel met tig lenzen gaan aanvullen, maar je snapt het punt wel intussen denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Slaiter op 09-07-2007 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij hebben we hier een aantal centrale objectieven topics voor ;)

Laten we even aan de TS vragen wat hij precies wil gaan doen met de camera, wat zijn toekomstplannen (mbt fotografie) zijn en wat zijn budget is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Modbreak:ook klaar

[ Voor 99% gewijzigd door YellowCube op 10-07-2007 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Neem die tips van Gerard maar goed ten harte. Want geloof me, zo werkt het. Begin je met een SLR, wordt het echt een serieuze hobby, dan ga je zeker meer lenzen kopen. En dan wil een ruim aanbod, met veel keus, voor elk budget.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Slaiter schreef op maandag 09 juli 2007 @ 20:18:
Danwel van canon zelf, danwel van een derde partij als Tokina, Sigma of Tamron, die echt niets onderdoen aan canon.

Allemaal dus leuk en aardig, maar Ronald geeft al een paar voorbeelden en die kan ik nog wel met tig lenzen gaan aanvullen, maar je snapt het punt wel intussen denk ik.
De enige die in de buurt komt van de 17-40 op FF is de 10-22 (nee, een Toki of een Sigma redt dat niet ;) ). De 60 is zo ongelofelijk retestrak voor 300 euro....die zou ik ook missen om heel eerlijk te zijn. EF-S heeft gewoon een bestaansrecht met het huidige glas en ik zou ze niet zomaar afschrijven.

Modbreak:en einde van de merkenoorlog
ajhaverkamp schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 08:48:
Neem die tips van Gerard maar goed ten harte. Want geloof me, zo werkt het. Begin je met een SLR, wordt het echt een serieuze hobby, dan ga je zeker meer lenzen kopen. En dan wil een ruim aanbod, met veel keus, voor elk budget.
Jup: 2,5 jaar geleden heb ik een 300D gekocht en toen keek ik naar een 24-85/3.5-4.5: 300 euro. Are you out of your mind?! Inmiddels heb ik een behoorlijke glasbak + accessoires terwijl ik dat nóóit had kunnen bedenken. Want zeg nou zelf, als je al achterover slaat van 300 euro voor één lens, dan bedenk jij niet dat je 2 jaar later voor 5K aan glas hebt. ;)

[ Voor 58% gewijzigd door YellowCube op 10-07-2007 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:51

YellowCube

Wait...what?

Zo...ik heb bij deze een zooitje berichten aangepast. Sorry als ik iemand daarmee tegen de schenen schop, maar ik word een beetje achterlijk van de merkenoorlog en hoe mensen elkaar in de haren vliegen. Geef gewoon op *normaal* onderbouwde wijze advies aan TS.
Ga niet lopen flamen op een bepaalde merk en mocht dat toch voorkomen dien dan lekker een TR in. Op deze manier is het reactie op reactie op reactie en is het topic in no time om zeep geholpen.

Dank U voor Uw aandacht.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1