Jullie verhalen over durency mbt overclocken.

Pagina: 1
Acties:

• Donster
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
Nu kun je op veel fora's informatie vinden over overclocken, en hoever mensen dan wel niet iets hebben overgeklocked..
Wat ik echter mis is een verhaal over 'hoelang' ze hun overgeclockte processor / videokaart nu hebben.

Zodra je gaat overclocken dan verminder je in principe je levensduur van je processor / videokaart.. Ben dus heel benieuwt hoe lang jullie overgeclockte pc's nu al goed/ stabiel lopen <-- !! ??

Persoonlijk:
Ik krijg binnenkort een nieuwe pc met E6600 proc en een Geforce 8800 GTS , ik zit er over te denken om deze beide over te clocken ... Natuurlijk geen noodzaak , maar ik g*il op stats :D

Mijn doel is om de E6600 van 2,4 naar 3,6 te clocken onder max ' 60 ' temperatuur , ( de maximaal haalbaarheid afhankelijk van hardware/koeling zal overigens ong op de 4,2 liggen .. maar zo ver ga ik niet)
Hoever ik de videokaart ' wil ' pushen weet ik nog niet..

Ben dus absoluut benieuwt naar overclock ervaringen T.O.V levensduur..!

Edit: Wil nog even vermelden onder ' persoonlijk ' dat het moederbord van mij de Gigabyte: GA-P35-DS4 word .. Lijkt me een erg goed bordje namelijk :D

[ Voor 7% gewijzigd door Donster op 09-07-2007 11:27 ]

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:51

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik denk dat je over de levenduur van een overgeclockte E6600 nog weinig kan zeggen, ze zijn nog niet eens zo lang op de markt.
Zelf heb ik nog steeds een duron 600 draaien als downloadbak. Toen die nog nieuw was deed hij met gemak 950 MHz (met de bekende potloodstreepjes). Na ongeveer 2 jaar weigerde hij plotseling dienst. Ik heb de potloodstreepjes enkele malen opnieuw gedaan, maar ben nooit meer hoger gekomen dan 850 MHz. Tot een paar maanden geleden: het beestje wil niet meer verder dan 700 MHz.

Hier staat tekst

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Bij mij is er nog nooit iets dood gegaan door overclocken.

Pentium 1 200MMX: Draait al 5 jaar lang op 225 MHz.
Pentium 4b 2400: Draait al 2 jaar op iets van 2650 MHz.
Athlon XP 2000+ Tbred: Heeft 4 jaar lang op 1833 MHz gelopen en is inmiddels verkocht.
Athlon XP 3000+ Barton: Loopt nu al 2 jaar op bijna 2700 MHz en staat bij m'n ouders als internet bak.
Intel Core 2 Duo E6600: Loopt bij een vriend van me al sinds hij 'm vorig jaar in augustus heeft gekocht op 3 GHz.
Intel Celeron D 360: Draait nu zo'n 5 maanden op 4200 MHz.

Allemaal rockstable en er is nog niks kapot gegaan. :p Nu zegt dat opzich nog weinig over de levensduur, maar ik denk dat je je PC sowieso wel na 5 jaar vervangt?

[ Voor 8% gewijzigd door Rhannie op 09-07-2007 10:58 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Donster
  • Laatst online: 03-12-2025
Paddixx schreef op maandag 09 juli 2007 @ 10:57:
Intel Core 2 Duo E6600: Loopt bij een vriend van me al sinds hij 'm vorig jaar in augustus heeft gekocht op 3 GHz.
Rond de 2.8 / 3Ghz heeft het denk ik ook vrijwel niks geen effect op de levensduur .. maar vraag me af als je de 3,4 ghz voorbij gaat, wat het dan word :D ( Dan heb ik het nog niet over de 4ghz of meer!)

• Jeroen797
  • Laatst online: 31-01 13:22
Hiero heb ik een AMD Athlon 64 3800+ X2 in me gamebakkie die op 2500 Mhz loopt (stock 2000 Mhz), loopt nu al een jaar zo en nog geen problemen gehad.

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat bij het maximum dat je haalt op lucht, de reductie in levensduur niets uit zal maken, omdat tegen de tijd dat het stuk gaat (uiteindelijk zal het natuurlijk sowiezo stuk gaan, overgeklokt of niet), het allang 'onbruikbaar' is.

Zelf een 9800SE @ Pro softmod + OC naar 420MHz op lucht gehad voor 3.5-4 jaar lang (doet het nog steeds maar die pc word niet gebruikt momenteel) en nu mijn e6420 op 3.2GHz maar dat is pas 2/3 maanden :)

[ Voor 44% gewijzigd door geez op 09-07-2007 11:38 ]

• Forced
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-04-2025
echte levensduur van een OC valt niet echt uit te leggen..
een systeem draait waarschijnlijk zo'n 5 jaar en dan gaat het de deur uit.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zelfs met een dikke OC zal de CPU of GPU langer mee gaan dan dat je em gaat gebruiken. Of je moet echt extreem overklokken met hoge voltage's.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
c2d 6300 @ 3.0 ghz voor 1 jaar nu. werkt perfect.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Mooi topic :)

Mijn oudere systeem (A64 / 3000+ @ 2.5GHz) begon steeds meer kuren te vertonen. Liep soms vast om onverklaarbare redenen, zodra je een USB apparaat erop aansluitte dan hoorde je gewoon de USB-controller op het moederbord 'suizen'. Kwam gewoon puur door dikke OC. Dat is een lange tijd goedgegaan, maar op ten duur merk je echt wel dat je hardware ervan naar de klote gaat als je een lange tijd extreem out of spec draait.

Verwijderd

barton 2500 1.8 ghz al 4 jaar op 2.2 ghz met iets verhoogde vcore, geen centje pijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoals gezegd, de technische levensduur van onderdelen is vaak een stuk langer dan de economische levensduur of gebruiksduur van een onderdeel. Daarom zullen er weinig tweakers zijn die een onderdeel zijn verloren door een succesvolle overclock.
Bij OCen gaat het vaak fout tijdens het OCen zelf (zo heb ik wel eens een procje gesloopt), maar als het eenmaal draait dan blijft het prima draaien.

Zo draait mijn C2D nog steeds op 3GHz, ipv 1800MHz (E4300) en heb dat ding nu al een maand of 4. Maar of ik daardoor kan zeggen dat de levensduur verkort is, geen idee.

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Mijn ervaring is toch wel dat videokaarten toch wel erg vaak binnen 2 jaar overlijden als je ze opgefokt laat lopen. Maargoed, het is een ervaringskwestie en het zijn geen onderzoeksresultaten. Het kan pech zijn, en het kan ook zijn dat ze ook kapot waren gegaan zonder OC.

Qua CPU's zit het wel goed denk ik. Heb eigenlijk nog nooit een CPU zien overlijden (en heb er al heel wat de revue zien passeren).

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als het al invloed heeft, dan vooral op andere componenten dan de proc of gpu zelf. Bijvoorbeeld electrolytische condensatoren slijten veel harder bij hogere temperaturen. Als die door het overclocken veel heter worden, zullen ze eerder stuk gaan. Dit kan je al binnen 5 jaar merken als ze niet al te ruim gedimensioneerd zijn.

In de praktijk heb ik daar nog nooit wat van gemerkt. Ja, er was een periode met veel bolle elco's, maar dat lag vooral aan een fabricagefout.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Tmmbomb
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb mijn 6800LE lange tijd flink overgeclockt gehad met een onorthodoxe voltmod. Dit ging maanden goed totdat het kuren kreeg en op een gegeven moment niet eens meer wist dat het een geforce was..

Maar ik clock alles over waar ik mijn handen op kan krijgen en heb verder nooit problemen of kuren op langere termijn gehad.

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-01 18:20

Proximus

100% OC

Aangezien ik alles verkoop na ongeveer een jaar of minder zal het bij mij altijd goed werken. Ik heb een tijd lang een 3000+ onder een phase change gehad voor 24/7 usage. Die draait nu lekker bij de overbuurjongens op 9x250MHz (wat dus nog steeds overclocked is). Op stock voltage en nooit geen klagende buurjongens.

Zelfde geld voor mijn Barton 2800XP+ die draait ook nog prima, evenals de 2000+ en Duron 600MHz.

Overigens heb ik bij de 3000+ wel hoogtij dagen gehad, nadat ik hem veel te veel voltage had gegeven deed die een paar dagen moeilijk.

Ryzen 9900X3D - B650 Gaming - 32GB DDR5 - R9060XT

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mijn ervaring is dat CPU's best wel wat kunnen hebben maar dat GPU's toch wel een stuk gevoeliger zijn. Hetzelfde geldt voor geheugen. Mijn CPU loopt @ 3.2Ghz (E6300 stock @1.8) en dat is geen enkel probleem. Laatste clockte ik mijn GPU 50 mhz hoger en het geheugen 100 mhz maar na een half uur werden beide schermen zwart :X Gelukkig deed ie het weer goed na een reset maar zo is mijn 6600GT wel overleden destijds.

• battler
  • Laatst online: 30-06-2025
@ hierboven. Zelfde OC, draait al een jaar perfect :)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Pagina: 1