Toon posts:

Probleem: Gekleurde strepen over het scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat ik het topic hier op de juiste plaats heb gepost.

Maar ik zit dus met het volgende probleem, een paar dagen geleden verschenen er verticale gekleurde strepen op het scherm, soms knipperen en flikkeren ze, en bij het opstarten zie ik allemaal gekleurde vierkantjes.

Ik heb deze computer al 3,5 jaar, en nooit dit probleem gehad, ook heb ook nooit iets aan de hardware veranderd.

Ik heb als eerste een ander beeldscherm aangesloten, maar kreeg hetzelfde probleem, dus het zal niet aan het beeldscherm liggen.

Vervolgens heb ik mijn grafische kaart (128 DDR Ati Radeon 9800) uitgeschakeld, maar het probleem was er nog steeds, dus ook daar zal het waarscheinlijk niet aan liggen.

Nu dacht ik dat er misschien een probleem met mijn VGA is, weten jullie misschien ofdat zo is, of wat het probleem anders kan zijn, en hoe los ik het op?

Bij voorbaat dank,

P.s. als ik bij apparaatbeheer kijk, zie ik nergens conflicterende hardware, ook vind ik niets waar VGA instaat, heb er niet zoveel verstand van, dus misschien zie ik iets over het hoofd.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:30

_Apache_

For life.

Al is geprobeerd om stekkers even schoon te maken, wellicht maakt er iets slecht contact?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle stekkers al los gehad, de ventilatoren van de computer schoongemaakt, mijn grafische kaart eruit gehaald, en opnieuw geplaatst. Dus denk niet dat het daaraan ligt.

Iig bedankt voor je snelle reactie :)

P.s., toen ik zojuist mijn computer opstarte, begon het pas na 10 minuten, de ene keer is ook het veel erger als de andere keer, op dit moment zit ik er gewoon achter, en knipperen ze af en toe, maar soms kan ik niks meer lezen doordat ze over het hele beeld lopen en knipperen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 09:48 ]

• Acid__Burn
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-12 08:36
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 09:42:
P.s. als ik bij apparaatbeheer kijk, zie ik nergens conflicterende hardware, ook vind ik niets waar VGA instaat, heb er niet zoveel verstand van, dus misschien zie ik iets over het hoofd.
Kijk in apparaatbeheer eens bij "Beeldschermadapters". Daar staat je grafische kaart waarschijnlijk.

En kijk eens of de VGA netjes blijft zitten in de socket. Heb wel vaker gezien dat VGA kaarten weer uit de socket "springen".

Misschien ook makkelijk dat we weten welke grafische kaart het is? En heb je al gezocht op de fora van de fabrikant? Daar staan meestal zulke problemen wel beschreven met een eventuele oplossing (mocht die bekend zijn natuurlijk).

• _Apache_

_Apache_

For life.

Graag gedaan ;)

Wat ik vermoed, is dat je videokaart aan het overlijden is..

• Acid__Burn
@_Apache_:
Dat vermoeden heb ik ook. Maar wil graag weten wat voor kaart we het over hebben. Als de kaart inderdaad 3,5 jaar oud is, kan het zijn dat er problemen bekend zijn.

Maar ben het met je eens: de kans dat de kaart overleden is, is zeer groot ;)

Verwijderd

Topicstarter
Grafische kaart had ik al in mijn starttopic staan (128 DDR Ati Radeon 9800), en als ik die uitschakel blijft het probleem bestaan, dus dan kan het toch niet aan de kaart liggen?

Ik heb geen losse VGA kaart in mijn computer zitten, ik dacht dat die geintegreerd zat op het moederbord, kan dat helemaal mis hebben, heb er weinig verstand van.

Maar ik zal inderdaad eens op de site van de fabrikant kijken.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Acid__Burn schreef op maandag 09 juli 2007 @ 09:55:
@_Apache_:
Dat vermoeden heb ik ook. Maar wil graag weten wat voor kaart we het over hebben. Als de kaart inderdaad 3,5 jaar oud is, kan het zijn dat er problemen bekend zijn.

Maar ben het met je eens: de kans dat de kaart overleden is, is zeer groot ;)
zie startpost..
offtopic:
Tragisch geval, hoop dat onze patient snel gered kan worden..

• _Apache_

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 09:55:
Grafische kaart had ik al in mijn starttopic staan (128 DDR Ati Radeon 9800), en als ik die uitschakel blijft het probleem bestaan, dus dan kan het toch niet aan de kaart liggen?

Ik heb geen losse VGA kaart in mijn computer zitten, ik dacht dat die geintegreerd zat op het moederbord, kan dat helemaal mis hebben, heb er weinig verstand van.

Maar ik zal inderdaad eens op de site van de fabrikant kijken.
Je kan vrij makkelijk zien of je on-board ( via moederbord ) videokaart hebt.. als je naar je videokaart kijkt zie je de uitgang ( waar je stekker insteekt ), wanneer je zo een zelfde uitgang nog een keer achter op je pc kan vinden heb je on-board video..

Verwijderd

Topicstarter
Ok, zover had ik nog niet nagedacht :P!

Er zit geen andere uitgang op mijn computer, betekend dat dan dat er op mijn videokaart VGA zit? Want als ik mijn kaart uitschakel, heb ik nog steeds kleur, alleen de resolutie kan niet hoger als 1024.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 10:07 ]

• _Apache_

_Apache_

For life.

Wanneer je je beeldscherm aansluit op on-board zal je minder goed spellen kunnen spelen, omdat je videokaart gewoon sterker is.. Maar het is meer dan niets, laten we het zo bekijken mocht je videokaart daadwerkelijke stuiptrekkingen hebben nu..

Edit:

Dat zou heel goed kunnen, de on-board videoversnelling zal minder sterk zijn en dus grote kans hebben dat je minder hoge framerates en resoluties zal halen..

[ Voor 25% gewijzigd door _Apache_ op 09-07-2007 10:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat je de verkeerde reply van me hebt gelezen, ik zei dat ik onboard had, maar heb dus toch geen andere uitgang op die van mijn kaart na. Heb mijn vorige post ge-eddit.

• Acid__Burn
_Apache_ schreef op maandag 09 juli 2007 @ 09:57:
[...]

zie startpost..
offtopic:
Tragisch geval, hoop dat onze patient snel gered kan worden..
Sorry... Was weer te enthousiast met reageren :D.

Heb je een al een andere videokaart geprobeerd? Misschien dat dat helpt?

[ Voor 4% gewijzigd door Acid__Burn op 09-07-2007 10:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier idd een hele oude videokaart liggen, en wilde idd proberen om mijn videokaart eruit te halen, alleen aan de kaart zelf zit nog een brede kabel, kan ik die zomaar los maken? En op die oude kaart zit geen aansluiting voor die kabel.

P.s. heb zitten zoeken op de site van de fabrikant, maar kom het probleem niet tegen. Ben wel de nieuwste driver aan het downloaden, zal die eens installeren, heb die misschien al wel, maar iig maar proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 10:21 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

VGA == Grafische Kaart.

Als je de grafische kaart uitschakelt, is het enkel zo dat Direct3D en DirectShow en heel de boel niet meer werken, net alsof je de stuurprogramma's zou verwijderen. Spellen werken dus niet meer en vensters slepen gaat in schokken. Het beeld moet echter nog altijd langs de grafische kaart passeren; daarvoor dienen grafische kaarten immers.

Over je probleem: het kan eventueel proberen om de koeler op de kaart uit te blazen, maar weinig kans dat het werk. Ala, je zal hoogstwaarschijnlijk één en ander van kosten hebben voor een nieuwe grafische kaart.

Yes, but no.

• Acid__Burn
mieJas schreef op maandag 09 juli 2007 @ 10:49:
Over je probleem: het kan eventueel proberen om de koeler op de kaart uit te blazen, maar weinig kans dat het werk. Ala, je zal hoogstwaarschijnlijk één en ander van kosten hebben voor een nieuwe grafische kaart.
Ik zou het dan eerlijk gezegd zonde vinden om een grafische kaart (nieuw) in zo'n oud systeem te stoppen. Dan zou je kunnen kijken voor een 2e hands kaartje, of gaan nadenken over een nieuwe pc. Dan zou je ook kunnen investeren, en kan je toekomstige spellen van hoge kwaliteit ook blijven spelen. Ligt aan jezelf...

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Je hebt al kaarten voor minder dan € 100 die een veelvoud aan prestaties neerzetten. Dat lijkt me dan nog steeds de betere oplossing.

Tenzij Pablos over de rest van zn computer niet meer tevreden is, natuurlijk.

btw, Pablos, die kabel kan je gewoon (voorzichtig) lostrekken. Als die andere grafische kaart geen aansluiting heeft, is het een teken dat het niet nodig is.
Moest je de 9800 Pro terug plaatsen, mag je wel niet vergeten om die kabel terug te steken.

Yes, but no.

Verwijderd

Pablos, die brede kabel waar je naar verwijst is waarschijnlijk aangesloten op de voeding. Die heb je met een oude kaart niet nodig (er zit immers ook geen aansluiting op). Wel handig om te weten is dat de 'gekleurde blokjes' waar je eerder over schreef niets te maken hoeven te hebben met de kaart zelf: mag ik aannemen dat je de BIOS al hebt bekeken (indien de blokjes gelijk bij het opstarten verschijnen)? Zelf heb ik het probleem gehad omdat een van de overige kaarten - in mijn geval een Pinnacle TV card - scheef in het slot zat.

• bouvrie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 11:17

bouvrie

Interior demolisher

Probeer de computer anders eens met een liveCD op te starten ipv met je Windows installatie. Mocht dat NIET hetzelfde probleem geven, dan zou dat duiden op een softwarematig probleem.

Misschien dat het opstarten in veilige modus ook een vergelijkbaar effect kan hebben.

Overigens heb ik ook ooit problemen gehad met een Radeon 9800. Bij mij uitte dit zich echter niet in gekleurde strepen, maar in versprongen en ontbrekende pixels in termen van de bedoelde display. Ik heb toen de kaart ingeruild voor een nieuwe, en toen was het weer goed.

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-12 10:36
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat je met 'uitschakelen' bedoelt. De enige manier om zo'n kaart echt uit te schakelen is door hem er fysiek uit te trekken.

1. Als je de kaart uit je computer trekt, heb je dan nog een plaats om je monitor op aan te sluiten (ofwel: heb je onboard VGA)?

2a. Zo ja, heb je dan nog strepen (indien ja -> software)

2b. Zo nee, probeer dan een andere kaart.

Heb je het probleem ook als je je computer net aanzet, dwz. tijdens het doorlopen van de BIOS (zwart scherm met witte tekst)? Zo ja, dan is het zeker geen software probleem.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12 20:18

Haan

dotnetter

Het is sowieso lastig om je videokaart 'uit te schakelen', want dan heb je geen beeld meer ;) Ik weet niet precies wat de TS gedaan heeft, waarschijnlijk disablen in apparaatbeheer o.i.d. , maar dan zal de kaart in VGA modus zijn gaan draaien waarschijnlijk.

Het kan haast niet anders dan dat de kaart defect is, juist omdat het probleem er nog steeds is als de kaart is 'uitgeschakeld' (wat dus niet kan) zeker bij een 9800 kaart van ruim 3 jaar oud, want die dingen overlijden bij bosjes na 3 jaar.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1