Toon posts:

Hoe kan Slack 12 m'n oude /home dir zien?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had tot gisteren SuSE 10.2 geinstalleerd. Maar het begon me steeds meer te irriteren, alle dingen die het niet deden, de alomtegenwoordige SuSE branding, de link met Microsoft via Novell (die me niks zint,) dus toen ik zag dat Slackware 12 was uitgekomen - een distro die ik in het verleden heb gebruikt en erg goed vond - dacht ik, nou ga ik over.
Dus ik heb Slackware 12 nu draaiend (moet wel nog weer wat dingetjes verhelpen, zoals het muiswieltje dat niet werkt, in 2007 :( maar voor de rest okee.)

Maar ik moet nog iets belangrijks doen waarvan ik niet weet hoe ik het aan moet pakken:
Ik had toen ik SuSE installeerde m'n home directory braaf op een aparte partitie gezet. Nu wil ik dat Slackware gewoon die partitie ook weer als /home gebruikt.
Maar hij heeft niet om mountpoints e.d. gevraagd tijdens de installatie, en gewoon een eigen /home aangemaakt binnen de partitie waar ik Slack op geinstalleerd heb (over SuSE heen)

Hoe doe ik dat?
Het kan denk ik nog wel eens ingewikkeld worden, want ik heb 4 partities (Windows, /, /home, swap) en ik had een mooie grub installatie onder SuSE gemaakt om te kunnen kiezen wat ik wilde draaien, maar vergeten die config files te saven dus ik mag weer met de hand gaan uitzoeken hoe ik dat ook alweer gedaan had.. :D

/home heb ik trouwens wel gebackupt :)

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ff in je /etc/fstab je mountpoint /home verwijzen naar die losse partitie.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was makkelijk opgelost, bedankt voor de tip..
Heb nog een aardig boodschappenlijstje om op te lossen. "Even" een andere smaak Linux op je systeem zetten betekent altijd klauwen met werk..

- user henk gebruikt nu idd de oude /home/henk maar kicker crasht als ik kde start met die user, omdat er kennelijk iets in de kde 3.5 configuratie niet backwards compatible is. Dus het is nog pretty useless
- Grub opnieuw instellen zodat ik bij het booten Slackware of Windows kan kiezen, en zodat die dan ook nog eens automatisch starten
- X automatisch laten opstarten bij het booten (ergens de runlevel hoger zetten denk ik)
- flash builden en installeren (vertikt het om automatisch te installeren)
- M'n schermresolutie blijft maar op 1024*768 ipv 1280*800
- en.. het.. verrekte scroll wieltje doet het ook niet!!!!!! Zelfde probleem heb ik zes jaar geleden ook al eens moeten oplossen. Jaja, vooruitgang in Linuxland

Zucht.. nou ja nog een hoop om uit te zoeken. Ik ga aan de slag.
Hoop dat het het allemaal waard zal zijn straks.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je installeert een distributie die bekendstaat om zijn spartaansheid en gaat dan klagen over precies die spartaansheid :)
Misschien moet je dan eens heroverwegen of slackware wel de distributie voor jou is, voordat je een oordeel velt over "jaja, de vooruitgang in Linuxland".

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen fan van spartaansheid per se
het is meer dat ik iets tegen het tegenovergestelde heb: alle bloat van Redhat, SuSE etc.

Dus de prijs die ik betaal is dat ik dan een paar avondjes mopperend problemen aan het oplossen ben..

Los daarvan, dat het scrollwieltje van een muis in 2007 nog niet uit de box werkt vind ik niet echt voor Slackware spreken..

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:54:
Ik ben geen fan van spartaansheid per se
het is meer dat ik iets tegen het tegenovergestelde heb: alle bloat van Redhat, SuSE etc.

Dus de prijs die ik betaal is dat ik dan een paar avondjes mopperend problemen aan het oplossen ben..

Los daarvan, dat het scrollwieltje van een muis in 2007 nog niet uit de box werkt vind ik niet echt voor Slackware spreken..
Heb je je wel eens afgevraagd waarom Ubuntu (en in zekere zin Gentoo) zo populair zijn op dit forum? :P

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Cyphax

Moderator LNX
Slackware is ook helemaal niet gemaakt om out-of-the-box klaar te zijn voor gebruik, daar zijn afgeleiden voor bedoeld. Voor Debian is de populairste Ubuntu, voor Slackware waarschijnlijk Zenwalk. Slackware afvallen omdat ie out-of-the-box je hardware niet ondersteunt is hetzelfde als een Fiat Panda afvallen omdat ie geen 250km/u kan zonder er een nieuwe motor in te sleutelen. :P

Dus: vooral Ubuntu eens proberen. Die is absoluut niet bloated (het is maar 1 CD'tje) verder :)

Saved by the buoyancy of citrus

• deadeyes
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-07-2017
No offense, maar ik vind het wel raar dat je in het verleden gebruik gemaakt hebt van slackware en die heel goed vond maar nu blijkbaar relatief eenvoudige problemen niet kan oplossen. Ben je zeker dat het geen andere distro was?

Ikzelf gebruik Slackware juist omdat je zo goed als alles zelf moet configureren.

- user henk gebruikt nu idd de oude /home/henk maar kicker crasht als ik kde start met die user, omdat er kennelijk iets in de kde 3.5 configuratie niet backwards compatible is. Dus het is nog pretty useless

- Grub opnieuw instellen zodat ik bij het booten Slackware of Windows kan kiezen, en zodat die dan ook nog eens automatisch starten
Zo te zien heb je GRUB dus succesvol geinstalleerd.
Edit /boot/grub/menu.lst
Automatisch starten is met "default"(beginnend bij 0) en "timeout".
Aanpasen is een entry bijmaken (of editen als je suse van je hdd gegooid hebt)
Gewoon zorgen dat de juiste /boot partitie met de kernels van je linux distros wordt aangegeven en de root aanpassen.

- X automatisch laten opstarten bij het booten (ergens de runlevel hoger zetten denk ik)
edit /etc/inittab
Je ziet een lijn die als volgt is opgebouwd in het begin van het bestand
label:runlevel:action:process
Verander de runlevel van 3 naar 4.

- flash builden en installeren (vertikt het om automatisch te installeren)
builden? als ik mij niet vergis is die niet open source.
(btw: ik heb die flash nog nooit weten automatisch installeren, altijd al zelf moeten doen)
Normaal als je die tarball (.tar.gz of .tgz) download van de site van flash zelf, is er een scriptje bij die flash installeert. Misschien dat je dan nog een symlink moet maken maar ik dacht het niet.

- M'n schermresolutie blijft maar op 1024*768 ipv 1280*800
/etc/X11/xorg.conf editen en kijken bij
Section "screen" bij Modes
Daar plaats je een predefined Mode zoals "1024x768" (in jouw geval dus "1280x800"; heb je widescreen?) of een custom Mode (die je dan ook zelf moet definiëren)

- en.. het.. verrekte scroll wieltje doet het ook niet!!!!!! Zelfde probleem heb ik zes jaar geleden ook al eens moeten oplossen. Jaja, vooruitgang in Linuxland
Weet ik voor touchpad van mouse, maar niet voor gewone muis.

Wat voor muis heb je?

Btw, "vooruitgang in linuxland" vind ik nogal verkeerd gekozen hoor.
Meestal heeft het gewoon te maken met de vendor die geen linuxdrivers voorziet.
Anders zou dat rap gefixed zijn.

Natuurlijk kies je, zoals hierboven reeds vermeld, voor de meest spartaanse distro.
Voor jou is dat misschien een reden om deze distro niet te gebruiken.
Voor mij en anderen dan weer net wel.

Als je een eenvoudige distro wilt hebben met een grote communitie dan beveel ik Ubuntu aan.

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Om de muis goed aan de praat te krijgen was het volgens mij voldoende om tijdens de installatie hetjuiste muistype op te geven (run evt. mouseconfig nog een keer). Als dat niet werkt, dan kun je je resolutie- en muisprobleem vast oplossen door xorgcfg te runnen. Of, natuurlijk zoals eerder gezegd even de regele met Mode aan te passen.
De xorg.conf opties voor je muiswiel zijn als volgt (plaatsen in de InputDevice sectie voor je muis):
code:
1
2
3
   Option "Protocol"    "IMPS/2"
   Option "Buttons"     "5"
   Option "ZAxisMapping" "4 5"

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Cyphax schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:08:
Dus: vooral Ubuntu eens proberen. Die is absoluut niet bloated (het is maar 1 CD'tje) verder :)
_/-\o_ Grapje zeker ? Ubuntu komt zelfs met extra gratis meuk als de restricted driver manager :+ Makkelijk te installeren / in gebruik : ja
Bloated : ja

0.0

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Cyphax

Moderator LNX
Nee :?
Ubuntu komt zelfs met extra gratis meuk als de restricted driver manager :+ Makkelijk te installeren / in gebruik : ja
Bloated : ja
Als dat nou het enige is, dat vind ik echt geen bloat. Sterker nog: dat is erg handig, het tooltje is slank en doet alleen dat waar het voor gemaakt is.
Maar verder is dit off-topic.

Saved by the buoyancy of citrus

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Jungian
Vergeleken met Mandriva, Fedora, Suse, etc vind ik persoonlijk Ubuntu behoorlijk slank in de standaard install. Daarnaast heeft Ubuntu wel een heel user-friendly package manager.

Ok, vergeleken met Debian, Gentoo en Slack is het groot, maar dat zijn ook wel 3 extremen die je eigenlijk vanaf nop opbouwd.
Ik zit op het moment een beetje in dubio... Door een nogal blunder van mijzelf had ik mijn Gentoo flink om zeep geholpen (een distro die je zelf moet compileren en dan je compiler verneuken betekend eigenlijk einde distro...). Nu ben ik redelijk bedreven in het installeren van Gentoo (het draait op alle 4 de pc's die ik in gebruik heb), maar zelfs op een AMD-64 X2 4200+ kost het toch nog minimaal 2 dagen voor je een beetje werkend systeem hebt (KDE en X nemen hoe dan ook veel tijd in beslag...), dus een pre-compiled distro zou wel makkelijk zijn. Maar ja, dan krijg je weer cups afhankelijkheden enzo op een mp3 bak waar Samba op moet... een beetje overdreven...
Ik denk dat ik toch maar bij Gentoo blijf...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik ga ook ff offtopic, ik zou Ubuntu of in jouw geval Kubunt (met KDE) eens installeren en kijken wat je er van vindt. Wil je een beetje meer "hardcore" gaan, dan kun je ook een console install doen met de alternate-cd en dan je eigen system apt-getten (doe ik altijd), dan heb je er alleen op staan wat je kiest. Mocht je Ubuntu dan NOG niet goed vinden, dan kun je evt Debian eens proberen, die is wat meer verbose en heeft ook niet de nieuwste versies van alles. PS: Ik heb slackware 12 ook geinstalled laatst, maar over bloated gesproken.... (wel full install). Als je een custom install doet, ben je veel langer bezig en kun je net zo goed hetzelfde bij Ubuntu/Debian doen.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• deadeyes
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-07-2017
deepbass909 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:48:
@Jungian
Ik denk dat ik toch maar bij Gentoo blijf...
Groot gelijk.

I use it, and I love it :D
jealma schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:50:
PS: Ik heb slackware 12 ook geinstalled laatst, maar over bloated gesproken.... (wel full install). Als je een custom install doet, ben je veel langer bezig en kun je net zo goed hetzelfde bij Ubuntu/Debian doen.
LOL
Mss moet je debian eens full installeren(15000+ packages; 2 installatieDVDs) :p zien of ie dan niet bloated zal zijn ;)

Dan ga je gewoon het aantal packages vergelijken en niet echt de bloat.
Het verschil is dat je een slackware of gentoo volledig naar eigen keuze inricht terwijl Ubuntu toch standaard heel wat op je machine gooit dat je achteraf nooit gebruikt.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Go off-topic *O*
Cyphax schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:44:
Als dat nou het enige is, dat vind ik echt geen bloat. Sterker nog: dat is erg handig, het tooltje is slank en doet alleen dat waar het voor gemaakt is.
Maar verder is dit off-topic.
offtopic:
Dat tooltje is niet het enige nee, denk aan allemaal tooltjes/programma's (OpenOffice, Gaim (go oldskool) etc.), die iemand best wel eens zou willen gebruiken, maar ik totaal niet nodig heb. Operating Systems uit Redmond halen dezelfde grap uit (teveel crap installeren en de gebruiker pas de mogelijkheid geven om dit eraf te tiefen als het OS nu eenmaal geïnstalleerd is (nlite daargelaten)) en zijn ook niet mijn persoonlijke favoriet. :) Debian (waar Ubuntu van leeched) doet dit een stuk beter. Kubuntu is trouwens ook heel andere koek. Ik hoop dat dat zo blijft ;)
deepbass909 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:48:
@Jungian
Vergeleken met Mandriva, Fedora, Suse, etc vind ik persoonlijk Ubuntu behoorlijk slank in de standaard install. Daarnaast heeft Ubuntu wel een heel user-friendly package manager.
offtopic:
Jij hebt _niet_ Fedora 7 geprobeert. Die past echt niet in het schandelijk rijtje van Suse en Mandriva. Ze gebruiken zelfs Abiword en vrienden ipv OpenOffice O+. Geen onnodige craptools, precies wat ik wil zien. Eerst proberen, dan blaten svp.

Die quote erboven is trouwens erg verrot, lijkt net of ik hem wat anders aanbeveel :+

offtopic:
Ik gooide laatst Slackware 11 in een VM en besloot geen enkel extra pakket te installeren. We hebben de anti-Christ, maar Slackware is zeker de anti-bloat :D

[ Voor 22% gewijzigd door Jungian op 10-07-2007 01:05 . Reden: kubuntu = andere koek ]

0.0

Pagina: 1