Toon posts:

Fel zonlicht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren ben ik even naar Zandvoort gegaan voor de Porsche dagen. Heb mijn D80 met 18-135 en polafilter meegenomen. Nu was het gister, gelukkig, prachtig weer maar daardoor vond ik het lastig om mooie foto's te maken. Het polafilter werkte goed mee, maar hebben jullie nog andere tips voor fotograferen in fel zonlicht? Hoe om te gaan met diafragma en sluitertijd?
Nog een andere vraag, ik heb ook geprobeerd om wat aktie foto's te maken door rijdende Porsche's meetrekkend te fotograferen. Dat ging redelijk, maar toch vaak wat bewegingsonscherpte. Zou een VR lens hier een uitkomst zijn? Of moet ik gewoon meer oefenen?

gr. Vulles

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:54

YellowCube

Wait...what?

heb je een voorbeeld van een foto waarvan je zegt: "Die vind ik door het felle zonlicht toch minder mooi geworden".

Wat betreft je vraag over het meetrekken:
stel dat jij je lens op 100mm hebt staan, dan zul je ondanks dat je meetrekt (natte vinger werk) tenminste een sluitertijd van 1/100 aan moeten houden. Daaronder levert bewegingsonscherpte van je object op.
Je moet uiteraard ook weer niet zodanig hoog gaan zitten met je sluitertijd dat het meetrek-effect teniet gedaan wordt. Dus ja, wat dat betreft is het oefenen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Als je echt in de problemen komt met je foto's (i.e. je camera kiest een diafragma van 22 en een sluitertijd van 1/4000 seconde) dan moet je eens gaan denken aan grijsfilters....

Maar goed, in dit geval denk ik dat het nog niet zo een vaart zal hebben gelopen. Ik heb uiteraard geen idee wat je hebt gedaan en welke standen je hebt gebruikt, dus advies geven is niet zo gemakkelijk.

Als je die porches wilt "bevriezen", ga je kiezen voor een sluitertijd prioriteit en dan stel je die in op bijvoorbeeld 1/1000 seconden. Eventueel je ISO iets omhoog halen, maar niet boven de 400 en dan moet dat denk ik wel lukken. (Als je stand "S" kiest, dan kiest je camera daar wel een diafragma bij, zodat de belichting klopt.)

Afhankelijk van de richting van het licht moet je wellicht gaan denken aan een spotmeting, zeker als je de zon in je snufferd hebt schijnen.

Pannen kan met een VR objectief inderdaad soms wat makkelijker, maar het is vooral een kwestie van veel oefenen. Dan zal je waarschijnlijk naar een sluitertijd van ongeveer 1/50-1/200 seconde moeten. En ja, vooral veel oefenen. Soms kan een statief helpen, maar zeker in het begin is het gewoon gaan zitten/staan, je camera/lens goed in balans houden en proberen, proberen en meer proberen.
Afgelopen zomer heb ik drie uur bij een zweefvliegveld gezeten en ik heb daar meer dan honderd panningshots geschoten. (Dat was de eerste keer overigens dat ik daarmee aan het spelen was.) Er zijn er maar een stuk of drie tot vijf die ik redelijk vind. Er is er maar één die het tot walpaper op mijn computer heeft geschopt.
(Webshots, dus iedere vier uur een andere achtergrond en tegenwoordig vooral eigen foto's)

Verwijderd

Topicstarter
Via deze link, http://www.flickr.com/photos/9944751@N06/770223775/ , kun je een van de foto's zien die wellicht met een andere stand mooier had geworden.

Verwijderd

eigenlijk best een nette foto zou ik in eerste instantie zeggen. Een Pola filter had kunnen zorgen voor een iets blauwere lucht.
Dat ik deze foto niet gemaakt zou hebben, maar een ander standpunt had gekozen, doet daar verder niets aan af.
Oh, ja en ik zou mijn diafragma een stuk verder hebben opengetrokken. Zonder Exif is het natuurlijk ook niet zo gemakkelijk om hier nog echt advies aan toe te voegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2007 08:37 ]

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
.... foto is prima, eventueel te verbeteren door een beetje aan de curves te trekken in PS.

Pentaxiaan

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 09:26
Een gradueel filter had kunnen helpen om de lucht wat minder uitgebeten te krijgen, omdat het dynamisch bereik van de meeste digitale camera's niet al te groot is.

Verder had je beter de auto kunnen draaien, of de zon maar dat kan zo lang duren :). De hoek van de zon is nu niet al te best om de kleuren goed te krijgen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het leuke, ik heb een pola filter gebruikt. Auto draaien ging niet, is niet mijn wagen. Zon draaien ging ook niet, had geen oven handschoenen mee...
Onder "more properties" kun je trouwens behoorlijk wat EXIF gegevens vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2007 23:00 ]

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 23:00:
Dat is het leuke, ik heb een pola filter gebruikt. Auto draaien ging niet, is niet mijn wagen. Zon draaien ging ook niet, had geen oven handschoenen mee...
Onder "more properties" kun je trouwens behoorlijk wat EXIF gegevens vinden.
Een gradueel filter is niet gelijk aan een pola-filter. Een gradueel filter is bijvoorbeeld boven donkerder dan onderen.

mijn T.net systeemspecspagina

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 20:39:
Via deze link, http://www.flickr.com/photos/9944751@N06/770223775/ , kun je een van de foto's zien die wellicht met een andere stand mooier had geworden.
Scherpte is prima, scherptediepte ook (dus goed diafragma gekozen), daar kan geen andere stand op je camera iets aan verbeteren.
De stand van de fotograaf trouwens wel: wanneer je iets meer door de knieen was gegaan zou die Porsche monumentaler over komen, en iets meer groothoek had ook wel gemogen. Maar ja, dan moet je wel dicht bij de auto mogen komen, en dat kan vaak niet.

Wat 't licht betreft: 't is niet voor niets dat de goede productfoto's buiten 's ochtends of in de namidddag worden genomen, of bij sluierbewolking. Dan is 't licht een stuk vriendelijker.
Pagina: 1