Moeten we de linux kernel nog serieus nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 21:41
Gisteren was er een nieuwe kernel versie gereleased, 2.6.22

Zoals gebruikelijk kijk ik even in de changelog en zie:
commit 7dcca30a32aadb0520417521b0c44f42d09fe05c
Author: Linus Torvalds <torvalds@woody.linux-foundation.org>
Date: Sun Jul 8 16:32:17 2007 -0700

Linux 2.6.22

Woo-hoo. I'm sure somebody will report a "this doesn't compile, and
I have a new root exploit" five minutes after release, but it still
feels good ;)

Signed-off-by: Linus Torvalds <torvalds@linux-foundation.org>
Kan de linux kernel op zo'n manier als deze nog wel serieus genomen? :? Ik krijg af en toe de indruk dat ze denken: 'Kan ons het wat schelen of er bugs inzitten, we releasen :Y '

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Keiichi schreef op maandag 09 juli 2007 @ 07:02:
Kan de linux kernel op zo'n manier als deze nog wel serieus genomen? :? Ik krijg af en toe de indruk dat ze denken: 'Kan ons het wat schelen of er bugs inzitten, we releasen :Y
Mwa dit is gewoon fun imho, niet te serieus nemen :)

Bovendien komt deze release na 7 RC's, er is dus zeker tijd besteed aan stabilisatie...

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

* BoAC vind niets wat zou kunnen refereren aan bugs :P

Als je eerdere commits van releases leest komt er veel meer van dit soort 'grappige' berichtgeving voor.

Naar mijn idee zou dit meer te maken kunnen hebben met dependencies oid.
"this doesn't compile, and
I have a new root exploit" five minutes after release, but it still
feels good ;)
Wanneer dit serieus is zou deze persoon direct teruggefloten worden verwacht ik zo ;)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 14:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dit is toch van alle jaren? Er was ooit een 1.1 kernel die als "the stable one" gerelased werd. Buggy als hell, wilde natuurlijk wel compileren, maar werken, ho maar.

Als je dit wil gebruiken als excuus om geen Linux te draaien dan zou ik dat excuus gewoon gebruiken.

Signatures zijn voor boomers.

• Keiichi
Maasluip schreef op maandag 09 juli 2007 @ 08:44:
Dit is toch van alle jaren? Er was ooit een 1.1 kernel die als "the stable one" gerelased werd. Buggy als hell, wilde natuurlijk wel compileren, maar werken, ho maar.

Als je dit wil gebruiken als excuus om geen Linux te draaien dan zou ik dat excuus gewoon gebruiken.
Ik gebruik al jaren Linux en ben niet zo snel van plan er vanaf te stappen. (ik ga er vanuit dat de windowskernel zowiezo rotter in elkaar zit)

Maar ik heb al enkele keren gehad dat ik soorte van hals-over-kop een kernel moest upgraden vanwege niet leuke bugs. Reiserfs-corruptie in versies t/m 2.6.8 bijvoorbeeld. En verder her en der nog wat kleinere dingen, maar ik kan me niet zo 123 herinneren wat precies :')

Ik vind het vrij jammer dat ik linux niet als een geschik server OS weg kan zetten. Zeker niet als je het gaat meten met FreeBSD, waarvan de kernel volgens mij meer rugged in elkaar zit.
BoAC schreef op maandag 09 juli 2007 @ 08:42:
* BoAC vind niets wat zou kunnen refereren aan bugs :P

[...]
Wanneer dit serieus is zou deze persoon direct teruggefloten worden verwacht ik zo ;)
Het is wel van de Linux man hemzelve, Linus :P Dus de enige die 'm terug zou kunnen fluiten, is hij zelf

[ Voor 15% gewijzigd door Keiichi op 09-07-2007 08:53 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

Je kan natuurlijk gewoon de kernel gebruiken die wordt geleverd bij de distro die je gebruikt. Meestal is dat niet degene die kortgeleden is gereleased.

Hierdoor ben je zeker dat die betreffende kernel goed getest is :)

• Keiichi
BoAC schreef op maandag 09 juli 2007 @ 08:54:
Je kan natuurlijk gewoon de kernel gebruiken die wordt geleverd bij de distro die je gebruikt. Meestal is dat niet degene die kortgeleden is gereleased.

Hierdoor ben je zeker dat die betreffende kernel goed getest is :)
Gewoonlijk wacht ik altijd op een subrelease, soms lijkt het dat ze na het releasen altijd nog wel iets belangrijks vinden.

Of de kernel die bij mijn distro geleverd is, een goede kernel is, is ook maar te betwijfelen. Ze kunnen onmogelijk alle hardware testen of het goed werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Keiichi op 09-07-2007 08:58 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ik krijg af en toe de indruk dat ze denken: 'Kan ons het wat schelen of er bugs inzitten, we releasen :Y '
Je kan het ook interpreteren als een uiting van realisme: er zitten ongetwijfeld nog bugs in, maar als we releasen, dan vinden we ze sneller.

Het is altijd een trade-off tussen de hoeveelheid resterende bugs, hoeveel mensen 'nieuwe' dingen willen en hoeveel mensen problemen gaan ondervinden van de resterende bugs.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• deepbass909
  • Laatst online: 23:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Vergeet daarnaast niet dat een officiële release voor veel mensen juist het startschot is om op zoek te gaan naar foutjes, want deze zou immers "foutloos" moeten zijn.
Hetzelfde zie je eigenlijk een beetje met Firefox. Toen het nog echt een nichè speler was, werden er eigenlijk alleen maar bugs ontdekt door het eigen ontwikkelteam. Vanaf het moment dat Firefox steeds populairder begon te worden, kwamen er ineens ook veel meer bugs aan het ligt, waarvan sommige er al een redelijk lange tijd in bleken te zitten.

En vergeet niet dat de Linux kernel nou niet echt klein is. De broncode neem 40MB in beslag. Dat daar nog foutjes in zitten vind ik eigenlijk niet meer dan normaal (al mag het eigenlijk niet). Niemand kan een dergelijk stuk software voor iedere situatie testen, dus in het veld zullen er altijd situaties voordoen waarbij nou net dat ene kritieke foutje z'n kop op steekt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Kijken naar de FreeBSD kernel (waar toch ook _zeker_ een hoop aan verandert is (eerst lag de focus op SMP, nu volgens mij weer op de network stack)) vind ik in ieder geval dat Linus en kompanen het een stuk minder professioneel aanpakken.

Het hele idee dat een nieuwe kernel "experimenteel" kan zijn vind ik vreemd. Imho is te lang wachten met het uitbrengen van een nieuwe release geen goed idee, maar het zomaar in de wereld gooien van een kernel, ervanuitgaande dat de mainstream deze pas over een half jaar/jaar in gebruik neemt, zodat er nog genoeg tijd is om real-life te debuggen (ala Microsoft) vind ik erg bizar.

Ook zou een _redelijk_ (keyword alert !) stabiele kernel-API (ala *BSD) de kernel ook geen kwaad doen denk ik :)

Kut ! Ik heb 1337 posts gemist :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 09-07-2007 14:58 ]

0.0

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Cyphax

Moderator LNX
Jungian schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:55:
Kijken naar de FreeBSD kernel (waar toch ook _zeker_ een hoop aan verandert is (eerst lag de focus op SMP, nu volgens mij weer op de network stack)) vind ik in ieder geval dat Linus en kompanen het een stuk minder professioneel aanpakken.
Misschien gaan daardoor de ontwikkelingen wel sneller? Ik weet het niet hoor, ik ken de BSD-kernel(s) niet verder en weet dus ook niet wat ze ondersteunen, maar Linux is toch best een geavanceerd ding op zich.
Het hele idee dat een nieuwe kernel "experimenteel" kan zijn vind ik vreemd. Imho is te lang wachten met het uitbrengen van een nieuwe release geen goed idee, maar het zomaar in de wereld gooien van een kernel, ervanuitgaande dat de mainstream deze pas over een half jaar/jaar in gebruik neemt, zodat er nog genoeg tijd is om real-life te debuggen (ala Microsoft) vind ik erg bizar.
Ik gok dat dat komt doordat de kernel in ZO VEEL verschillende scenario's gebruikt kan worden dat dat onmogelijk te testen is door de ontwikkelaars. Je kunt dan weinig anders dan de kernel releasen als beta en dan mensen laten meetesten. Dat lijkt me een goede zaak.
Ook zou een _redelijk_ (keyword alert !) stabiele kernel-API (ala *BSD) de kernel ook geen kwaad doen denk ik :)
Euh, ja, hehe dat schijnt nog weleens te veranderen, maar aan de andere kant wil je misschien dat je kernel niet te lang blijft steken op een vroegere beslissing waardoor je niet verder kunt. Ik denk niet dat het zo is omdat ze maar wat aanprutsen. :P

Saved by the buoyancy of citrus

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Gisteren was er een nieuwe kernel versie gereleased, 2.6.22

Zoals gebruikelijk kijk ik even in de changelog en zie:

[...]

Kan de linux kernel op zo'n manier als deze nog wel serieus genomen? :? Ik krijg af en toe de indruk dat ze denken: 'Kan ons het wat schelen of er bugs inzitten, we releasen :Y '
Dit soort geintjes maakt Linus al tijden, dus als je daardoor de Linux kernel niet serieus wilt nemen ga je gang. Wat mij betreft mis je gewoon de humor van Linus.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Keiichi schreef op maandag 09 juli 2007 @ 08:51:
Ik vind het vrij jammer dat ik linux niet als een geschik server OS weg kan zetten. Zeker niet als je het gaat meten met FreeBSD, waarvan de kernel volgens mij meer rugged in elkaar zit
Ergens ken ik je gevoel wel degelijk. We werken hier momenteel met een kleine 10.000 linux servers en dat is een gevoel wat bij mij nog regelmatig te vinden is. Aan de andere kant is dat niet iets dat puur en alleen met de kernel van doen heeft, zaken als een fatsoenlijke multipathing ondersteuning is in veel distributies veel te laat geimplementeerd en nog steeds laat dit te wensen over. Het is ook maar net wat voor een keuze je maakt. Een van mijn idealen zou bijvoorbeeld zijn om een eigen instantie van ieder module te kunnen laden. Zo zou je voor HA systemen bij wijzigingen gewoon een instantie van een module kunnen reloaden en hoef je je systeem niet uit te zetten of ben je in een keer alle interfaces kwijt doordat je een module opnieuw moet laden. Dat zal er (vermoed ik) voorlopig niet in zitten, maar dat soort zaken zou ik juist bij een serversysteem wel verwachten. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Keiichi schreef op maandag 09 juli 2007 @ 08:51:
[...]

Ik gebruik al jaren Linux en ben niet zo snel van plan er vanaf te stappen. (ik ga er vanuit dat de windowskernel zowiezo rotter in elkaar zit)

Maar ik heb al enkele keren gehad dat ik soorte van hals-over-kop een kernel moest upgraden vanwege niet leuke bugs. Reiserfs-corruptie in versies t/m 2.6.8 bijvoorbeeld. En verder her en der nog wat kleinere dingen, maar ik kan me niet zo 123 herinneren wat precies :')

Ik vind het vrij jammer dat ik linux niet als een geschik server OS weg kan zetten
Waarom niet? Je geeft zelf al 2 hele belangrijke punten aan voor als je dat wel doet: nooit reiserfs gebruiken, en niet met alle geweld de laatste subsubrelease van de kernel willen gebruiken (er zijn ook genoeg mensen die niet freebsd X.0 installeren, maar wachten op .1 bijvoorbeeld).

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Cyphax schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:03:
Misschien gaan daardoor de ontwikkelingen wel sneller? Ik weet het niet hoor, ik ken de BSD-kernel(s) niet verder en weet dus ook niet wat ze ondersteunen, maar Linux is toch best een geavanceerd ding op zich.
De ontwikkelingen zullen ongetwijfeld sneller gaan, maar met welke prijs ? De Linux-kernel heeft bijvoorbeeld redelijk vaak te maken met regressies. Software suspend (of het nu to disk of to RAM is) binnen de normale kernel (zonder suspend2-patches) is tragisch. Een compleet gestripte Linux-kernel doet er langer over om z'n routine af te werken dan bijvoorbeeld de GENERIC kernel bij FreeBSD. En zo kan ik nog wat minder ideale dingen opnoemen :P.

Hardwareondersteuning (en dan doel ik vooral op wireless internet) is dan weer _wel_ beter dan in *BSD. Linux is ook populairder bij fabrikanten en bedrijven. ALSA vind ik ook iets beter dan de versie van OSS die FreeBSD heeft (totaal niet te vergelijken met de brakke Linux-variant hiervan ;)).

Elke manier van ontwikkelen heeft z'n voordelen en z'n nadelen. Ik zie liever zelf een kernel die _lang_ getest is, met een zooitje veranderingen, die uitgegeven wordt _na_ langdurige getest te hebben, dan het model wat Linus voor ogen heeft : (redelijk) snel kernel eruit stampen, met per kernel een paar verbeteringen en gigantische hoeveelheden refactoring.

Dat ik niet FreeBSD gebruik atm ligt vooral aan het package management wat me niet aanstaat (ports = _/-\o_ , al die kuttooltjes om je packages te managen = :/). NetBSD en OpenBSD zijn oude meuk en daar begin ik niet aan op m'n desktop :) Ik wacht dus ook in spanning af of Debian GNU/NetBSD, Debian GNU/FreeBSD en Debian/Hurd wat worden.
Ik gok dat dat komt doordat de kernel in ZO VEEL verschillende scenario's gebruikt kan worden dat dat onmogelijk te testen is door de ontwikkelaars. Je kunt dan weinig anders dan de kernel releasen als beta en dan mensen laten meetesten. Dat lijkt me een goede zaak.
Zoals ik hierboven al aangaf vind ik het prettig dat een kernel pas een release krijgt als hij daadwerkelijk klaar en getest is (maar wie ben ik :P).
Euh, ja, hehe dat schijnt nog weleens te veranderen, maar aan de andere kant wil je misschien dat je kernel niet te lang blijft steken op een vroegere beslissing waardoor je niet verder kunt.
Nee zeker niet, een beslising genomen in het verleden mag zeker geen effect hebben op de huidige kernel, maar ik begrijp prima dat fabrikanten/devs het hinderlijk vinden als er constant (zoals de laatste tijd) een aanzienklijk deel van de kernel op de schop gaat ;)
blaataaps schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:47:
<knip>nooit reiserfs gebruiken,<knip>
Ik gebruik vrijwel uitsluitend ReiserFS, vanwege de performance en efficiëntie ervan. Ook de journal playback zie ik liever dan een brakke fsck die 10 minuten in beslag neemt :D Je moet ook niet vergeten dat er redelijk veel distro's waren die het vroeger als default FS hadden (waarbij er sommige zijn afgehaakt nadat Hans R. in de gevangenis terecht kwam en dat hel en verdoemenis zou betekenen). Zolang je geen oudere kernel gebruikt of een ReiserFS sparse file op een ReiserFS-partitie zet gaat er weinig niets mis (raakt het hoofdvolume corrupt, dan neemt ie de sparse file mee in het fixen -> erg lollig eindresultaat). Dit laatste is gefixed in Reiser4 trouwens 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Jungian op 09-07-2007 18:44 ]

0.0

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Gevallen waarin van multipathing of HA sprake is, zijn natuurlijk maar een klein deel van de gevallen waar een server OS voor ingezet wordt en dan nog zijn er talloze 'traditionele' alternatieven om het gebrek aan ondersteuning op te vangen. Ik betwijfel of herlaadbare modules, by design, er ooit gaan komen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

In de 0.1 kernel staat ook dat soort onzin (een quote, dit doe ik uit mijn hoofd voor de detailisten):
This is good code, thorvalds fucked it up
Dit ging om de vsprintf() functie in de kernel.

Dus ja het is wel eens lekker om niet serieus te hoeven zijn ;)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Jungian schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:31:
Zoals ik hierboven al aangaf vind ik het prettig dat een kernel pas een release krijgt als hij daadwerkelijk klaar en getest is (maar wie ben ik :P).
Je bedoelt een final? De hele releasecycle van Linux is nou gebaseerd op beta-achtige releases, met een final als ie daar klaar voor is, dat vind ik wel een nette manier van werken. :)
Het is in ieder geval goed te doen als je alleen maar stable kernels wilt, terwijl als je liever wat meer nieuwe features ofzo wilt testen, dat ook gewoon kan. :)
Nee zeker niet, een beslising genomen in het verleden mag zeker geen effect hebben op de huidige kernel, maar ik begrijp prima dat fabrikanten/devs het hinderlijk vinden als er constant (zoals de laatste tijd) een aanzienklijk deel van de kernel op de schop gaat ;)
Ja en dat kan een heel nadelig effect hebben, namelijk dat hardwarefabrikanten liever geen Linuxdrivers onderhouden. Ik hoop dat wanneer het gebruik van Linux blijft groeien en hardwarefabrikanten liever wel drivers ontwikkelen, een beetje druk wordt uitgeoefend op de kernelontwikkelaars om dat in ieder geval goed te regelen.
Ik gebruik vrijwel uitsluitend ReiserFS, vanwege de performance en efficiëntie ervan. Ook de journal playback zie ik liever dan een brakke fsck die 10 minuten in beslag neemt :D Je moet ook niet vergeten dat er redelijk veel distro's waren die het vroeger als default FS hadden (waarbij er sommige zijn afgehaakt nadat Hans R. in de gevangenis terecht kwam en dat hel en verdoemenis zou betekenen). Zolang je geen oudere kernel gebruikt of een ReiserFS sparse file op een ReiserFS-partitie zet gaat er weinig niets mis (raakt het hoofdvolume corrupt, dan neemt ie de sparse file mee in het fixen -> erg lollig eindresultaat). Dit laatste is gefixed in Reiser4 trouwens 8)
offtopic:
* Cyphax heeft ook eigenlijk alleen maar goede ervaringen met ReiserFS. Het heeft me ook nog nooit in de steek gelaten. Hopelijk gaat de ontwikkeling aan Reiser4 straks toch door, ook al moet dat misschien zonder Hans.

• deadinspace
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Het is sinds een jaar ofzo semi-officieel zo dat vanilla kernels niet meer bedoeld zijn voor eindgebruikers, maar dat het iets is waar distribution vendors verder op kunnen bouwen.
Cyphax schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:28:
Ja en dat kan een heel nadelig effect hebben, namelijk dat hardwarefabrikanten liever geen Linuxdrivers onderhouden.
Hardwarefabrikanten die hun hardware supported willen zien moeten gewoon specificaties geven, zodat hun spullen fatsoenlijk en zonder gezeik out of the box kunnen werken.
Ik hoop dat wanneer het gebruik van Linux blijft groeien en hardwarefabrikanten liever wel drivers ontwikkelen, een beetje druk wordt uitgeoefend op de kernelontwikkelaars om dat in ieder geval goed te regelen.
Ze zijn er keihard tegen, en ik zie dat voorlopig niet veranderen (gelukkig, naar mijn mening). Zoek ook maar eens op 'stable api nonsense' voor de redenering erachter.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
deadinspace schreef op maandag 09 juli 2007 @ 22:36:
Hardwarefabrikanten die hun hardware supported willen zien moeten gewoon specificaties geven, zodat hun spullen fatsoenlijk en zonder gezeik out of the box kunnen werken.
Dat kunnen ze niet allemaal, niet volledig. Maar sommige fabrikanten (zoals RALink) zijn zo open en anderen doen het aardig met gesloten drivers (nvidia), en dat vind ik ook best. Als er maar fatsoenlijke drivers komen.
Ze zijn er keihard tegen, en ik zie dat voorlopig niet veranderen (gelukkig, naar mijn mening). Zoek ook maar eens op 'stable api nonsense' voor de redenering erachter.
Ze zijn keihard tegen een niet teveel veranderende kernel-API?
Het heeft voor- en nadelen. Voorlopig lijkt voor de meeste hardware toch wel een driver te zijn dus het lijkt niet fout uit te pakken, hopelijk blijft het goedgaan.
Toch zou het fijn zijn als ze ook denken aan de fabrikanten. Je kunt wel een perfecte kernel willen uitbrengen maar als dat resulteert in fabrikanten die er begrijpelijk hun neus voor ophalen (ik bedoel, bij elke release van een nieuwe kernel moet misschien de driver weer aangepast worden, dat kost een hoop tijd) is het de moeite misschien wel niet.
Maar dat lijkt dus nogal mee te vallen vooralsnog.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Ik kijk om de zoveel tijd even op een paar mailinglist en wat me eigenlijk het meeste opvalt is dat Linus over het algemeen een megalomane aars is (:+). Meer dan eens loopt een discussie waar hij in verzeilt raakt uit in een flamefest (erg jammer imho).
Hun argumenten zijn hartstikke mooi, maar daar heeft een hardwarefabrikant weinig aan (NDA's zijn uitermate lollig namelijk en bieden geen ruimte voor een open source driver), voor zelfstandige devs is het uitermate hinderlijk, aangezien ze _nergens_ vanuit kunnen gaan en functies binnen de kernel zomaar herschreven worden tussen de verschillende kernelversies (= onnodig (veel) werk).
Cyphax schreef op maandag 09 juli 2007 @ 23:28:
Dat kunnen ze niet allemaal, niet volledig. Maar sommige fabrikanten (zoals RALink) zijn zo open en anderen doen het aardig met gesloten drivers (nvidia), en dat vind ik ook best. Als er maar fatsoenlijke drivers komen.
++
Op andere platformen heb je als consument ook te maken met closed source drivers. Daar hoor je nooit iemand zeiken om een open source driver, simpelweg omdat de closed source driver werkt (en de gemiddelde gebruiker het verstand van een oliebol heeft). Het kan mij aan m'n reet roesten of alle bitjes nu gezegend worden door de paus en daarna handmatig door priesters in assembly ingeramt worden, een stel geeks (al dan niet betaald) een open source driver maakt, of dat ik mezelf moet overleveren aan "de satanisten van deze tijd": de hardwarefabrikanten die een prima closed source driver schrijven.

0.0

• Arnout
  • Laatst online: 31-01 16:29
De 2.6.21 kernel scheen nogal slecht gevallen te zijn, ivm met de flinke wijzigingen. Is deze beter wat dat betreft?

[ Voor 16% gewijzigd door Arnout op 10-07-2007 10:14 ]

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 19:22
Als ik naar de release notes van de 2.6.22 kernel kijk dan zie ik een nieuwe slab allocator, wireless stack en firewire stack. Alle 3 niet bepaald onbelangrijke dingen, en om die dan in een point release te vervangen van een 'zogenaamde' stable kernel, vind ik niet bepaald serieus overkomen.

Verwijderd

Ik zit wat te neuzen in de 22 specs en ik lag ik een deuk.

Serieus nemen, waarom zou ik alles serieus moeten nemen.

Quote:

Crashing soon a kernel near you

The features are tested in the -mm tree, but be warned, it can crash your machine, eat your data (unlikely but not impossible) or kidnap your family (just because it has never happened it doesn't mean you're safe):

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2007 12:50 ]

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Michael schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 10:20:
Als ik naar de release notes van de 2.6.22 kernel kijk dan zie ik een nieuwe slab allocator, wireless stack en firewire stack. Alle 3 niet bepaald onbelangrijke dingen, en om die dan in een point release te vervangen van een 'zogenaamde' stable kernel, vind ik niet bepaald serieus overkomen.
Oeioei, het is een stable, of as-close-as-it-gets.

Wat me persoonlijk weer een hel lijkt zijn de grote wijzigingen in de wireless stacks, die nu vanuit een bedrijf komen die het eventjes doneert, terwijl ik me kan herinneren niet zo heel lang geleden nog m'n ipw2200 drivers zonder vreemd ieee-scripts kon gaan gebruiken.

Ik wacht even af hoe de ipw2200 zich gedraagt onder deze kernel en daarna waag ik het er maar 'ns op. Gelukkig moet eerst .21 nog stable worden in Gentoo :)

• Renegade
  • Laatst online: 14-10-2020
Confusion schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:17:
Gevallen waarin van multipathing of HA sprake is, zijn natuurlijk maar een klein deel van de gevallen waar een server OS voor ingezet wordt en dan nog zijn er talloze 'traditionele' alternatieven om het gebrek aan ondersteuning op te vangen. Ik betwijfel of herlaadbare modules, by design, er ooit gaan komen.
Nou ja, dat is maar net afhankelijk van hoe je zoiets defineert. Ik ken zelf redelijk wat mensen die als sysadmin werken en bijvoorbeeld mpio gebruiken met behulp van twee raid adapters. Werkt ideaal en redelijk simpel op te zetten. Toegegeven, vaak zit daar niet noodzakelijk een hot-swappable raid controller in maar het idee van redundante paden naar je devices is natuurlijk op van alles en nog wat toe te passen.

En ik ben het met je eens, ook ik zelf denk dat herlaadbare modules er ooit in gaan komen, maar het zou een uitkomst zijn in een aantal situaties waar ik op zich graag linux in zou willen zetten maar het gewoonweg geen alternatief is. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Keiichi
En dan zul je zien dat commercial vendors die zelf hun linux drivers maken, weer een hoop wijzigingen door moeten voeren.

De vmware drivers raken met elke kernel versie ook incompatible. (Gelukkig is er dan iemand die any-to-any patches ervoor uitbrengt) Maar echt bevorderlijk lijkt het me niet als er structueel dingen in de kernel wijzigen.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:09
Alle 3 niet bepaald onbelangrijke dingen, en om die dan in een point release te vervangen van een 'zogenaamde' stable kernel, vind ik niet bepaald serieus overkomen.
Sinds 2.6 is dat onderscheid tussen 2.oneven en 2.even er tot nader order niet meer. Dingen die vroeger in 2.oneven gebeurden gaan nu in -mm (oid). Zie ook wat deadinspace hierover zegt:
Het is sinds een jaar ofzo semi-officieel zo dat vanilla kernels niet meer bedoeld zijn voor eindgebruikers, maar dat het iets is waar distribution vendors verder op kunnen bouwen.
Of met andere woorden: de 2.6.XX.X onderhouden. Die kernels zijn te vergelijken met wat vroeger 'stable' heette. En dat is ook een reden dat Slackware zo lang op 2.4 default is blijven hangen, zij shippen namelijk vanilla.

[ Voor 11% gewijzigd door Jesse op 10-07-2007 13:24 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Jesse schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:21:
Of met andere woorden: de 2.6.XX.X onderhouden. Die kernels zijn te vergelijken met wat vroeger 'stable' heette.
Een stel kernel-patches vergelijken met een stable slaat op een tang op een varken. Een even getal zou net als vroegâh een stable kernel moeten zijn en niet iets waar maar wat op losgepatched _moet_ worden, omdat het anders geen stable is :+
Heeft er ook iemand ook meer één idee waarom suspend2 niet opgenomen wordt in de kernel ? Is het omdat de kernel-devs zich (weer eens) superieur voelen en niet hun verlies willen nemen, of zit er iets heel intelligents achter ? :P

0.0

• blaataaps
  • Niet online
Jungian schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:21:
[...]

Een stel kernel-patches vergelijken met een stable slaat op een tang op een varken. Een even getal zou net als vroegâh een stable kernel moeten zijn
Dus als op een gegeven moment dat development-model niet meer werkt omdat niemand de oneven versies test en niemand bugreports stuurt, moet men als een dinosaurus aan dat model blijven vasthangen omdat "een even getal moet stable zijn!"?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 15:11

DataGhost

iPL dev

Ik vraag me af hoeveel mensen hier nu daadwerkelijk de humor van inzien (of ik sla zelf de plank volledig mis), ik zie namelijk iedereen beginnen/doorgaan over experimentele code, bugs, fouten, kwaliteit...

Het eerste wat mij in ieder geval opvalt is "6.22" in de version string en dan krijg ik gelijk flashbacks naar een concurrerend product van een bepaald groot bedrijf :+ Ik krijg dan ook het gevoel dat hij daarop doelt :)

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

blaataaps schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:27:
[...]
Dus als op een gegeven moment dat development-model niet meer werkt omdat niemand de oneven versies test en niemand bugreports stuurt, moet men als een dinosaurus aan dat model blijven vasthangen omdat "een even getal moet stable zijn!"?
De kernel wordt weinig getest denk je ? _O- De Git server maakt _echt_ overuren :)

En ook al _zou_ de kernel weinig getest worden, is het dan slim om hem gewoon "over de muur heen te gooien" en ervanuit te gaan dat de distro-devs "het wel even fixen" ?

0.0

• blaataaps
  • Niet online
Jungian schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:43:
[...]

De kernel wordt weinig getest denk je ? _O- De Git server maakt _echt_ overuren :)
Nee dat denk ik niet, en die smiley snap ik ook niet helemaal. Misschien moet je even nadenken en http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_kernel#Version_numbering lezen voor je in lachen uitbarst. Een van de redenen is dat de oneven versies gewoon te weinig gebruikt werden.
En ook al _zou_ de kernel weinig getest worden, is het dan slim om hem gewoon "over de muur heen te gooien" en ervanuit te gaan dat de distro-devs "het wel even fixen" ?
Zoals deadinspace al zei, de afgelopen tijd is het ontwikkelproces nogal veranderd, en hebben de distrobouwers een taak gekregen (dan wel zelf op zich genomen, veel distro's patchen al heel lang). En waarom zou dat niet slim zijn? Als op manier A de shit niet meer gefixt wordt, is het tijd om over te stappen op manier B die wel werkt.
Het zelf de latest en greatest vanilla kernelsource downloaden van kernel.org en zelf compilen werkt nu minder goed dan "vroegah", maar dat het anders is betekent niet dat het slechter is.

[ Voor 3% gewijzigd door blaataaps op 10-07-2007 14:53 ]

• Jesse
Jungian schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:43:
[...]

De kernel wordt weinig getest denk je ?
2.5 anyone? Waarom duurde het zo lang voordat 2.6 er kwam? En waarom duurde het zo lang voordat die behoorlijk geadopteerd werd?
_O- De Git server maakt _echt_ overuren :)

Dat is wat overdreven bout uitgedrukt. Sinds 2.6 zijn ze gewoon overgestapt naar een ontwikkelscenario wat meer geleidelijk gaat. Ontwikkelingen gaan in -mm e.d. en als ze daar voldoende goed worden bevonden gaan ze naar 2.6.XX. Dat betekend een veel sneller traject van ontwikkelen naar de markt dan vroeger, en voor die foutjes die nu meer dan vroeger in de stable kernel zaten, zijn er de 2.6.XX.X kernels, zodat een distrobouwer toch op een bepaald moment een kernel in een distro kan stoppen die wel onderhouden word maar waarin niet om de haverklap grote dingen worden gewijzigd.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

blaataaps schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:52:
Nee dat denk ik niet, en die smiley snap ik ook niet helemaal. Misschien moet je even nadenken en http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_kernel#Version_numbering lezen voor je in lachen uitbarst. Een van de redenen is dat de oneven versies gewoon te weinig gebruikt werden.
De oneven kernelversies zijn niet eens persé meer nodig, maar het principe achter de even kernels zou wel moeten blijven staan : trek je een kernel van het net af, dan zou je ervanuit moeten kunnen gaan dat deze _perfect_ zonder patches of andere meuk kan draaien. De Git-server worden echt belachelijk vaak gebruikt, dus mogelijkheden genoeg tot testen _voor_ het uitbrengen van de kernel.
Zoals deadinspace al zei, de afgelopen tijd is het ontwikkelproces nogal veranderd, en hebben de distrobouwers een taak gekregen (dan wel zelf op zich genomen, veel distro's patchen al heel lang).
Vrijwel allemaal (allemaal ? ik ken er geen één die _niet_ patched meer tegenwoordig) gooien ze wel een patchset over de kernel heen. Geeft dat niet iets aan vind je ? Zou het wellicht niet slim zijn om een groot deel van die patches in de kernel op te nemen (ervanuitgaande dat bedrijven als Red Hat en distro's als Debian en Ubuntu niet achterlijk zijn) ?
En waarom zou dat niet slim zijn? Als op manier A de shit niet meer gefixt wordt, is het tijd om over te stappen op manier B die wel werkt.
Doe het goed of doe het niet. Om dezelfde reden als dat er een googleplex aan distro's zijn nu : iedereen fixed het anders, of denkt dat ze het beter kunnen. Verspilling van tijd en verspilling van mankracht.
Het zelf de latest en greatest vanilla kernelsource downloaden van kernel.org en zelf compilen werkt nu minder goed dan "vroegah", maar dat het anders is betekent niet dat het slechter is.
Vroeger (en dan is vroeger niet eens zo heel lang terug) kon je ervanuit gaan dat het gewoon werkte (it just works). Tegenwoordig verschijnen er _steeds meer_ patchsets, om (1) ontbrekende functionaliteit toe te voegen (mm en vrienden) of (2) het verbeteren van onderdelen van de kernel (bijv. suspend2). Of je dat iets goed vind moet je zelf je mening over vormen natuurlijk ;)

0.0

• Jesse
Jungian schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:08:
[...]
Vrijwel allemaal (allemaal ? ik ken er geen één die _niet_ patched meer tegenwoordig) gooien ze wel een patchset over de kernel heen. Geeft dat niet iets aan vind je ? Zou het wellicht niet slim zijn om een groot deel van die patches in de kernel op te nemen (ervanuitgaande dat bedrijven als Red Hat en distro's als Debian en Ubuntu niet achterlijk zijn) ?
Slackware.
De grote distro's patchen ook heel veel upstream en onderhouden daarnaast voor langere duur een kernel in een versie van een distro die zij gereleased hebben.
[...]
Vroeger (en dan is vroeger niet eens zo heel lang terug) kon je ervanuit gaan dat het gewoon werkte (it just works). Tegenwoordig verschijnen er _steeds meer_ patchsets, om (1) ontbrekende functionaliteit toe te voegen (mm en vrienden) of (2) het verbeteren van onderdelen van de kernel (bijv. suspend2). Of je dat iets goed vind moet je zelf je mening over vormen natuurlijk ;)
Al die dingen (dan bedoel ik -mm en consorten) die niet standaard in de kernel zitten, zitten met name niet in de vanilla kernel omdat ze niet voldoende stabiel zijn.
Een 'patch' duidt in die gevallen niet zozeer op een pleister/bugsquasing maar domweg op een stuk code wat vervangen is door een stuk nieuwere code.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 10-07-2007 15:23 ]

• blaataaps
  • Niet online
[...]

De oneven kernelversies zijn niet eens persé meer nodig, maar het principe achter de even kernels zou wel moeten blijven staan : trek je een kernel van het net af, dan zou je ervanuit moeten kunnen gaan dat deze _perfect_ zonder patches of andere meuk kan draaien.
Waarom moet dat? Als je een bepaalde versie downloadt zal die wel gewoon werken, maar er was blijkbaar noodzaak het ontwikkelproces wat te veranderen omdat het oude niet meer werkte
De Git-server worden echt belachelijk vaak gebruikt, dus mogelijkheden genoeg tot testen _voor_ het uitbrengen van de kernel.
Dat er genoeg mogelijkheden zijn betekent niet dat genoeg mensen het ook testen, en dat je zo op die Git-server hamert snap ik niet zo.
[...]

Vrijwel allemaal (allemaal ? ik ken er geen één die _niet_ patched meer tegenwoordig) gooien ze wel een patchset over de kernel heen.
Slackware doet volgens mij nog vanilla, maar dat weet ik niet zeker
Geeft dat niet iets aan vind je ? Zou het wellicht niet slim zijn om een groot deel van die patches in de kernel op te nemen (ervanuitgaande dat bedrijven als Red Hat en distro's als Debian en Ubuntu niet achterlijk zijn) ?
Ik neem aan dat een deel van het werk dat door de distro-maintainers gedaan wordt gewoon in de kernel komt.
Doe het goed of doe het niet.
Wat doen ze niet goed dan? Volgens mij gaat het prima, 1x in de zoveel tijd komt er een nieuwe kernel, en een tijdje later zit die in de meeste nieuwe versies van de distributies. Dat jij het niet eens bent met het ontwikkelmodel, taakverdeling of versienummering doet daar niet zoveel aan af.
Om dezelfde reden als dat er een googleplex aan distro's zijn nu : iedereen fixed het anders, of denkt dat ze het beter kunnen. Verspilling van tijd en verspilling van mankracht.
Je bent dus tegen diversiteit, en iedereen moet precies hetzelfde gebruiken, bij voorkeur jouw distro of choice? Dat mensen dingen verschillend op lossen is niet per definitie verspilling.
Vroeger (en dan is vroeger niet eens zo heel lang terug) kon je ervanuit gaan dat het gewoon werkte (it just works).
Tegenwoordig gebruik ik een standaardkernel van mijn distributie en "it just works"
Tegenwoordig verschijnen er _steeds meer_ patchsets, om (1) ontbrekende functionaliteit toe te voegen (mm en vrienden) of (2) het verbeteren van onderdelen van de kernel (bijv. suspend2). Of je dat iets goed vind moet je zelf je mening over vormen natuurlijk ;)
Vroeger moest ik altijd als ik debian of een andere distro installeerde allerlei toeren uithalen en kernels compilen om hele gewone dingen werkend te krijgen. Tegenwoordig installeer ik een distributie, en bijna alles werkt gewoon. Ik ben blij (en velen om mij heen met mij) dat ik niks meer van kernel.org hoef te downloaden en zelf klooien met het compilen van kernels.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hoe groot (in aantal MB's) is de kernel nu eigenlijk van Linux? /tussendoorvraagmodus

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Jesse
Falcon schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:26:
Hoe groot (in aantal MB's) is de kernel nu eigenlijk van Linux? /tussendoorvraagmodus
Zie http://kernel.org/pub/linux/kernel/v2.6/
code:
1
linux-2.6.22.tar.bz2         08-Jul-2007 23:48   43M

Zal uitgepakt nog wel wat meer wezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 10-07-2007 15:29 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik had eigenlijk weinig anders kunnen verwachten van de anti-bloat 8)
Al die dingen (dan bedoel ik -mm en consorten) die niet standaard in de kernel zitten, zitten met name niet in de vanilla kernel omdat ze niet voldoende stabiel zijn.
Een 'patch' duidt in die gevallen niet zozeer op een pleister/bugsquasing maar domweg op een stuk code wat vervangen is door een stuk nieuwere code.
Ik weet precies wat die patchsets doen, aangezien ik ze zelf ook gebruik en zolang ze m'n ReiserFS-partities niet laten ontploffen vind ik het prima :D Maar ik ben hopelijk niet de enige die het ook maar een klein beetje vreemd vind dat er zoveel patchsets die allemaal zoveel verschillende dingen willen veranderen ? Het mooie van Linux (en alle andere open source software) is dat je er dingen aan kunt veranderen, maar de hoeveelheid patchsets die bijvoorbeeld een alternatieve scheduler aanbieden rijzen de pan uit. En één van de beste patchsets op dat gebied (ck) is eigenlijk nooit een optie geweest om opgenomen te worden in de mainstream kernel, terwijl het toch echt een mooi stuk programmeren was :)
blaataaps schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:25:
Dat er genoeg mogelijkheden zijn betekent niet dat genoeg mensen het ook testen, en dat je zo op die Git-server hamert snap ik niet zo.
Een hele sloot bugfixes komt binnen dankzij de mensen die de Git-releases gebruiken. De Git-server zou (imho) dus eigenlijk nog een iets prominentere rol in moeten nemen om alles ideaal te laten verlopen.

Het idee van een Debian stable release (of FreeBSD kernel) dus : lever het pas af als je praktisch zeker weet dat er nog weinig fouten inzitten. De Git server zou hier dus een grote rol in kunnen spelen.
Je bent dus tegen diversiteit, en iedereen moet precies hetzelfde gebruiken, bij voorkeur jouw distro of choice? Dat mensen dingen verschillend op lossen is niet per definitie verspilling.
offtopic:
Ik heb geen distro of choice meer, aangezien alle distro's wel een zwak punt hebben (maar dat even terzijde).
Vergelijk het met rupsbanden en standaard ronde autobanden : je kunt wel eigenzinnig zijn en je Porsche modden om rupsbanden te kunnen gebruiken, maar je zou ook de standaard ronde autobanden kunnen nemen. Oftewel : als iets efficiënt kan worden opgelost _zou_ het ook zo opgelost moeten worden imho, maar blijkbaar kiezen er veel mensen liever voor chaos.
Vroeger moest ik altijd als ik debian of een andere distro installeerde allerlei toeren uithalen en kernels compilen om hele gewone dingen werkend te krijgen.
Zoals ? En hebben we het hier over een 2.x kernel ?
* Jungian zou nog steeds een keer tijd willen vrijmaken om een 1.x kernel te testen :D

[ Voor 40% gewijzigd door Jungian op 10-07-2007 15:55 ]

0.0

Verwijderd

Ieder bedrijf heeft zijn eigen filosofie over wat ze met een kernel willen bereiken. Dan is het wel handig dat je een basis kernel als vanilla hebt waar alleen de broodnodige dingen in aangepast worden.

Ik heb in een interview op TLLTS met een Novell medewerker gehoord dat de kernel van OpenSuSE iets van 500 patches heeft. De SLED kernel meer dan 2000. Dan wil ik wel eens weten hoeveel RedHat er wel niet heeft aangezien dat volledig Enterprise gebaseert is.

En trouwens, keuze is toch fijn? Mijn systeem zal heus niet crashen met alleen een vanilla-kernel. Wil ik iets meer om te testen dan pak ik een MM, CK of een van de kernels die op de gentoo-forums rondslingeren. Open Source is all about choice.

• Jesse
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:47:
*knip*
aangezien dat volledig Enterprise gebaseert is.
*knip*
Wat is dat nou weer voor iets :?

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 10-07-2007 16:08 ]

Verwijderd

Jesse schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:08:
[...]

Wat is dat nou weer voor iets :?
Voor servers in bedrijven. Niet de starship Enterprise ;)

• Jesse
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:09:
[...]

Voor servers in bedrijven. Niet de starship Enterprise ;)
offtopic:
Ehe. Wat is wat dat betreft het verschil met SLES? Hoe kan iets enterprise _gebaseerd_ zijn? En hoezo zouden er meer patches nodig zijn als het _enterprise gebaseerd_ is?

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 10-07-2007 16:16 ]

Verwijderd

Ik draai al aardig lang zelf gebakken kernels (oftewel vanilla). Ik moet zeggen dat sommige aanpassingen inderdaad niet heel erg fijn soms zijn. Met name de veranderingen zijn soms iets wat extreem. Laatst nog, upgrade kernel 2.6.19 naar 2.6.20 en toen had de netfilter team maar even gekozen om hun modules allemaal te hernoemen!

Grrrr

Dus kwam er ineens achter dat ik dus kernel opnieuw weer mocht compilen, want mijn iptables werkte totaal niet meer. Zo zijn er nog wel meerdere voorbeelden op te noemen, zoals ineens een beschadigde ext3 partitie ineens, na 5 dagen uptime pas. Dus dat soort problemen zijn moeilijk te achterhalen.

Echter moet ik wel zeggen dat ik zwaar respect heb voor de mensen die allemaal aan de kernel werken. Als je namelijk eens in de code duikt, en de mailing lijsten eens in de gaten houd, dan zie je wel dat het gelukkig heel actief is, en dat bij grote fouten het super snel word opgelost.

Oftewel, blij ben ik wel met de nieuwe release, alleen wacht ik altijd op de nieuwste release, en draai ik de ena laatste. Dus nu is dat 2.6.21.6. Deze werkt prima, onlangs de vele veranderingen.

Oftewel, ik neem de kernel zeer serieus, aangezien ik ook wel eens een debug naar ze stuur bij grote problemen, en dat word vrijwel zelfde dag, als volgende dag dan al opgelost ;).

Noem mij eens een community die zo snel ook is (en dan os based).

• deadinspace
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Cyphax schreef op maandag 09 juli 2007 @ 23:28:
Ze zijn keihard tegen een niet teveel veranderende kernel-API?
Ze zijn keihard tegen het vastleggen van een interne API, omdat ze een niet optimale API per direct willen kunnen veranderen zonder de oude nog te supporten. Een interne ABI (wat eigenlijk nodig zou zijn voor closed source drivers) is nog erger (en om praktische redenen nog vervelender).
Voorlopig lijkt voor de meeste hardware toch wel een driver te zijn dus het lijkt niet fout uit te pakken
Ja, en weet je waarom dat is? Omdat die mensen staan op open source drivers in de mainline kernel. Niet omdat het "toevallig wel goed gegaan is".
Toch zou het fijn zijn als ze ook denken aan de fabrikanten.
Ze denken ook aan de fabrikanten... Die fabrikanten hoeven niet eens een driver te schrijven, het enige wat ze hoeven te doen is kenbaar maken hoe hun hardware aangestuurd moet worden.
Jungian schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:45:
[ot]Ik kijk om de zoveel tijd even op een paar mailinglist en wat me eigenlijk het meeste opvalt is dat Linus over het algemeen een megalomane aars is (:+).
Linus kan knap bot uit de hoek komen ja :P
Maar voorzover ik gezien heb oordeelt hij voornamelijk op technische criteria, waarin de geschiedenis heeft laten zien dat hij het vaak bij het rechte eind heeft. En als hij zich vergist, dan kan hij dat ook toegeven. De botheid moet je gewoon niet teveel op letten ;)
Hun argumenten zijn hartstikke mooi, maar daar heeft een hardwarefabrikant weinig aan (NDA's zijn uitermate lollig namelijk en bieden geen ruimte voor een open source driver)
Ik heb van de fabrikanten die de chips ontwerpen (en dus doorgaans niet door NDA's gebonden zijn) nog nooit een goede reden gezien om geen specs vrij te geven.

Als een hardwarefabrikant een chip gebruikt waarvan ze de specs onder NDA krijgen, dan is dat inderdaad vervelend. Ikzelf heb er overigens weinig boodschap aan; willen ze mijn klandizie, dan kiezen ze maar een andere chip.

Maar de fabrikanten die deze chips ontwerpen en maken hebben over het algemeen geen fatsoenlijke reden om die specs niet vrij te geven. Ze willen dat hun chips gebruikt worden... Vertel dan ook hoe.
Op andere platformen heb je als consument ook te maken met closed source drivers. Daar hoor je nooit iemand zeiken om een open source driver, simpelweg omdat de closed source driver werkt
Grapje zeker?

Wat dan van al die hardware waar voor Windows Vista een nieuwe driver nodig is en de fabrikant te lam is om die te maken? Dat geldt voorlopig nog voor een aardige hoeveelheid printers bijvoorbeeld. Voor de meeste apparaten zal het uiteindelijk wel goed komen, maar als de fabrikant besluit dat een apparaat te oud is om nog drivers voor te updaten, dan heb je pech. Of zie Creative, die $9.99 vragen voor de Vista drivers van sommige van hun geluidskaarten...

Binary drivers werken ook alleen maar voor het OS en het platform waarvoor ze gemaakt zijn. Een Windows driver? Sja, jammer voor Mac OS X, GNU/Linux en FreeBSD gebruikers. Een Linux/x86 driver? Pech voor FreeBSD en Linux/ppc. Als er specs zijn, dan kunnen gebruikers van die OSsen tenminste zelf een driver proberen te maken.

En zelfs al is er een driver, dan nog werken die vaak niet bijster goed. ATi bijvoorbeeld stond jarenlang bekend om zijn brakke drivers, en de meeste crashes onder Windows worden verweten aan driverproblemen.
Ja, maar blijkbaar zijn die dingen nodig (of bieden ze iig genoeg voordeel), en dus moeten ze er toch ooit in. En het oude model van 2.oneven is development en 2.even is productie werkte niet goed meer. Er kwamen veel te veel veranderingen in 2.oneven, waardoor het testen te lang duurde, waardoor er weer meer veranderingen werden opgenomen, etc.

Dus wat dan te doen?
Vrijwel allemaal (allemaal ? ik ken er geen één die _niet_ patched meer tegenwoordig) gooien ze wel een patchset over de kernel heen. Geeft dat niet iets aan vind je ? Zou het wellicht niet slim zijn om een groot deel van die patches in de kernel op te nemen?
Distributies pushen die patches ook upstream naar de kernel. Sommigen komen er dan in, sommigen (om verscheidene redenen) niet. Degene die opgenomen worden hoeven volgende keer niet gepatcht te worden, de anderen (voorlopig) nog wel. En uiteraard zijn er bij een nieuwe kernel weer nieuwe dingen te patchen.
Vroeger (en dan is vroeger niet eens zo heel lang terug) kon je ervanuit gaan dat het gewoon werkte (it just works).
Maar vroeger waren de distro kernels niet zo top, en was het dus hip je eigen kernel te compilen. Tegenwoordig zijn de distro kernels uitstekend en voldoen deze vrijwel altijd. Tijden veranderen.
Tegenwoordig verschijnen er _steeds meer_ patchsets, om (1) ontbrekende functionaliteit toe te voegen (mm en vrienden)
-mm is niet om functionaliteit toe te voegen, -mm is om nieuwe functionaliteit te testen.
Falcon schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:26:
Zoals Jesse al antwoordde is 2.6.22 ongeveer 43 MB compressed source. Uncompressed source is iets van 251 MB.

Maar ik weet niet of je de grootte van de sources wilde weten, of de grootte van de executables? Op mijn systeem (Debian stock kernel, 2.6.18) is de kernel zelf 1.3 MB, en alle modules bij elkaar (waarvan maar een klein deel geladen is) 43 MB.

Ik snap overigens prima dat het model van development tree waar alle ontwikkeling gebeurt / production tree waar weinig veranderingen plaatsvinden aantrekkelijk klinkt, en dat het een fijn idee is dat je zelf een kernel.org kernel kan downloaden en compilen voor je systeem en dat dan alles werkt.

Maar de realiteit is gewoon dat dit model niet geschikt is voor het enorme tempo aan veranderingen waaraan de Linux kernel tegenwoordig onderhevig is.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

(let op ! cliché !) Nee, niet echt :>
Wat dan van al die hardware waar voor Windows Vista een nieuwe driver nodig is en de fabrikant te lam is om die te maken?<knip>
Daar hadden wij het volgens mij helemaal niet over :). Als er een closed source driver die _wel_ goed werkt, heb ik geen behoefte aan een open source driver. Doneren aan Nouveau vind ik dan ook waanzin, aangezien de closed source Nvidia-driver het prima doet. Een open source driver voor Nvidia-kaarten op het Windows-platform hoef ik ook niet eens 2 seconden over na te denken.

Mocht Nvidia besluiten mijn kaart niet meer te ondersteunen, dan koop ik de goedkoopste variant van de nieuwste serie en kan ik weer _jaren_ vooruit.
En zelfs al is er een driver, dan nog werken die vaak niet bijster goed. ATi bijvoorbeeld stond jarenlang bekend om zijn brakke drivers, en de meeste crashes onder Windows worden verweten aan driverproblemen.
Ik heb anders weinig problemen gehad met mijn Nvidia-kaarten op Linux, FreeBSD en Windows. Totaal niet te vergelijken met Ati, die consistent op elk platform meuk aflevert.

* Jungian sluit zich aan bij Cyphax (hieronder)

[ Voor 51% gewijzigd door Jungian op 10-07-2007 20:15 . Reden: tweakerdetweak ]

0.0

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
deadinspace schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 19:13:

Ze zijn keihard tegen het vastleggen van een interne API, omdat ze een niet optimale API per direct willen kunnen veranderen zonder de oude nog te supporten. Een interne ABI (wat eigenlijk nodig zou zijn voor closed source drivers) is nog erger (en om praktische redenen nog vervelender).
Wat ik dan niet zo goed snap, en misschien kun jij me dat uitleggen, is dit: kunnen ze niet een interne API vaststellen die gewoon goed meekan? De techniek staat weliswaar niet stil maar het verandert allemaal toch niet per kernel-release? Zou het niet slimmer zijn om niet per release dus eens te kijken van "oh dit kan beter, hop doorvoeren" maar gewoon een keer die API uitwerken en dan gebruiken?
Ja, en weet je waarom dat is? Omdat die mensen staan op open source drivers in de mainline kernel. Niet omdat het "toevallig wel goed gegaan is".
Maar je blijft het risico lopen dat mensen denken "pff ik heb er genoeg van, ik blijf wel bezig, laat ze een keer die API GOED ontwerpen en dan gebruiken".
Ik zou zelf wel zoiets hebben op gegeven moment.

En dan hoeft zo'n API niet jaren mee te gaan.
Ze denken ook aan de fabrikanten... Die fabrikanten hoeven niet eens een driver te schrijven, het enige wat ze hoeven te doen is kenbaar maken hoe hun hardware aangestuurd moet worden.
Waarom zou een nVidia dat niet doen dan? Dat zou ze een hoop geld schelen, niet meer zelf de driver hoeven maken, gewoon de specs afgeven en laat ze maar schrijven. Toch doen ze dat niet.
De ene keer ligt dat misschien aan managers die geen verstand van zaken hebben en er dus uit de buurt blijven, een andere keer misschien omdat het niet mag/kan.

Pagina: 1