Toon posts:

PC Reboot en geeft errors op willekeurige momenten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik zit al een tijd met een probleem (2 maanden) en heb al van alles geprobeerd maar het helpt maar niet.
De problemen zijn :

-Als ik games wil starten krijg ik errors
Afbeeldingslocatie: http://www.jelmerstweaksite.nl.tt/dezefout.jpg
-Willekeurige reboots (Ook onder internetten, muziekluisteren e.d.)

Wat heb ik geprobeerd.

-Ik heb op GoT lopen zoeken, maar kon niks vinden
-WIndows opnieuw geinstalleerd (XP & Vista geprobeerd)
-Memtest ~2 uren gedraait
-Met zo weinig mogelijk hardware proberen te draaien.

Specs:

Behuizing: Coolermaster Stacker STC-01
Voeding : Coolermaster PCAP 430Watt
DVD rom: Samsung 16x IDE
DVD RW: Aopen 16x16 IDE
Moederbord: Asus M2N-e
Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+
Geheugen: 2x1024 MB Corsair XMS2 PC5400
Videokaart: Club3D Radeon X1950Pro 256 MB
Hardeschijven: 2xWD Raptor 36GB in raid0, 2x WD2500KS, 1x Samsung spinpoint 250 GB.

Nu is mijn vraag, weten jullie ook wat het is ?

Alvast bedankt voor de hulp ! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2007 22:35 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.
Je geeft aan een Asus bord te hebben, die zijn doorgaans vrij kieskeurig met mem, waardoor je in memtest weinig tot geen fouten hebt, maar in windows het lekker fout kan gaan. Dus test dat ook eens, net als iedere andere stap in de troubleshooter.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 08 juli 2007 @ 22:53:
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.
Je geeft aan een Asus bord te hebben, die zijn doorgaans vrij kieskeurig met mem, waardoor je in memtest weinig tot geen fouten hebt, maar in windows het lekker fout kan gaan. Dus test dat ook eens, net als iedere andere stap in de troubleshooter.
Ok, bedankt, ik ga eerst even de troubleshooter doornemen

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Memtest moet je minimaal een nachtje door laten draaien, zelfs dan pas kunnen de eerste errors ontstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 09-07-2007 10:14 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik denk dat het geheugen het probleem is. Test het geheugen in Windows met memtest voor windows.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
timbry schreef op maandag 09 juli 2007 @ 10:22:
Ik denk dat het geheugen het probleem is. Test het geheugen in Windows met memtest voor windows.
Aangezien de TS aangeeft dat hij al Memtest heeft gedraaid, en er geen fouten zijn opgetreden, verwacht ik eerder dat Terw_Dan gelijk heeft, en het geheugen waarschijnlijk niet compatible is met het moederbord van de TS.
Dan krijg je geen fouten in Memtest, maar wel rare problemen...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus het ligt waarschijnlijk aan mijn geheugen wat niet compitabel is met mijn moederbord ?

Verwijderd

Op de site spreken ze bij het toetsenbord over DDR2 800/667/533 ECC geheugen (max 8Gb).
Het is overigens wel zo dat pc's ook "willekeurig" kunnen rebooten als de koeling
niet goed genoeg is. Zo werkte mijn voorlaatste laptop alleen goed
in de vriezer :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:06:
Op de site spreken ze bij het toetsenbord over DDR2 800/667/533 ECC geheugen (max 8Gb).
Het is overigens wel zo dat pc's ook "willekeurig" kunnen rebooten als de koeling
niet goed genoeg is. Zo werkte mijn voorlaatste laptop alleen goed
in de vriezer :)
De koeling is in orde, alles is onder de 35 graden

Edit: ik kreeg zonet een bsod IRQ_not_less_or_equal wat zou dat kunnen betekenen ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 11:22 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:08:
[...]

De koeling is in orde, alles is onder de 35 graden

Edit: ik kreeg zonet een bsod IRQ_not_less_or_equal wat zou dat kunnen betekenen ?
Waarom zoek je het niet op bij Google?

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist windows opnieuw geinstalleerd, zelf de geheugen timings in de bios gezet, en bios geflashed van 0402 naar 0802. Ik zal zometeen even wat games installeren en kijken of het geholpen heeft.

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Als je nog problemen houdt, is het misschien verstandig hier ff je geheugen timings te posten. Het is voor bijna 100% zeker dat het aan je geheugen ligt. Ik kreeg dezelfde foutmeldingen, maar dan in Firefox. Geheugen vervangen en probleem was opgelost

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

IOk verdenk ook je geheugen, je kan eens proberen je timings wat ruimer in te stellen

Verwijderd

Topicstarter
timbry schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:39:
Als je nog problemen houdt, is het misschien verstandig hier ff je geheugen timings te posten. Het is voor bijna 100% zeker dat het aan je geheugen ligt. Ik kreeg dezelfde foutmeldingen, maar dan in Firefox. Geheugen vervangen en probleem was opgelost
Ik heb nog geen problemen gevonden, maar het is goed mogelijk dat ze zo weer komen. Als het weer komt, moet ik dan gewoon mijn geheugen RMA sturen en de zelfde terug krijgen, of moet ik dan toch wat anders gaan uitzoeken ?

Ik heb de geheugentimings nu op : 4-4-4-12-2T gezet, zoals op de corsair site staat, eerst stond het op 5-5-5-15-2t.

Edit:

Allen bedankt, het systeem werkt weer super stabiel ! _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2007 21:48 ]

Pagina: 1