Toon posts:

[Safari] Kleuren van foto's te fel

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zit dus met volgend probleem:
http://img179.imageshack.us/img179/2918/afbeelding1la5.png

In safari zijn de kleuren 'soms' veel feller dan in firefox...
Firefox toont hoe de kleuren zijn op mijn pc, dus ik denk wel de correcte.
Ik heb over dit probleem al verscheidene artikels gelezen maar ik vind geen oplossing...
Mijn gamma staat op 2.2, dus dat kan het niet zijn.
Mijn scherm is wel manueel gecalibreeerd, maar ook al pak ik andere profielen, het probleem blijft +-hetzelfde.
Iemand een oplossing zodat ik toch nog safari kan gebruiken?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik heb de titel aangepast van "Kleuren" naar "[Safari] Kleuren van foto's te fel", aangezien dat het probleem wat beter beschrijft. Zou je daar de volgende keer wat beter op willen letten :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Safari ondersteunt kleurprofielen, Firefox niet. Daar zal het verschil in liggen

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
convert in photoshop eens naar het sRGB profiel en check nog eens.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het is aan de maker gelegen van de foto dat hij niet op het kleurenprofiel heeft gelet en daarbij dus te felle kleuren geshopt heeft?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 23:27:
Dus het is aan de maker gelegen van de foto dat hij niet op het kleurenprofiel heeft gelet en daarbij dus te felle kleuren geshopt heeft?
't is waarschijnlijk andersom. Je PC en FF laten 't te dof zien.

Als ik je screenshot bekijk is dat absoluut het geval trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 08-07-2007 23:47 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is natuurlijk dan een punt van discussie, er zullen waarschijnlijk vel meer de PC/FF versie zien dan de 'juiste' safari versie....

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 00:30:
Dat is natuurlijk dan een punt van discussie, er zullen waarschijnlijk vel meer de PC/FF versie zien dan de 'juiste' safari versie....
Hoeveel mensen je image op een bepaalde manier zien heeft daar niets mee te maken. In die jpeg zit een colour profile, aan de hand waaraan die image gerenderd moet worden. Photoshop doet dat, dus die kleuren zien er (ruwweg, zolang de displays niet ook exact gecalibreerd zijn) hetzelfde uit zoals de maker ze gezien heeft bij het shoppen. Dat houdt in dat Firefox en IE en whatever zich niet aan die profiles houdt, dit fout rendert.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bewerk je foto's gewoon in de sRGB kleurruimte (in photoshop convert to profile: sRGB)
bij het opslaan dit profiel insluiten

op deze manier ziet iedereen de kleuren zoals jij ze bedoeld hebt, zowel in firefox/IE/safari (tot op zekere hoogte natuurlijk, calibratie ed.)

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het is duidelijk dat nu de 'fout' is gevonden, maar een echte oplossing om de kleuren gelijk te krijgen is er dus niet?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:41
Lees voor de gein ook eens deze topics hier staat alles zeer volledig uitgelegd:
http://digistar.com/~dmann/profile_test/
Kleuren in browsers onder OS X
Kleurprofielen en monitorcalibratie
Rare kleuren afbeeldingen in FireFox

Een echte oplossing is er dus niet, nouja de devvers van firefox gaan schoppen. Maar er is hoop:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=16769

Safari heeft dus wel ondersteuning voor ICC profielen, en ook de oude Internet Explorer op de mac. Voor opera en dergelijke weet ik het niet zeker.

edit:
In ff 3 mag je dus ook ondersteuning verwachten, in te schakelen door about:config als het door de testers heen is :).

[ Voor 9% gewijzigd door leon1e op 09-07-2007 17:08 ]

Pagina: 1