Laptop voor live-muziek met cello

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
(Ik post dit hier en niet in "Complete System en Laptops", omdat het me lijkt dat de mensen met everstand van audio hier rondlopen en niet daar.)

Ik wil een nieuwe laptop kopen, vooral om games mee te bouwen, maar ook om te gebruiken bij optredens met mijn band (waarin ik cellist ben). Nou heb ik nog helemaal geen ervaring met het gebruik van een laptop voor live muziek en dus heb ik daar een paar vraagjes over, waarvan ik hoop dat jullie ze misschien kunnen beantwoorden. Ik wil de volgende drie dingen kunnen doen:
  • a. De laptop gebruiken als sampler die bij het indrukken van een knop een stemfragment of zo afspeelt.
  • b. De laptop gebruiken als effectbak om mijn cello en eventueel ook de vocalen van effecten te voorzien (delay, reverb, chorus, etc.).
  • c. De laptop gebruiken als softsynth om op zijn tijd met het toetsenbord van de laptop wat synth-melodiën te kunnen maken.
Nou is mijn vraag: waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een laptop met dit doel? Ik heb op het moment deze laptop op het oog. Kunnen deze dingen daarmee? Of moet ik misschien een externe geluidskaart ervoor aanschaffen, of een specifieke andere laptop?

Ik heb ook nog wat aansluitende vraagjes waarvan ik hoop dat mensen hier me er meer over kunnen vertellen.
  • 1. Welke software kan ik het beste gebruiken voor die drie doelen? Reason?
  • 2. Ik wil graag mijn laptop met pedalen en een zwelpedaal aansturen. Bestaan er goedkope USB- of midi-pedalen om dit mee te doen? De midi-pedalen van mijn broer deden 500 euro of zo en dat vind ik hiervoor veel te duur, dus ik wil wat simpelers.
  • 3. Is het mogelijk om 2 aparte inputs binnen te krijgen (cello en vocalen) om ze apart van effecten te voorzien, en 3 aparte outputs te doen (cello, vocalen en samples) om de mengtafel ruimte te geven?
Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Oogst op 08-07-2007 21:33 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Die laptop gaat 't prima trekken, maar van de onboard audio ga je niet blij worden.
Ik zou op z'n minst 's kijken naar een M-Audio Transit USB geluidskaart, en voor je overige wensen heeft M-Audio ook wel een hoop dingen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 21:43:
[..]
Ik zou op z'n minst 's kijken naar een M-Audio Transit USB geluidskaart, en voor je overige wensen heeft M-Audio ook wel een hoop dingen.
Daarmee haal je niet wat de TS boven je beschrijft. Je zult al snel aan een Firewire 410 moeten, deze heeft bovendien microfoonvoorversterkers, waardoor je je aansluitingen op het podium kunt houden en je de technicus bij het optreden gewoon 3 of 4 signalen kunt geven (cello, vocals, (stereo) samples). Pro Tools m-powered is wat de software betreft in staat alles te doen wat jij wilt :) Ik weet niet wat de latency van dit systeem gaat doen...

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 18:41

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Wat jij wil is een laptop (of nog beter, een macbook) met daarnaast een goeie externe geluidskaart via firewire of usb.

M-Audio, ESI, of iets in die richting, al naar gelang hoeveel in/outputs je nodig hebt. En dan ook nog een externe midicontroller (Behringer BCR2000 oid.), voor als je wil samplen, loopjes instarten en effecten bedienen.

Wat software betreft doet Ableton Live exact wat jij wil :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Oogst
OK, dat is duidelijk, dank u! :)

Iemand nog tips wat betreft die pedalen? Van die M-Audio-lui zie ik alleen keyboard midi-controllers, maar daar zijn mijn tenen wat te dik voor. ;) Ik heb wel echt iets pedaalachtigs nodig.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Oogst schreef op maandag 09 juli 2007 @ 16:45:
Iemand nog tips wat betreft die pedalen? Van die M-Audio-lui zie ik alleen keyboard midi-controllers, maar daar zijn mijn tenen wat te dik voor. ;) Ik heb wel echt iets pedaalachtigs nodig.
http://www.behringer.com/FCB1010/index.cfm

Met een beetje zoeken moet je 'm voor 150 euro thuis kunnen hebben.

(En macbook is een goeie tip. Mac's en muziek hebben een goede naam, en geheel terecht..)

[ Voor 0% gewijzigd door burne op 09-07-2007 16:55 . Reden: 100 euro is wel wat enthousiast. :( ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Chiron

Chiron

Zoek eens bij Musicstore op 'midi pedal'. Er is echt een shitload aan midi pedalen te krijgen, in alle soorten prijzen en maten :D

Het hoeft ook niet per se usb te zijn, als je bijv. die BCR2000 hebt kan je hem ook aan de midi-in hangen op de BCR.

**update

Leuk videootje over de mogelijkheden van Ableton icm foot-switch pedal:

*clique*

[ Voor 59% gewijzigd door Chiron op 09-07-2007 16:59 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Oogst
Ow, die Behringer is wel heel erg mooi zeg! Precies wat ik zoek eigenlijk en 200 euro valt me nog best mee.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 16:29
Kijk inderdaad eens serieus naar een Macbook Pro.
Live werk ik met een windows bak, iets minder gerust, als op een OSX bak.

BTW raad ik echt een pro geluidskaart aan.
En wat me trouwens op valt, is dat ik met een goedkope Soundblaster Audigy 2(van een paar jaar oud) en ziek lage latenties haal, met VEEL effecten, EN live monitoring en mixing.

Maar koop toch maar een goeie, live moet het gewoon goed werken :)

Verwijderd

Livemuziek met een Windows PC? Ik zie het al voor me, tijdens een live optreden: "Bliepbloep, uw virusscanner moet geupdate worden!".

Koop gewoon een Macbook Pro :)

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 16:29
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 02:05:
Livemuziek met een Windows PC? Ik zie het al voor me, tijdens een live optreden: "Bliepbloep, uw virusscanner moet geupdate worden!".

Koop gewoon een Macbook Pro :)
Oh zo, ... jij gebruikt een virus scanner op je audio workstation?

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Animal schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 02:08:
Oh zo, ... jij gebruikt een virus scanner op je audio workstation?
Jij gebruikt windows zonder virus-scanner? aiaiai.

• Chiron

Chiron

Animal schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 01:59:

BTW raad ik echt een pro geluidskaart aan.
En wat me trouwens op valt, is dat ik met een goedkope Soundblaster Audigy 2(van een paar jaar oud) en ziek lage latenties haal, met VEEL effecten, EN live monitoring en mixing.

Maar koop toch maar een goeie, live moet het gewoon goed werken :)
Maar dan ben je wel beperkt in je in/outputs. Zeker in de muziek heb je soms meer in en outputs nodig om te samplen, loops af te spelen etc., dat lukt dan echt niet met je Soundblaster. De meeste geluidskaarten van tegenwoordig doen allemaal wel ASIO, en halen daarmee lage latency's. Echter wat belangrijker is om naar te kijken, wat heb je nodig, hoeveel in en outputs wil je, moeten er microfoons aan kunnen, moet het ding gebalanceerde in/outputs (xlr) hebben, en hoe is de kwaliteit van de componenten (dat maakt soms enorm veel verschil uit in de kwaliteit van het geluid).

• Oogst
Animal schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 01:59:
Ik koop deze laptop in eerste instantie om games mee te developen en dan heb ik gewoon helemaal niks aan een Mac. Ik wil er ook live muziek mee doen, vandaar deze topic, maar games developen is de hoofd-eis.

Scant een Mac trouwens nooit op virussen of zo? :?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
burne schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 09:06:
[...]

Jij gebruikt windows zonder virus-scanner? aiaiai.
Er zijn weinig virussen in de lucht tijdens een concert hoor.

Zeker als je Live muziek wilt bewerken wil je een snelle laptop, vraag eens in een knappe winkel of ze een test model hebben waar je mee kan kijken of het snel genoeg werkt.

[ Voor 27% gewijzigd door barfieldmv op 10-07-2007 09:58 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Oogst schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 09:46:
[...]

Ik koop deze laptop in eerste instantie om games mee te developen en dan heb ik gewoon helemaal niks aan een Mac. Ik wil er ook live muziek mee doen, vandaar deze topic, maar games developen is de hoofd-eis.

Mac en Virussen? :)..er is maar 1 virus voor de hele mac geloof ik

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:23

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Falcon schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 10:03:
[...]

Mac en Virussen? :)..er is maar 1 virus voor de hele mac geloof ik
Neem dan een windows PC en linux ernaast voor je muziek, op die manier kun je echt nooit getroffen worden door virussen, tenzij jij ze zelf installeerd.

Mac heeft ondertussen wel meer virussen ;) Ook al is de kans dat je getroffen wordt nog steeds klein ;)

Zelf zou ik gaan voor een draagbare laptop, ook omdat zoals je zelf zegt hem mee wilt nemen naar concerten, Daarvoor vind ik 14 inch al aan de grote kant voor een beeldscherm( ook al is een cello geen kleintje) Ik zou zelf gaan voor 12 inch of misschien zelfs 13.3 inch( Macbook, dell laptop)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Chiron

Chiron

Als je alleen puur muziek doet op je windows installatie dan kan je best volstaan zonder virusscanner, aangezien je er toch niet op surft, geen onbekende nieuwe programma's op installeert, en het ding waarschijnlijk ook nooit aan internet hangt. Scheelt weer cpu tijd ook.

Op de nieuwere intel macs kan je gewoon dualbooten tussen windows en os x hoor :) google maar eens op bootcamp.

Zo heb je dan ook nog eens je development meuk en je muziek gescheiden!

En je hoeft niet per se een Macbook Pro aan te schaffen, een 'gewone' Macbook voldoet ook al prima. Videokaart prestaties boeien toch niet met muziek, de videokaart van de Macbook is zat, en de Macbook is al snel genoeg voor muziek. Belangrijker is de geluidskaart die je eraan prikt, en de hoeveelheid geheugen die je erin stopt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Chiron schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 10:30:
Als je alleen puur muziek doet op je windows installatie dan kan je best volstaan zonder virusscanner, aangezien je er toch niet op surft, geen onbekende nieuwe programma's op installeert, en het ding waarschijnlijk ook nooit aan internet hangt. Scheelt weer cpu tijd ook.
ik wil een nieuwe laptop kopen, vooral om games mee te bouwen,
So much for that point ;) Wil je dan Windows kom je denk ik om een scanner niet heen. Ik denk eigenlijk niet dat dat 't heel veel uitmaakt als je je scanner netjes instelt.

Een macbook is zeker leuk, maar voor game development wil je wel een redelijke grafische kaart, en ook een groot scherm (wat voor muziek maken ook zeker niet nadelig is). 'T wordt wel een duur geintje, zo macbook pro.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 10-07-2007 10:53 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Chiron

Chiron

Ahh.. game development.. even overheen gelezen :) Maar als het 2d games zijn dan boeit het natuurlijk niet ;)

Als je echt wat meer 3d power nodig hebt zit je inderdaad aan een Macbook Pro te denken, en wat dat grote scherm betreft, developen doe je dan op kantoor/thuis op een vaste plek lijkt me, dus dan knoop je er gewoon een 22" of 24" widescreen aan vast die je lekker laat staan als je in de weekenden met de band op pad bent?

Een en ander gaat wel in de papieren lopen zo :p

Want een midi-pedaal, externe pro-geluidskaart en een los scherm zijn ook niet gratis.

[ Voor 8% gewijzigd door Chiron op 10-07-2007 11:20 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Oogst schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 09:46:
Er zijn twee virussen, elk met twee varianten. Beiden vragen bij het infecteren om je wachtwoord, en beiden maken gebruik van lekken die inmiddels al lang en breed gefixt zijn. Dus in dat opzicht valt het aanbod een beetje tegen, en de voorspellingen van vorig jaar dat er een golf van virussen aan zat te komen is een beetje een tegenvallertje gebleken.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Chiron schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 11:19:
Want een midi-pedaal, externe pro-geluidskaart en een los scherm zijn ook niet gratis.
€ 159, € 89 en € 279 voor pedaal, 24 bits 96kHz DAC en een 22" scherm?

• Chiron

Chiron

burne schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 11:28:
[...]
€ 89, 24 bits 96kHz DAC
3. Is het mogelijk om 2 aparte inputs binnen te krijgen (cello en vocalen) om ze apart van effecten te voorzien, en 3 aparte outputs te doen (cello, vocalen en samples) om de mengtafel ruimte te geven?
Dat red je dus niet met je 89 euro geluidskaartje.. dan zit je eerder aan zoiets als dit te denken.

Zeker voor live performances wil je gebalanceerde in/outputs, en de midi in/out is mooi meegenomen als je ook nog met controllers/pedalen wil gaan werken.

[ Voor 23% gewijzigd door Chiron op 10-07-2007 12:24 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Chiron schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 12:22:
Dat red je dus niet met je 89 euro geluidskaartje.. dan zit je eerder aan zoiets als dit te denken.

Zeker voor live performances wil je gebalanceerde in/outputs, en de midi in/out is mooi meegenomen als je ook nog met controllers/pedalen wil gaan werken.
2 in, 2 uit, en netjes gebalanceerd. Je wilt sowieso geen USB voor je audio. Een stevige file van een externe harddisk drukt je audio-stream weg. USB doet niet aan bandbreedte-reserveringen, alleen aan indicaties. FireWire doet netjes aan reserveren van plesio-synchrone streams, waarbij de host en het device beiden een gegarandeerde minimum bandbreedte reserveren en een maximale latency in acht nemen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Is een kwestie van meerdere USB controllers gebruiken ;) Firewire is echter een mooiere oplossing natuurlijk.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Chiron

Chiron

burne schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 21:02:
[...]

2 in, 2 uit, en netjes gebalanceerd. Je wilt sowieso geen USB voor je audio. Een stevige file van een externe harddisk drukt je audio-stream weg. USB doet niet aan bandbreedte-reserveringen, alleen aan indicaties. FireWire doet netjes aan reserveren van plesio-synchrone streams, waarbij de host en het device beiden een gegarandeerde minimum bandbreedte reserveren en een maximale latency in acht nemen.
Wat voor kaart is dat :)

2x stereo in en 2x stereo uit?

Pagina: 1