Toon posts:

Geheugen Acer TravelMate 290

Pagina: 1
Acties:
  • 1.019 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 2 vragen gaan over het geheugen van een Acer TravelMate 290.

CPU-Z 1.40 report file
CPU-Z screenshot

Graag wil ik weten waarom de frequency verschilt tussen de 2 slots, zoals op de screenshot is te zien. In de eerste tabel (slot 1) staat 133MHz, terwijl in de tweede tabel (slot 2) 166MHz af te lezen is. Waarom draait het geheugen in slot 1 niet op 166MHz?

Daarnaast ben ik van plan om 1024MB DDR SO-Dimm erbij te prikken, in plaats van de 512MB volgens slot 2, nu vraag ik mij af of dit mogelijk is (de 512MB komt in een andere laptop van toepassing). Volgens de handleiding van mijn laptop zou deze vervanging geen probleem mogen zijn. Mijn keuze gaat uit naar een van deze twee opties, omdat ik heb gelezen dat PC3200 backwards compatible is.
1GB PC2700 DDR SO-Dimm (Dane-Elec)
1GB PC3200 DDR SO-Dimm (Dane-Elec)

Volgens de handleiding:
Het geheugen uitbreiden
Het geheugen kan worden uitgebreid tot 2 GB met behulp soDIMM's (Small Outline Dual Inline Memory Modules) van 128/256/512/1024 MB, die voldoen aan de industriestandaard. De computer bidet ondersteuning voor DDR (Double Data Rate) SDRAM. De computer is voorzien van twee geheugenslots, waarvan er één wordt gebruikt voor het standaardgeheugen. U kunt het geheugen uitbreiden door een geheugenmodule te installeren in het beschikbare slot, of door het standaardgeheugen te vervangen door een geheugenmodule met een grotere capaciteit.

• Hoofdgeheugen uit te breiden tot 2 GB
• Twee DDR DIMM sockets
• Ondersteunt 128MB, 256MB, 512MB, 1GB DDR SDRAM modules
Bron: ftp://ftp.support.acer-eu...e_290/manual/tm290_nl.pdf

Alvast bedankt _/-\o_

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-05 21:47
Ze draaien allebei op 166Mhz? 1 module op 133Mhz en de andere op 166Mhz kan sowieso niet :)

En wat betreft je geheugenuitbreiding, je geeft zelf al het antwoord op je eigen vraag ;)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je geheugen draait op PC2700, 166Mhz, omdat je latjes die snelheid hebben ( ze gaan niet harder ).

Ik zou voor de meeste snelheid ze allebij eruit smijten, en 2 x 1 Gig PC3200 SO-DIMM (laptop geheugen dus) erinprikken ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:53
Die twee kollometjes waarnaar je kijkt zijn de timings in de spd waarmee het geheugen bij 133 of 166 aangestuurd kan worden, dit is dus niet de snelheid waar de verschillende dimmetjes op lopne.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het geheugen draait beide op 166MHz. De 133MHz zijn gewoon de timings e.d. die CPU-Z uit de SPD haalt van die betreffende dimm.

Verwijderd

Topicstarter
Goed om te weten dat ze beide draaien op 166MHz, ik vind die tabellen dan wel verwarrend.
Snake schreef op zondag 08 juli 2007 @ 19:39:
Je geheugen draait op PC2700, 166Mhz, omdat je latjes die snelheid hebben ( ze gaan niet harder ).

Ik zou voor de meeste snelheid ze allebij eruit smijten, en 2 x 1 Gig PC3200 SO-DIMM (laptop geheugen dus) erinprikken ;)
Dus beide repen vervangen door 2 repen van elk 1GB PC3200 DDR SO-Dimm, houdt dit ook in dat beide nieuwe repen dan draaien op 400MHz DDR? Ik heb gelezen in een vorig topic dat beste is FSB speed = mem speed. Volgens screenshot van CPU-Z is mijn FSB snelheid 398.7 MHz.

Bij slechts 1 GB PC3200 draait deze reep sneller (400MHz DDR) ten opzichte van de combinatie 1GB PC3200 en 256MB PC2700, omdat deze laatste combinatie draait op ((2*166 =) 333MHz DDR), correct?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:05:
Goed om te weten dat ze beide draaien op 166MHz, ik vind die tabellen dan wel verwarrend.

[...]

Dus beide repen vervangen door 2 repen van elk 1GB PC3200 DDR SO-Dimm, houdt dit ook in dat beide nieuwe repen dan draaien op 400MHz DDR? Ik heb gelezen in een vorig topic dat beste is FSB speed = mem speed. Volgens screenshot van CPU-Z is mijn FSB snelheid 398.7 MHz.

Bij slechts 1 GB PC3200 draait deze reep sneller (400MHz DDR) ten opzichte van de combinatie 1GB PC3200 en 256MB PC2700, omdat deze laatste combinatie draait op ((2*166 =) 333MHz DDR), correct?
Je stelt de snelheden van het geheugen niet in per dimm, maar je stelt de bus in waar het geheugen aanhangt. Dus stel je die in op PC2700 snelheden dan draait alles op 333MHz, stel je die in op PC3200 snelheden, dan draait alles op 400MHz.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:08:
[...]

Je stelt de snelheden van het geheugen niet in per dimm, maar je stelt de bus in waar het geheugen aanhangt. Dus stel je die in op PC2700 snelheden dan draait alles op 333MHz, stel je die in op PC3200 snelheden, dan draait alles op 400MHz.
Maar wanneer ik 256MB PC2700 en 1GB PC3200 geheugen in combinatie gebruik wordt de bus ingesteld op (2*166 =) 333MHz, maar niet op 400MHz, correct? Bij alleen 1GB PC3200 draait de bus op 400MHz neem ik aan.

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Nee, de modules draaien even snel, en ook op 166MHz DDR. Kun je er wel leuk PC3200 in rammen, maar het wordt nog steeds maar behandeld alsof het PC2700 is. Niks extra performance, alleen extra geheugen.

De enige manier waarop misschien extra performance kan komen, is als de PC3200 een lagere latency aan kunnen dan PC2700 op de snelheid van PC2700. In jouw screenshot is ook te zien dat de modules op 166MHz een hogere latency hebben dan op 133MHz. Maar dat zijn niet dingen waar je blindelings vanuit hoeft te gaan. Gewoon PC2700 kopen, tenzij de extra kosten voor PC3200 nihil is. Bij een paar euro gewoon PC3200 aanschaffen, kun je het later toch nog net iets makkelijker doorverkopen als je dat nodig vindt. Jouw laptop zal er waarschijnlijk geen verschil uit halen.

En bij 1x PC3200, draait die waarschijnlijk ook gewoon op PC2700. Tenzij je forceerd dat die PC3200 moet doen, maar dan clock je eigenlijk over. Iets wat je meestal niet wil doen op een laptop :)

Verwijderd

Topicstarter
blackangel schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:15:
Nee, de modules draaien even snel, en ook op 166MHz DDR. Kun je er wel leuk PC3200 in rammen, maar het wordt nog steeds maar behandeld alsof het PC2700 is. Niks extra performance, alleen extra geheugen.

De enige manier waarop misschien extra performance kan komen, is als de PC3200 een lagere latency aan kunnen dan PC2700 op de snelheid van PC2700. In jouw screenshot is ook te zien dat de modules op 166MHz een hogere latency hebben dan op 133MHz. Maar dat zijn niet dingen waar je blindelings vanuit hoeft te gaan. Gewoon PC2700 kopen, tenzij de extra kosten voor PC3200 nihil is. Bij een paar euro gewoon PC3200 aanschaffen, kun je het later toch nog net iets makkelijker doorverkopen als je dat nodig vindt. Jouw laptop zal er waarschijnlijk geen verschil uit halen.

En bij 1x PC3200, draait die waarschijnlijk ook gewoon op PC2700. Tenzij je forceerd dat die PC3200 moet doen, maar dan clock je eigenlijk over. Iets wat je meestal niet wil doen op een laptop :)
Dit wilde ik graag weten! Nu weet ik dat de keuze tussen 1GB PC2700 en 1GB PC3200 geen invloed heeft op de prestaties van mijn laptop.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Mocht je latjes van twee verschillende groottes gaan gebruiken... neem je laptop dan ff mee naar een winkel en test het ter plekke.

Mijn Aspire heeft hetzelfde in de handleiding staan, maar weigert te werken met bv. een 1GB + 512MB module... Acer support laat al een tijd niks van zich horen :(

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Michael Knight schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:23:
Mocht je latjes van twee verschillende groottes gaan gebruiken... neem je laptop dan ff mee naar een winkel en test het ter plekke.

Mijn Aspire heeft hetzelfde in de handleiding staan, maar weigert te werken met bv. een 1GB + 512MB module... Acer support laat al een tijd niks van zich horen :(
Klinkt bekend, mijn Travelmate werkte ook niet lekker met een 256MB en 512MB dimm. Waarom geen idee, maar het ging gewoon niet lekker. Maar goed, je kunt geheugen gewoon online bestellen en terugsturen binnen 7 of 8 dagen mocht het niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Michael Knight schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:23:

Dit had ik eerder ook ergens gelezen, slim idee, ik vraag me af welke winkel dit toestaat (regio Limburg). Ik heb DDR SO-Dimm repen van Dane-Elec alleen gezien in een gesloten / gesealde verpakking.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:33:
[...]

Dit had ik eerder ook ergens gelezen, slim idee, ik vraag me af welke winkel dit toestaat (regio Limburg). Ik heb DDR SO-Dimm repen van Dane-Elec alleen gezien in een gesloten / gesealde verpakking.
Neem dan bij voorkeur een winkel die dealer is van Acer (zullen er vast iets bij voor kunnen stellen, Acer is soms een vervelend merk).

Vaak zijn de 'kleine' computerboeren makkelijker met openmaken dan een grote winkelketen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1