Toon posts:

Adaptec Serial ATA RAID 2410SA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ^^

Ik zou erg graag een SATA RAID 5 controller in m'n PC steken en hen interesse in deze controller

Dit een PCI-X kaart, wat in principe ook in een gewone PCI sleuf werkt, maar ik vraag me af of ik ze wel kan insteken. Achter m'n PCI sleuven zitten nog wel wat componenten op het mobo.
Het gaat om een Epox EP-8RDA6+ Pro.

Het ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img387.imageshack.us/img387/3724/8rda6proso3.jpg

Ik heb in het AGP slot een Geforce 6600 steken die zo'n 17cm lang is.
De RAID controller zou 16.8cm lang zijn. Op zich lijkt me het dus geen probleem om ze erin te steken. Ik denk dat het 3de PCI slot als je vanaf rechts begint te tellen de juiste plaats is om ze te steken. Zou het lukken?

Zo ziet m'n rommelige case eruit atm:
Afbeeldingslocatie: http://img375.imageshack.us/img375/4228/sta62084ke8.jpg

Het wordt echt tijd dat die 3 onbenutte schijven toch eens aan het werk schieten hé ^^'

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zult niet ieder slot kunnen gebruiken, maar het 3e of het 5e slot heeft genoeg ruimte erachter om het stukje extra slot erachter uit te laten steken. Zeker bij het 3e slot heb je ruimte zat.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Waarom pak je niet een normale PCI raid controller? Nu neem je een PCI-X controller en beperk je hem met max 133mb/sec bandbreedte. Of koop je eerst dit en dan later een nieuwer bord? Bedenk trouwens dat de servermarkt "l a n g z a a m" naar PCI-E over gaat. Maar tweedehands zal zowiezo nog een hoop te krijgen zijn nu en in de toekomst.

Ik zou trouwens de lengte van die Adaptec eens opvragen en dan met google images een plaatje uitzoeken. Vervolgens op ware grootte uitprinten, uitknippen en proberen hoever je komt.

[ Voor 17% gewijzigd door Dukey op 09-07-2007 08:46 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Een controller van meer dan 200 euro en dan op PCI? Beetje zonde niet? Maar je moederbord heeft geen PCI-express, dus het alternatief is een nieuw mobo met een andere controller of b.v. onboard ICH9R. Dat laatste geeft wellicht nog wel meer performance ook (read tenminste, write weet ik niet).

Of gebruik de 4x SATA connectors op je mobo voor softwarematige RAID5?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 09:06 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Adaptec 2410SA is retetraag, is gewoon zonde van je geld.

Het oude moederbord dat je gebruikt maakt de keuze niet makkelijker. Op een nieuw moederbord zou je kunnen overwegen om de onboard controller of een goedkope PCIe raid-controllers te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de replies.

De RAID5 van het moederbord heb ik nooit aan de praat gekregen. Ik heb zelfs volgens de Epox support de juiste bios versie, maar in de RAID setup liet nog maar enkel toe om RAID0,1 of 0+1 te doen. Ik heb ooit een HighPoint RAID controller gehad, maar die heb ik snel weer weggedaan >> geen linux support toen (Gentoo).

Een 3ware leek me volledig overdreven voor in die bak te steken en erg kostelijk.
En Highpoint laat ik voor wat ze zijn. Blijft over LSI MegaRAID of die Adaptec.

Ik ben eigenlijk niet van plan om nog veel te upgraden... toch niet zolang ik geen tijd heb om naast m'n studies ergens part time te werken. Moest ik nog werken had ik wel iets deftigs in elkaar gestoken.
't is puur om data op te slaan. 't gaat ook geen server worden of zo.
Ik wil gewoon niet opnieuw veel data verliezen bij een ongelukkige HD crash (ding was nog niet eens één jaar oud)

Maareuh... als jullie een goedkoper alternatief kennen dat
- probleemloos onder linux werkt (en ik dus al een raidset kan partitioneren zonder software raid onder Linux te gebruiken)
- echte hardware raid is
mogen jullie gerust iets voorstellen ^^

Die pc draait al 8 maanden 'tijdelijk' op 2x 40GB ipv 4x 250GB. (die had ik gekocht nadat men mij bij hoog en laag bevestigde dat RAID5 van dat mobo probleemloos werkt. Als je met google zoekt zul je snel merken dat het tegendeel waar is.

@Femme: in één review van verscheidene RAID controllers op tweakers.net een hele tijd terug deed ie het toch niet zo slecht die 2410SA.

Verwijderd

HighPoint 23xx serie doet het toch prima onder linux? Onder BSD iig wel.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Er zijn nog meer merken die RAID SATA aanbieden. Zie de review op de FP.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:47:
HighPoint 23xx serie doet het toch prima onder linux? Onder BSD iig wel.
Ik heb er ooit een IDE RocketRAID van gehad en dat was echt om te huilen.
En dan nog... ik heb geen PCIe sleuven.

Hmmm... frontpage nog eens bekijken dan. Ik herinner me ooit een review gezien te hebben op de oude frontpage maar dat is toch wel redelijk lang geleden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 20:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
't is uiteindelijk een Intel® RAID Controller SRCS14L geworden.
Ik moest echt wel zeker zijn van m'n slag met die PCI-64 kaarten. Kaartje is momenteel bezig met z'n Array aan te maken.

't was niet eens veel duurder dan de Adaptec en 'k heb er nog 64MB dedicated RAM bovenop ^^

Deze is een PCI64/33 kaart.
De Adaptec was PCI64/66 only of PCI-X/133 voor de 2420SA, maar die kon ik niet steken.
Pagina: 1