Toon posts:

[Access 2003] Formulier printen

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn toekomstig schoonvader wou ik een formulier maken in access om lidkaarten voor zijn vereniging automatisch te kunnen afprinten aan de hand van een database.
Hij kan aan de had van een query dan kiezen welke leden hij wil afprinten. Deze querry gebruik ik als bron voor het formulier
Ik heb dus een formulier gemaakt met de exacte grootte van de invulkaart.
Nu wil ik deze afprinten op een papier met die exacte afmetingen. Hier loopt het echter mis.
De printer kan niet margeloos printen, zodus heb ik marges ingesteld. Het formulier zelf heb ik dan kleiner gemaakt zodat het binnen deze marges kan afgeprint worden.
Nu komt er altijd een lijn (einde van het formulier) op de volgende pagina. Als ik het formulier iets kleiner maak, komt deze lijn onderaan geprint op de kaart.
Dit is het formulier:

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/elvin/formulier%20klein.JPG
De afdrukweergave:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/elvin/adrukweergave%20klein.JPG

Hoe krijg ik deze lijn weg? Ik kan natuurlijk het formulier ietsiepietsie kleiner maken maar dan moet ik de lijn weg zien te krijgen.

Ook zou ik tekst van onder naar boven moeten kunnen vertonen. Als ik bij eigenschappen kijk, zie ik dat ik wel de tekst verticaal kan zetten, maar dit is dan in de verkeerde richting. Is er een mogelijkheid om die toch in de juiste richting te kunnen zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2007 16:46 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik zou een rapport maken voor het printen. Dat werkt wat makkelijker dan een formulier en geeft je ook meer mogelijkheden om de marges in te stellen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-07 12:32
Wat Boss zegt is waar, maar ik herken je probleem, en je zult dit waarschijnlijk ook in het rapport tegenkomen. dit is een bug volgens mij, het probleem is dat doordat je marges hebt ingesteld, de grootte van het formulier veranderd. oplossing is dus het 'origineel' kleiner te maken, zodat je de marges toch kunt instellen.
Heb dit probleem vooral met formulieren/rapporten die bijna volledig A4 zijn, daarom ook weinig speelruimte over. als ik de A4 grootte overschrijdt krijg ik precies hetzelfde. als ik daarna de grootte weer aanpas, krijg ik de lege pagina die ontstaan is niet meer weg.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Nofi, maar dat is echt onzin wat je hier verteld. Met rapporten kun je je paginaformaat instellen op het gebruikte papier en daarbinnen je marges instellen. Zolang die marges groter zijn dan de minimale marges van je printer is er niks aan het handje. Moet je alleen geen (lege) controls buiten die marges zetten: dan krijg je idd lege pagina's. Je wordt daar zelfs voor gewaarschuwd. :)

Formulieren zijn principiaal bedoeld voor schermweergave en -invoer, niet om afdrukken te maken.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• MEN-O
Mee eens, maar na die waarschuwing moet je de boel toch weer terug kunnen draaien, naar de situatie hoe die was ?? dat krijg je dus niet voor elkaar.
Als je de volledige grootte dus wil benutten, zul je er eerst een rekenmachine oid er bij moeten pakken, of eindeloos het rapport opnieuw opvragen en weer opnieuw beginnen.
Ik bedoel : als ik iets (per ongeluk) buiten de marges zet, moet ik dat toch weer kunnen fixen ? lukt me met geen mogelijkheid.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat had je gedacht van klik op de control buiten de marge en sleep/resize? 8)7

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• MEN-O
Na het resizen blijft ie mekkeren dat het te groot is, en het niet op 1 pagina past.
(Weet overigens niet welke versie TS gebruikt, ik heb het over office 2000 ).

Maar goed, voor mij is het niet echt een probleem meer, weet nu hoe ik het probleem niet krijg, en hou me daar gewoon aan.

Verwijderd

Topicstarter
met een rapport lukt het idd beter ja, bedankt. Maar hoe kan ik die tekst nu verticaal van onder naar boven ipv van boven naar onder? Ik gebruik trouwens versie 2003. Ik heb scripts gevonde om tekst te draaien, maar dit is voor labels. Ze maken er een plaatje van, maar ik heb tekst in tekstvakken die veranderbaar zijn dus dat past niet :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 12:35 ]

Pagina: 1