Airflow opstelling

Pagina: 1
Acties:

• Revocx
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03-2024
Eindelijk na meer dan een half jaar heb ik mijn pc kunnen overclocken.

In November heb ik een nieuwe pc besteld
E6600
MSI P965 Platinum
Kingston 2gig 400mhz
Ati Readon 1650pro pci-e 256mb
WD 74gig Raptor
WD 320gig

In t begin veel problemen gehad o.a booten met een koude start.
Ondertussen heb ik de voeding van standaard sweex kast 400w vervangen door een coolermaster 650w. Mobo vervangen door Asus Commando.
En heb sinds gister mijn 3e cpu koeler.
Helaas was ik de eigenaar van een e6600 met boxed koeler die idle : 45graden was en stressed 55 werd.
Daar kon ik niet meer overclocken natuurlijk, dus ik heb tijdje terug beetje rond gezocht wat nu een goede koeler was.
En in veel test's en forums kwam de Tunic Tower 120 heel positief uit de bus.
En heel toevallig bij Cdromland hier in breda zeide ze ook : Dat deze koeler toen 1 van de beste was.
Die heb ik ook gekocht en gemonteerd en tot mijn verbazing was de cpu nu ongeveer 5graden koeler :S
Ik had hem goed gemonteerd en ook juiste hoeveelheid koelpasta ertussen gedaan.
Dus ik was best teleurgesteld.
Maar verder niks meer aangedaan.

tot 2 weken geleden, begon de overclock kriebels weer. En wilde ik toch minimaal mijn e6600 op 3ghz laten draaien met redelijke temperaturen.
Want ja , Daarom had ik deze cpu gekocht !
Omdat hij heel vaak me standaard koeling al op 3ghz kan draaien.

Ik heb gezocht op internet en uiteraard hier, en kwam zo bij het topic over de IHS.
Heatspreader van mijn cpu.
Die zou niet vlak genoeg zijn.
En ik vond een guide om met schuurpapier deze IHS te verwijderen.
Dat sprak mij wel aan. Ik doe graag dingen slopen. >:)
Dus ik opzoek naar schuurpapier 1200grid
En begon vorige week zondag lekker te schuren.
Helaas had ik niet gedacht aan een vlakke spiegel of iets dergelijks, en had ik als ondergrond mijn a4 schrijfblok gepakt. |:( 8)7
Na 60minuten beheerst en rustig geschuurd te hebben, zag ik tot mijn schrik dat er alleen koper zichtbaar was op de randen.
(die guide stond max 45 minuten schuren)
Dus ik werd t beu, pakte de cpu tussen mijn vingers in de linkerhand en wikkelde schuurpapier om een paar vingers van de rechterhand, en begonnen met grote snelheid en kracht de overige IHS te verwijderen. Na 5 minuten was mijn cpu helemaal blank.
ik blij :)
pakte toen grid 1200 en ging hem verder opschuren, zorgen dat hij als een spiegel werd.
Toen ik de cpu had ingebouwd en de tunic tower erweer op had gezet waren de temperatuur idle boven de 60graden. Want wat bleek nu, de cpu was helemaal niet meer vlak.
Omdat ik zo stom was geweest om met veel kracht op t middelste gedeelte van de cpu te gaan schuren.
Het heeft me aantal dagen geduurt om hem weer vlak te krijgen.
Had netjes een spiegel gepakt en ging met 1200grid netjes en rustig schuren.
En dat deed ik dan iedere dag een half uurtje.
Telkens zag ik de temp met 5 graden dalen.
Afgelopen week heb ik mijn tunic tower gesloopt :(, ik dacht: laat ik die bouten eens goed aandraaien : Dus ik een pak waterpomp tang en begin die schroeven aan te draaien.
En zo brak ik de kop van de schroef, en kon ik de tunic tower niet meer bevestigen 8)7
Ik gelijk die boxed koeler erop zetten en kon weer computeren.
geen games spelen want temp waren nog steeds veel te hoog.

Zo kwam ik aan bij dit weekend.
Heb zaterdag middag mijn cpu weer helemaal gefixed. hij is heel netjes geworden :D
En heb de Scythe Infinity gekocht.
Daar heb ik aan beide kanten een koeler opgezet.

Afbeeldingslocatie: http://neo.deho.nl/koeler2.jpg

En zit in mijn Thermaltake Armor kast met 4 casefans

Mijn temps op standaard snelheid waren idle : 34 graden en stressed : 42 graden :*)
Ik gelijk overgeklokt natuurlijk
Eerst de fsb van 266 op 333. (kloksnelheid 3ghz) dat ging zonder problemen en temps waren bijna t zelfde.
Dus zo heb ik even gespeeld, en op dit moment heb ik als volgt :
Cpu: 3.2 Ghz
FSB : 400
MP : 8x
Geheugen : 400mhz (draait dus 1:1) 4-4-4-12
Voltage cpu : 1.4V
Geheugen : 2.3V
de rest staat nog op auto.
En hij is nu stabiel, met de temperaturen van idle : 45graden en stressed 53 graden
In de kast is het 28 graden. Kamertemeratuur 25 graden.
Ga nu proberen de pc stabiel te krijgen met een fsb 425mhz.
boot perfect alleen zodra ik ga stressen valt hij uit.
Dus word nog een beetje spelen met de voltage's.

Wat mijn vraag is nu :
Ik heb een simpel tekeningtje gemaakt in paint over mijn airflow, en wilde weten of mijn theorie werkt :

Afbeeldingslocatie: http://neo.deho.nl/fan.jpg

Wordt op deze manieer de warme lucht snel en goed afgevoerd ?
Of werken die Fan3 en Fan2 zich toch tegen, ondanks dat ze in de zelfde richting werken.

Enigste wat ik nog moet veranderen als ik deze opstelling zo laat, dat alle 3 de fan's dezelfde soort zijn.
Want nu draaien ze niet gelijk en verplaatsen ze ook niet evenveel lucht.

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Die airflow is prima, en ook de beste wat je kan hebben.

Maar waar je wel dom bent geweest is te denken toen in November toen de temps idle 45 waren en stressed 55. Hoezo zeg ik dit?

De boxed koeler van Intel heeft 4 kabels aan de fan, waaronder er 1 is die zorgt voor de hoeveelheid stroom de fan krijgt aan de hand van de temp van de CPU.

Dit wil zeggen dat hij mss amper 20% draaide met idle en de temp dus daardoor hoog lag, en stressed maar 55 omdat hij dan 100% draait... Want een verschil van maar 10°C op een boxed koeler kan nooit.

Voor mij verhaal kort te maken, je had dus een perfecte rechte IHS, en je hebt hem opzeep geholpen erna met je 'domme' schuurwerk :P .

Godszijdank heb je hem nu wel weer goed !
Goed werk zou ik zeggen :) .

• Revocx
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03-2024
Lol,

Hoe verklaar je dan dat ik dezelfde temperatuur had nadat ik Tunic Tower 120 had gemonteerd.
Als mijn IHS vlak was geweest hadden mijn temperaturen zeker 10 graden minder moeten zijn.
Maar die waren zogoed als gelijk :S.
Daarnaast heb ik met een stift mijn IHS gemarkt en zag je duidelijk dat hij niet helemaal vlak was.

Verwijderd

Revocx schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:44:
Dus zo heb ik even gespeeld, en op dit moment heb ik als volgt :
Cpu: 3.2 Ghz
FSB : 400
MP : 8x
Geheugen : 400mhz (draait dus 1:1) 4-4-4-12

Ga nu proberen de pc stabiel te krijgen met een fsb 425mhz.
Kan je MP niet gewoon veranderen naar X9 een een FSB van 400 houden? Of is dit al te ver ineens voor de cpu? Dan draait je geheugen mooi op standaard snelheid en synchroon met FSB en maak je tenminste gebruik van de x9 MP van je cpu (anders had je ook een tragere kunnen kopen).

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Revocx schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:44:
En hij is nu stabiel, met de temperaturen van idle : 45graden en stressed 53 graden
Doe je toch iets verkeerd; mijn overklokte (3.2Ghz) E6700 is idle maar 22C. Gekoeld met de Titan Amanda.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Revocx schreef op zondag 08 juli 2007 @ 17:05:
Lol,

Hoe verklaar je dan dat ik dezelfde temperatuur had nadat ik Tunic Tower 120 had gemonteerd.
Als mijn IHS vlak was geweest hadden mijn temperaturen zeker 10 graden minder moeten zijn.
Maar die waren zogoed als gelijk :S.
Daarnaast heb ik met een stift mijn IHS gemarkt en zag je duidelijk dat hij niet helemaal vlak was.
Oke, dat stond er niet bij dat de temps hetzelfde waren met je Tunic Tower 120 ;) .
albatross schreef op zondag 08 juli 2007 @ 17:27:
[...]

Doe je toch iets verkeerd; mijn overklokte (3.2Ghz) E6700 is idle maar 22C. Gekoeld met de Titan Amanda.
Wat voor een koeler heb je ook :O .
Denk eens na, je hebt een TEC koeler op je CPU zitten, dan is het wel logisch ergens dat hij 22°c is...

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:11
albatross schreef op zondag 08 juli 2007 @ 17:27:
[...]

De Titan Amanda is ook een TEC cooler...... Op luchtkoeling zijn dat hele normale temps.

• albatross
430xlkod schreef op zondag 08 juli 2007 @ 17:33:
Wat voor een koeler heb je ook :O .
Denk eens na, je hebt een TEC koeler op je CPU zitten, dan is het wel logisch ergens dat hij 22°c is...
Ja, de Amanda heeft een TEC, maar die wordt zelf ook weer luchtgekoeld, hoor. De Amanda koelt ietsjes beter dan de Scythe Infinity of the Tuniq Tower, maar dat schilt maar een paar graden, en echt geen 23C (45C tegenover 22C). Ik denk dus toch dat de TS iets niet goed doet, al is zijn airflow opstelling, zo te zien, perfect.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ben ik nou de enige die ziet dat de TS een enorm onderdruk creëert en daarom een gedeelte van zijn flow verpest :/ ?

Hij heeft een tunnel principe op de proc zitten die eigenlijk puur de lucht uit de kast zijn kiertjes moet halen, aangezien er achter maar 1 outtake zit, hij mist dus een intake!

Ideaal gezien zijn alle vier die fans dan dezelfde (met dezelfde CFM), dan stroomt het zo prima je kast door en zal je bestand zijn tegen de zomer :) .

Zo dus -->

Fan uit - tunnel op de proc - fan in :>

De meeste mensen deugen!

• albatross
Cassius schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:43:
Ben ik nou de enige die ziet dat de TS een enorm onderdruk creëert en daarom een gedeelte van zijn flow verpest :/ ?

Hij heeft een tunnel principe op de proc zitten die eigenlijk puur de lucht uit de kast zijn kiertjes moet halen, aangezien er achter maar 1 outtake zit, hij mist dus een intake!
Waar blijkt uit dat hij een intake mist? Ik denk dat ie dat er gewoon niet bijgetekend heeft. Maar het inblazen van lucht, middels een soortgelijke fan aan de voorkant, is zeker niet iets wat ik zou overslaan. Ik heb er eentje zitten in de Antec P182 SE, aan de voorkant, ter hoogte van de 8800GTX; koelt die ook meteen weer mee. :)

Pagina: 1