[testcase] geitenportretten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Gisteren was het eindelijk mooi weer én had ik tijd om te spelen met mijn nieuwe cam, een Fuji FinePix s5600. Hier vlakbij is een weitje waarin geitjes rondlopen, ik vind het echt heerlijke beestjes om te zien. Dus, eea gecombineerd: * Punksmurf ging de geitjes op de foto zetten.

Het viel nogal niet mee, de belichting was erg wisselend want de zon verdween met enig regelmaat achter de wolken. Daarnaast hebben die beestjes zo'n beetje allemaal witte én zwarte vlekken op hun koppies zitten. Veel contrast dus en helaas is het dan nogal eens voorgekomen dat er veel uitgebeten plekken zijn. De volgende keer zal ik ze op RAW schieten. Ook vind het het gras vaak wat grauwig, maar als ik dat mooie probeerde te maken werden de geiten ook groen... als iemand wat tips heeft voor me, graag. Buiten dat vind ik de foto's erg geslaagd, zeker voor een eerste keer.

In het begin was ik wat random aan het schieten tot ik besloot om er een lijn in te brengen. Ik heb dus geprobeerd van zoveel mogelijk beestjes een leuk portret te maken. Ik heb uiteindelijk deze 8 als beste uitgekozen.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden!

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1148/753171675_ae87b67f92.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1288/754023776_491e8d675e.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1247/753159977_df5ba26799.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1163/753155019_30749a4365.jpg
Helaas een ontzettend overbelicht lijf... maar die kop is prachtig om te zien imo

5.
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1155/754002278_43a68915e9.jpg
O+ Jammer van het oor, ik was te laat met een volgende foto...

6.
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1252/753145159_da904c14b2.jpg
Nog maar een keer, prachtig beestje. Nu ook met oor.

7.
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1388/753148657_252737e82f.jpg
O+

8.
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1174/753138887_419c5540bc.jpg
Had je wat? :P

Buiten de testcase om vind ik deze ook wel een vermelding waard. Hij bleef maar achter me aan lopen en op m'n broek kauwen (of in dit geval mijn hand). Heel schattig, maar ik heb hem/haar helaas niet zo mooi op de foto kunnen krijgen als de andere.

[ Voor 5% gewijzigd door Punksmurf op 08-07-2007 22:03 ]

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 21:35
De compositie en de belichting vind ik goed geslaagd. Nou zou het leuk zijn als de volgende keer de geiten vaker in de camera kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
Thanks. Zou zeker leuk zijn als ze vaker in de camera keken, maar het is onwijs moeilijk de aandacht van die beestjes te trekken, en ze zijn daarna ook echt weer binnen no-time afgeleid. Echt, niet normaal :| Ik heb ADHD, maar die beesten nog meer. Gelukkig is m'n camera vrij snel (0.4s incl autofocus), met de cams die ik hiervoor gebruikt heb had de helft van de shots er niet geweest.

Ja, oké, je kan hun aandacht trekken met een stukje brood ofzo, maar dan komen ze en masse op je af gestormd en tegen je op geklommen, dat is ook niet bepaald ideaal zullen we maar zeggen :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Punksmurf op 08-07-2007 22:01 ]

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
Het lijkt erop dat je foto's (in de camera of achteraf) veel teveel verscherpt zijn. De geitjes zelf kunnen er misschien nog mee door, maar de achtergrond is echt absurd. Wat heb je anders gedaan dan bij bijvoorbeeld die vlinderfoto op flickr? Helaas ontbreek de Exif bij je pics, dus het is moeilijk om te zien wat er misschien technisch misgegaan kan zijn. In het algemeen zou ik zeggen: probeer het diafragma zo open mogelijk te houden, zodat de achtergrond minder scherp is. Als dat niet lukt, wees dan kieskeurig bij het bepalen van je standpunt, zodat de achtergrond iets gaat toevoegen ("kijk, een kinderboerderij"). Een portret moet, vind ik, echt "los" komen van de achtergrond. Als dat te moelijk is door de beperkingen van je camera (0,4 sec vertraging is best wel veel als je zo dichtbij staat bv), zou je kunnen proberen om van iets meer afstand "hele geiten" te kieken. Wellicht krijg je dan meer inzicht in het doen en laten van de dieren, waardoor je beter voorbereid bent op de portretfotografie.
Verder heb je inmiddels waarschijnlijk wel begrepen dat "mooi weer" lang niet altijd "mooi fotoweer" is. Door de felle zon krijg je keiharde contrasten die nauwelijks corrigeerbaar zijn, als je onderwerpen zowel donkere als lichte partijen hebben. Een beetje inflitsen zou kunnen helpen, maar beter is het om dit soort foto's te maken op een dag met lichte sluierbewolking.
Het idee is heel leuk trouwens, ik zag de titel en ik moest kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
Toff schreef op maandag 09 juli 2007 @ 03:01:
Het lijkt erop dat je foto's (in de camera of achteraf) veel teveel verscherpt zijn. De geitjes zelf kunnen er misschien nog mee door, maar de achtergrond is echt absurd. Wat heb je anders gedaan dan bij bijvoorbeeld die vlinderfoto op flickr?
Ik heb bij een enkele foto wat usm gebruikt, maar minimaal. Verscherping in de cam staat op 'normal' (naast soft en hard), dat lijkt me dus neutraal. Ik heb zoiets van, als ik ze wil verscherpen doe ik dat achteraf wel. De achtergrond is wel te scherp, daar heb je gelijk in. Ik heb op shutter priority geschoten, volgende keer handmatig proberen. Hopelijk dat ik alles snel genoeg goed ingesteld krijg :P

Bij die vlinderfoto heb ik volledig ingezoomd (380mm op 35mm eq.) en hem op 90cm afstand in macro-stand geschoten. Door dat inzoomen krijg ik een veel mooiere bokeh heb ik het idee.
Helaas ontbreek de Exif bij je pics, dus het is moeilijk om te zien wat er misschien technisch misgegaan kan zijn.
Dat constateerde ik ook ja, maar dat is alleen bij de foto's die ik met de Uploadr upload. Op Flickr staat het overigens wél. Heel apart. Als ik tijd heb (zal morgen worden) zal ik even de gegevens bij de foto's zetten hier.
In het algemeen zou ik zeggen: probeer het diafragma zo open mogelijk te houden, zodat de achtergrond minder scherp is. Als dat niet lukt, wees dan kieskeurig bij het bepalen van je standpunt, zodat de achtergrond iets gaat toevoegen ("kijk, een kinderboerderij").Een portret moet, vind ik, echt "los" komen van de achtergrond. Als dat te moelijk is door de beperkingen van je camera (0,4 sec vertraging is best wel veel als je zo dichtbij staat bv), zou je kunnen proberen om van iets meer afstand "hele geiten" te kieken. Wellicht krijg je dan meer inzicht in het doen en laten van de dieren, waardoor je beter voorbereid bent op de portretfotografie.
Het moet idd los komen... en dat is nu inderdaad niet. Ik weet niet of ik voor ik op vakantie ga (woensdag of donderdag) nog een middagje de tijd heb, dan ga ik nog wel even voor een oefenrondje. 't is sowieso leuk om te doen, met die gekke beesten. Misschien dat ik ook wat meer hun vertrouwen weet te wekken dan, dit was voor het eerst dat ik er tussen liep (normaal mag dat niet, maar de verzorgster heeft me op de sleutel gewezen *O* ). Hoewel ze op 2 na niet echt bang waren.
Verder heb je inmiddels waarschijnlijk wel begrepen dat "mooi weer" lang niet altijd "mooi fotoweer" is. Door de felle zon krijg je keiharde contrasten die nauwelijks corrigeerbaar zijn, als je onderwerpen zowel donkere als lichte partijen hebben. Een beetje inflitsen zou kunnen helpen, maar beter is het om dit soort foto's te maken op een dag met lichte sluierbewolking.
Ik had het me niet gerealiseerd, maar je hebt wel gelijk. Maar in het zonnetje worden die kleuren zo lekker!
Het idee is heel leuk trouwens, ik zag de titel en ik moest kijken!
Bedankt! Voor je hele kritiek trouwens, want daar heb ik zeker wat aan :)

met een hamer past alles