toekomst, Dolby Digital Plus, DTS HD

Pagina: 1
Acties:
  • 1.444 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na aan schaf van een samsung lcd tv, Wil ik deze maand een surround receiver kopen.
ik al goed vergelijken op het internet. En kwam uit op de Sony HT-SS1100.
Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/media/27/13082
http://www.sony.nl/view/S...S+Cinema+Surround+Kit#tab

super fijn ding lijkt me, met goed geluid :

Digitaal S master
143 W x 5 +285 W = 1000 W
HDMI™ 2 uit en een 1 in. = 3

DTS® HD/Dolby®TruHD/Dolby® Digital+ EE/NEE/NEE
LPCM (2-/5.1-/7.1-kanaals) via HDMI™ NEE/NEE/NEE
Dolby® Digital/DTS® Ja/ja
Dolby® Digital EX NEE
DTS-ES™ (MATRIX6.1/DISCRETE6.1) NEE
DTS 96/24™ NEE
DTS NEO:6™ NEE
Dolby Prologic JA
Dolby Prologic II JA
Dolby® Prologic IIx NEE
Dolby Dual Mono JA
96k-/24-bits PCM JA

MAAR met de komst van Blu ray. Die al te krijgen zijn voor 600euro.
Naast het beeld, zijn er ook nieuwere techniek voor de audio. namelijk Dolby Digital Plus, DTS HD.
mijn vraag is dan ook:

kan ik dan nog iets doen met deze surround receiver.

- bevatte blu ray films ook nog over Dobly digital 5.1 en DTS 5.1 ?
- kan ik dan de blu ray films afspel met het serround wat deze receiver nu heeft.?
- is het beter om te wachten, maar ik zie de receivers met Dolby Digital Plus, DTS HD nog niet er snel verscheinen. en daan voor een normale prijs. (voor de normale consument) ?

wie kan me hier meer raad over geven _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h00ligan83
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-04-2021
Onkyo heeft al een aantal modellen welke beschikken over dolby true HD en DTS HD.

De Onkyo SR-TX605E is al te krijgen voor iets meer dan € 500,-. Je hebt er dan echter geen sattelieten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 14:33:
super fijn ding lijkt me, met goed geluid :
Digitaal S master
143 W x 5 +285 W = 1000 W
Ga luisteren, dit soort belachelijke gegevens moeten je niet de verkeerde indruk geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
baquelappe schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:41:
[...]

Ga luisteren, dit soort belachelijke gegevens moeten je niet de verkeerde indruk geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
baquelappe schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:41:
[...]

bent u dan niet te vrede ? kunt u wat meer gebruikers ervaringen vertellen?

zinn blu ray films, met de blu ray spelers wel nog te beluisteren via dts,DD 5.1. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:43

Bergie

Lekker belangrijk...

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 15:48:
[...]

bent u dan niet te vrede ? kunt u wat meer gebruikers ervaringen vertellen?
Wat hij wil zeggen is dat je niet moet gaan denken dat meer watts altijd beter is. Die vermogensspecificaties zijn 9 van de 10 keer het piekvermogen wat een versterker kan leveren. Geluidskwaliteit wordt bepaald door de combinatie van receiver en speakers. En om te bepalen wat jij het mooiste vind klinken moet je gewoon gaan luisteren. En je zeker niet blind gaan staren op het wattage.

Buiten dat, blijkt uit je post dat je inderdaad al aan het vooruit aan het denken bent om op niet al te lange termijn ook HD media te gaan gebruiken. Dan zou ik persoonlijk of nu wat extra investeren om te zorgen dat je daarvan ook optimaal kan gaan genieten of gewoon wachten tot je een hd-dvd of blueray speler hebt en daar dan gelijk een receiver bij te kopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Bergie op 08-07-2007 16:01 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2023
- bevatte blu ray films ook nog over Dobly digital 5.1 en DTS 5.1 ?
- kan ik dan de blu ray films afspel met het serround wat deze receiver nu heeft.?
- is het beter om te wachten, maar ik zie de receivers met Dolby Digital Plus, DTS HD nog niet er snel verscheinen. en daan voor een normale prijs. (voor de normale consument) ?

wie kan me hier meer raad over geven _/-\o_
- Ja *O*
- Ja *O*
- Een reciever met dd en dts kun je gewoon kopen als je er nog geen 1 hebt. Als je speciaal dd plus of dts hd wilt kun je voor een reciever gaan die dat heeft, maar daar zijn er nog weinig van en daarvoor betaal je de hoofdprijs. ;)

Mijn mening: Koop gewoon een goede reciever met dd en dts en wacht totdat de nieuwe recievers met de nieuwe geluidscoderingen helemaal in zijn en goed van prijs zijn, dan kun je dat later altijd nog kopen.

Info: De coderingen van dd plus en dts hd die op de bluray schijven staan worden gedecodeerd tot het maximale bitrate wat dd en dts aan kan, en dat is ook behoorlijk goed. Vele horen het verschil niet eens. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hier kan ik al meer mee bedankt.

nu had ik nog een idee in me achter hoofd.

een pc bouwe, in een mooie media pc behuizing,
hdmi g kaart,
coax uitgang audio.
5.1 boxen Logitech Z-5500 THX
later blu ray station er in

powerdvd 7 ultra,
ondersteund alles van HD
DTS HD, DD + ect.

wat is hier je mening van ?

of is het via software toch anders ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2007 17:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als ik met het programme powerdvd 7 ultra op een pc zet, en een blu ray film bespeel met dts hd audio.

kan dit dan gewoon via logitech boxen.

of licht dit anders ?

Supported Audio Formats:
DTS-ES Discrete
Dolby Pro Logic IIx
DTS 96/24
Dolby Virtual Speaker
DTS Neo:6
Dolby Headphone
DTS 5.1
MLP Lossless
Dolby Digital Plus
LPCM audio support
Dolby TrueHD (5.1)
MP3
Dolby Digital (5.1)
WAV
Dolby Digital EX
AAC decoding
DVD-Audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Alle geluidssystemen moeten ondersteund worden door een deel van de keten. Kan je (software) dvd speler het geluid decoderen, dan maakt het eigenlijk niet uit wat je versterker ondersteunt.
Ik heb bij mijn Receiver 6 directe ingangen. Daarmee kan ik front-links, -center, -rechts, surround-links, -center, en -rechts aansluiten. Of de bron Dolby ProLogic of DTS-ES is maakt voor de versterker niks uit. De ingebouwde decoder van de versterker is echter beperkt tot de formaten die hij ondersteunt.
Dus analoog kan ik hem gewoon 6 kanalen voeren, ongeacht het type audioformat, digitaal zit ik vast aan maximaal DTS ES.

@wim88
Vergeet dat belachelijke vermogen. Dat is verre van z'n RMS vermogen. Mijn Cambridge receiver die een zware ringkerntravo voor voeding gebruikt, daarnaast actief gekoelt wordt haalt 80Watt RMS per kanaal (6 kanalen), een dergelijke slanke receiver kan never nooit niet een versterker huisvesten die boven 80Watt RMS per kanaal komen, omdat je dat simpelweg met koeling en voeding gaat redden...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar mij gaat er om dat ik via een software programma (powerdvd ulta 7) blu ray. films kan afspelen met bijbehoorde "HD" geluid. dat kan dit programma dit allemaal.

maar de audio chip wat in de pc (kaart of moederbord) moet deze ook ergens aan voldoen.

volgen mij niet, want het programma leest, en laat de chip "HD"geluid afspelen.

en dan sluit ik de boxen aan met gigitale coax aan sluiting.

zo zit ik meer met de nieuwere techniek in de kamer, en zouw er iets nieuws komen, dan kan er altijd iets vervangen of bij gebouwd worden, of andere programma's.

en met lossen hifi apparatuur kan dit allemaal niet, en als er iets nieuws komt kan men alles gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
of moet de audio chip ook aan DTS HD, DD plus voldoen. of regelt powerdvd 7 ultra dit volledig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Wanneer je het geluid van je pc naar je receiver over een digitale lijn gaat sturen hoeft je geluidskaart in feite niks meer dan dit te ondersteunen. Die hoeft immers geen decodering voor zijn rekening te nemen. Uiteraard moet de geluidskaart wel in staat zijn om een signaal met deze bitrate door te kunnen voeren. Ik weet niet hoe dat zit met HD geluid; misschien kan het ook wel over een normale spdif uitgang; dat zou je dan even uit moeten zoeken.

Een andere optie zou zijn een geluidskaart die de decodering voor zijn rekening neemt maar als je ook al een leuke receiver wilt kopen zou ik die daar lekker voor op laten draaien. Anders zit je zowiezo met een duurdere geluidskaart en moet er een bos analoge kabels naar je versterker gevoerd worden wat de kwaliteit ook niet bevorderd.

Oja, en nog iets; maak even gebuik van het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knopje ;) En let dan ook gelijk even op je taalgebruik. Er zitten nogal wat spelfouten in en zinnen beginnen normaal gesproken met hoofdletters ;)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:04

voodooless

Sound is no voodoo!

Geluidskaarten hoeven niets anders te ondersteunen dan de samplerate, bitdiepte en het aantal kanalen. De rest doet gewoon de software. Vaak kan deze ook de zooi omrekenen naar minder kanalen of een andere samplerate.

Verder wil ik je erop wijzen dat je wel wat meer moeite mag doen om het een en ander zelf uit te zoeken. Er wordt hier veel inzet en eigen initiatief van je verwacht!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 09 juli 2007 @ 09:37:
Geluidskaarten hoeven niets anders te ondersteunen dan de samplerate, bitdiepte en het aantal kanalen. De rest doet gewoon de software. Vaak kan deze ook de zooi omrekenen naar minder kanalen of een andere samplerate.
Ik wil het wel zonder receiver doen. Dus de geluidskaart aan de boxen. Geld dit dan nog steeds, de samplerate, bitdiepte en het aantal kanalen. (Lievere een kaart van 100 euro dan een receiver van 800 euro)

De geluids kaart wil ik de volledige codering laten uitvoeren bij de nieuwe HD geluids technieken
(DTS HD ,DD + , DDTrueHD)

Maar hoe moet ik de boxen verbinden via Coax of optisch ? Nu hoort men veel over hdmi 1.3 deze is voornamelijk voor de snelheid. kan ik met coax of optisch ook de snelheid halen voor trueHD, DTS hd en DD plus ?

Een kaart van 96 kHz/24 bit moet voldoende zijn of toch 192KHZ/24bits?

ps. Ga me eens verdiepen in verschillende geluids kaarten

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Ga je dan ook gelijk even verdiepen in de technieken waar je het over hebt ;)

Je wilt het zonder receiver doen dus de geluidskaart moet de decodering (niet de codering!) voor zijn rekening nemen. Daarbij moet de geluidskaart dus elke luidspreker afzonderlijk aansturen. Let op, daar moet normaal gesproken nog wel een x-kanaals versterker tussen. Luidsprekers direct aan je geluidskaart knopen heeft weinig nut.

Luidsprekers zijn analoog; deze verbind je dus niet coaxiaal of optisch. Dit is normaal gesproken puur om een geluidskaart of een dvd speler aan je receiver te koppelen waarbij de receiver dan de decodering voor zijn rekening neemt.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:01

PaulX

Beyond your imagination...

...Speakers zijn analoog!...
Lijkt me inderdaad waar maar is dat altijd zo? Ik weet het niet...
Kan je bijvoorbeeld bij electrostatische speakers ook spreken over analoog?

[ Voor 106% gewijzigd door PaulX op 29-08-2007 16:53 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:39
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 10:00:
[...]

Ik wil het wel zonder receiver doen. Dus de geluidskaart aan de boxen. Geld dit dan nog steeds, de samplerate, bitdiepte en het aantal kanalen. (Lievere een kaart van 100 euro dan een receiver van 800 euro)

De geluids kaart wil ik de volledige codering laten uitvoeren bij de nieuwe HD geluids technieken
(DTS HD ,DD + , DDTrueHD)

Maar hoe moet ik de boxen verbinden via Coax of optisch ? Nu hoort men veel over hdmi 1.3 deze is voornamelijk voor de snelheid. kan ik met coax of optisch ook de snelheid halen voor trueHD, DTS hd en DD plus ?

Een kaart van 96 kHz/24 bit moet voldoende zijn of toch 192KHZ/24bits?

ps. Ga me eens verdiepen in verschillende geluids kaarten
Wat jij wil met je PC moet je het volgende onthouden:

1. Power DVD ondersteund HD-DTS, maar als je geluidskaart het niet ondersteund, dan hang je al.

2. Als je geluidskaart het niet ondersteunt, maar je sluit er een versterker op aan via een digitle lijn (coax, optisch, HDMI) dan kan je versterker het geluid omzetten naar analoog, en dus via je boxen.

Dus of je geluidskaart moet het aan kunnen of je versterker moet het aan kunnen.

Nu zeg je zelf dat je liever een PC hebt. Dan dus een goede geluidskaart kopen (die het dus ondersteund) en dan je boxen erop aansluiten.
Deze optie is goedkoper (als je de PC en al al hebt) maar de versterker (bijv.onkyo 605) geeft denk ik wel stukken beter geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
De meeste HD-DVD/Bluray schijfjes hebben naast de eventueel aanwezige DTS-HD sporen ook nog DD/gewoon DTS geluid. Gezien de hoeveelheid surround versterkers zonder DTS-HD denk ik dat ze nog jaren op deze manier gemaakt gaan worden.

De discussie over of je met een low-end speakersetje wel DTS-HD kan afspelen is een beetje nutteloos omdat je op dergelijke setjes waarschijnlijk geen enkel verschil hoort met standaard DD/DTS geluid.

• stimpyrulez
klaasjanb schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 22:08:
De meeste HD-DVD/Bluray schijfjes hebben naast de eventueel aanwezige DTS-HD sporen ook nog DD/gewoon DTS geluid. Gezien de hoeveelheid surround versterkers zonder DTS-HD denk ik dat ze nog jaren op deze manier gemaakt gaan worden.

De discussie over of je met een low-end speakersetje wel DTS-HD kan afspelen is een beetje nutteloos omdat je op dergelijke setjes waarschijnlijk geen enkel verschil hoort met standaard DD/DTS geluid.
Speakers kunnen altijd het geluid weergeven, boeit niet of het DTS of DTS-HD is. Het gaat er om hoe ze worden aangestuurd. Maar daar heb je juist de versterker of geluidkaart voor nodig.

Zo'n 5.1 setje kan best DTS-HD weer geven, je moet het alleen op iets aansluiten dat de speakers op de juiste manier kan aansturen.

Wel is het zo, heb je betere speakers, dan heb je (bijna) altijd beter geluid!

• klaasjanb
stimpyrulez schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 07:35:
[...]

Speakers kunnen altijd het geluid weergeven, boeit niet of het DTS of DTS-HD is. Het gaat er om hoe ze worden aangestuurd. Maar daar heb je juist de versterker of geluidkaart voor nodig.
Uiteraard is het aardig dat je het in ieder geval kan horen, maar als je "HD" geluid door een setje conservenblikjes afspeelt klinkt het echt niet beter dan gewoon DTS. Waarom je je bij dergelijke sets zorgen moeten maken over HD ondersteuning is mij een raadsel.

• stimpyrulez
klaasjanb schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:12:
[...]

Uiteraard is het aardig dat je het in ieder geval kan horen, maar als je "HD" geluid door een setje conservenblikjes afspeelt klinkt het echt niet beter dan gewoon DTS. Waarom je je bij dergelijke sets zorgen moeten maken over HD ondersteuning is mij een raadsel.
Daar ben ik het mee eens. Volgens mij is DTS-HD ook 7.1 i.p.v. 5.1 (kan het fout hebben hoor).
maar heb je maar een 5.1 opstelling, dan boeit het dus niet.

• klaasjanb
stimpyrulez schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 15:24:
[...]
Daar ben ik het mee eens. Volgens mij is DTS-HD ook 7.1 i.p.v. 5.1 (kan het fout hebben hoor).
maar heb je maar een 5.1 opstelling, dan boeit het dus niet.
DTS-ES kan 6.1 geluid coderen, waarbij op een "7.1" set de surround-back speakers beide hetzelfde geluid produceren. Niet dat er veel films zijn die met een DTS-ES soundtrack op de DVD uitkomen. Bij de meeste nederlandse uitgaves mag je al blij zijn dat er uberhaupt DTS geluid op staat.
Pagina: 1