Dat kan zijn, maar dat zal waarschijnlijk verband houden met optimalisaties om ander soort I/O te verbeteren. Read-ahead kan in iets als HDTune nadelig uitpakken maar in de praktijk wel voor een performanceverbetering zorgen. HDTune is zo synthetisch als wat, dus wát het ook aangeeft is niet erg van belang.
Dat je pas redelijke waarden krijgt bij 128.0 is niet goed. Er is geen enkel programma (buiten Sisoft Sandra) dat zo'n grote transfer size gaat gebruiken.
Wat denk je dat windows gebruikt als jij een bestand gaat kopieren? (oftwel sequentiele I/O)
In de praktijk betekent dit dat je nooit de maximale snelheid haalt met deze HD.
Dat geloof je toch zelf niet? Onderbouw zo'n stelling maar eens, met echte realistische benchmarks.
Zowel ATTO als Sisoft Sandra maken gebruik van het bestandssysteem om de snelheid te meten wat niet echt nauwkeurig is aangezien de resultaten afhankelijk zijn van fragmentatie en vrije ruimte op de HD.
Nauwkeurig in welke zin? Wel het meest realistisch lijkt me? Dat is namelijk de performance die je gaat krijgen als je sequentieel een naar een bestand schrijft. Overigens kapt Sandra ermee als er teveel frags in het testbestand voorkomen. Juist het feit dat het op je filesystem getest wordt, maakt de test betrouwbaarder. Je komt daarbij namelijk heel dicht bij de realistische performance uit die je krijgt als je een bestand sequentieel schrijft.
Van die twee is ATTO nog het meest realistisch omdat die (ook) met normale blokgroottes test.
Als je dan toch een benchmark synthetisch wilt noemen zou je dat eerder bij Sisoft Sandra moeten doen aangezien die resultaten het verst van de realiteit zijn.
Doe zelf de test eens. Maak een memdisk aan en schrijf een bestand van de memdisk naar je filesystem toe, en kijk in hoeverre dit overeenkomt met wat Sandra aangeeft. Misschien ook een tip voor de TS?
Volgens Sisoft Sandra heeft mijn Seagate overigens snellere toegangstijden dan mijn Raptor. Dat klopt gewoon niet.
Kun je je resultaten posten? Ik ben wel benieuwd.