Het nachtwerk van Mac

Pagina: 1
Acties:

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb ergens op mijn iMac gelezen dat als je hem 's nachts laat aanstaan dat hij dan werk verricht. Dat hij zichtzelf opschoont ofzo? Maar doet hij dit ook als hij in Sleep Mode is?

Verder... Wat houd dit precies in?

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dat is het werk wat ie nu doet :+ .

Neej grapje, ik weet eigenlijk niet precies wat hij doet. Het heeft in elk geval met onderhoud te maken, maar je hoeft je mac daar zeker niet voor aan te laten staan. In sleep mode zal hij het onderhoud btw niet doen. :) (Want dan slaapt ie 8)7 )

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-02 07:36
Cron scripts

Kan je ook met een onyx achtige tool doen.

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107388

Onderhoudswerkzaamheden inderdaad.

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Maar tussen 3.15 en 5.30 snachts laat ik hem niet aan staan... :(

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik ben geen Mac-kenner, maar ik mag toch aannemen dat 'ie gemistte taken alsnog uitvoert bij het weer aanzetten (althans; als ze van 'vitaal' belang (zouden) zijn).

edit:

Na het lezen van dit zou je zeggen dat 'ie dat dus niet 'inhaalt' :X en dat je zelf aan de slag moet om het te 'forceren' :X

"If your computer is normally shut down at night, you may choose to force the process to start manually"

[ Voor 51% gewijzigd door RobIII op 08-07-2007 01:27 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Sinds 10.4.2 gebeurt het ook op andere, onregelmatige tijden, na bv een opstart, door de 'launch daemon', maar wat en wanneer blijft een beetje onduidelijk.

Verwijderd

Hij voert de volgende scripts uit:

/etc/daily
/etc/weekly
/etc/monthly

Als je in die scripts kijkt zie je ongeveer wat hij doet.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:58
RobIII schreef op zondag 08 juli 2007 @ 01:25:
Ik ben geen Mac-kenner, maar ik mag toch aannemen dat 'ie gemistte taken alsnog uitvoert bij het weer aanzetten (althans; als ze van 'vitaal' belang (zouden) zijn).

edit:

Na het lezen van dit zou je zeggen dat 'ie dat dus niet 'inhaalt' :X en dat je zelf aan de slag moet om het te 'forceren' :X

"If your computer is normally shut down at night, you may choose to force the process to start manually"
Niet dus, dat scriptje wordt door cron tussen 3 uur en 5 uur gestart. Om dat te kunnen oplossen is het programma MacJanitor geschreven :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ze zijn niet van vitaal belang. Elke zoveel tijd je computer even 's nachts aan laten staan is op zich wel een goed idee. Het gaat vooral om 't opschonen van logs files e.d.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 20:54
Je kunt ze ook via de terminal zelf starten, zonder programma's als MacJanitor of OnyX:
`sudo periodic daily weekly monthy`

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 11:53
Stom gelul ook altijd over die periodic scripting... Iedereen blaat vaak maar wat, maar weet maar half waar het over gaat.

Periodic scripting wordt tegenwoordig gestart met behulp van launchd.

In de man file van launchd.plist staat deze tekst:
StartCalendarInterval <dictionary of integers>
This optional key causes the job to be started every calendar interval as
specified. Missing arguments are considered to be wildcard. The semantics
are much like crontab(5). Unlike cron which skips job invocations when
the computer is asleep, launchd will start the job the next time the com-
puter wakes up. If multiple intervals transpire before the computer is
woken, those events will be coalesced into one event upon wake from
sleep.
Ingaand op de exacte vraag van de topic starter:
Dus, nee. Die scripts worden niet gestart als je Mac sleept. Maar als er een of meer intervallen verstrijken, dan is het een van de eerste dingen die gestart worden NADAT je mac uit sleep komt. Dus, gewoon lekker je Mac laten sleepen 's nachts en die periodics draaien allemaal prima op tijd.

Hoe het met een uitgeschakelde Mac zit weet ik niet, verder heb ik nog niet inde man-pages gekeken.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:46

Nitai

Live the life you love.

edit:

Naast wat CyBeR zegt, is het natuurlijk ook de zaak dat men doorgaans de Mac niet uitzet maar in sleep modus zet.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Nitai schreef op zondag 08 juli 2007 @ 21:35:
[...]
Naast wat CyBeR zegt, is het natuurlijk ook de zaak dat men doorgaans de Mac niet uitzet maar in sleep modus zet.
Zoals ik zei; ik heb geen bakken ervaring met Mac's (ik ge(mis)bruik ze wel eens, maar zelden), maar als dat zo is (als in: Apple adviseert om die dingen 's nachts aan te laten staan) dan vind ik dat op z'n minst niet netjes van ze; ik bepaal zelf wanneer ik mijn apparatuur uit zet. Al is het maar om het milieu.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-02 07:36
Apple adviseert dat helemaal niet. Staat notabene in de link die je zelf plaats :S

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
lowfi schreef op zondag 08 juli 2007 @ 23:04:
Apple adviseert dat helemaal niet. Staat notabene in de link die je zelf plaats :S
Waar zie je dat staan?
Indirect (volgens het artikel althans) adviseren ze het juist wel om je systeem aan te laten staan, omdat anders je taken niet uitgevoerd worden en je moeilijk 'met de hand' moet gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 08-07-2007 23:14 ]

Over mij

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

RobIII schreef op zondag 08 juli 2007 @ 23:14:
[...]

Waar zie je dat staan?
Indirect (volgens het artikel althans) adviseren ze het juist wel om je systeem aan te laten staan, omdat anders je taken niet uitgevoerd worden en je moeilijk 'met de hand' moet gaan doen.
In het artikel adviseren ze inderdaad dat je of je computer 's nachts aan laat staan of het met de hand forceert. Het artikel is echter geschreven voor een oudere versie van Mac OS X. Sinds 10.4 is cron vervangen door launchd, en die voert gemiste taken wel uit zodra de computer aangaat.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 11:53
Daedalus schreef op maandag 09 juli 2007 @ 00:35:
[...]
In het artikel adviseren ze inderdaad dat je of je computer 's nachts aan laat staan of het met de hand forceert. Het artikel is echter geschreven voor een oudere versie van Mac OS X. Sinds 10.4 is cron vervangen door launchd, en die voert gemiste taken wel uit zodra de computer aangaat.
Dank u. :)

launchd is erg handig... Ook voor back-up doeleinden. Gewoon je back-up proces op een vage tijd plannen en de eerste de beste keer na die tijd dat hij wakker wordt, gaat je back-up toch nog lopen.
Pagina: 1