Scherm knippert en blue screens

Pagina: 1
Acties:

• AuC
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 11:11
Sinds ik Windows Vista op mijn PC had geïnstalleerd, kreeg ik steeds vaker de melding dat mijn video driver ophield met antwoorden en deze opnieuw opgestart is. Hiervoor had ik de nieuwste drivers geïnstalleerd, ook enkele oude, maar niks wou werken. Toen het probleem steeds erger werd (begon met 1x per 2/3 dagen dat de driver ermee stopte, eindigde 6x per dag) en ik ook blue screens begon te krijgen, besloot ik Vista er eens af te halen en XP weer terug te installeren. Ook gaf Daemon-tools en MagicISO foutmeldingen zoals 1305; een corrupt archief of iets dergelijks.

Nu zit ik in Windows XP en wordt mijn beeld telkens zwart en komt vervolgens weer terug. Daarnaast krijg ik ook vaak BSOD's met diverse foutmeldingen: 07F, 00A, 08E etc. Af en toe stond er mijn nvidia driver bij (nv4_disp.dll, meen ik), maar soms ook andere (windows) systeembestanden. Kortom: dezelfde problemen. Zelfs Daemon-tools werkt niet mee - ondanks het formateren, al werkt 'retry' dit keer wel. Omdat dit me eerder deed denken aan een probleem met het geheugen ben ik hiermee gaan experimenteren.

Ik heb twee DDR RAM kaarten. Diverse merken; 1 van 512MB en 1 van 256MB (Ik weet het, vreemde combinatie, maar het heeft altijd gewerkt.) Nu komt het vreemde: Als ik beide kaarten erin heb zitten, krijg ik de problemen, heb ik de 512MB kaart erin zitten heb ik ook de problemen, maar heb ik de 256MB kaart erin zitten werkt alles prima. Echter gaf Memtest geen fouten op de kaarten en ook op een andere (oudere) PC werkt de 512MB prima. Het lijkt er dus eigenlijk op dat de problemen optreden, als ik boven de 256 MB RAM kom.

Ik heb op het moment dus geen enkel idee wat er allemaal aan de hand is. Het ziet ernaar uit dat het de 512MB module is, al snap ik dan niet dat deze het op een oude PC wel doet. Misschien mijn grafische kaart? Al heb ik daar geen problemen mee als ik 256MB erin heb zitten. Overhitting, misschien? Kapotte HD?

Hopelijk heb ik genoeg informatie gegeven; ik tast hier werkelijk in het duister. Mijn specs op het moment zijn: Windows XP Professional SP2, Pentium 4, 2.40GHz, 256MB RAM (normaal 768MB RAM), GeForce 7800GS met nieuwste drivers (heb ook oudere geprobeert).

Iemand misschien ervaring met dit probleem, of een idee wáár ik het zou kunnen zoeken?

Edit:
Overigens krijg ik in veilig modus ook een BSOD. Soms al bij het opstarten.

Edit 2:
Helaas, zojuist merkte ik dat de 256MB ook BSODs levert. Dit gebeurt echter wel in mindere mate en ook gaat het beeld in Windows niet telkens naar zwart.

[ Voor 4% gewijzigd door AuC op 08-07-2007 13:40 ]

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-05 01:29
Hoe lang heb je ze getest met Memtest? En misschien is je mobo wel brak.
Oververhitting kunnen wij niet ruiken :+ je kan zelf wel even kijken of er iets is dat heel heet wordt. Hoe snel na het opstarten van de pc krijg je de foutmeldingen?

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Fractal Design North

• AuC
Lord Bossink schreef op zondag 08 juli 2007 @ 13:50:
Hoe lang heb je ze getest met Memtest? En misschien is je mobo wel brak.
Oververhitting kunnen wij niet ruiken :+ je kan zelf wel even kijken of er iets is dat heel heet wordt. Hoe snel na het opstarten van de pc krijg je de foutmeldingen?
Ik denk dat ik memtest ongeveer een uurtje heb laten draaien. Misschien te kort? Dadelijk ga ik even kijken of ik het probleem kan isoleren (even videokaart eruit en dergelijke) en anders laat ik vannacht memtest weer even werken.

Mijn videokaart (GeForce 7800GS) wordt wel vrij warm volgens mij: 67C idle. Ik ga dus eerst even kijken of dit het probleem kan zijn. Anders ben ik inderdaad bang dat mijn mobo stilletjes gestorven is. Of het het geheugen is, twijfel ik momenteel erg aan: niet alleen lijkt de 512MB maar ook de 256MB (in mindere mate en met iets andere symptomen) fouten te geven.

De foutmeldingen variëren. Het ene moment start Windows niet eens op, het andere moment werkt alles voor een aantal uren zonder meldingen. Ik heb wel de indruk dat 'zware' momenten (waar veel geladen wordt en dergelijke) het risico vergroot.

Edit:
Ik heb alles afzonderlijk getest, maar het probleem blijft. Videokaart los gehad, net als al mijn CD drives, maar niks mocht baten. Ik denk dus dat de kans groot is dat het mijn moederbord is. Wel blijft het vreemd dat mijn computer met 2 geheugen modules helemaal niet werkt, maar met enkel de 256MB wel (al krijg ik vaak BSODs bij het opstarten, maar na een aantal pogingen lukt het). Dadelijk nog maar eens memtest uitvoeren en anders wordt het tijd voor een nieuwe MB.

Overigens probeerde ik Ubuntu live-cd te starten. Maar daar kreeg ik eerst read errors vanaf de CD en vervolgens liep deze ook vast.

[ Voor 19% gewijzigd door AuC op 08-07-2007 14:59 ]

• FereiDON
Laat Memtest idd maar even de hele nacht draaien, af en toe wil een fout er pas na een tijdje uitkomen.
De videokaart is wel wat aan de warme kant, maar zou opzich geen probleem moeten zijn. Een videokaart mag gewoon wat warmer worden dan je zou denken. Wat wel af en toe voorkomt is dat een bepaald deel van de kaart niet goed gekoeld wordt en zo errors veroorzaakt (vaak het geheugen). Maar dat lijkt mij niet de oorzaak van jou probleem.

Heb je de foutmeldingen van de BSOD's al opgezocht? Dat is zeker wel handig om te doen.

Je hebt dus een oude pc staan daar, probeer zoveel mogelijk dingen uit te wisselen met die pc om te kijken waar het wel aan ligt/zou kunnen liggen of juist niet.

Niet dat je recentelijk nieuwe hardware erin hebt gestopt waardoor Windows overhoop ligt? Bij mij was een Windows-reinstall de enige oplossing. Toen had ik ook de hele tijd errors met videokaart drivers.

Ik neem aan dat je hier al naar hebt gekeken: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ;)

[ Voor 6% gewijzigd door FereiDON op 08-07-2007 15:37 ]

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Fractal Design North

• AuC
De foutmeldingen heb ik inderdaad opgezocht. Echter houden ze geen verband met elkaar. Het lijkt haast alsof Windows er een random BSOD van maakt. 07F, 00A, 08E, 050, 07E zijn er een aantal die voorkomen. Maar nergens op het web kan ik informatie vinden over deze combinatie van foutmeldingen. Behalve dat het het geheugen zou kunnen zijn.

Ik zou dadelijk eens enkele onderdelen uitwisselen met de oude PC. Echter denk ik niet dat dit veel verschil maakt: als ik ze loskoppel van mijn huidige PC, blijven de problemen voorkomen. Mijn videokaart is het zeker niet - zonder video kaart, maar met de twee geheugen modules, kreeg ik direct al een bluescreen (ook in veilig modus). Wat ik wel even wil proberen op de oude PC, is de HD.

Recentelijk heb ik geen nieuwe hardware in mijn PC gestopt. Zelf heb ik sterk het vermoeden dat een onderdeel langzaam aan het afsterven is. Zeker omdat de foutmeldingen steeds vaker voorkwamen. Het begon met af en toe het vastlopen van mijn videokaart drivers. Toen kwamen de bluescreens erbij en nu moet ik een aantal keer rebooten voordat Windows wilt opstartten.

Zelf denk ik dat mijn moederbord kapot is. Wellicht het gebied rondom het geheugen en de geheugenslots. Als ik er meer dan 256MB in stop, komen de fouten voor. Met 256MB komen de fouten ook voor, maar minder vaak. Het geheugen werkt wel in een andere PC. Ook heb ik de 256MB in alle slots gehad, om te kijken of het daar aan lag. Maar het wordt gewoon gedecteerd en werkt even goede in beiden.

• FereiDON
Ik zou iig even Memtest een nachtje laten draaien, maar als het mobo kapot is dan schiet je er nog niks mee op. Dus misschien ook Memtest op die andere pc laten draaien met die 256MB en 512MB bankje (ipv kaart :P). Geeft ie daar ook errors dan is je geheugen gewoon stuk. En kun je het geheugen uit die oude pc niet in jouw eigen pc zetten? En dan kijken of je nog steeds BSOD's krijgt.

Wat voor moederbord heb jij eigenlijk? Misschien heb jij er zo een met van die brakke elco's. Ik weet echter niet welke mobo's er wel (veel) last van hebben en welke niet of nauwelijks. Maar je kunt het wel zo zien, dan lekt er troep uit of staan ze bol.

En elk geheugenbankje al in elke geheugenslot geprobeerd en combinaties daarvan?

[ Voor 13% gewijzigd door FereiDON op 08-07-2007 19:12 ]

• AuC
Ik had het geheugen uit de oude PC al eens in de andere gezet, maar deze gaf ook problemen. Vannacht zal ik even het geheugen testen en dan schrijf ik hier morgen het resultaat.

Net even gekeken en ik zie op mijn moederbord inderdaad elco met wat bruinige viezigheid bovenop. Mijn moederbord is een Gigabyte GA8-SIML.

Ik heb verschillende geheugenslots en combinaties geprobeert, maar ook hier zag ik geen verbeteringen bij ontstaan.

Edit:
Na meer dan 12 uur memtest gedraaid te hebben, heeft het programma geen fouten ontdekt. Wel keek ik gisteren nog eens goed op mijn moederbord en zag ik zeker 4 kapotte elcos.

[ Voor 17% gewijzigd door AuC op 09-07-2007 14:31 ]

• FereiDON
Memtest gaf verder geen problemen dus mij lijkt het dat het geheugen het niet is. En alles doet het ook in die andere pc.
Enige mogelijkheid blijft dan toch het mobo, des te meer nu je zegt dat er kapotte elco's op zitten. Dat wordt dus gewoon mobo vervangen.

• AuC
Ik ga inderdaad binnenkort het mobo vervangen. Opzich is dit geen grote ramp, aangezien ik toch snel een zelfbouw PC in elkaar wou zetten. Dit moet ik nu alleen maar iets eerder gaan doen. Het valt me wel op dat mijn computer vooral moeite heeft met Windows opstarten, als hij een aantal uren uit heeft gestaan. Zodra ik een aantal keer geprobeert heb om op te starten en dan herstart, krijg ik geen bluescreens. Voltages zagen er voor de rest ook goed uit, dus ik kan ook alleen bedenken dat het het mobo is.

Wat me wel zorgen baart is dat toen ik laast mijn videokaart in de oude PC stopte, deze opeens ook ophield. Kreeg helemaal geen reactie meer van het systeem, zelfs geen BIOS piepje. Had nog een oude mobo liggen, die erin gezet, en het werkt weer. Ik weet niet of dit veroorzaakt is door mijn videokaart (al lijkt dit mij niet) of puur toeval, aangezien ik van mijn zus hoorde (die deze PC nog regelmatig gebruikt) dat deze al vreemd deed.

In ieder geval bedankt voor de hulp! :)
Pagina: 1