Toon posts:

VISTA en XP zien RAID setup niet als HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar dagen geleden hier een topic over gestart, toen met te weinig informatie, dus bij deze een herkansing :)

Het probleem is dat zowel windows vista als windows xp pro sp2 de geconfigureerde RAID set niet herkennen als HD, ofwel als locatie om windows op te installeren. Omdat dit probleem veel voorkomt en ik volgens mij ook ALLE posts op dit gebied heb gelezen, even de systeemgegevens en kort de stappen die ik heb doorlopen:

Systeem:
---------------
ASUS P4C800 MOBO met Promise 379 ATA en 378 RAID controller
2GB intern
2 x Samsung SpinPoint T166 500GB, 7200rpm, 16MB,SATAII

Wat ik al heb geprobeerd/ gedaan:
--------------------------------------------------
  1. Ik heb twee Samsung 500GB S-ATA harddisks geinstalleerd en de pc opgestart. In BIOS SETUP worden beide harddisks direct juist herkend, aangegeven als vierde en vijfde IDE aansluitingen (1 en twee zijn leeg, 3 en vier zijn DVD speler en brander)
  2. In BIOS vervolgens bij IDE settings aangegeven de twee S-ATA schijven als RAID uit te voeren, en de boot functie voor de RAID set op "enabled" gezet, zodat bij het opstarten het status-scherm verschijnt.
  3. Vervolgens herstart ik de pc en open ik het RAID setup scherm. Hierin maak ik een RAID 1 configuratie aan van de twee Samsung schijven, wat ook zonder problemen lukt.
  4. Als ik nu Windows of Vista probeer te installeren herkennen ze beide geen storage devices, en wordt de installatie dus afgebroken.
  5. Na het lezen van dit en andere fora, heb ik eerst het BIOS geupdate van het MOBO. Maar helaas had dit geen effect
  6. Ik had gelezen dat Vista zoiezo lastig gaat draaien met die Promis controllers, maar dat dit wel zou werken als je een upgrade uitvoert van XP naar Vista, helaas ziet ook XP de RAID set niet!
  7. Vervolgens heb Ik van de Promis ATA en RAID de drivers op diskettes gezet en tijdens de windows xp installatie op F6 gedrukt en de drivers handmatig aan de installatie toegevoegd. Dat lukt prima, maar als de installatie daarna verder gaat komt dezelfde melding weer terug, er zijn geen media gevonden om windows op te installeren.
Eerst dacht ik dat het puur een compatibiliteits issue was van windows Vista, maar nu ook XP de RAID set niet als zodanig herkend, dek ik dat het probleem elders ligt.

Oh ja als ik in BIOS het scherm open waarin je de volgorde van bootdevices kan aanpassen, staat daar netjes de INTEL_RAID tussen. Ook de status op het RAID scherm dat bij opstarten NA het BIOS scherm komt is netjes groen en in orden...

Ik ben compleet door mijn ideeën heen, en ben benieuwd of iemand nog een suggestie heeft. Mijn dank is groot ;)

Verwijderd

Topicstarter
Is er echt niemand die mij kan helpen? ik heb me weer helemaal gek gegoogled, maar kan echt niks vinden. Alle tips zijn welkom!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je zegt dat bij de Boot Devices een Intel_Raid array staat vermeld, waarom gebruik je dan enkel de Promise 378 (fake)Raid drivers?

Je zou dan de Intel Storage Matrix 5.5 voor je ICH5R Intel Raidchip moeten hebben :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
vers
alt-92 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:29:
Je zegt dat bij de Boot Devices een Intel_Raid array staat vermeld, waarom gebruik je dan enkel de Promise 378 (fake)Raid drivers?

Je zou dan de Intel Storage Matrix 5.5 voor je ICH5R Intel Raidchip moeten hebben :)
Kijk, daar kan een mens wat mee :) ik koos voor de Promise drivers omdat dit op andere fora aangegeven stond... Ik heb inmiddels de volgende driver gedownload:
RAID/AHCI Software - Intel® Matrix Storage Manager [IATA55.EXE] (4376KB)
en ook de floppydisk versie hiervan die weer met F6 gebruikt moet worden tijdens de installatie.... is deze driver ook bruikbaar voor Vista? Werkt dat hetzelfde? ook onderbreken met F6?

Moeten de Promise drivers helemaal niet worden geinstalleerd? omdat je "enkel" aangaf? of beter alleen de intel drivers?

Ik laat vanavond weten of het is gelukt, ontzettend bedankt voor de tip alvast!

Verwijderd

Topicstarter
HULDE! _/-\o_

Het is gelukt! ongelooflijk dat je met zoiets simpels zo veel uren door kan brengen :)

Ik heb inmiddels in een adem vista kunnen instaleren! top!

Bedankt voor de moeite

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mja ;) dat had je natuurlijk ook kunnen vinden door de manual van je moederbord na te lezen eigenlijk :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1