[VISTA->XP] Laptop zonder installatieschijven

Pagina: 1
Acties:

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Zojuist budgetlaptopje gekocht (Acer Aspire 3054WXMi) voor 450 euro om in de huiskamer te internetten, foto's beheren, beetje office etc.

Deze laptop is standaard voorzien van een verborgen partitie met 20gb aan Vista installatiemeuk. Schijven worden er niet meer bijgeleverd. Toen ik hem voor het eerst opstartte ging ie automatisch bestanden kopieeren van die verborgen partitie en toen installeren.

Nu ben ik niet zo heel happy met Vista, het vreet geheugen en processorkracht en ik zie niet in welke voordelen van Vista nu opwegen daartegen.

Graag zet ik XP op een eerste partitie, daarna Vista op een tweede omdat op gegeven moment Vista wel dominant gaat worden. XP-schijf met licentiekey heb ik, nu is het de bedoeling dat ik aan een installatieschijf voor Vista. Als ik een Vista Basic NL iso van bittorrent trek, gaat die OEM-key van de Acer werken?

En hoe maak ik voor deze Acer laptop een opstartschijf die in geval van crash of bij toekomstige verkoop, de installatie vanaf die verborgen partitie triggert?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Yup, de key werkt, er is maar 1 installatiedisk voor Vista :)

Wel aan te raden van eentje van MSDNAA te hengelen, dan ben je zeker dat 'm niet aangepast is.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Alle acers die ik ken komen na de preinstall-enviroment gewoon in windows, waar vrijwel als 1e een tool gestart wordt die je wijst op het aanmaken van de restore-CD's.

Dan kun je altijd terugvallen op Vista als je dat wilt.

Officieel zul je alleen een dubbele licentie moeten hebben, een OEM Basic licentie heeft geen downgraderechten naar XP (afaik)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-03 08:56
Met die OEM key van Acer is het nog maar de vraag of het werkt met een normale VISTA schijf. In het verleden met XP is het vaak voorgekomen dat OEM keys alleen werkte met de schijfjes van de fabrikant. Hoe dat met Vista zit kan ik je niet vertellen. (feit dat het met 1 OEM werkt houd niet in dat het met de andere fabrikanten ook werkt mensen)

De gegevens van de restore partitie kunnen doorgaans op een cd/dvd gebrand worden. Daarvoor moet je even naar de Acer site om tools daarvoor te zoeken. (Als die optie niet in het menu van de restore partitie staat). Hoe je die partitie bereikt, dat wilt ook nog wel is verschillen. Meestal kan dat door een knop in te drukken tijdens het opstarten (BIOS).

Overigens, misschien moet je even je handleiding opentrekken ;)

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Heb me er even in verdiept en heb nu inderdaad dvd'tje met factory settings gebakken.
Pagina: 1